[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:54

elnienjo schreef:
fokfanaat schreef:
ik heb ook gestemd op Sigrid, sterke vrouw die al veel meegemaakt heeft

Bijzonder dat het verkwanselen van de Nederlandse souvereiniteit geen probleem lijkt te zijn voor Kaagstemmers. (ook voor Voltstemmers trouwens)

Vind ik ook een puntje, daarom gaat het bij mij nu tussen D66 en Splinter.

Splinter helpen aan hopelijk tenminste 1 zetel en hen een kans geven.

Of D66 de PVV helpen voorbij te streven en Kaag vooruit helpen, want ook ik zie haar leiderschapstalenten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:55

kvika schreef:
Bijzonder om zo veel mensen te zien die tegen de boeren zijn. roepen over mono cultuur, gif en dierenleed.
ik kan wel 1000 tegen argumenten geven,maar dit zal allemaal verspilde moeite zijn. maar vraag me een ding af. jullie paarden moeten ook eten.. waar denk je dat de gewassen en grondstoffen vandaan komen die gevoerd worden aan paarden? om het maar even bij onze paarden te houden, want zelf eet je ook vast wel eens iets?
ik zet dit hier niet neer om stemmen te trekken voor een bepaalde partij, maar wel om mensen ook een beetje na te laten denken. ik val echt van mijn stoel af van verbazing hoe ik ( wij) als boer word weggezet.
en het doet ook zo enorm veel pijn kan ik jullie zeggen.
er moet altijd ruimte zijn voor verbetering en innovatie, maar zo uitgescheten te worden door mensen.. mijn hart breekt.

Ik ben oprecht verbaasd dat de veehouderij de schuld krijgt van zo ongeveer alle milieu ellende. Dat Klaver roept, dat de keuze die we moeten maken is óf bouwen óf koeien. Heel eenzijdig in hun eigen waarheden zijn gaan geloven. Nog nooit gehoord van de grote omslag die de landbouw al heeft gemaakt. Duizenden hectares ingeleverd voor nieuwe natuur. Kijk maar eens rond in Friesland, tussen Leeuwarden en Drachten. Of in Waterland. En wat denk je waar verreweg het grootste aantal woningen zijn gebouwd de laatste 30 jaar? Op landbouwgrond, Leidse Rijn ,Almere, . En de aanleg en uitbreiding van Schiphol, incl alle snelwegen. Jammer dat Klaver gisteravond niet aan de tand werd gevoeld over de biomassa centrales, de grote windturbines voor de woningen van G.L. kiezers. En het voortdurend herhalen ,dat we nog 9 jaar hebben te gaan. Onzin, we hebben nog slechts 9 maanden om echt goede plannen te maken en ook met de uitvoering ervan te beginnen. Echt naar 100% CO2 vrij. Naar waterstof d.m.v. zonne-energie. Zeewater ontzilten, ook door zonne energie. Een enorme uitdaging wat mondiaal moet gebeuren.
Gelukkig meen ik ook te zien in de verkiezingsdebatten dat de wil ontstaat om samen te gaan werken. Dan helpen de kreten over veehouderij niet aan mee en zijn er nog politici die met de benen op de grond blijven staan en zeggen dat we alles samen moeten oplossen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:58

kvika schreef:
Bijzonder om zo veel mensen te zien die tegen de boeren zijn. roepen over mono cultuur, gif en dierenleed.
ik kan wel 1000 tegen argumenten geven,maar dit zal allemaal verspilde moeite zijn. maar vraag me een ding af. jullie paarden moeten ook eten.. waar denk je dat de gewassen en grondstoffen vandaan komen die gevoerd worden aan paarden? om het maar even bij onze paarden te houden, want zelf eet je ook vast wel eens iets?
ik zet dit hier niet neer om stemmen te trekken voor een bepaalde partij, maar wel om mensen ook een beetje na te laten denken. ik val echt van mijn stoel af van verbazing hoe ik ( wij) als boer word weggezet.
er moet altijd ruimte zijn voor verbetering en innovatie, maar zo uitgescheten te worden door mensen.. mijn hart breekt.

