Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:38

Denk je nu echt dat Poetin daarmee zit. Een mensenleven meer of minder interesseert hem helemaal niks.
Ook al zijn het er een paar miljoen meer of minder, enig vergelijk met Stalin is er wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:38

Pareltjes, het vreemdelingen legioen zijn echt niet alleen onfrisse jongens , oude buurjongen is er ook bij gegaan na zeer zware strenge training en die heeft zelfs nog nooit een koekje uit de trommel gejat.
En het geldt alleen voor Oekraïnse legionairs, die mogen zich aansluiten. De rest niet aangezien er heel veel nationaliteiten in zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:40

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Jeetje, wist niet eens dat het bestond…
Wat erg zeg.

Maar wat ik niet begrijp, degene die m af laat gaan sterft toch zelf ook? :?

Nee, de raket zuigt bij inslag al het zuurstof weg. Naast dat de inslag op zichzelf al dodelijk is, natuurlijk.

Ik wist dat ze bestaan, ja. Dit is zeg maar de stap voor nucleair qua impact.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 27-02-22 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:40

Cowboy55 schreef:
Mark Harbers (dat schijnt een minister te zijn in NL) laat weten:

“In het Nederlandse luchtruim is geen ruimte voor een regime wat ( :roll: ja, hij schrijft WAT in plaats van DAT) onnodig en bruut geweld toepast. Nederland bereidt zich daarom voor vanavond het luchtruim te sluiten voor Russische vliegtuigen.”

Ik lees het hier in België ook net.
Citaat:
België sluit het luchtruim voor Russische luchtvaartmaatschappijen. Dat meldt premier Alexander De Croo op Twitter. «Het Europese luchtruim is een open luchtruim», schrijft de premier. «Het is open voor wie mensen wil verbinden, niet voor degenen die brutaal agressie willen plegen.» Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet schrijft op Twitter dat Europa Rusland economisch, financieel, maar ook in het luchtruim moet «isoleren». «We werken daarvoor samen met onze Europese collega’s», klinkt het. Eerder kondigden onder meer Estland, Polen, Tsjechië, Bulgarije, Duitsland, Finland, Roemenië en Denemarken de sluiting van hun luchtruim voor Russische vliegtuigen aan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:41

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:46

Ongeveer 30 van die raketten per tank, dat is 9 kilometer koelbloedige moord per tank. Ik wil niet eens weten hoeveel tanks de Russen hebben... Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit bericht ofwel niet klopt, ofwel dat het bij dreigen blijft, maar ik vrees ervoor.
Iedere dag gebeurd er wel iets waardoor ik besef dat Poetin nog gevaarlijker/gekker is dan dat ik op dat moment al dacht.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:47

yvje86 schreef:
_San87_ schreef:

Oi... hier ben ik even stil van.
Dit zijn echt next level wapens. Ik vind het steeds erger worden, volg de nieuwssites en bokt erg nauwlettend. Eigenlijk wil ik dit niet omdat het me heel veel doet emotioneel maar ergens vind ik het ook heel interessant?! (niet exact het goede woord) om het te volgen.

Ik woon in de buurt van een kerncentrale, dit zijn wel de dingen die dan door mijn hoofd flitsen. Dingen waar je anders nooit bij stil staat maar nu helaas toch tot de mogelijkheden behoren. Tevens lees ik veel over schuilkelders in Oekraïne, iets waar je normaal niet over nadenkt om te bouwen in je huis maar ook iets waar ik nu bij stil sta.

Over het dikgedrukte had ik gister een gesprek met mijn vriend, er zijn wel schuilmogelijkheden hier in NL, bijvoorbeeld metrostations in de grote steden, bij IJburg (Amsterdam) heb je nog verscheidene bunkers/ schuilkelders, zo ook langs de weg tussen Alkmaar en Egmond, in IJmuiden heb je een rits bunkers horende bij de stelling van Amsterdam. Dit zijn plekken die ik ken, waarvan ik weet dat ze er zijn maar of die ook als schuilmogelijkheid gelden voor het volk? Dat durf ik niet te zeggen. Die stelling is natuurlijk een onderdeel van een defensielijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:48

poetser schreef:
Ongeveer 30 van die raketten per tank, dat is 9 kilometer koelbloedige moord per tank. Ik wil niet eens weten hoeveel tanks de Russen hebben... Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit bericht ofwel niet klopt, ofwel dat het bij dreigen blijft, maar ik vrees ervoor.
Iedere dag gebeurd er wel iets waardoor ik besef dat Poetin nog gevaarlijker/gekker is dan dat ik op dat moment al dacht.

