Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:18

Zie mijn eerder geplaatste links. Ook dat zwartboek, de verhalen die daar op het eind verzameld zijn kun je zelf verder checken als je die behoefte voelt :)

Trauma's van nabestaanden vind ik overigens ook heel belangrijk om mee te nemen in je keuze.
Want reken maar dat het geen lolletje is als een warm, levend iemand bij je weggehaald wordt en je krijgt een leeggehaalde koude dooie weer terug... zeker als die ook nog van die verbeten trekken om zijn gezicht heeft alsof die vreselijke pijnen heeft doorstaan... wat je toch ook soms hoort van nabestaanden.

Marie_Anne schreef:
pmarena schreef:
Tanya: Ik heb het over de verhalen van mensen die plat zijn gegaan, in het ZH terechtkwamen, daar op een gegeven moment weer bewust werden van stemmen en pijnprikkels en hoorden hoe artsen en familie het hadden over hersendood en organen uitnemen....en die op dat moment nog niet voldoende hersteld waren om te bewegen of geluid te maken.

Die godzijdank toch nog op tijd een traan lieten tijdens emotioneel afscheid van familie. Of dat er toevallig iemand van de verpleging met een koud doekje tegen een teen aan liep, die daarop ingetrokken werd.

En dat die signalen dan ook gezien werden en er wat mee gedaan werd waardoor de voorbereidingen op de uitname afgeblazen werden en die mensen toch de tijd kregen om te herstellen.

De voorbeelden daarvan heb ik al eerder in een link genoemd.

Natuurlijk is er dan iets niet goed gegaan. Geen EEG gedaan ofzo. Of de ademtest is nog niet gedaan (godzijdank want zie die maar eens te overleven als je zo zwaargewond bent!!) of wat dan ook.

Maar er zijn dus gewoon gevallen waarbij de voorbereiding voor het doneren al in volle gang waren onder het mom van hersendood / hopeloze zaak en waarbij dat dus niet zo was.

DAT vind ik eng en reden om een hele dikke NEE te zeggen. Je zal maar net diegene zijn wiens ziel het lijf nog helemaal niet verlaten heeft, die alles mee krijgt maar zich niet kan verweren. Dat is echt mijn ergste nachtmerrie, brrr.

En ja ik snap dat dat niet hoort te kunnen gebeuren. Maar fouten worden overal gemaakt.

Heb je dan betrouwbare bronnen van dit soort verhalen? En dan vind ik een kunstenares niet echt een betrouwbare bron. Want ik vind dit alleen op vage sites met conspiracy-theorieën.

Ik vind wel verhalen van nabestaanden die een vervelend gevoel aan de gang van zaken hebben overgehouden, maar dat is toch iets anders vind ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:20

[quote="ravellie"]Erg jammer dat deze wet er al zo'n beetje doorheen gedrukt wordt, terwijl nog niet eens duidelijk is hoeveel rechten nabestaanden hebben. Dijkstra wilde dat niet eens duidelijk veto in de wet opnemen en wie bepaald op welke gronden nabestaanden het laatste woord hebben?

Het zal je gebeuren dat je broer of zus ( bijv verstandelijk of sociaal beperkt en nooit het antwoordformulier beantwoord) komt te overlijden en de artsen-overheid ( verwijzen naar de wet) mogen beschikken over organen.[quote].

Mijn dochter met beperking gaat samen met mij Nee invullen.Zij wil dus zélf geen donor worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:28

Natuurlijk niet Ersina. Als je ONTERECHT hersendood bent verklaard, dan kan dat prima :j

Dat vergeten mensen nogal eens, dat over patiënten gezegd kan worden dat ze hersendood / hopeloos zijn en dat ze graag de organen willen gebruiken. En dat ze het dan MIS hadden. Ik vind dat een zeer ernstige "foutje bedankt".

En nee dat hoort niet te gebeuren, maar dat doet het dus wèl.
De mensen die die ervaring hebben vertellen dat niet voor hun lol ofzo....

Ersina schreef:
gohya schreef:
pmarena Ik ben het 1000% met je eens!
Hersendood bestaat geen eens,dat is verzonnen vanwege de orgaan donoren.
Wetenschappers zeggen dit. Via Google kom je veel te weten.
Ik sta al vanaf 1998 geregistreerd als een Nee,ik hoef ook niks opnieuw te doen verder.

