Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:35

Sizzle schreef:
Volgens mij mis jij het punt:
Er worden op het laagste beroepsniveau mensen wegbezuinigd die daarna onder het mom her-integratie hetzelfde werk 'mogen' doen maar dan voor 70% van het minimum loon.
War is daar precies OK aan?

Daar gaat het nu toch niet om? het gaat om uitkeringstrekkers die gezond zijn maar niet "willen"werken.
We leven inderdaad in een maatschappij waar mensen wegbezuinigd worden jammer genoeg, echter je bent niet verplicht om hetzelfde werk te gaan doen. je kan ook op zoek naar iets anders.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:36

lifaya schreef:
Geryon schreef:
Omdat lifaya zelf aangeeft te kunnen werken (al is het niet makkelijk) weten wij inderdaad hoe het gesteld is met haar hoofdpijn. :)

Niet helemaal waar. Dat ik kán werken betekend niet dat mijn hoofdpijn niks voorstelt. Dit betekend dat ik kán werken :+ Ik heb momenteel een behoorlijk drukkende koppijn, maar ik moet gewoon werken.

Zo bedoel ik het ook niet. Dat jij kan werken betekent dat jouw hoofdpijn niet daadwerkelijk zo ernstig is dat je letterlijk niet kán werken. Dit geeft ook weer aan dat veel mensen denken dat het aan hun wilskracht ligt dat zij wel werken. Maar nee die ander heeft gewoon ergere klachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:37

Nelis, Niet als je door die bezuiniging langdurig werkeloos wordt.
Het gaat helemaal niet perse om niet willen.
En dan vind jij het prima dat diegene dan voor minder dan het wettelijk minimum volledige arbeid doet zodat de volgende wegbezuinigd kan worden?
Ter werk stellen (bij gezonde bijstand mensen): Prima!
Maar dan wel aangevuld tot het wettelijk minimum.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:38

Dat vind ik een rare redenering, ik ken mensen die zware chemo krijgen en daar zeer ziek van zijn die bv elke kans die ze krijgen gaan werken.
En ja, die mensen zijn zeer ziek, of toch niet zo ziek dan?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:39

Robijntjah schreef:
Omdat niet alles lichamelijk is?

Als je geestelijk gezond genoeg bent om de verantwoordelijkheid voor een eigen paard te dragen kan je vast ook nog wel andere dingen. Ik zie geen reden om dan maar in de bijstand thuis te (blijven) zitten.

Voor mensen met bewezen problemen zijn er andere vangnetten dan alleen de bijstand, dat weet je he? Bijstand betekend gewoon niet werken zonder geldige reden waarom dat niet zou kunnen.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 18-05-15 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:40

Geryon schreef:
Zo bedoel ik het ook niet. Dat jij kan werken betekent dat jouw hoofdpijn niet daadwerkelijk zo ernstig is dat je letterlijk niet kán werken. Dit geeft ook weer aan dat veel mensen denken dat het aan hun wilskracht ligt dat zij wel werken. Maar nee die ander heeft gewoon ergere klachten.

Ik heb dagen dat ik pas om 6 uur uit bed kom omdat ik gewoon zo'n erge koppijn heb, dan kan ik alleen maar slapen :) Meestal valt dit dan net op vrije dagen of ik werk dan in de avond, dus dan kan ik alsnog werken. Ik zeg alleen dat je het niet moet onderschatten. Ik zeg niet dat ik dood neerval van de pijn, ik zeg alleen dat het feit dat ik kán werken niet betekent dat de hoofdpijn meevalt.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:40

Sizzle schreef:
Nelis, Niet als je door die bezuiniging langdurig werkeloos wordt.
En dsn vind jij het prima dat diegene dan voor minder dan het wettelijk minimum volledige arbeid doet zodat de volgende wegbezuinigd kan worden?
Ter werk stellen (bij gezonde bijstand mensen): Prima!
Maar dan wel aangevuld tot het wettelijk minimum.

Het ging over het feit dat mensen ten tijden van een uitkering plantsoenen gaan schoffelen bv , tot zij inderdaad weer een baan vinden.
Dus als je een uitkering krijgt en gezond ben moet je je bijdrage leveren aan de maatschappij. wat is daar mis mee? niks toch?

en een uitkering is NL een bepaalde standaard, dus kom je aan wettelijk minimum toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:41

Maar waarom mogen mensen met uitkeringen dan die keuzes niet zelf maken?