Helemaal met je eens!

En zodra het weer oorlog is (die komt er ongetwijfeld deze eeuw nog aan) zal men nog spijt hebben de boeren verjaagd en weggepest te hebben. Met een boer om de hoek heb je namelijk geen honger, als je voor alles afhankelijk bent uit 't buitenland wél. Want ga ee maar vanuit dat landen die wij nu financieel overeind houden in tijden van oorlog eerst voor hun eigen volk zorgen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:05

Lekker elkaar angst inboezemen die op niks is gebaseerd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:06

elnienjo schreef:
kvika schreef:

Helemaal met je eens!

En zodra het weer oorlog is (die komt er ongetwijfeld deze eeuw nog aan) zal men nog spijt hebben de boeren verjaagd en weggepest te hebben. Met een boer om de hoek heb je namelijk geen honger, als je voor alles afhankelijk bent uit 't buitenland wél. Want ga ee maar vanuit dat landen die wij nu financieel overeind houden in tijden van oorlog eerst voor hun eigen volk zorgen.

Wij exporteren het grootste gedeelte. Dus zelfs als we landbouw zouden minderen is er nog genoeg over om ons eigen land te voorzien.

Dan kan je beter zeggen dat we zelf meer medicatie zouden moeten maken. Daar heb je in zo’n oorlog meer aan. Net als een sterker defensie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:07

Shaggy09 schreef:

Over het constante angst inboezemen over het klimaat heb ik je dat nog niet horen zeggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:08

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Over het constante angst inboezemen over het klimaat heb ik je dat nog niet horen zeggen.

Het klimaat weten we zeker dat het mis gaat. Oorlog niet.

verootjoo

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Dat is dan ook gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Dat er ongetwijfeld een oorlog aan komt niet :+

Shaggy09

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Is geen angst, is wetenschappelijk onderzochte informatie.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:10

Kaka schreef:
Dat wij met landbouwsubsidies een systeem in stand houden waarbij we vooral voedsel voor de export produceren waarbij we een enorme druk leggen op de ondergrond, vind ik achterhaald. Ik denk dat er iets moet veranderen in de manier waarop we omgaan met onze resources en ik denk dat we die innovatie niet gaan vinden bij conservatieve partijen, waaronder de BBB.

3 maal bingo: landbouwsubsidies, enorme druk op grond, export.

Om de laatste nog maar weer eens in perspectief te plaatsen: Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse landbouwexport gaat naar Duitsland (25%), Belgie (11%), VK (10%) en Frankrijk (9%). Dus meer dan de helft gaat niet de 'hele wereld over', maar blijft imo toch behoorlijk dichtbij. Driekwart blijft zelfs in Europa.

Maar, wat is dan de oplossing? Een 100% biologische landbouw? Ik denk dat zo'n vorm minstens zoveel subsidie slurpt dan wij nu doen en, nog erger imo, dat er méér ruimte in beslag genomen wordt voor de voedselproductie en er dus minder ruimte overblijft voor echte natuur.

Cer

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:11

Wat zouden eigenlijk de pro's\con's zijn voor de PvdA?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:13

Het gaat er toch niet over dat de hele agrarische sector weggesaneerd moet worden? Het gaat er om dat Nederland, ons mini-landje de op één na grootste vleesexporteur ter wereld is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:13

Tiepfoudt schreef:
Maar, wat is dan de oplossing? Een 100% biologische landbouw? Ik denk dat zo'n vorm minstens zoveel subsidie slurpt dan wij nu doen en, nog erger imo, dat er méér ruimte in beslag genomen wordt voor de voedselproductie en er dus minder ruimte overblijft voor echte natuur.

