Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:08

bigone schreef:
Het vervelende is dat andere gelovigen hier in Nederland (en vast ook elders) bij veel mensen een aversie oproepen. Door de bouw van grote moskeeën, haatpredikers die hier blijkbaar ongestoord hun gang kunnen gaan, de ogenschijnlijke discriminatie van vrouwen, erewraak, zware sponsoring van de Nederlandse regering, zeer veel geld dat naar het buitenland vertrekt= kinderbijslag, uitkering, wao , flessen met pgb's en kinderopvangtoeslag. Vaak toch mensen met een moslim achtergrond waardoor ze negatief in het nieuws komen. Nu de toevlucht van asielzoekers, ze krijgen niet veel maar wel een bed, eten, ziekenzorg, onderwijs, woning. Dit maakt gewoon de onvrede en in sommige de haat tegen moslims en buitenlanders toeneemt onder de bevolkingsgroepen die zelf de laatste jaren ook maar moeilijk rond kunnen komen. Ook die zien de asielzoekers met dure mobieltjes en gympen aankomen.

En ook hierover ontstaat weer een hele hoop wrijving door miscommunicatie. 99% van de vluchtelingen is immens dankbaar dat ze hier mogen zijn, en 99% van de vluchtelingen wilt ook het liefst zo snel mogelijk weer terug.

Syrie en Irak zijn geen derde wereld landen. Het zijn ontwikkelde landen met goede universiteiten (voor de burgeroorlog uitbrak was er zelfs een uitgebreid uitwisselingsprogramma tussen Syrische en NL'se universiteiten), goede voorzieningen in de steden, waar ook een MacDonalds gevestigd zit en waar de vrouwen heus niet allemaal met een boerka over straat lopen. Het is een modern land. Dus ja, ook de mensen die vluchten hebben een mobiele telefoon, en gympen. Want zonder die gympen zouden ze nooit van Griekenland naar Nederland kunnen lopen, en zonder telefoon zouden ze nooit weten waar ze naartoe moeten, of aan hun familie laten weten dat ze veilig en wel zijn aangekomen. Vaak is het maar 1 iemand uit het gezin die de overtocht kan maken, dus wordt de meest kansrijke uitgekozen. Degene met een goede opleiding, die Engels spreekt, die een iPhone heeft en die op goede gympen loopt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:09

drawerlover schreef:
*komt onder meelees steen vandaan*

Mijn broer zit in het leger. Hij zegt dat we het hadden kunnen verwachten. Frankrijk en Engeland zijn het daar namelijk allemaal aan het bombarderen ofzo. Tenminste hebben ze oorlog daarmee. En hij zei, dat als je zoiets doet, dat je ook antwoord gaat krijgen. Dat heeft Frankrijk nu dus ook gekregen. Je moet het accepteren dat ze zo'n dingen gaan doen als je daar ook aan het rommelen bent. En natuurlijk is het erg dat er ongeveer 130 doden en 200 gewonden zijn. Maar dat is in principe niks vergeleken met de tienduizenden doden die daar vallen. Dankzij Frankrijk en Engeland. En nu moeten wij denk ik ook op onze hoede zijn dat er bij ons ook iets gaat komen nu dat Rutte de oorlog heeft verklaard.

*kruipt weer terug*

Wil je alsjeblieft gewoon niks zeggen als je alleen maar dit soort rare onzin kan verkopen? Dit soort uitspraken zijn, buiten dat ze nergens op slaan, pijnlijk voor mensen die zich betrokken voelen bij de gebeurtenis. Ik ben half Frans en wat er gebeurd is raakt mij heel erg, en zo ook uitspraken als de jouwe die, nogmaals, nergens op slaan.

Frankrijk is bezig met proberen om de IS en Daesh terug te dringen. Daarom zijn ze in Syrië bezig. Om te helpen om de Syrische bevolking te bevrijden van het terreur wat daar dagelijks plaatsvindt, zodat ze niet meer naar onze landen in Europa hoeven te vluchten. Dus verhaaltjes als 'Frankrijk heeft het verdiend want ze rommelen in Syrië en daardoor zijn er daar tienduizenden doden, en de doden in Frankrijk zijn daarbij niets' mag je lekker voor jezelf houden.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 15-11-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

oomens schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Volgens mij kan Amerika wel veel betekenen.
Ze hebben daar mensen voor opgeleid en ook gezorgd dat AlQaida ten val kwam.
Alleen is er niet 1 groepering het zijn verschillende gedachtes, valt IS dan komt er iets anders.
Omdat extremisten zullen blijven bestaan en als er een nieuwe groepering op staat met ongeveer dezelfde ideeen en wil dat iedereen moslim word dan begint het gelazer weer van voor af aan.