Wat kan het jullie schelen dat ik in afdankers van kleren van mijn zus rondloop? En dat ik 3 keer per week bij mijn paard ben om de rest van de week een klein beetje door te kunnen komen?

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:42

Bowen ik heb ook tijdelijk in de bijstand gezeten tot mijn Wajong geregeld was. Dus onder welke groep val ik dan?!

Niets is enkel zwart of wit :+

Sylke104

nelis schreef:
Sizzle schreef:
Volgens mij mis jij het punt:
Er worden op het laagste beroepsniveau mensen wegbezuinigd die daarna onder het mom her-integratie hetzelfde werk 'mogen' doen maar dan voor 70% van het minimum loon.
War is daar precies OK aan?

Daar gaat het nu toch niet om? het gaat om uitkeringstrekkers die gezond zijn maar niet "willen"werken.
We leven inderdaad in een maatschappij waar mensen wegbezuinigd worden jammer genoeg, echter je bent niet verplicht om hetzelfde werk te gaan doen. je kan ook op zoek naar iets anders.

Maar zou jij bij je oude baas willen gaan werken, als je niet lang er voor eruit geknikkerd ben wegens bezuinigen en dat voor 70% van loon? Dit werkt in de hand dat arbeiders wel behoorlijk worden uitgebuit

EDIT het was hun baan en die zijn ze kwijt geraakt
Laatst bijgewerkt door Sylke104 op 18-05-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Ik vind het ook meer dan goed dat je met je ww, Wajong of bijstand vrijwilligerswerk mag doen (jaja, als het aan de voorwaarden voldoet). Voor een groot deel geldt dat ze wel iets kunnen. Op de kinderboerderij de dieren verzorgen bv. Ik heb in mijn ww ook mijn vrijwilligerswerk aangehouden, voel je je ook een stuk zinvoller en je maakt wel deel uit van de maatschappij. Voor je gevoel van eigenwaarde kan dat heel belangrijk zijn en wie weet: zelfs de stap uit de uitkering en naar betaald werk.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:43

Geryon schreef:
Niet helemaal waar. Dat ik kán werken betekend niet dat mijn hoofdpijn niks voorstelt. Dit betekend dat ik kán werken :+ Ik heb momenteel een behoorlijk drukkende koppijn, maar ik moet gewoon werken.

Zo bedoel ik het ook niet. Dat jij kan werken betekent dat jouw hoofdpijn niet daadwerkelijk zo ernstig is dat je letterlijk niet kán werken. Dit geeft ook weer aan dat veel mensen denken dat het aan hun wilskracht ligt dat zij wel werken. Maar nee die ander heeft gewoon ergere klachten.[/quote]

Dit hoeft niet perse.. de een heeft ook gewoon iets meer motivatie en wilskracht dan de ander ;)
Waar persoon A kotsend naar zijn werk gaat, ziet persoon B het als een reden niet te kunnen werken. En inderdaad, als je met een paard bezig kunt zijn kun je ook iets bijdragen aan de maatschappij...
Mbt Robijntjah, ik ken jouw situatie niet natuurlijk, maar ik denk dat wat jou heeft laten opklimmen uit dat "dal" je eigen motivatie en wilskracht is, natuurlijk kan je paard je daarbij hebben geholpen, maar ik geloof dat het in iemand zit of niet, en uitspraken over 32 ipv 24 uur werken omdat het beter is voor je cv en dergelijke is voor mij alleen een bevestiging dat je de wil hebt om uit het dal te komen en naar de mogelijkheden voor je toekomst te kijken.

Floortje_89

Sorry voor het verpesten van de quote, wijzigen lukt niet...

BloemBloem

Nelis ik ben het zo met je eens.

Niet kunnen werken door ziekte is uiteraard anders dan niet willen werken.

Verantwoordelijkheidsgevoel is soms ook zo ver te zoeken.

Echter begrijo ik nog steeds niet dat wanneer je lichamelijk ziek bent het wel zou lukken om alle zware taken op stal te doen, echt daar kan ik met mijn pet gewoon niet bij :o

LadyMadonna

Bowen schreef:
Voor mensen met bewezen problemen zijn er andere vangnetten dan alleen de bijstand, dat weet je he? Bijstand betekend gewoon niet werken zonder geldige reden waarom dat niet zou kunnen.