100% biologisch is ook niet al te best voor de uitstoot. Maar een eerlijke prijs voor de gewassen en producten is al een hele belangrijke eerste stap. Als ik kijk naar hoeveel % de prijs stijgt vanaf het produceren naar de prijs in een supermarkt :n Nu is de term belasting wel gevallen, maar daar heeft de boer an sich helemaal niks aan.

Een liter melk houdt ook in dat er voer, tijd, stalling, verwerking, vervoerskosten etc in zit. Moet je nagaan hoe goedkoop zo'n liter melk eigenlijk is óf hoe weinig een boer eigenlijk krijgt voor het product. En dat 24/7.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:15

mysa schreef:
verootjoo schreef:

Met welke reden op nr 20 als ik vragen mag :D

Als je meer vrouwen wilt, kun je het best stemmen op de vrouw die volgens de peilingen, net geen zetel krijgt. Als de uitslag dan net iets gunstiger is dan de peiling, zit er weer een extra vrouw in de kamer.

Ik wilde eigenlijk ook op een andere vrouw stemmen maar twijfelde wat het effect daarvan was. Als ik deze motivatie had gelezen voor ik mijn stem uitbracht dan zou ik dat toch gedaan hebben. Ik had nr 15 in gedachten om er een Groningse in te hebben.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:21

Tiepfoudt schreef:
Kaka schreef:
Dat wij met landbouwsubsidies een systeem in stand houden waarbij we vooral voedsel voor de export produceren waarbij we een enorme druk leggen op de ondergrond, vind ik achterhaald. Ik denk dat er iets moet veranderen in de manier waarop we omgaan met onze resources en ik denk dat we die innovatie niet gaan vinden bij conservatieve partijen, waaronder de BBB.

3 maal bingo: landbouwsubsidies, enorme druk op grond, export.

Om de laatste nog maar weer eens in perspectief te plaatsen: Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse landbouwexport gaat naar Duitsland (25%), Belgie (11%), VK (10%) en Frankrijk (9%). Dus meer dan de helft gaat niet de 'hele wereld over', maar blijft imo toch behoorlijk dichtbij. Driekwart blijft zelfs in Europa.

Toen ik kind was liep de echte natuur en het boerenland in elkaar over.Mijn opa was landbouwer en daar speelde ik graag.Hij spoot bijv. geen chemicalien.Eerlijk moet ik dan wel zeggen dat zijn aardappelveld vol coloradokevers zat. Wel wonderlijk om te zien,die gekleurde beestjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:21

Wat een goede tip van die vrouwenstem, ik ga eens kijken of er wat bij zit..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:27

bigone schreef:
Net ook gestemd , na lang nadenken toch op Splinter gestemd, ik hoop dat ze een zetel krijgen, goed programma en een splinter voel je altijd dus kan ze nog wat kwesties inbrengen,zorgbonus is ook aan haar te danken.

Ik kan bij Splinter nergens iets vinden over de aanpak van corona en de maatregelen. Jij?
Voornamelijk met betrekking tot wel of niet vaccinatieplicht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:34

Wat is er mis om naar een grondgebonden kringloop landbouw te steven?
Met oog voor een goede prijs, dierwelzijn en duurzaam?
Niet mee in een ratrace om schaalvergroting?
Kortere veetransporten?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:37

Inderdaad stem op een vrouw! Al zal het bij partijen waarbij veel vrouwen in de lijst staan, niet zo heel veel meer uit maken. Dan wordt er een vrouw met voorkeursstemmen de kamer in gestemd, ten koste van een andere vrouw. Kijk dan vooral naar een vrouw waarvan je het echt mee eens bent, of je vind dat ze met belangrijke onderwerpen bezig is.

Aaaaarg, ik dacht dat ik eruit was, maar begin nu weer ontzettend de twijfelen of ik toch niet op D66 moet stemmen. Ik ben het grotendeels eens met het partijprogramma. Maar daarnaast vind ik Sigrid echt een bijzonder goede leider, dire staat voor haar idealen, met ontzettend veel (levens) ervaring. Maar ook bijzonder open en tolerant als het bijvoorbeeld gaat over lhbti en andere culturen en heel respectvol

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:38

Toch bijzonder al die verschillende gedachtegangen van iedereen.

