Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:34

bigone schreef:
Kop niet aan staat?? Ook al was hij geel met groen haar, het zijn zijn denkbeelden.

Denkbeelden die hem nu tot de 2e partij van Nederland hebben gemaakt. 1,3 miljoen mensen vinden zijn denkbeelden belangrijk om op te stemmen.

Maar ik zie de sfeer in dit topic weer volledig draaien naar Wilders bashen en iedereen die iets vind over Wilders (stemmer of geen stemmer) wordt weer volledig ter verantwoording geroepen.

Dus ik ga weer aan het werk! :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:35

M_i_R schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen de VVD blijven afrekenen op die 1.000,-. Na de vorige verkiezingen is de wereld in de fik gevlogen en hebben we met problemen te kampen gehad die niemand had kunnen voorzien. Problemen die een omvang hebben waarmee de hele wereld de afgelopen decennia niet mee te maken heeft gehad.

En dan zitten we hier, zeker in vergelijking met een groot deel van de rest van de wereld, prinsheerlijk op een donzen bedje te klagen dat ons 4 jaar geleden 1.000,- was beloofd, als een klein kind dat een ijsje beloofd was maar dat nu (even) niet krijgt omdat zijn broertje een auto-ongeluk gehad heeft. Onbestaanbaar...

Dit dus inderdaad :')

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het goed... Dat kan niet iedereen zeggen... Relatief gezien...
Maar dan vraag ik me af: Concreet, hoeveel slechter heb je het gekregen dat je zo zeurt om dat ijsje terwijl je broertje een auto-ongeluk heeft gehad...
Soms krijg ik de indruk dat het alleen zeiken om het zeiken is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:36

Emmaa_ schreef:
GL wil bijvoorbeeld auto's zwaarder belasten ja, maar ze willen het geld dat ze daaruit halen wel weer terugstoppen in het verlagen van andere belastingen. Onder de streep zullen we er niet heel veel slechter uit komen. Maar dat is het lastige. Zo'n partijprogramma is mooi maar je moet het nooit als leidend zien. De enige manier waarop een partij z'n volledige programma kan doordrukken is als ze een absolute meerderheid (meer dan 75 zetels) in de TK en de EK hebben. Dat gaat in Nederland niet gebeuren, wij zijn veel te gematigd en verdeeld.

Christelijke partijen vind ik een lastige kwestie. Ik vind dat iedereen recht heeft op representatie en dat een islamitische partij en een christelijke partij dus net zo veel bestaansrecht hebben als elke andere partij. Ik ben het op heel veel punten niet eens met christelijke partijen, maar als ik kijk naar de CU zie ik wel een betrouwbare en eerlijke partij die de boel misschien wat transparanter en gegronder kan houden. Gert-Jan Seegers lijkt me echt geen verkeerde man, ik vond hem in het debat tegen Wilders echt enorm sterk. Hoe hij de boze woorden van Wilders omdraaide naar het mooie van het christelijke geloof, juist het barmhartige en de openheid voor anderen, vond ik echt prachtig.

Dat heb ik gemist, ik heb alle debatten gemist, maar dat zou ik nog wel even terug willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:36

Tallie1979 schreef:
bigone schreef:
Kop niet aan staat?? Ook al was hij geel met groen haar, het zijn zijn denkbeelden.

Denkbeelden die hem nu tot de 2e partij van Nederland hebben gemaakt. 1,3 miljoen mensen vinden zijn denkbeelden belangrijk om op te stemmen.

Maar ik zie de sfeer in dit topic weer volledig draaien naar Wilders bashen en iedereen die iets vind over Wilders (stemmer of geen stemmer) wordt weer volledig ter verantwoording geroepen.

Waar dan? Ik lees alleen maar dat mensen zeggen dat het helemaal niet zo gek of ongebruikelijk is dat een partij uitgesloten wordt, hoe groot ze ook zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:37

Tallie1979 schreef:
bigone schreef:

Wilders bashen? Het ging om Christelijke geloven, om de persoon Wilders en het wel of niet in de regering. Wat is verstandig. Niemand heeft iets onredelijks over Wilders gezegd volgens mij hoor.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:38

Janine1990 schreef:
M_i_R schreef:
Ik snap werkelijk niet dat mensen de VVD blijven afrekenen op die 1.000,-. Na de vorige verkiezingen is de wereld in de fik gevlogen en hebben we met problemen te kampen gehad die niemand had kunnen voorzien. Problemen die een omvang hebben waarmee de hele wereld de afgelopen decennia niet mee te maken heeft gehad.