Als nee wil registreren, doe dit dan gerust er is geen ontvanger die een orgaan wil van iemand die tegen is. Het is namelijk nogal wat om door het leven te gaan, met een orgaan van iemand anders, te weten dat jij het hebt gered door zorg van doktoren en een ander niet meer te redden viel. Maar kom niet met de leugen dat hersendood niet bestaat. Blijft jouw lichaam boven de grond , als er de dood geconstateerd is? Je wordt bij dood verklaring hoe dan ook begraven/gecremeerd en als laatste kan je nog iets betekenen voor iemand. Maar ik begrijp dat je alles mee de grond in wil nemen.

Verder nog over leugens dat mensen tijdens hun COMA (wat anders is dan hersendood)dat er over orgaan donatie gesproken werd. Ik heb indianen, krokodillen en verklede doktoren gezien in vlagen van mijn kunstmatige coma en wakker worden momenten. Maar het is onmogelijk dat je iets hoort als je hersendood bent verklaard. Meerdere personen en onderzoeken tonen aan, dat er echt geen hersenactiviteit is.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:34

pmarena schreef:
Trauma's van nabestaanden vind ik overigens ook heel belangrijk om mee te nemen in je keuze.
Want reken maar dat het geen lolletje is als een warm, levend iemand bij je weggehaald wordt en je krijgt een leeggehaalde koude dooie weer terug... zeker als die ook nog van die verbeten trekken om zijn gezicht heeft alsof die vreselijke pijnen heeft doorstaan... wat je toch ook soms hoort van nabestaanden.

"Wat je toch ook soms hoort" -> Waar vind ik een betrouwbaar verhaal uit eerste hand of een bron van deze aanname? Iets als dit bijvoorbeeld: https://www.transplantatiestichting.nl/interviews/mijn-moeder-zei-dat-ze-er-prachtig-bij-lag

Jouw reactie komt nl. nu als ongefundeerd en als paniekzaaierij over. Het zou zonde zijn om daarmee deze discussie te vertroebelen.

pmarena schreef:
Natuurlijk niet Ersina. Als je ONTERECHT hersendood bent verklaard, dan kan dat prima :j

Dat vergeten mensen nogal eens, dat over patiënten gezegd kan worden dat ze hersendood / hopeloos zijn en dat ze graag de organen willen gebruiken. En dat ze het dan MIS hadden. Ik vind dat een zeer ernstige "foutje bedankt".

Nogmaals: een betrouwbare bron? Ik weet niet of mensen voor hun lol onwaarheden verspreiden, maar het gebeurt helaas wel.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:38

pmarena schreef:

Alweer, vraag ik me af wat de achterliggende feiten zijn bij dit soort beweringen die je doet.
Iemand wordt 'hersendood verklaard'. Hoe gebeurt dit? Door middel van alle tests die in dit topic zijn genoemd? Of omdat een arts het over hersendood heeft, zonder dat dit aangetoond is? Dat is nogal een verschil. Op het moment dat iemand daadwerkelijk bewezen hersendood is, is er geen enkele kans op herstel. Dus die bewering die jij doet klopt gewoon niet.

Ik sluit me aan bij superlotje, dit is gewoon bangmakerij en slaat nergens op. Elke keer blijven verwijzen naar dezelfde link die ik absoluut niet serieus kan nemen gaat niet helpen, dan neemt de geloofwaardigheid alleen maar af.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:40

ingedebruijn schreef:
Dan kun je toch gewoon nu Nee zeggen. Bij twijfel niet doen. Zodra je het wel wilt, is het in 3 keer klikken aangepast. Wat gaat er nu gebeuren dan als je nu komt te overlijden? Volgens mij is het dan ook Nee als je niks registreert dus dat komt op hetzelfde neer.

Mensen kunnen toch ook gewoon ja zeggen? En als dat te weinig donoren oplevert dan moeten ze maar eens wat fiets moeite gaan doen om nieuwe donoren te werven.

