xxCYNNxx schreef:Als je grondgebied beperkt is, is het toch wel verstandig om toch de aantallen binnen de perken te houden.
En dan kan men gaan wijzen ( buiten Bokt bedoel ik dan; niet hele topic doorgelezen, dus geen idee of het hier verder benoemd is) op een wet uit 1951 die met de beste bedoelingen is gemaakt, maar in 1951 had de bevolking in Nederland een omvang van iets meer dan 10 miljoen. Toen was er nog ruimte zat.
Nu is het 17,6 miljoen en het blijft maar doorgroeien.
Maar vooral ook; er zou meer controle moeten geschieden en mensen uit veilige landen direct terug sturen ipv ze toch mooi naar Ter Apel laten gaan, waar ze alleen maar de boel gaan verzieken voor de mensen die daadwerkelijk op de vlucht zijn.
Dat hele excuus van het kabinet en COA dat thuislanden ze niet terug nemen, neem ik met een pallet zout; er zijn meerdere landen die namelijk wel zonder problemen dat soort mensen terug kunnen sturen. Dan lijkt mij dat er meer sprake is van onwil of angst om voor racist te worden uitgemaakt.
Dit kan gewoon niet langer zo; het wordt zo onbetaalbaar en ook met de ruimte houdt het een keer op.
Het systeem moet gewoon flink op de schop, want nu zijn er alleen maar verliezers onder de echte vluchtelingen en de mensen die rond een AZC wonen waar juist voornamelijk de mensen zitten die geen enkele kans maken en daarom ook geen enkele reden zien om zich aan te passen of zich netjes te gedragen.
Ik weet dat Algerije en Marokko geen mensen terugnemen die niet met geldige papieren kunnen aantonen dat ze uit dat land komen. Daarbij liefst bewijs van familie in Algerije of Marokko dat degene idd familie is en bij hun terecht kan. En dit is met name de groep waarbij problemen spelen.
De IND is zéker niet tolerant en als je ongewenst wordt verklaard kun je het helemaal wel vergeten hier ooit een status te krijgen. Ook al was je 16 toen je naar Nederland kwam en leef je hier al 20 jaar in de illegaliteit, aan iets als gratie doen we hier niet.
Dus dat in Nederland "alles maar binnen gelaten wordt" en niet weer wordt uitgezet is grote flauwekul.
Ik ben het volledig met je eens dat het systeem niet deugt en op de schop moet en dat er alleen maar verliezers zijn. Wederom: gebrek aan (lange termijn) visie, lef en juiste prioriteiten.
Gebrek aan toekomstperspectief is vooral voor jongeren funest. Ten tijde van de corona begrepen we volgens mij wel hoe vervelend onzekerheid kan zijn voor jongeren.
In een asielprocedure eindeloos "in de wacht" moeten staan en in die tijd niets mogen: niet werken, niet studeren, niet over geld beschikken etc en vooral niet weten óf je mag blijven, je de klere vervelen en met heel veel mensen op een kluitje zitten... het is niet zo vreemd ~ maar natuurlijk wel heel erg! ~ dat mensen dan soms over de schreef gaan.
Oomens: dat is wel een heel makkelijke, decadente positie dan. Wij hoeven alleen Belgen en Duitsers op te vangen?