En dan zitten we hier, zeker in vergelijking met een groot deel van de rest van de wereld, prinsheerlijk op een donzen bedje te klagen dat ons 4 jaar geleden 1.000,- was beloofd, als een klein kind dat een ijsje beloofd was maar dat nu (even) niet krijgt omdat zijn broertje een auto-ongeluk gehad heeft. Onbestaanbaar...

Dit dus inderdaad :')

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het goed... Dat kan niet iedereen zeggen... Relatief gezien...
Maar dan vraag ik me af: Concreet, hoeveel slechter heb je het gekregen dat je zo zeurt om dat ijsje terwijl je broertje een auto-ongeluk heeft gehad...
Soms krijg ik de indruk dat het alleen zeiken om het zeiken is.

Daar zijn we goed in :D

Tallie1979

Ik zie net iemand Wilders een fascist noemen.

En nu ben ik echt weg :')

sureido

Nou, ik ben ook van mening dat er veel wilders haat is in dit topic - maar toch genoeg mensen hebben gestemd op hem.

Ik vind ook niet dat je dat zomaar kan negeren - maar goed zo werkt het 'democratische' NL.

Maaar ik ben een D66 stemmer dus voor mij pakt het wel goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:39

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:39

M_i_R schreef:

Mir , het gaat niet om die 1000 , het gaat om het feit dat er beloftes, want het waren er meer, niet na zijn gekomen. 1000 euro, geen extra geld naar Griekenland, Oekraineverdrag. Die 1000 euro is peanuts. De PvdA is door de flexwet van Asscher en het stiekeme gedoe met onze pensioenpot door Jet Klijnsma de meeste stemmen kwijt geraakt. En terecht, ondanks dat ik vaak PvdA heb gestemd krijgt de huidige PvdA met deze club mensen nooit mijn stem weer.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:40

PlantsTho schreef:
Tallie1979 schreef:
Groen links is niet de 2e partij van NL. Als dat wel het geval zou zijn en Rutte zou hem buiten sluiten, dan had ik dit ook niet democratisch gevonden. Nederland heeft gekozen en wordt genegeerd.

Er worden nu miljoenen Nederlanders buiten spel gezet. Hun stemmen zijn niet belangrijk voor Rutte.

Er hebben miljoenen mensen niet op Wilders gestemd en 1,3 miljoen mensen op Wilders. Het is dus democratischer om naar de miljoenen te kijken vor een coalitie. Daarnaast is Wilders een facist, dus hem negeren lijkt me sowieso een goed idee :)

Hier dus..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:41

Emmaa_ schreef:
Janine1990 schreef:
Dat heb ik gemist, ik heb alle debatten gemist, maar dat zou ik nog wel even terug willen zien.

Hier kan je hem nog terugkijken
https://www.npo.nl/nos-nederland-kiest- ... rt_at=5545

Heb hem nu ingestart aan het begin van dit 1 op 1 debat.

Thanks! Heb 'm mezelf even gestuurd zodat ik het thuis even kan kijken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:42

Tallie1979 schreef:
Volgens mij heb ik dit inmiddels al uitgelegd. Voor mij voelt het niet democratisch om een bepaalde partij uit te sluiten omdat iemand zijn kop je niet aanstaat. Dat is mijn gevoel.

Klopt, dat zou nogal banketstaaf zijn. Maar ondanks dat er nog wel eens wat naar z'n haar verwezen wordt, is de werkelijke reden dat men hem uitsluit
1. dat hij niet zo gek veel op heeft met onze rechtstaat
2. dat hij met regelmaat collega's in de kamer uitscheldt
3. dat hij nergens inhoudelijk een discussie over aan wil gaan.

En dat zijn 3 prima redenen om iemand wel uit te sluiten lijkt me die niet gaan over vooroordelen, maar over gevolgen van zijn eigen gedrag de afgelopen 13 jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:43

bigone schreef:
M_i_R schreef:

Mir , het gaat niet om die 1000 , het gaat om het feit dat er beloftes, want het waren er meer, niet na zijn gekomen. 1000 euro, geen extra geld naar Griekenland, Oekraineverdrag. Die 1000 euro is peanuts. De PvdA is door de flexwet van Asscher en het stiekeme gedoe met onze pensioenpot door Jet Klijnsma de meeste stemmen kwijt geraakt. En terecht, ondanks dat ik vaak PvdA heb gestemd krijgt de huidige PvdA met deze club mensen nooit mijn stem weer.

Maar wat zijn we concreet slechter geworden hiervan? Natuurlijk is het vervelend dat dit soort beloftes worden gebroken. Misschien moet men het ook niet meer als beloftes zijn, maar als idealen. (oké, laat ze het dan ook als zodanig presenteren)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:44

Tallie1979 schreef:
Ik zie net iemand Wilders een fascist noemen.