Ze hebben misschien gezorgd dat Al Qaida ten val kwam, als organisatie ja. Maar de Amerikaanse aanpak, puur gefocust op repressie, heeft er ook voor gezorgd dat de steun voor datgene waar Al Qaida voor stond eerder is gegroeid onder sommige groeperingen. Dat de mensen met die denkbeelden na de val van Al Qaida hun heil zouden zoeken bij een andere, vergelijkbare organisatie was te verwachten maar is (te?) laat onderkend.

Amerika is militair vrij goed in staat om openlijk opererende strijkrachten en organisaties lam te leggen, zoals ze nu in Syrië en Irak ook proberen, maar het veroveren van de 'hearts and minds' gaat ze een stuk slechter af. Zolang dat niet lukt kunnen ze best het huidige IS op termijn op de knieën krijgen, maar zal er uit de as daarvan weer een vergelijkbare beweging opstaan.

Fout.
Amerika is niet goed met haerts and mind in dat soort landen omdat ze weigeren toe te geven aan hun eisen. Als je oorlog hebt met vs dan heb je gewoon oorlog en die hearts and minds die winnen ze wel degelijk alleen dus niet van hun. VS is niet bezig met hun harten veroveren ze hebben ook een andere strijd ze waren ook hard getroffen op 9/11 dan ga je niet meer denken van o we moeten zieltjes winnen dan is het kei harde oorlog en vs laat dan niet met zich sollen. En dat is nu gebeurd met Frankrijk die zieltjes daar gaat Frankrijk en ik gok de EU nu ook geen rekening meer mee houden hoor. Reken maar dat er afgerekend gaat worden en met alle respect dat kan de vs beter dan wij.

050206051012

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:17

Één woord: elite.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:26

Het is vreselijk wat er gebeurd is,ik las iets in de concertzaal over een man met een bom gordel en schiet partijen.
IS wil denk ik alles uit roeien wat geen moslim is denk ik dat denk ik dan.
Die beul is wel dood die jihadi John die journalist Foley onthoofdde,is met zon grond raket gedood.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:27

Zo maar een overpeinzing op de zondag morgen.
Ik zie vandaag véél FB profielfoto's kleuren in de Franse vlag, om te laten zien dat je Frankrijk steunt in zwarte dagen en de terreur daad verafschuwd.
Een mooi gebaar..........maar wát te denken van al die ándere landen waar dit soort aanslagen bijna dagelijkse kost is?
Waar mensen zichzelf opblazen tussen winkelend publiek of markten om maar vooral zo veel mogelijk slachtoffers te maken.......ook dát zijn extremisten.
Maken we ons daar ook zo druk om?
Kleurt FB dan in de kleuren van de Israelische vlag......Afrikaanse vlag, Palestijnse vlag............?
Ook dáár sterven vaak honderden mensen........onschuldige mensen, gewoon omdat ze daar waren op een verkeerd moment.
Omdat ook dáár extremisten waren die als een held wilden sterven, maar liever niet alleen.
Wordt dat vandaag de dag dan normaal gevonden en is dát nog lekker "de ver van mijn bed show" en Frankrijk toch ook gewoon wel éng dichtbij?

Zoals gezegd, een mooi gebaar.......maar helemaal kloppend vind ik dit niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:28

En voor elke groep die ze neerhalen staat er een andere weer op.
Amerika had maar interesse in 1 ding. Niet tegen terrorisme in gaan. Die wilde de bronnen die daar lagen. 9/11 was een reactie daar op. Obama praatte mooi dat de oorlog moest stoppen maar eenmaal verkozen gingen de goede voornemens de vuilbak in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:34

blackflicka schreef:
Het is vreselijk wat er gebeurd is,ik las iets in de concertzaal over een man met een bom gordel en schiet partijen.
Die beul is wel dood die jihadi John die journalist Foley onthoofdde,is met zon grond raket gedood.

Lees even mijn post op de vorige pagina.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:35

waxmeltsenzo schreef:
Amerika is niet goed met haerts and mind in dat soort landen omdat ze weigeren toe te geven aan hun eisen. Als je oorlog hebt met vs dan heb je gewoon oorlog en die hearts and minds die winnen ze wel degelijk alleen dus niet van hun. VS is niet bezig met hun harten veroveren ze hebben ook een andere strijd ze waren ook hard getroffen op 9/11 dan ga je niet meer denken van o we moeten zieltjes winnen dan is het kei harde oorlog en vs laat dan niet met zich sollen.