Wellicht omdat ze geen werk kúnnen vinden en de ww gestopt is? Als ik geen werkende partner had gehad had ik een paar jaar terug ook in de bijstand gekomen... (Maar dan had t paard er wel uitgegaan).

Ik heb altijd twee paarden gehad. Toen ik 3 jaar terug mijn ontslag op bedrijfseconomische gronden kreeg, heb ik er dan ook 1 verkocht. Ik wil niet voor het blok komen dat ik de DA niet kan bellen omdat ik geen geld heb

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:44

ik val hier bijna van mijn stoel. Ik lees gewoon dat een aantal mensen schrijven..... ja maar met een uitkering betaal je ook gewoon je belastingen hoor.... Dat is knap dan, Die betaal je niet zelf. Er word belasting ingehouden van de uitkering die je krijgt dus het geld van de staat. Dus de staat betaalt je belasting ofwel de werkende mens. NIET diegene die de uitkering krijgt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:44

dems75 schreef:
Bowen schreef:
Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken.

Dit dus....dit vind ik oprecht ENGE uitspraken....ik krijg hier kippenvel van. De verharding van de maatschappij in 1 zin weergegeven....

Verharding? Sorry hoor, het is juist supermodern en luxe dat je een uitkering KAN krijgen hier. Op de meeste plekken op de wereld is dit niet zo en in de geschiedenis is het nog nooit eerder vertoont op deze manier.
Het feit dat je moet werken voor je bestaan is oeroud en staat keihard overeind.

Ik heb het over de bijstand, daar zit je als je wel kan werken maar geen werk hebt. Dat zou gewoon een bestaansminimum moeten zijn en dat is prima. Wil je meer dan ga je werken, net zoals ieder ander.
Er is niets engs aan die uitspraak, het is ronduit schandalig dat mensen vinden dat ze recht hebben op meer terwijl je gebruik maakt van een noodgreep, een vangnet.

Let wel, ik ben absoluut van mening dat iets als de bijstand een groot goed is, dat mensen die onverhoopt zonder werk komen te zitten (en vaak langer omdat er nog andere uitkeringen voor kunnen zitten) niet in de steek worden gelaten.
Maar het is en blijft een noodgreep, een uiterst vangnet. Dat kan niet luxe zijn, want dan is het simpelweg niet houdbaar.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:45

vuurneon schreef:
Ik vind het ook meer dan goed dat je met je ww, Wajong of bijstand vrijwilligerswerk mag doen (jaja, als het aan de voorwaarden voldoet). Voor een groot deel geldt dat ze wel iets kunnen. Op de kinderboerderij de dieren verzorgen bv. Ik heb in mijn ww ook mijn vrijwilligerswerk aangehouden, voel je je ook een stuk zinvoller en je maakt wel deel uit van de maatschappij. Voor je gevoel van eigenwaarde kan dat heel belangrijk zijn en wie weet: zelfs de stap uit de uitkering en naar betaald werk.

Precies, overigens is ritme en regelmaat ook erg belangrijk. Ik ben herstellende van een operatie en ik voel mij nu al nutteloos nu ik biet werk :=

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:45

cobelens schreef:
Maar zou jij bij je oude baas willen gaan werken, als je niet lang er voor eruit geknikkerd ben wegens bezuinigen en dat voor 70% van loon? Dit werkt in de hand dat arbeiders wel behoorlijk worden uitgebuit

Nogmaals... je zou dan voor de uitkeringinstantie "werken" omdat je een uitkering ontvangt.
dus het lijkt me dat je dan niet voor je oude werkgever komt te werken.

Daarom heb ik nu al 4x gemeld dat indien je een uitkering ontvangt je dan bijdrage aan de maatschappij levert door bv plantsoenen schoffelen , ouderenzorg, noem het op. Nergens heb ik het over herintreden bij je oude werkgever tegen gereduceerd loon.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:46

Tigear schreef:
Als je zo dusdanig psychisch door iets in de knoop zit dat je 100% bent afgekeurd voor werken dan kan iets zoals een paard of dier zeker wel, dit word zoals al eerder gezegd in het topic ook aangeraden door psychologen.