Ja, echt bizar... Maar ook echt al het leven. Mens, dier, soldaat, burger, eigen mensen, alles.

Oorlogsmisdaad van t hoogste niveau.

Lotus83

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:51

Ik ben oprecht bang voor wat komen gaat, en het spookt inderdaad ook door mij hoofd, wat als het hier mis gaat, waar kan je heen, waar Moet je heen?

Gewoon ziek, echt ziek dit

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:53

_San87_ schreef:
poetser schreef:

Ja, echt bizar... Maar ook echt al het leven. Mens, dier, soldaat, burger, eigen mensen, alles.

Ik vind het zo moeilijk om dit te geloven. Die man gaat ver, heel erg ver, maar als dit waarheid is, dan is dat toch feitelijk een 3e wereldoorlog? Of bedoelen sommige mensen dit, wanneer ze zeggen dat een hoop landen het Oekraïne zelf uit laten zoeken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:56

Ailill schreef:

Ik vind het zo moeilijk om dit te geloven. Die man gaat ver, heel erg ver, maar als dit waarheid is, dan is dat toch feitelijk een 3e wereldoorlog? Of bedoelen sommige mensen dit, wanneer ze zeggen dat een hoop landen het Oekraïne zelf uit laten zoeken?[/quote]
Ik zei gisteren al: eigenlijk IS dit gewoon al WO III gezien letterlijk elk land zich er al mee gemoeid heeft. Zij het niet met mee vechten maar wel in elke andere vorm die ze kunnen bedenken.

Maar die raketten krijg ik tranen van in mijn ogen... Daar kunnen ze ook nog eens niets tegen doen want ze proberen op te blazen op een verlaten plek heeft wellicht ook weinig zin... Stel dat ze 30 raketten ineens op blazen die in zo'n machine zitten, is het dan die straal van 300m x 30? Of blijft de straal dan 300m?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:59

Lotus83 schreef:
Ik ben oprecht bang voor wat komen gaat, en het spookt inderdaad ook door mij hoofd, wat als het hier mis gaat, waar kan je heen, waar Moet je heen?

De situatie in Oekraïne blijft bij mij ook door het hoofd spoken en ik heb echt diep, diep, diep respect voor de hele bevolking daar. Ga er maar aan staan: of vechten, of vluchten en je huis en haard verlaten. Familie, vrienden, kennissen die je mogelijk nooit meer terug ziet. En àls je al terug komt, hoe is jouw woonplaats er dan aan toe…?

Echt verschrikkelijk wat er gebeurd en ik moet zeggen dat ik de laatste dagen steeds meer aan het nadenken ben over wat als…, waar ga ik naar toe, wie neem ik mee…? Hoe regel ik dat met mijn kat en mijn pony? Wat is handig qua voorbereiding zonder te hamsteren of een halve ‘prepper’ te worden…
Nouja. Genoeg om mijn gedachten bezig te houden in elk geval.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:02

Daks schreef:
Volgens dat Twitter account heeft Rusland die raketten inmiddels afgevuurd. https://twitter.com/fpleitgenCNN/status ... HIqCA&s=19

Dit word steeds enger en ik vraag mijzelf nu steeds meer af wat ik ga doen op het moment dat het hier tot grondgevechten aankomt.

Daar staat dat er raketten afgevuurd zijn, niet dat het specifiek die raketten zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:04

AmyII schreef:
De situatie in Oekraïne blijft bij mij ook door het hoofd spoken en ik heb echt diep, diep, diep respect voor de hele bevolking daar. Ga er maar aan staan: of vechten, of vluchten en je huis en haard verlaten. Familie, vrienden, kennissen die je mogelijk nooit meer terug ziet. En àls je al terug komt, hoe is jouw woonplaats er dan aan toe…?

Echt verschrikkelijk wat er gebeurd en ik moet zeggen dat ik de laatste dagen steeds meer aan het nadenken ben over wat als…, waar ga ik naar toe, wie neem ik mee…? Hoe regel ik dat met mijn kat en mijn pony? Wat is handig qua voorbereiding zonder te hamsteren of een halve ‘prepper’ te worden…

Eerlijk gezegd denk ik dat je grote dieren wellicht nog best kan af maken voor "vertrek" hoe hard dat ook is... Je kan ze niet mee nemen en het lot dat ze tegemoet gaan wanneer je moet vluchten is hoe dan ook erger. Kleine dieren kunnen over het algemeen mee, Polen heeft oa een uitzondering gemaakt voor vluchtelingen met huisdieren toch?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-02-22 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:05

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het zo moeilijk om dit te geloven. Die man gaat ver, heel erg ver, maar als dit waarheid is, dan is dat toch feitelijk een 3e wereldoorlog? Of bedoelen sommige mensen dit, wanneer ze zeggen dat een hoop landen het Oekraïne zelf uit laten zoeken?