Uiteindelijk heeft de oorlog ook de VS veeeeel meer doden gekost dan 9/11. Daarom is wraak zo dom - iedereen is slechter af.

De regio is instabieler dan voor de VS zich ermee ging bemoeien, er zijn veel mensen dood. Veel burgers in het midden-oosten, ook die er niets mee te maken hebben en niks doen. Zowel Irak als Afghanistan zijn veel gevaarlijker, instabieler en extremistischer dan ze waren.
Maar ook heel veel Amerikaanse soldaten. Gestorven voor niks, de wereld is niet veiliger, maar die mensen zijn wel dood.

De VS lost niks op. Oorlog lost niks op. Dat weten we, en toch blijven we mensenlevens verspelen.

We zouden juist wel zieltjes moeten winnen, en meer mensen proberen over te halen om vrede te hebben, ipv ze meer reden te geven om gewelddadig te worden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:36

RaafSmits schreef:
Ik zie vandaag véél FB profielfoto's kleuren in de Franse vlag, om te laten zien dat je Frankrijk steunt in zwarte dagen en de terreur daad verafschuwd.
Een mooi gebaar..........maar wát te denken van al die ándere landen waar dit soort aanslagen bijna dagelijkse kost is?
Waar mensen zichzelf opblazen tussen winkelend publiek of markten om maar vooral zo veel mogelijk slachtoffers te maken.......ook dát zijn extremisten.
Kleurt FB dan in de kleuren van de Israelische vlag......Afrikaanse vlag, Palestijnse vlag............?
Ook dáár sterven vaak honderden mensen........onschuldige mensen, gewoon omdat ze daar waren op een verkeerd moment.
Omdat ook dáár extremisten waren die als een held wilden sterven, maar liever niet alleen.
Wordt dat vandaag de dag dan normaal gevonden en is dát nog lekker "de ver van mijn bed show" en Frankrijk toch ook gewoon wel éng dichtbij?

Ja, daar is het elke dag oorlog. Verschrikkelijk natuurlijk, maar deze aanslag in Parijs was oa eerste zelfmoordaanslag in Europa. En juist omdat het zo zeldzaam is, en het gebeurt in een democratisch en rijk land waar doorgaans geen oorlog is, maakt dat iedereen er zo van schrikt en dat er zoveel over gepraat wordt :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:38

blackflicka schreef:

Daesh kijkt niet naar geloof. In de concertzaal zeiden de 2 mannen: 'Jullie zullen boeten voor wat jullie regering tegen ons doet in Syrië' (de Franse regering probeert om Daesh uit te schakelen in Syrië).
IS en Daesh hebben al tienduizenden moslims vermoord, ze kijken niet naar wel of geen moslim, ze willen gewoon zoveel mogelijk mensen vermoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:43

De oorlog tussen Israel en Palestina is imo een lastig verhaal. Het is vrij logisch dat mensen hier minder mee bezig zijn, vooral omdat het conflict al zo ongelofelijk lang bezig is en omdat de media alle kanten op slingert. Mensen die zich er niet in verdiepen zullen niet zo kunnen zeggen 'voor' wie ze zijn in deze oorlog, omdat het erg lastig is om te bepalen wie de slechterik is en wie de goede als je de feiten niet op een rijtje hebt.

Werkt precies hetzelfde in Syrie. Er is zo veel aan de hand, zo veel verschillende oorlogen... Waar moeten mensen dan voor zijn?

Arc_en_ciel; de eerste zelfmoordaanslag in Europa zou ik niet al te zeker van zijn of zo hard roepen. Leden van de IS die namens de IS of welke groepering dan ook aanslagen plegen, gaan er van tevoren vanuit dat ze dood gaan. Je zag dat heel duidelijk bij de Charlie Hebdo aanslag.. Hoe snel die mensen weer opgespoord zijn nadat ze toch weer gevlucht zijn. En dat geeft ze juist voldoening he. Ze zien zichzelf als 'marters', ze sterven voor het verspreiden van hun geloof.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:44

RaafSmits schreef:

Vind ik ook hoor. Mijn facebookfoto wordt dus mooi geen Franse vlag, en zéker niet dat huilende oog.
Ik zit eigenlijk te wachten op de volgende aanslag van IS, in een minder sexy land. Dan wil ik mijn facebookfoto in die kleuren maken. Maar daar zal dan wel niet zo'n handig tooltje voor komen dus dat wordt knutselen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:45

Emmaa_ schreef:
De oorlog tussen Israel en Palestina is imo een lastig verhaal. Het is vrij logisch dat mensen hier minder mee bezig zijn, vooral omdat het conflict al zo ongelofelijk lang bezig is en omdat de media alle kanten op slingert. Mensen die zich er niet in verdiepen zullen niet zo kunnen zeggen 'voor' wie ze zijn in deze oorlog, omdat het erg lastig is om te bepalen wie de slechterik is en wie de goede als je de feiten niet op een rijtje hebt.