Ik wil helemaal geen nee zeggen, sterker ik heb ja gezegd maar toch ben ik tegen deze wet. Orgaandonatie ja, grondrechtinperking nee. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:58

ik zat te denken hier over.

ik ben iemand die eigenlijk ook wel is voor niet geven is ook niet krijgen(behalve als je niet anders kan). maar ja je zult daar maar liggen als bewuste nee stemmer en dan heb je bijv een klein kind, ja wat moet je dan zeggen? papa/mama wil wel graag leven maar iemand anders mag dood gaan omdat papa/mama een ander geen leven gunnen?

of als je zegt dat je ook zoizo niks wilt krijgen. hoe leg je dat uit aan je na bestaande? ik ben te eigenwijs /koppig om te willen leven?

niet helemaal goed verwoord maar eist even niet hoe ik het anders kon zeggen dat het te begrijpen is.

begreep dat ook veel andere landen deze wet al heeft en daar word niet moeilijk er over gedaan over een paar jaar weten we niet anders meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:59

Tja, als bronnen niet doorgelezen worden dan houdt het op natuurlijk :P

Ik vind het overigens op zich best prima dat mensen wat meer druk voelen om een keuze te maken. Maar "bij geen gehoor" maar besluiten dat je iemands leven op een operatietafel mag beëindigen door het uitnemen van zijn / haar organen, vind ik wel héél ver gaan.

Geef dan mensen pas hun papiertje om hun rijbewijs mee af te halen als ze eerst een keuze hebben gemaakt ofzo....

En ik vind ook dat een NEE altijd een keiharde nee moet blijven, ongeacht wensen van de nabestaanden. Maar wel dat een JA altijd door een directe nabestaande tegengehouden moet kunnen worden zodat bvb. een kind fatsoenlijk afscheid kan nemen van een ouder die er niet bij nagedacht heeft dat zijn overlijden bij donatie niet normaal zal verlopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:03

pmarena schreef:
En ik vind ook dat een NEE altijd een keiharde nee moet blijven, ongeacht wensen van de nabestaanden. Maar wel dat een JA altijd door een directe nabestaande tegengehouden moet kunnen worden zodat bvb. een kind fatsoenlijk afscheid kan nemen van een ouder die er niet bij nagedacht heeft dat zijn overlijden bij donatie niet normaal zal verlopen.

Dat is nu hoe het geregeld is en zal zijn. Ongeveer 10% van de Ja-geregistreerde geschikte donoren worden daardoor alsnog niet gebruikt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:08

Karl66 schreef:
ingedebruijn schreef:
Dan kun je toch gewoon nu Nee zeggen. Bij twijfel niet doen. Zodra je het wel wilt, is het in 3 keer klikken aangepast. Wat gaat er nu gebeuren dan als je nu komt te overlijden? Volgens mij is het dan ook Nee als je niks registreert dus dat komt op hetzelfde neer.

Mensen kunnen toch ook gewoon ja zeggen? En als dat te weinig donoren oplevert dan moeten ze maar eens wat fiets moeite gaan doen om nieuwe donoren te werven.

Ik wil helemaal geen nee zeggen, sterker ik heb ja gezegd maar toch ben ik tegen deze wet. Orgaandonatie ja, grondrechtinperking nee. Hoe moeilijk kan het zijn?

Die moeite hebben ze in mijn ogen meer dan genoeg gedaan. Maar prima we komen hier niet uit. Let's agree to disagree.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:17

pmarena schreef:
Zie mijn eerder geplaatste links. Ook dat zwartboek, de verhalen die daar op het eind verzameld zijn kun je zelf verder checken als je die behoefte voelt :)

Marie_Anne schreef:
Heb je dan betrouwbare bronnen van dit soort verhalen? En dan vind ik een kunstenares niet echt een betrouwbare bron. Want ik vind dit alleen op vage sites met conspiracy-theorieën.

Ik vind wel verhalen van nabestaanden die een vervelend gevoel aan de gang van zaken hebben overgehouden, maar dat is toch iets anders vind ik.

Ik heb de links bekeken, maar bij geen van de nog levenden is dat protocol voor hersendood doorlopen als ik het zo lees en hoor. Bij de ene was sprake van hersenbeschadiging en bij dat meisje uit het filmpje was men ook nog niet zover begrijp ik.
En die moeder, hoewel ik het heel erg vind dat ze met zo'n gevoel achter is gebleven, lijkt daar toch niets mis te zijn gegaan.

