steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:25

Kinke schreef:
Nikass schreef:
Je kunt niet weten dat ze het goed hebben, maar je kunt wel weten dat ze het niet goed hebben?
Ik kan alleen oordelen over de boeren die ik (persoonlijk) uit mijn omgeving ken en die hebben echt een meer dan gemiddeld inkomen te besteden.

Jep, dat kan ik wel weten, ik ben namelijk degene die daar de boekhouding doet.

Ik neem aan dat je dat niet voor alle boerenbedrijven in Nederland doet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:32

Sunnda schreef:
Dat emo gedoe over kinderen en kleinkinderen is leuk, maar je kunt je kind ook gewoon een mooie toekomst geven door gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden waar Nederland altijd groot mee is geweest.

Ehm - wie geboren wordt in 2015 haalt statistisch het jaar 2100.
Volgens de huidige trend zijn we dan 4 graden opgewarmd.

Dan hebben we HEEL ERG VEEL innovatie nodig om de woestijnen tot leven te wekken, oorlogen in te dammen, zout water bruikbaar te maken en hongersnood te voorkomen.
Ik denk dat dat kan, maar het is wel alle hens aan dek.

...en dat hoor ik niet in '(doe niet zo emotioneel), je kunt je kinderen een mooie toekomst geven'.
(Het enkelvoud helpt ook niet mee.)

hypos

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:39

Ze zijn weer vertrokken, 39 trekkers van ons eilandje, prachtig gezicht, maar het zou niet nodig moeten zijn.
Zoals bij velen hebben hier de boeren neven activiteiten om inkomsten te generen, maar door de regelgeving en natura 2000 gebiede, worden deze ook te niet gedaan.
De boeren zeiden ook, het is niet alleen dat stikstof, het is dat de regering regels en plannen maakt, zonder te overleggen met de partijen ( eender welke bedrijfstak). Dit er gewoon door drukt, ongeacht de gevolgen.
Dus heel Nederland heeft hier mee te maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:49

Ik ga de boeren vannacht uitzwaaien op een viaduct!
Vorige zijn ze hier met de bus mee gegaan, deze keer een stuk of zes trekkers.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:53

juval schreef:
8nnemiek, natuurlijk wordt het zogenaamde probleem wel verplaatst, denk je dat er in het buitenland niet wordt ingespeeld als Nederland minder gaat produceren.
In het buitenland wordt alleen ietsje minder efficiënt, dier- en milieuvriendelijk geproduceerd, maar dat maakt de nederlandse milieuactivisten verder niet uit natuurlijk.

Maar iemand, een land, moet het lef hebben om het voortouw te nemen. Zolang iedereen op elkaar gaat zitten wachten zullen er nooit veranderingen komen. En ik geloof wel dat die hard nodig zijn. Veel minder consumptie van dierlijke producten.

Eens met Annemiek :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:59

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:
Het doel is het klimaat ""binnen de perken"" te houden. |( (Een erg armoedig doel, maar beter is niet meer haalbaar.)

Daar hoort voedselproductie bij, daar hoort vervoer bij, en nog een gigantische serie maatregelen.

Extra import lijkt mij onzin. (Contra: " de Nederlandse boeren worden aangepakt en dan komen de eieren uit de Oekraïne "waar ze het milieu niet kennen".)

De export mag wel stevig aangepakt worden (warme sanering om de eenvoudige reden dat het tientallen jaren beleid van de overheid is geweest).

Dat houdt waarschijnlijk een enorme serie veranderingen in.
(Annex een serie andere veranderingen, van veel minder vliegen tot ....)

Lang verhaal kort, wat is volgens jou de oplossing om ervoor te zorgen dat andere landen niet in het gat in de markt springen?

Daar hebben we een fatsoenlijke overheid voor nodig,
ipv dat gekraai dat ""de heilige markt"" het allemaal maar het beste kan.

Het gat in de markt hoeft niet per se enorm groot te zijn.
Ik ben niet per se voor halvering van de veestapel, maar wel nadrukkelijk voor hulp, inclusief inkomenssteun aan boeren die biologisch willen gaan werken (contra het oude overheidsbeleid van bulkproductie).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:06

Succes tienus63, gaan ze al vroeg rijden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:07

Ze verzamelen om 2 uur. En denken rond 3 uur bij Zwolle te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:09

@janneke, moet je wel consumenten hebben die dat biologische vlees gaan kopen. Tot nu toe wil de burger het liefst alle bedrijven biologisch, beestjes buiten en veel ruimte etc. Totdat ze boodschappen gaan doen en dan laten ze het mooi liggen. En zo wordt regelmatig het biologische vlees verkocht voor lagere prijs als 1 sterren vlees.
Tja... Uiteindelijk bepaalt de consument en is het een kwestie van voldoen aan de vraag.
De burger en de boer leven steeds meer van elkaar vandaan en burgers hebben geen flauw idee van wat er speelt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:19

Janneke2 schreef:

Ik ben niet per se voor halvering van de veestapel, maar wel nadrukkelijk voor hulp, inclusief inkomenssteun aan boeren die biologisch willen gaan werken (contra het oude overheidsbeleid van bulkproductie).