Werkt precies hetzelfde in Syrie. Er is zo veel aan de hand, zo veel verschillende oorlogen... Waar moeten mensen dan voor zijn?

Arc_en_ciel; de eerste zelfmoordaanslag in Europa zou ik niet al te zeker van zijn of zo hard roepen. Leden van de IS die namens de IS of welke groepering dan ook aanslagen plegen, gaan er van tevoren vanuit dat ze dood gaan. Je zag dat heel duidelijk bij de Charlie Hebdo aanslag.. Hoe snel die mensen weer opgespoord zijn nadat ze toch weer gevlucht zijn. En dat geeft ze juist voldoening he. Ze zien zichzelf als 'marters', ze sterven voor het verspreiden van hun geloof.

Ik snap wat je bedoelt en je hebt zeker gelijk (het zijn trouwens martelaars, geen marters ) maar dit was de eerste keer dat iemand zichzelf met een gordel liet ontploffen op Europese grond :)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:48

Nu was het Parijs wat denken jullie zou dat hier ook gaan gebeuren,ik heb er me twijfels over.
Maar vind het wel afschuwelijk.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:51

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:54

Wat een goeie Melissaaaa! _/-\o_

Jouw avatar-poppetje heeft wel een andere mening zo te zien. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:59

Arc_En_Ciel schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik snap wat je bedoelt en je hebt zeker gelijk (het zijn trouwens martelaars, geen marters ) maar dit was de eerste keer dat iemand zichzelf met een gordel liet ontploffen op Europese grond :)

Martelaren dan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:01

Bedankt AEC, kon even alleen op de Engelse benaming komen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:07

Ayasha schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Martelaren dan. ;)

Naah sorry maar die was niet nodig, martelaars is namelijk gewoon correct Nederlands ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:11

Shadow0 schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Amerika is niet goed met haerts and mind in dat soort landen omdat ze weigeren toe te geven aan hun eisen. Als je oorlog hebt met vs dan heb je gewoon oorlog en die hearts and minds die winnen ze wel degelijk alleen dus niet van hun. VS is niet bezig met hun harten veroveren ze hebben ook een andere strijd ze waren ook hard getroffen op 9/11 dan ga je niet meer denken van o we moeten zieltjes winnen dan is het kei harde oorlog en vs laat dan niet met zich sollen.

Uiteindelijk heeft de oorlog ook de VS veeeeel meer doden gekost dan 9/11. Daarom is wraak zo dom - iedereen is slechter af.

De regio is instabieler dan voor de VS zich ermee ging bemoeien, er zijn veel mensen dood. Veel burgers in het midden-oosten, ook die er niets mee te maken hebben en niks doen. Zowel Irak als Afghanistan zijn veel gevaarlijker, instabieler en extremistischer dan ze waren.
Maar ook heel veel Amerikaanse soldaten. Gestorven voor niks, de wereld is niet veiliger, maar die mensen zijn wel dood.

De VS lost niks op. Oorlog lost niks op. Dat weten we, en toch blijven we mensenlevens verspelen.

We zouden juist wel zieltjes moeten winnen, en meer mensen proberen over te halen om vrede te hebben, ipv ze meer reden te geven om gewelddadig te worden.

Wij winnen de zieltjes al want alles slaat op vlucht voor IS niet voor Amerikaanse of Franse soldaten. Maar juist voor het kwaad wat ze najaagd.
En dat moet uitgeroeid worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:15

De manier waarop Bush in Irak bezig is gegaan is natuurlijk compleet achterlijk en echt onnodig geweest. Hij heeft daar niet eens 'toestemming' voor gekregen van de VN, en toch heeft de VS geen consequenties ondervonden aan deze actie. Het heeft voor destabilisatie van de hele regio gezorgd en uiteindelijk voor de Arabische Lente, waar verschillende groeperingen uit zijn ontstaan (Vrije Syrische Leger die Assad willen laten aftreden, maar het heeft ook gezorgd voor de grote opmars van groeperingen als IS en Al Nusra, die zeker wel eerder bestonden maar eigenlijk wachtten op destabilisatie van de volledige regio zodat ze konden toeslaan).