Nogmaals: wat ik mis zijn betrouwbare bronnen met verhalen van mensen die echt hersendood zijn verklaard en waar dat niet klopte. Want een kwaliteitskrant zou hier heus wel in duiken als dit een reëel gevaar was.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:20

pmarena schreef:

Ja, dat is ook hoe het nu gaat.

Ik heb zelf het onderdeel donatie met mijn ouders besproken, zij weten dat ik graag (heartbeating) donor zou willen zijn als die mogelijkheid bestaat, en andersom weet ik ook dat zij beiden donor zijn. Maar ik snap dat het voor sommige mensen moeilijk is om dat met elkaar te bespreken, want dan moet je ineens over de dood nadenken.

pmarena

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:03

Mrie-Anne: Ik denk dat een ziekenhuis waarbij het gebeurt dat met de nabestaanden (eventueel over het bed van de beoogde donor heen) gepraat wordt over doneren en termen als hersendood, geen kans op herstel, kasplantje enzo genoemd worden en door pure mazzel dat men die donatie-plannen om of andere reden niet doorzet komt iemand er toch nog bovenop....dat een ziekenhuis dan zelf niet zo scheutig zal zijn met het naar buiten brengen van die informatie.

Dus dat het niet zo gek is dat zo'n traumatische praktijk-ervaring dan vooral door de "donor" en de "nabestaanden" verteld wordt.

Tanya en Mizora: Dat is hoe het nu gaat (als het goed is) inderdaad, maar ik vind het eng dat in de betreffende wet met geen woord gesproken wordt over nabestaanden die de JA van (bvb) hun man of vader kunnen overrulen. Wettelijk gezien kunnen een stel witte jassen zichzelf dus jou geliefde toe-eigenen op het moment suprème om hem als een onbeduidend (want toch hersendood...) vat met waardevolle organen af te voeren.... en dat staat me zo tegen.

Ik ben er serieus bang voor dat je in de praktijk dan niet alleen het trauma hebt van je geliefde die ineens onderuit gevaagd is door het noodlot, maar dat je ook nog een portie moet gaan zitten steggelen met dokters voordat je je rust gegund wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:08

Mizora schreef:
pmarena schreef:

Dat is nu hoe het geregeld is en zal zijn. Ongeveer 10% van de Ja-geregistreerde geschikte donoren worden daardoor alsnog niet gebruikt.

Serieus? Dus ik ben nu donor (geregistreerd) en mijn familie zou dan nog kunnen zeggen dat het niet doorgaat? Wat is dat voor bizar iets.. :?
Gelukkig zijn mijn ouders groot voorstander van donatie en zullen ze ook nuchter genoeg zijn om mijn wens te respecteren :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:09

ingedebruijn schreef:
Karl66 schreef:

Die moeite hebben ze in mijn ogen meer dan genoeg gedaan. Maar prima we komen hier niet uit. Let's agree to disagree.

Dan is Leeuwarden blijkbaar een uitzondering, want ik ben hier bij mijn huisarts, in het ziekenhuis, bij de tandarts, in het gemeentehuis nog nooit aangesproken op mijn donorschap en ze hebben daar ook geen kant en klare formulieren liggen om in te vullen en zo donor te worden. Ook krijg ik nooit aan mij geadresseerde brieven met de vraag of mijn donor status nog klopt. Eén keer een brief sturen en voor de rest verwachten dat mensen wel op advertenties reageren (of überhaupt opmerken) kwalificeert bij mij echt niet als voldoende doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:11

Ook op het moment is het niet vastgelegd. En blijkbaar gaat het alsnog gewoon goed. Ik ben overigens niet voor het overrulen van een JA van echtgenoot/familie/ouder/kind. Die persoon heeft er duidelijk bewust voor gekozen en ik vind het niet aan een ander om dat te overrulen, ik vind dat zelfs uiterst onbeschoft. Als de persoon had gewild dat de familie zou kiezen, dan had hij dat wel ingevuld op het papiertje.

Overrulen van Geen bezwaar (dus straks niets ingevuld) vind ik dan weer geen enkel probleem.