En nu ben ik echt weg :')

Dat is gewoon objectief waar hoor, snap niet waarom je tenen daar zo lang van worden.

'politieke stroming die een autoritaire, nationalistische, totalitaire staatsvorm aanhangt'

Volgens mij is dat exact wat hij wil.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:44

Maar voor mijn duidelijkheid he, als Rutte bijvoorbeeld straks een meerderheid wil voor een wet dat die wil inzetten. Dan moet die, als die dat wel doorvoeren, in feite de meerderheid krijgen van de regering? Of mag de oppositie ook meestemmen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:45

De vvd wil het vakantiegeld van bijstandsgerechtigden afschaffen. Dat vind ik triest. Het vakantiegeld is het enige extraatje wat deze mensen nog hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:46

HorseTimeXL schreef:
Maar voor mijn duidelijkheid he, als Rutte bijvoorbeeld straks een meerderheid wil voor een wet dat die wil inzetten. Dan moet die, als die dat wel doorvoeren, in feite de meerderheid krijgen van de regering? Of mag de oppositie ook meestemmen?

Alle kamerleden stemmen over moties, dus ook de oppositie. Daarom wordt er gestreefd naar een meerderheidscoalitie, dan kunnen er afspraken gemaakt worden over bepaalde wetten die ervoor zorgen dat er uiteindelijk een meerderheid voor dat voorstel is. Daarom is de formatie ook eigenlijk heel spannend, daarin worden die afspraken vastgelegd. Partijen kunnen aangeven wat voor hun make or break dingen zijn. Stel D66 zegt dat zij het vrijwillig levenseinde per se door willen voeren, dan moet Rutte besluiten of hij een coalitie zonder D66 wil (vrijwel onmogelijk) of dat hij daar toch, ook met de andere coalitiepartijen, afspraken over gaat maken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:47

Emmaa_ schreef:
HorseTimeXL schreef:

Alle kamerleden stemmen over moties, dus ook de oppositie. Daarom wordt er gestreefd naar een meerderheidscoalitie, dan kunnen er afspraken gemaakt worden over bepaalde wetten die ervoor zorgen dat er uiteindelijk een meerderheid voor dat voorstel is. Daarom is de formatie ook eigenlijk heel spannend, daarin worden die afspraken vastgelegd. Partijen kunnen aangeven wat voor hun make or break dingen zijn. Stel D66 zegt dat zij het vrijwillig levenseinde per se door willen voeren, dan moet Rutte besluiten of hij een coalitie zonder D66 wil (vrijwel onmogelijk) of dat hij daar toch, ook met de andere coalitiepartijen, afspraken over gaat maken.

Ah bedankt :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:48

purny schreef:
De vvd wil het vakantiegeld van bijstandsgerechtigden afschaffen. Dat vind ik triest. Het vakantiegeld is het enige extraatje wat deze mensen nog hebben

Heel sneu dat de "goede" mensen hier de dupe van worden, helemaal met je eens.

Verder ben ik bijzonder blij dat ze hier eens goed achterna gaan, weet je hoeveel uitkeringtrekkers er zijn die makkelijk kunnen werken of überhaupt iets kunnen betekenen voor de samenleving!!!!!!!! Echt wild kan ik daarom worden :o :o :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:49

Als Rutte om D66 heen gaat dan ga ik de straten op :Y)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:49

phormicola schreef:

Als Rutte om de PVV heen gaat, dan ga ik de straten op ;) :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:50

BloemBloem schreef:
Verder ben ik bijzonder blij dat ze hier eens goed achterna gaan, weet je hoeveel uitkeringtrekkers er zijn die makkelijk kunnen werken of überhaupt iets kunnen betekenen voor de samenleving!!!!!!!!

Weet jij hoeveel dat er zijn? Hoeveel zijn het er?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:50

phormicola schreef:

Voor VVD is dat echt onmogelijk. Zij willen graag een liberale partner en zonder D66 zouden ze wel heel veel splinterpartijen bij elkaar moeten gaan zoeken om toch een meerderheid te krijgen. De enige manier waarop dat kan is als de VVD toch met de PVV in zee gaat, en ik denk dat dat niet gaat gebeuren.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:51

purny schreef:

Vind ik ook triest. Vind het ook niet eerlijk dat zij zeggen voor de hardwerkende Nederlander te zijn. Wie bedoelen ze daar eigenlijk mee? Bankiers en CEO's? Volgens mij niet de schoonmaker en de bouwvakker en de boer.. Dat zie ik zeker als hardwerkende Nederlanders.