Wel interessant.
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 17-03-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:40

verootjoo schreef:
Dat is dan ook gebaseerd op wetenschappelijk bewijs.

Dat er ongetwijfeld een oorlog aan komt niet :+

Er zijn wetenschappelijke studies die aangeven dat er wel degelijk een oorlog in de lucht hangt gebaseerd op de geschiedenis van oorlogen.
Hier een artikel uit 2017. https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... interview/ Het zou mij niet verbazen als in de latere geschiedenisboeken 2020 als start wordt gezien.

elnienjo

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:43

Ik vind op een vrouw stemmen omdat 't een vrouw is raar. Ik stem op degene die mijn visie het best weet te benaderen of dat nu een man of een vrouw is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:43

Wat betreft vaccinatie plicht, geen enkel partij heeft vaccinatieplicht ergens staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:50

fransje23 schreef:
Bedankt voor het delen elnienjo!
Sigrid krijgt nu zeker mijn stem, die kan bruggen bouwen ipv afstanden vergroten!

Precies..... het Briefje van Jan is sowieso altijd bashen. Niveau Dumpert of Geen Stijl :D

Stel dat Geert of Baudet als minister zulke bezoeken of gesprekken moet voeren?

Sterker nog, die kunnen niet eens een goedbetaalde baan krijgen bij een multinational of als wethouder of burgemeester aan de slag.
Terwijl ex-politici altijd snel weer aan de slag kunnen, door hun ervaring en connecties.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:51

Janneke2 schreef:
MizzMontana schreef:
Mysa een hogere staatsschuld op korte termijn heeft juist weer de VVD, inderdaad om de reden die jij noemt, groei in tijden van crisis stimuleren. Dit ging over lange termijn. VVD lukt het in elk geval die schuld ook weer terug te dringen in betere tijden zodat er in tijden van crisis inderdaad iets bij te zetten is.

De vvd is trouwens in de verste verte niet 'Keynesiaans', dwz is geen voorstander van 'een overheid die een pot geld heeft om uit te geven als het minder wordt'.

(Als de economie krimpt krijg je klappen 'dat is je eigen verantwoordelijkheid', aldus de vvd.)

Mbt staatsschuld: Nederland geeft dan obligaties uit op de geldmarkt, en als rijk EU land zijn die zeer gewild.
(Ik vind de Zalmnorm van 'maximaal 3% staatsschuld' geen gek idee, maar we zijn in trek en kunnen ons meer schuld permitteren zonder dat wij 'of onze kinderen of kleinkinderen' daar hinder van ondervinden.)
So not to worry or to spook...

Dit is geen aanname, gewoon terug te lezen in de doorrekeningen van het cpb wat de gevolgen van de verkiezingsprogramma’s op lange termijn zijn.

De staatsschuld was voor de corona crisis aardig terug gedrongen dus hoe is dit niet het beleid van (oa) de vvd geweest?

Citaat:
De vvd heeft juist een geschiedenis van de staatsschuld eerst hoog op te laten lopen
(... contra verkiezings beloften, verkiezings programma's, stemwijzers, etc. ... )
en daarna bezuinigingen op kwetsbare mensen ten faveure van de grote bedrijven, niet het MKB.

En dit is precies wat ik zeg, VVD wil juist nu investeren en laat inderdaad de schuld nu oplopen in tijden van crisis. Oa door de now steun, en ja ook mkb mag hier gebruik van maken, dus hoezo ten faveure van het mkb?

Citaat:
Natuurlijk mag iedereen op die partij stemmen, maar doe dat dan niet op basis van dit soort aannames.

Aardige aanname van jou trouwens, ik heb namelijk geen VVD gestemd.