Doctoren zien ook hersendode patiënten niet als onbeduidende vaten, de menselijkheid van doctoren wordt hier wel heel hard weggestreept. De donatieplannen gaan niet door pure mazzel niet door, hoogstens gaat het uitvoeren van het hersendoodprotocol door pure mazzel niet door. Er zijn geen gevallen bekend dat na het hersendoodprotocol uitvoeren toch mensen weer terug levend zijn geworden, al was het maar dat één van de testen de apneutest is, en er dus gecontroleerd wordt of er iets van een ademhalingsprikkel is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:12

aikon schreef:
Ik loop al jaren met donorcodicil op zak met een duidelijke nee. Ik ben ook tegen deze wet. Wat volgt, waar de roverheid van vind het voor ons burgers te moeten bepalen omdat er volgens hun te weinig animo voor is?
Inmiddels ook al veel ja geregistreerden gehoord en van gelezen dat die het om gezet hebben naar nee. Puur en alleen vanwege deze wet. Net als ik vinden ze het schandalig dat een overheid gaat bepalen wat er met een doodverklaard persoon mag gebeuren.

Komt er weer iemand met kul verhalen. Blijf jij boven de grond leggen als je doodverklaard wordt?....ik geloof dat we dan inderdaad een probleem hebben.
Verder hoef je niet te zeggen dat de overheid bepaald, wat er met je lichaam gebeurt. Net als bijvoorbeeld in de landen Portugal en België , komt er een systeem waarbij je actief moet reageren als je geen donor wil zijn. Dus de beslissing ligt nog steeds bij jou. Als je begraven/gecremeerd gaat worden, regelen je nabestaanden je begrafenis. Heus, er komt niemand van de regering om dit te doen...tenzij dat je familie is :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:20

Mizora schreef:
Dat twijfelaars nu Nee geworden zijn, is op zich logisch. Er zijn ook een hoop mensen die al Nee waren, maar eerder nog niet geregistreerd hadden simpelweg omdat niet registratie ook als Nee gold. Nu zijn ze bewust gemaakt dat ook een Nee geregistreerd dient te worden.

Dat is dus niet zo! In het huidige systeem word ik dan na raadplegen teruggebeld dat pietje/jantje/klaasje niet aangetroffen is in het donorregister en dat betekent concreet dat ik als dokter op het moeilijkste moment in mensen hun leven ook nog eens deze belastende vraag bij de familie neer moet leggen.
Dat gaat veranderen met het aannemen van deze wet. Mensen met bezwaar hebben actief een nee geregistreerd (en dat is prima, want je moet hier zelf ook achterstaan, maar dan leg je het iig niet bij je nabestaanden neer), mensen die actief een ja geregistreerd hebben staan met toestemming geregistreerd, mensen die geen keus gemaakt hebben komen in het register met geen bezwaar. En in alle gevallen blijven we rondom het levenseinde in gesprek met de familie, want donatieprocedures waar een familie niet achter staat moet je echt niet willen uitvoeren. Daarvoor heeft het veel te veel impact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:23

pmarena schreef:
Mrie-Anne: Ik denk dat een ziekenhuis waarbij het gebeurt dat met de nabestaanden (eventueel over het bed van de beoogde donor heen) gepraat wordt over doneren en termen als hersendood, geen kans op herstel, kasplantje enzo genoemd worden en door pure mazzel dat men die donatie-plannen om of andere reden niet doorzet komt iemand er toch nog bovenop....dat een ziekenhuis dan zelf niet zo scheutig zal zijn met het naar buiten brengen van die informatie.

Dus dat het niet zo gek is dat zo'n traumatische praktijk-ervaring dan vooral door de "donor" en de "nabestaanden" verteld wordt.

Ik vind dat wel gek. Er zijn genoeg serieuze media die zo'n verhaal graag zouden onderzoeken en brengen als het zou kloppen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:35

pmarena schreef:
Tanya en Mizora: Dat is hoe het nu gaat (als het goed is) inderdaad, maar ik vind het eng dat in de betreffende wet met geen woord gesproken wordt over nabestaanden die de JA van (bvb) hun man of vader kunnen overrulen. Wettelijk gezien kunnen een stel witte jassen zichzelf dus jou geliefde toe-eigenen op het moment suprème om hem als een onbeduidend (want toch hersendood...) vat met waardevolle organen af te voeren.... en dat staat me zo tegen.

