Bambolina schreef:De 'mijn god' slaat op dat het dus blijkbaar de schuld van mijn vrienden zelf is dat ze niet naar buiten willen met sinterklaas omdat ze de grootste rot opmerkingen naar hun hoofd krijgen geslingerd.
Zwarte Piet is in principe geen rotopmerking, al kan het best zo worden geïnterpreteerd. Maar ik vind het echt iets anders dan http://www.taalkabaal.nl/scheldwoorden/indexa.php bijvoorbeeld.
ik kíes daar niet voor het is een erfelijke aandoening. Ik vind het dus eigenlijk juist een heel goede vergelijking. Is het leuk? Nee. Kan je mij ermee kwetsen? Ja dat kan. Zo is het niet leuk als je hoort dat alcohol drinken altijd een keuze is, terwijl het dat niet is. Het is ook niet leuk om te horen dat champagne er écht bijhoort en áltijd maar de enige te zijn zonder. Maar ligt dat dan aan het feit dat het nu eenmaal pech is voor mij, of aan de mensen die mij kwetsen of aan ál die andere mensen die alcohol drinken en misschien niet eens weten dat deze aandoening bestaat?Citaat:En nee, dat vind ik niet echt te vergelijken met niet met carnaval mee doen omdat je er voor kiest om geen alcohol te drinken.
Citaat:Het dik gedrukte stuk ben ik voor een groot deel zeker wel met je eens. Maar ik vind niet dat dat hoeft te betekenen dat donkere mensen er maar ieder jaar weer mee geconfronteerd moeten worden. De tijd veranderd, cultuur veranderd, en het is niet meer dan natuurlijk dat tradities ook mee veranderen en groeien.
Ik denk persoonlijk juist dat je niet met iedere kwetsbaarheid, ieder gevoel van beledigd zijn of gediscrimineerd voelen rekening moet houden want dan wordt datgene wat er mag worden gezegd steeds kleiner en kleiner. Ik weet niet of je 1984 ooit gelezen hebt, maar dat is waar ik dan aan denk. De tijden veranderen ja, maar ik hoop niet dat dat betekent dat alle vrijheden waardoor misschien wel een minderheidsgroep beledigd kan worden worden geschrapt. Want wat betekent vrijheid dan nog?