Toch is de VS de enige in de strijd tegen de IS die ook maar een klein verschil kan maken. Zoals ik al zei gaat deze oorlog niet stoppen als wij de IS een stukje land geven waar ze hun kalifaat kunnen stichten. Deze oorlog is pas afgelopen als de IS hun doel bereikt heeft, en dat is het behalen van de Eindstrijd. Zij zullen doorgaan tot ze een grondoorlog hebben uitgelokt, of tot de westerse wereld de IS tijdig uitroeit. Helaas denk ik dat het volledig ontmantelen van de IS nooit gaat lukken, ook omdat ze zo verspreid zitten door Europa.

Ik ben geen doemdenker maar ik heb wel relatief veel kennis over het gebied en wat er speelt, mede omdat het me interesseert, en ik ben echt aan het afwachten tot er een keer een druppel gaat komen die de emmer doet overlopen. Ik had verwacht dat het deze aanslagen zouden zijn, maar tot nu toe lijkt het rustig te blijven. De derde wereldoorlog is al lang begonnen, het is alleen maar afwachten tot het overwaait naar Europa.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:45

Emmaa_ schreef:
en ik ben echt aan het afwachten tot er een keer een druppel gaat komen die de emmer doet overlopen.

Ik blijf die woordkeuze heel bezwaarlijk vinden. Dat is niet specifiek naar jou, want je verwoordt het al een stuk anders, maar toch. Het is heel normaal geworden om te spreken over dergelijke dingen alsof het natuurmachten zijn die niet te veranderen zijn.

Afwachten tot er een keer een grote aardbeving in San Francisco of Nepal komt - ja, want daar hebben we geen controle op. We weten dat het risicogebieden zijn, in Nepal is ook al een ernstige beving geweest dit jaar.

Maar als het gaat om het handelen van mensen en naties hebben we keuzes. Het gebeurt heel vaak dat die dingen worden voorgesteld als onvermijdelijk, en niemand voelt zich erg verantwoordelijk, maar we zijn het wel. Je ziet dat op heel veel plekken, wat dat betreft is men ontzettend fatalistisch, maar juist dat fatalisme maakt het risico zoveel groter. (En het zit op zoveel plekken - de gekleurde weergave van het nieuws, de kranten, de woordkeuze.)

Ik wil niet meespelen. Ik wil elke keer bewust kiezen voor woorden die de kans op iets beters zo groot mogelijk maken, ipv iets dat bijdraagt aan het gevoel van fatalisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:49

Ik ben het ab-so-luut met je eens. Het afwachten bedoel ik ook niet op een positieve manier, dat is op de meest negatieve en verdrietige manier die ik me maar kan voorstellen. Een derde wereldoorlog zou het einde van de wereld zoals wij hem kennen betekenen, en het doet me echt enorm veel verdriet om eraan te denken.

Toch weet ik hoe de wereldpolitiek in elkaar zit en een groot nieuw conflict is wel degelijk onvermijdelijk. Niet omdat de burgers als jij en ik zo graag willen dat er oorlog komt, maar omdat er zo veel mensen zijn die zo veel belang hebben bij een oorlog. Zowel Amerika als Rusland zou dolgraag het hele gebied in handen willen hebben hoor, er komt enorm veel olie vandaan. Dat het normaal is geworden om er op deze manier over te spreken is verdrietig en verschrikkelijk, maar het is wel de realiteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:56

Emmaa_ schreef:
Toch weet ik hoe de wereldpolitiek in elkaar zit en een groot nieuw conflict is wel degelijk onvermijdelijk. Niet omdat de burgers als jij en ik zo graag willen dat er oorlog komt, maar omdat er zo veel mensen zijn die zo veel belang hebben bij een oorlog.

Ik weet heel prima dat die kans er is, maar de passiviteit van ons als burgers maakt dat wel mogelijk. Elke keer dat je het zegt draag jij, ook jij, een heel klein beetje bij aan hun macht.
Met name de VS en Europa hebben nog wel degelijk de mogelijkheid om een andere kant op te gaan. We kunnen nog steeds een boel dingen kiezen. En dat kunnen we bereiken door elke keer weer kleine stapjes de goede kant op te zetten en gewoon niet mee te spelen in het creeren van angst. Steeds weer. Desnoods tegen de klippen op.

En als je kijkt naar de geschiedenis dan zie je dat de kracht van veel mensen wel degelijk echt dingen kan veranderen. Dus niet opgeven en niet meespelen.