Stel wij hebben een fatsoenlijke overheid, hoe zouden die moeten voorkomen dat andere landen de productie overnemen en er onder aan de streep geen klimaatwinst over blijft?

Ik heb nog niemand gehoord met een concrete oplossing voor dit probleem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:28

De eerste trekker staat al op het binnenhof :Y) }:0 :7

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:29

@ Tiepfoudt, Dat kan niet en dat is bij zo veel problemen het geval. Je kunt alleen maar zorgen dat je het in je eigen land op orde hebt. Een verder doorgevoerde unie, zoals onder andere de EU zet al meer zoden aan de dijk mits die zijn prioriteiten juist stelt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:30

Hahaha mooi, dit is nou boerenhumor en ik hoop dat we daar morgen nog veel meer van gaan zien :D

Prachtige beelden alweer van de eerste boeren die al vertrokken zijn.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:30

Tiepfoudt schreef:
Janneke2 schreef:

Stel wij hebben een fatsoenlijke overheid, hoe zouden die moeten voorkomen dat andere landen de productie overnemen en er onder aan de streep geen klimaatwinst over blijft?

IDD dat dus

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:37

mysa schreef:
@ Tiepfoudt, Dat kan niet en dat is bij zo veel problemen het geval. Je kunt alleen maar zorgen dat je het in je eigen land op orde hebt. Een verder doorgevoerde unie, zoals onder andere de EU zet al meer zoden aan de dijk mits die zijn prioriteiten juist stelt.

Ik ben bang dat deze discussie op een dood spoor zit, want ik kan steeds dezelfde vraag blijven stellen en ik heb het idee dat sommigen niet uit hun idealistische bubbel willen komen. De realiteit is dat de vraag naar dierlijke producten toeneemt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:41

Citaat:
Stel wij hebben een fatsoenlijke overheid

Oeps, tja, als dat toch eens waar was....
(Het is wel de enige oplossing die ik kan bedenken, maar daar zit dus veel lobby etc werk in.)

Citaat:
hoe zouden die moeten voorkomen dat andere landen de productie overnemen en er onder aan de streep geen klimaatwinst over blijft?

[/quote]

Deze snap ik niet helemaal.

Qua stikstof zijn we het vieste jongetje van Europa.
Accoord, een derde van het spul komt de grens over.
Dat wil dus zeggen dat er in de lage landen bij de zee maatregelen nodig zijn.

Niet alleen mbt landbouw, en qua landbouw ook niet alleen qua hoeveelheid.

En met maatregelen waar veel koudwatervrees voor is, zoals fatsoenlijke belasting op vervuilend vervoer kun je een soort van tariefmuur construeren.
Zowel klimaatwinst (minder vervoer van goederen en personen)
...en geen, nu ja: weinig bulkgoederen uit verre landen.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:43

37/39 trekkers op de boot
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:45

Prachtig hypos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:50

Super gaaf!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:23

Aan alle collega boeren, die morgen hun nek uitsteken of die thuis de boel moeten runnen, heel veel succes. Laat je niet uit de tent lokken en verleiden tot minder verstandige acties.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:29

In principe bepaald de EU dat wie levert ook aan de EU-eisen qua productie moet voldoen maar dat is vooral in theorie want controles zijn schaars.

Ik ben geen voorstander van de handelsverdragen zoals CETA.

Wat van mij als eerste mondiaal afgeschaft mag worden is het gesleep met voeding over de hele wereld. Specifieke producten als Goudse kaas Sake, Maple siroop prima maar waarom wordt er diepvries patat uit de EU op de Colombiaanse markt gedumpt?
We moeten meer van de binnenlandse markt consumeren maar daar moeten de supermarkten wel aan mee werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:34

De overheid heeft bij de introductie van de fosfaatrechten en pas al zoveel steken laten vallen.
Als ze in een keer hadden doorgepakt was er nu veel meer duidelijkheid geweest. Nu is het paniekvoetbal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:38

hypos schreef:
37/39 trekkers op de boot
[ [url=m/V3xEJe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi gezicht!

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:38

Blussem schreef:
Je kunt ook stellen dat de boeren afgelopen jaren ten onrecht een voordeel gehad door dat we niet hebben gehouden aan Europees stikstof beleid.

Eigenlijk mogen ze juist heel blij zijn.

Heel blij zijn , er zijn al verschrikkelijk veel koeien afgevoerd door nieuw regels... En nu moet er nog maar even weer af weg gedaan worden? Niks om blij over te zijn:n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:55

Ik begrijp dat het probleem complex is (en dat er meer speelt dan waar ik verstand van heb) en dat met alle partijen rekening moet worden gehouden. Maar met de dieren wordt al heel lang geen rekening gehouden. Mijn maag draait om elke keer als ik weer zie hoe de vrachtwagens worden volgeladen met varkens. :r

De overheid kan toch stellen dat vlees met minder dan twee sterren in Nederland niet meer geproduceerd en verkocht mag worden (uiteraard met een overgangsregeling en financiële steun)?