Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:De R.K. Kerk is niet opgericht door pausen ,maar door Jezus Christus zelf. Petrus was de eerste Paus ,maar ook gewoon een mens net als de daaropvolgende Pausen die zeker fouten konden maken.Koning HendrikVIII Wilde scheiden van zijn vrouw Catharina van Aragon,die niets misdaan had ,om te kunnen trouwen met Anna Boleyn waar hij verliefd op was geworden,maar die weigerde sex met hem te hebben alvorens hij met haar getrouwd zou zijn. De toenmalige Paus weigerde om Hendrik's scheiding en nieuwe huwelijk goed te keuren,en daarom brak Hendrik met de Paus en riep zichzelf uit tot hoofd van de Church of England. Mensen die hem niet wilden volgen werden vermoord en hun bezittingen afgepakt. Anna Boleyn verloor tenslotte ook haar hoofd toen hij haar weer beu werd en weer een andere vrouw wilde. Dat ging zo nog even door.
Nikass schreef:Ik vond het ook al heel bijzonder; een Jood die de katholieke kerk heeft gesticht. Zou wat opschudding geven denk ik
Die Hendrik de 8e was vast geen lieverdje, maar wel "ook een mens" vermoed ik
Nikass schreef:In de film "Amen" zie je dat de RK kerk met succes in opstand komt tegen het vergassen van verstandelijk gehandicapten tijdens het nazi regime, maar ze negeert de vervolging van de joden (omdat dat geen christenen zijn). Weet iemand of dit op waarheid berust?
(Erg mooie film trouwens)
anjali schreef:Thr Church of England vind ik niet zo'n goed voorbeeld,want die is opgericht door Hendrik VIII,die meerdere vrouwen heeft gehad,die hij liet onthoofden zogauw hij genoeg van ze had,om dan weer met een nieuwe te kunnen trouwen.
DezeNaam schreef:Ik ben blij dat ik in het middelbaar zedenleer heb kunnen volgen, alleen spijtig dan weer dat je bij zedenleer blijkbaar continu verplicht bent om over andere mensen hun geloof te leren. Goh ja, eens wat informatie tot daaraan toe. Maar ik volg zedenleer met een reden, omdat ik niet gelovig ben, het zou dan ook erg fijn zijn als dat gerespecteerd zou kunnen worden in plaats van je dan toch maar 'vol te duwen' met andere mensen hun geloof.
Citaat:Van fouten kan je leren... Hmmn, als ik naar deze wereld op dit moment kijk is er volgens mij nog niet veel geleerd. In mijn ogen is de wereld gedoemd om te mislukken en zullen mensen zichzelf na een tijd uitroeien, en misschien is dat ook wel gewoon het beste voor iedereen. (Sorry, klinkt nu misschien wel hard, maar ik zie meer negatieve dingen gebeuren dan positief. Positieve dingen zullen er vast zijn en die kan ik ook zien, maar die wegen in mijn ogen in dit geval niet op tegen al de mensen en dieren die op deze wereld zitten te lijden... )
Citaat:Iets terug in zijn context plaatsen is in mijn ogen dus wel herschrijven. Andere context, ander verhaal. Jantje loopt in de 18de eeuw een leeg landbouwweggetje over, hij leeft nog. Jantje probeert dat in deze eeuw, alleen is de landbouwweg een snelweg geworden en hij wordt overreden door een auto.
Totaal andere uitkomst dus.
Citaat:Maakt niet dat het verhaal uit de 18de eeuw niet waar is, maar hoe ze er toen over dachten speelt nu gewoon geen rol meer omdat de wereld compleet anders is.
Citaat:Ik vraag me alleen af; God is zo machtig om een hele wereld te creëren maar hij heeft plots geen mogelijkheden meer om met de wereld te communiceren? Ofja oké, volgens sommige gelovigen is God overal 'te zien', maar een manier vinden om direct te communiceren is te moeilijk? En direct is dus op een duidelijke manier, met inkt op papier bijvoorbeeld.
Citaat:Om trouwens ook eens op ander dingen in te gaan. Alle volgelingen of belangrijke figuren waren praktisch altijd mannen, seksisme? (Maar dat is ook gewoon context zeker?)
Citaat:Wetenschappelijk gezien zou Jezus niet eens bestaan kunnen hebben, als Maria echt maagd was.
Citaat:Ik heb van genoeg gelovige mensen gehoord dat scheiden gewoon 'niet mag'.
Citaat:Waarom is dat geen inteelt Janneke? Als we allemaal familie zijn lijkt dat er wel bijzonder hard op....
Citaat:Wat is er mis met de Engelse versie?
Nikass schreef:Ik haak nu toch even in binnen deze interessante discussie en voornamelijk als meelezer. Niet persoonlijk, maar steek je nu niet gigantisch je kop in het zand?Heb je enig idee hoeveel bijbel vertalingen er zijn?
Ik weet niet welke dit is?
De Jehova's hebben bijvoorbeeld een Bijbelvertaling helemaal aangepast aan hun opvattingen.
Daarbij communiceer ik graag in mijn eigen taal, het Nederlands en vind ik de bijbel nou niet echt een heel makkelijk te lezen boekDus om ff te zeggen hoe je die tekst moet uitleggen, pfff weet ik niet precies.
Maar om te zeggen: er staat dat twee mannen die met elkaar vrijen een doodzonde is, dat lees ik toch ook niet direct...