Ik snap je vraag niet helemaal :o ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:07

Ayasha schreef:
Ik zei gisteren al: eigenlijk IS dit gewoon al WO III gezien letterlijk elk land zich er al mee gemoeid heeft. Zij het niet met mee vechten maar wel in elke andere vorm die ze kunnen bedenken.

Afghanistan was ook geen WO, ondanks dat er meerdere landen daar meevochten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:07

Ik zelf ook niet San :')

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:08

Ayasha schreef:
AmyII schreef:

Eerlijk gezegd denk ik dat je grote dieren wellicht nog best kan af maken voor "vertrek" hoe hard dat ook is... Je kan ze niet mee nemen en het lot dat ze tegemoet gaan wanneer je moet vluchten is hoe dan ook erger. Kleine dieren kunnen over het algemeen mee, Polen heeft oa een uitzondering gemaakt voor vluchtelingen met huisdieren toch?

Er is op Facebook een site waar je hulp kunt bieden als je huisdieren kunt opvangen. Wat betreft landbouwhuisdieren en paarden, geen idee, verschrikkelijk voor die dieren en hun eigenaren...

ava_krause

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:08

Bedenk wel goed dat dit naast een militaire oorlog ook vooral een informatie oorlog is. Wij kunnen hier eigenlijk niet de juiste informatie krijgen, zowel propaganda aan de kant van de Ukraeniërs als de Russen. Ze willen beide het volk aanmoedigen en de andere bang maken. Nu is Poetin natuurlijk compleet doorgedraaid en het is echt te gek voor woorden dat dit nu weer moet gebeuren in deze tijd.

Laat jezelf niet bang maken door twitter posts oid, veel wordt ook herpost van jaren terug. Het enige wat we kunnen doen is afwachten en hopen dat de NAVO en de EU sterk blijft staan en Ukraïne kan helpen waar mogelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:09

Als Poetin die thermobarische raketten gaat afvuren is het hek van de Dam.

Ik hoop dat het bang makerij is, is zo wel makkelijk om te winnen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:09

Lotus83 schreef:

Ergens ruim boven NAP in elk geval, want als de infrastructuur gaat haperen en de pompen uitvallen loopt een groot deel van NL onderwater. Zal niet binnen een dag gebeuren (of de oude onderwaterzet verdediging rond Amsterdam moet geactiveerd worden als die nog werkt), maar het gaat rap zompig worden en dan is er door reizen ronduit lastig.

Verder, eerste 24 uur drinkwater is je eigen verantwoordelijkheid, zorg dus dat je wat water in huis hebt. Blijf bij qua schoon huis, was, etc. met de hand kleren wassen is nl niet leuk en zeker dan is hygiene belangrijk.
Wandel elke dag een uur stevig door, beetje conditie maakt heel veel dingen makkelijker ongeacht of en wat er verder gaande is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:10

Daks schreef:
Volgens dat Twitter account heeft Rusland die raketten inmiddels afgevuurd. https://twitter.com/fpleitgenCNN/status ... HIqCA&s=19

Dit word steeds enger en ik vraag mijzelf nu steeds meer af wat ik ga doen op het moment dat het hier tot grondgevechten aankomt.

De thermobarische raketten zijn nog niet afgevuurd, dat zou direct breaking news zijn en zouden we het meteen op tv zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:12

_San87_ schreef:
Daks schreef:

De thermobarische raketten zijn nog niet afgevuurd, dat zou direct breaking news zijn en zouden we het meteen op tv zien.

Ze zijn onderweg maar dit is wel echt naar stukje munitie.
Ik wil niet weten hoe de rest van de wereld met uitzondering van Azië daar op gaan reageren…zoiets kun je niet ongestraft laten gaan.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:14

Als wij in Nederland al weten dat die raketten onderweg zijn dan neem ik aan dat Oekraïne nog de tijd heeft om deze nu uit te schakelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:15

Urona447 schreef:
Als wij in Nederland al weten dat die raketten onderweg zijn dan neem ik aan dat Oekraïne nog de tijd heeft om deze nu uit te schakelen.

En hoe kun je die rakketten uitschakelen?