Janneke2 schreef:MizzMontana schreef:Mysa een hogere staatsschuld op korte termijn heeft juist weer de VVD, inderdaad om de reden die jij noemt, groei in tijden van crisis stimuleren. Dit ging over lange termijn. VVD lukt het in elk geval die schuld ook weer terug te dringen in betere tijden zodat er in tijden van crisis inderdaad iets bij te zetten is.
De vvd is trouwens in de verste verte niet 'Keynesiaans', dwz is geen voorstander van 'een overheid die een pot geld heeft om uit te geven als het minder wordt'.
(Als de economie krimpt krijg je klappen 'dat is je eigen verantwoordelijkheid', aldus de vvd.)
Mbt staatsschuld: Nederland geeft dan obligaties uit op de geldmarkt, en als rijk EU land zijn die zeer gewild.
(Ik vind de Zalmnorm van 'maximaal 3% staatsschuld' geen gek idee, maar we zijn in trek en kunnen ons meer schuld permitteren zonder dat wij 'of onze kinderen of kleinkinderen' daar hinder van ondervinden.)
So not to worry or to spook...
Dit is geen aanname, gewoon terug te lezen in de doorrekeningen van het cpb wat de gevolgen van de verkiezingsprogramma’s op lange termijn zijn.
De staatsschuld was voor de corona crisis aardig terug gedrongen dus hoe is dit niet het beleid van (oa) de vvd geweest?
Citaat:
De vvd heeft juist een geschiedenis van de staatsschuld eerst hoog op te laten lopen
(... contra verkiezings beloften, verkiezings programma's, stemwijzers, etc. ... )
en daarna bezuinigingen op kwetsbare mensen ten faveure van de grote bedrijven, niet het MKB.
En dit is precies wat ik zeg, VVD wil juist nu investeren en laat inderdaad de schuld nu oplopen in tijden van crisis. Oa door de now steun, en ja ook mkb mag hier gebruik van maken, dus hoezo ten faveure van het mkb?
Citaat:
Natuurlijk mag iedereen op die partij stemmen, maar doe dat dan niet op basis van dit soort aannames.
Aardige aanname van jou trouwens, ik heb namelijk geen VVD gestemd.