Janneke2 schreef:Was niet perse mijn bedoeling, het raakt me echter wel en er schuilt voor een hoop mensen, tot op de dag van vandaag, een hele hoop leed achter....en ondertussen is het topic weer terug bij sex.
Hoewel: dat hoeft natuurlijk niet.
"Hoe lees je een oude tekst, wanneer 'laat je de bijbel buiksprekeken', hinein interpretieren - en wat zijn de criteria voor zuivere of in elk geval integere uitleg" - die kwestie vind ik als protestantse interessant genoeg.
Ik vind het een draak van een tekst en ik vind het ook een soort van bedenkelijk om er mee op de proppen te komen - maar de draak staat er wel.
De concordantie op gruwel vermeldt ook dat Egyptenaren niet met hun slaven samen aten, daar wordt ook gruwel voor gebruikt.
DezeNaam schreef:Hoe moeilijk is 'they shall surely be put to death' dan te verstaan/te vertalen?
Citaat:Ja maar Janneke2, wie gaat er bepalen hoe het herschreven moet worden? En hoe 'puur' is de bijbel (/elk ander religieus boek) nog als je het herschrijft? Dan kan je het geen oorspronkelijke bron meer noemen.
Citaat:En oké er is hier geen oorlog meer, maar kijk eens naar alle andere landen. Hoeveel kinderarbeid er nog is, hoeveel dieren mishandeld worden, hoeveel kinderen met geweld moeten opgroeien, hoeveel mensen er met trauma's rondlopen, hoeveel mensen in ellende moeten leven en dood willen, het regenwoud dat gewoon aan het verdwijnen is, hoeveel misdaden er in de wereld zijn... Dat bedoel ik, dit kan je gewoon niet oplossen.
Citaat:Hetis onmogelijk om iedereen, elk levend wezen op de wereld gelukkig te krijgen.
Citaat:Eigenlijk is het dan ook nog erg dubbel, je hoort zoveel over vluchtelingen maar hoor je iets over die beesten in het regenwoud tegenwoordig? Hun leefomgeving wordt afgenomen, ze zijn met uitsterven bedreigd, worden illegaal verhandelt, wij maken de wereld letterlijk kapot. Zonder mensen was dit allemaal niet gebeurd.
Citaat:Ik wil maar zeggen, het is niet omdat er geen oorlogen meer zijn hier dat het goed is. Het is verre van goed, echt verre van...
Citaat:Ik zeg niet dat hun mening niet telt. In die tijd telde hun mening zeker, maar nu is hun mening niet zo zeer relevant meer omdat wij al nieuwe informatie hebben waarbij hun mening geen 'nut' meer heeft. Elektriciteit is geen mening natuurlijk, dat is gewoon een waarneembaar iets en wetenschappelijk verklaarbaar.
Citaat:En hoe kreeg hij dat antwoord? Anders is het gewoon een welles-nietes-discussie net zoals de vraag of geesten/andere identiteiten echt bestaan. Sommige mensen zeggen dat ze daar ervaring mee hebben, ik geloof het graag, maar uiteindelijk weet je nooit zeker of ze de waarheid spreken. En ook filmpjes en foto's zijn helaas niet te vertrouwen.
Citaat:Ik snap niet wat je wilt zeggen? Je denkt dus dat er ook andere wetenschappen zijn die het mogelijk maken om met enkel een eicel (...)
Citaat:Gemeenschappelijke voorouders zijn logisch. Maar twee voorouders, nee sorry dan was de mensheid al lang dood... Of misschien leven we daarom nu nog als een onderontwikkelde versie van onszelf, zou wel mooi zijn, wie weet wat we anders nog hadden kunnen worden.
Citaat:Je zegt zelf dat belangrijke vrouwelijke figuren weggeretoucheerd werden, waarom was dat dan?
Ailill schreef:Nikass schreef:Ik haak nu toch even in binnen deze interessante discussie en voornamelijk als meelezer. Niet persoonlijk, maar steek je nu niet gigantisch je kop in het zand?Heb je enig idee hoeveel bijbel vertalingen er zijn?
Ik weet niet welke dit is?
De Jehova's hebben bijvoorbeeld een Bijbelvertaling helemaal aangepast aan hun opvattingen.
Daarbij communiceer ik graag in mijn eigen taal, het Nederlands en vind ik de bijbel nou niet echt een heel makkelijk te lezen boekDus om ff te zeggen hoe je die tekst moet uitleggen, pfff weet ik niet precies.
Maar om te zeggen: er staat dat twee mannen die met elkaar vrijen een doodzonde is, dat lees ik toch ook niet direct...
Er staat letterlijk (oude testament): Gij zal niet met een man (neer)liggen zoals met een vrouw; het is een gruwel. (Leviticus 18:22).
Wanneer een man zich met een man (neer)legt zoals met een vrouw, begaan beide een gruweldaad; zij zullen zeker moet sterven; ze hebben hun eigen bloed aan hun handen (laatste is een ietwat vrije vertaling). (Leviticus 20:13)
Én precies zo'n reactie wekt bij mij afkeer op. In mijn optiek kan ieder mens met enig verstand niets anders concluderen, blijkbaar wel en dan blijft een eigen interpretatie vervolgens uit. Je bent nergens toe verplicht, maar ik vind dit best frustrerend.