Dat is een mogelijkheid ja, had ik niet aan gedacht.
Maar dan denk ik dat het of een tijdelijk iets is, of dat de verantwoording hebben zelf voor een paard misschien niet zo verstandig is.
Dat omgaan/werken met paarden goed kan zijn betekend nog niet dat een eigen paard hebben een recht is of goed is.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:47

BloemBloem schreef:
Nelis ik ben het zo met je eens.

Niet kunnen werken door ziekte is uiteraard anders dan niet willen werken.

Verantwoordelijkheidsgevoel is soms ook zo ver te zoeken.

Echter begrijo ik nog steeds niet dat wanneer je lichamelijk ziek bent het wel zou lukken om alle zware taken op stal te doen, echt daar kan ik met mijn pet gewoon niet bij :o

Wij zitten wel vaker op een lijn valt me op :D

LadyMadonna

cavaletti schreef:
ik val hier bijna van mijn stoel. Ik lees gewoon dat een aantal mensen schrijven..... ja maar met een uitkering betaal je ook gewoon je belastingen hoor.... Dat is knap dan, Die betaal je niet zelf. Er word belasting ingehouden van de uitkering die je krijgt dus het geld van de staat. Dus de staat betaalt je belasting ofwel de werkende mens. NIET diegene die de uitkering krijgt.

Mijn ww uitkering gaf ik gewoon op bij mijn inkomstenbelasting :?

nelis

cavaletti schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:48

dems75 schreef:
Collie....ik weet het niet hoor...maar ik krijg een naar idee bij. Verplicht moeten werken (hoe kan dat nou als je niet KUNT werken...maar afijn) ...ik krijg meteen een beeld van bepaalde "kampen" ergens zo rond 1940-1945 bij sommige uitspraken....

Wat een onzin. Waarom zou iemand die tijdelijk geen werk heeft (ontslag) niet oude mensen naar de stad kunnen rijden voor een visje of iemand helpen met de belastingaanvraag of whatever.

En nee, ik bedoel dus niet dat je bij dezelfde werkgever voor 70% van je loon en dus behoud van uitkering precies hetzelfde werk moet gaan doen. Dat is namelijk misbruik maken van mensen en het eerste is volgens mij gewoon op een normale manier mensen inzetten om andere mensen te helpen.

Ik vind gewoon dat iedereen zijn steentje bij kan dragen in de maatschappij. Ook als je in een rolstoel zit, tijdelijk geen werk hebt, o.i.d. Dat maakt het ontvangen van een uitkering meteen minder 'oneerlijk'.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:49

dems75 schreef:
Bowen schreef:
[
Vindt jij werkelijk dat een bijstand ook een extraatje in moet houden? Dat je lekker op vakantie kan, paardje kan houden en ga zo maar door?
Er zijn potjandorie vele jaren geweest dat er hier keihard werd gewerkt en dat niet eens mogelijk was. Als ik kijk naar vroeger thuis bij ons zat dat er ook niet in ondanks dat er keihard gewerkt werd.

Ben jij je er wel bewust van dat heel erg veel mensen die full time werken zich dit soort dingen helemaal niet kunnen veroorloven?

om je vraag te beantwoorden...Ja, ik vind dat mensen in de bijstand mogen doen met het geld wat ze willen.
Dus omdat jij vroeger dingen niet kon, mag een ander dat ook niet? Klinkt allemaal behoorlijk bitter.

Er is geen enkele noodzaak om een beetje persoonlijk te gaan tikken dame.

Dat geld zou niet genoeg moeten zijn om echt luxe zaken van te doen, dat is het ook niet als het allemaal heel netjes gaat en je eerlijk bent met het melden van je bezittingen(waar ook je paard onder valt). Dat wil zeggen als we het over de bijstand hebben(dus wel kunnen werken!).

Dit gaat niet om wat ik vroeger wel of niet kon, dit gaat om het feit dat verreweg de meeste mensen gewoon geen paard kunnen betalen, dat dat echt doodnormaal is. Dat een paard een groot luxe artikel is.
Dat het vanuit daar een raar iets is dat we hier praten over het recht van mensen in de bijstand om dingen te hebben die de meeste normale mensen niet kunnen betalen.