Ik ben er serieus bang voor dat je in de praktijk dan niet alleen het trauma hebt van je geliefde die ineens onderuit gevaagd is door het noodlot, maar dat je ook nog een portie moet gaan zitten steggelen met dokters voordat je je rust gegund wordt...

Ik ben hier dus helemaal niet bang voor, want de arts die dit gesprek aangaat is ook de arts die de familie al sinds de opname begeleid op de Intensive Care. Dat kan kort zijn in de zin van enkele uren bij bijv. een zeer zwaar ongeval of al wat langer in de zin van enkele dagen (bijv een ernstige beroerte met nu inklemming/zeer ernstige schade), maar altijd is dit contact zeer intensief en heb je niet alleen een behandelrelatie met de patient, maar juist ook met de familie. Dat is de kern van ons vak en juist die relatie maakt dat je wil dat er een besluit komt waar iedereen zich in kan vinden. Als IC-dokter heb ik op geen enkele manier zicht op wie er op een wachtlijst staan en waar de organen heen gaan en dat belang komt voor mij dus ook ver na het belang van de nabestaanden en ik weet dat dat voor vrijwel al mijn collega's geldt. Als dokter zijn donatieprocedures voor mij ook intensief en belastend en ik moet daar ook een paar dagen van bijkomen, maar ik weet ook wat een rust het familie kan geven als iemands dood ook nog tot iets goed geleid heeft en wat het voor het leven van de ontvanger betekent. Het blijft een uiterst gevoelige kwestie waar zeer zorgvuldig mee om gegaan moet worden.

Wat overigens altijd buiten de discussie blijft is de donation after cardiac death (DCD), waarbij de behandeling op de Intensive Care gestaakt wordt en de familie bij het moment van overlijden is. Hier speelt dus ook het hele criterium van hersendood niet. Nadeel hiervan vind ik dat na overlijden iemand zeer snel (na een no-touch periode) naar ok gebracht moet worden voor de orgaanuitname, omdat de organen niet zo lang zonder zuurstof kunnen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:53

Aartje schreef:
Waarom ben je blij? Mensen veranderen hun keuze nu hierdoor.
Zelf kun je toch altijd al ja invullen? Dus je bent blij dat andere mensen het recht op 'twijfel' is ontnomen en zij verplícht worden een keuze te maken? Dat is belachelijk. Want ik wíl helemaal geen NEE zeggen. Maar ik wil ook geen JA zeggen als ik niet overtuigd ben dat ik er echt 100% vertrouwen in heb. Dat vertrouwen ontbreekt. Maar ik wil geen "Nee" zeggen, want ik ben hartstikke vóórstander van het principe orgaandonatie en dit zou een absoluut vrijwillige daad moeten zijn van de persoon die hiervoor bewust gekozen heeft. Nu word je gedwongen een beslissing te maken waar je hoe dan ook niet achter staat.
Ik wil juist graag mijn medemensen helpen, ik vind het geweldig dat de medische wereld zulke stappen maakt en mensenlevens kan redden. Maar dan wil ik wel dat dat nooit en te nimmer gaat ten kosten van andere bezwaren. En dat is nú wel het geval.

Waarom ik blij ben? Dit is het moment waar vele lotgenoten voor gestreden hebben. Velen die dit helaas ook niet meer mee mogen maken. Omdat een donor te laat kwam.

Bij twijfel is een nee een prima tijdelijke optie, mocht je later toch een ja in willen vullen kan je het eenvoudig aanpassen.

Misschien zullen zoals in dit topic ook al blijkt een aantal mensen hun stem veranderen naar een nee. Dat is een ieders goed recht. Op termijn gaat dit zoveel betekenen voor de lange wachtlijsten en hoop ik ook van veel minder lotgenoten afscheid te hoeven nemen. Door de wachtlijsten is de overlevingskans als je nu op dit moment een donororgaan krijgt ook vaak slechter omdat je zo lang moest wachten. Wij zijn opgelucht en blij met dit besluit en dat Pia dijkstra zich zo enorm heeft ingezet is bewonderenswaardig, daar kunnen we alleen maar dankbaar voor zijn.

Iedereen behoud een keuze, een nee is een goed recht. En hopelijk vullen meer mensen nu naar hun eigen keuze een ja of nee in. Dit bespaard familie zoveel twijfels en zorgen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:03

Karl66 schreef:
Dan is Leeuwarden blijkbaar een uitzondering, want ik ben hier bij mijn huisarts, in het ziekenhuis, bij de tandarts, in het gemeentehuis nog nooit aangesproken op mijn donorschap en ze hebben daar ook geen kant en klare formulieren liggen om in te vullen en zo donor te worden. Ook krijg ik nooit aan mij geadresseerde brieven met de vraag of mijn donor status nog klopt. Eén keer een brief sturen en voor de rest verwachten dat mensen wel op advertenties reageren (of überhaupt opmerken) kwalificeert bij mij echt niet als voldoende doen.

Wil je echt beweren dat je in al die jaren nog nooit op tv, radio of internet een reclame hierover hebt gezien? Via die wegen heb ik het namelijk constant in de gaten gehouden. Bij een dokter oid vind ik met de huidige wet ook overdreven. Dat zal wel gaan veranderen met de nieuwe wetgeving.

Tanya

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:20

Nog even mbt een ja registratie: in principe is ja gewoon ja, ook als de familie dat niet wil. Er wordt alleen vanaf geweken als er zwaarwegende psychische problemen bij de familie gaan ontstaan als de donatie plaats zou vinden.

Maar even eerlijk: als jij weet dat het de wens van jouw familielid was om te doneren en diegene de moeite heeft genomen om dit te registreren, wie zou er dan bezwaar maken?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:32

Tanya schreef:
Nog even mbt een ja registratie: in principe is ja gewoon ja, ook als de familie dat niet wil. Er wordt alleen vanaf geweken als er zwaarwegende psychische problemen bij de familie gaan ontstaan als de donatie plaats zou vinden.

Maar even eerlijk: als jij weet dat het de wens van jouw familielid was om te doneren en diegene de moeite heeft genomen om dit te registreren, wie zou er dan bezwaar maken?

Als ik dit zo lees, hebben nabestaanden weinig in te brengen. Hoe bewijs je zoiets?

Verandert de rol van nabestaanden?

Ja, want in de zomer van 2020 staat iedereen in het donorregister. In tegenstelling tot de huidige situatie hoeven nabestaanden dan niet meer te beslissen over orgaandonatie als de overledene dat nog niet had gedaan. Zij moeten wel beslissen als dit in het donorregister expliciet is aangegeven.

Nabestaanden kunnen de registratie van een 'ja' of 'geen bezwaar' wel aanvechten. Zij moeten dan aannemelijk maken dat de overledene echt geen donor had willen zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:37

pmarena schreef:

De mensen die die ervaring hebben vertellen dat niet voor hun lol ofzo..

Het is niet 1 test die beoordeeld of je hersendood bent, Het zijn meerdere testen. Het is niet 1 arts die beoordeeld of je hersendood bent, het zijn meerdere artsen. Juist, omdat een fout zo gruwelijk is bij donatie.
Maar mensen die vertellen dat ze over orgaandonatie hebben horen spreken , terwijl ze dood waren, dat kan echt niet. Ze lagen in COMA! Verhalen zijn er zat, maar gek, ik heb nog nooit in mijn leven een aantijging gehoord tegen een ziekenhuis die zo'n gruwelijke fout maakte. Dat is toch het 1e wat je doet? je nabestaande, of als je ontwaakt , zelf, ga je een klacht indienen?! Waar hebben we een medisch tuchtcollege voor? Ik heb meerdere malen gevraagd om een naam van iemand die zoiets walgelijks beweert en de naam van het ziekenhuis waar het gebeurd is, want ik ga het dan op hoog niveau uitzoeken. En dan blijft het stil. Ja die neuroloog uit Amerika duikt altijd weer op (iedereen kan beweren dat hij neuroloog is, hè), of een verhaal uit Pakistan. Maar niemand werkelijk niemand durft gegevens te geven . Nogmaals blijf vooral nee stemmen. Want zoals je weet loop ik ook al jaren rond met een lever van een iemand . Ik moet er niet aan denken, dat in de toekomst ontvangers ook nog het besef meekrijgen, dat het orgaan misschien van iemand is die een ander niets gunt , een ander niet vertrouwt en ongeschonden het graf in wil. Ik hoop dat nu deze wet erdoor is, ook een registratie komt, niet geven, niet ontvangen.