Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:24

Bambolina schreef:
De 'mijn god' slaat op dat het dus blijkbaar de schuld van mijn vrienden zelf is dat ze niet naar buiten willen met sinterklaas omdat ze de grootste rot opmerkingen naar hun hoofd krijgen geslingerd.

Zwarte Piet is in principe geen rotopmerking, al kan het best zo worden geïnterpreteerd. Maar ik vind het echt iets anders dan http://www.taalkabaal.nl/scheldwoorden/indexa.php bijvoorbeeld.

Citaat:
En nee, dat vind ik niet echt te vergelijken met niet met carnaval mee doen omdat je er voor kiest om geen alcohol te drinken.
ik kíes daar niet voor het is een erfelijke aandoening. Ik vind het dus eigenlijk juist een heel goede vergelijking. Is het leuk? Nee. Kan je mij ermee kwetsen? Ja dat kan. Zo is het niet leuk als je hoort dat alcohol drinken altijd een keuze is, terwijl het dat niet is. Het is ook niet leuk om te horen dat champagne er écht bijhoort en áltijd maar de enige te zijn zonder. Maar ligt dat dan aan het feit dat het nu eenmaal pech is voor mij, of aan de mensen die mij kwetsen of aan ál die andere mensen die alcohol drinken en misschien niet eens weten dat deze aandoening bestaat?

Citaat:
Het dik gedrukte stuk ben ik voor een groot deel zeker wel met je eens. Maar ik vind niet dat dat hoeft te betekenen dat donkere mensen er maar ieder jaar weer mee geconfronteerd moeten worden. De tijd veranderd, cultuur veranderd, en het is niet meer dan natuurlijk dat tradities ook mee veranderen en groeien.

Ik denk persoonlijk juist dat je niet met iedere kwetsbaarheid, ieder gevoel van beledigd zijn of gediscrimineerd voelen rekening moet houden want dan wordt datgene wat er mag worden gezegd steeds kleiner en kleiner. Ik weet niet of je 1984 ooit gelezen hebt, maar dat is waar ik dan aan denk. De tijden veranderen ja, maar ik hoop niet dat dat betekent dat alle vrijheden waardoor misschien wel een minderheidsgroep beledigd kan worden worden geschrapt. Want wat betekent vrijheid dan nog?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:33

Nou vooruit, nog éen keer dan:

bambolina schreef:
In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger.

Als mijn andere argument al weg valt (laat me trouwens even duidelijk zeggen dat ik jou geen domme blanke Nederland vind, Air, en dat ik het even goed jammer vind dat 'pro-pieten' om ze maar even zo te noemen, die op een intelligente manier discussie voeren op dezelfde hoop worden gegooid als die verafschuwing van een man op de foto in het artikel van Gerrit de Heus. Dat mijn vrienden (en ik) hopen dat 5 december snel voorbij is dit jaar ligt aan zulke mensen) dan blijft deze nog altijd staan. Blackface is niet meer van deze tijd, als je in Amerika zo rond zou lopen, reken maar dat dat ook voor de wet racisme is. Dat zou imo net zo goed verboden moeten worden als hakenkruizen. Het past gewoon écht niét in de huidige samenleving.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:43

sallandval schreef:
Bambolina schreef:
De 'mijn god' slaat op dat het dus blijkbaar de schuld van mijn vrienden zelf is dat ze niet naar buiten willen met sinterklaas omdat ze de grootste rot opmerkingen naar hun hoofd krijgen geslingerd.

Zwarte Piet is in principe geen rotopmerking, al kan het best zo worden geïnterpreteerd. Maar ik vind het echt iets anders dan http://www.taalkabaal.nl/scheldwoorden/indexa.php bijvoorbeeld.

dat zal iedereen dan anders ervaren. Maar als er tegen je wordt gezegd dat je een kanker zwarte bent en dat je terug moet naar Spanje (en dit is mijn vriendin dus overkomen, als KIND) dan valt dan imo toch wel onder rot opmerking, of eigenlijk nog wel meer dan dat.

Citaat:
En nee, dat vind ik niet echt te vergelijken met niet met carnaval mee doen omdat je er voor kiest om geen alcohol te drinken.
ik kíes daar niet voor het is een erfelijke aandoening. Ik vind het dus eigenlijk juist een heel goede vergelijking. Is het leuk? Nee. Kan je mij ermee kwetsen? Ja dat kan. Zo is het niet leuk als je hoort dat alcohol drinken altijd een keuze is, terwijl het dat niet is. Het is ook niet leuk om te horen dat champagne er écht bijhoort en áltijd maar de enige te zijn zonder. Maar ligt dat dan aan het feit dat het nu eenmaal pech is voor mij, of aan de mensen die mij kwetsen of aan ál die andere mensen die alcohol drinken en misschien niet eens weten dat deze aandoening bestaat?

Mijn excuses, dan ik heb ik niet duidelijk genoeg gelezen.
Citaat:
Het dik gedrukte stuk ben ik voor een groot deel zeker wel met je eens. Maar ik vind niet dat dat hoeft te betekenen dat donkere mensen er maar ieder jaar weer mee geconfronteerd moeten worden. De tijd veranderd, cultuur veranderd, en het is niet meer dan natuurlijk dat tradities ook mee veranderen en groeien.

Ik denk persoonlijk juist dat je niet met iedere kwetsbaarheid, ieder gevoel van beledigd zijn of gediscrimineerd voelen rekening moet houden want dan wordt datgene wat er mag worden gezegd steeds kleiner en kleiner. Ik weet niet of je 1984 ooit gelezen hebt, maar dat is waar ik dan aan denk. De tijden veranderen ja, maar ik hoop niet dat dat betekent dat alle vrijheden waardoor misschien wel een minderheidsgroep beledigd kan worden worden geschrapt. Want wat betekent vrijheid dan nog?

Dat ben ik met je eens :) maar zie mijn vorige post, dat is waar het mij in de kern om gaat.

Bambolina

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:02

Wat ik trouwens ook een goede oplossing zou vinden: als de publieke pieten (hoe moet ik het anders noemen :') ), dus die op TV, bij de officiële intochten etc. alleen roetvegen hebben ipv volledige blackface, en dat de particuliere pieten lekker zelf mogen uitmaken hoe ze zich schminken, en dat op die manier, zoals Air al zegt, de verandering geleidelijk wordt doorgevoerd.

Nu ben ik weer eventjes klaar met bokt, ik moet nodig aan mijn huiswerk dus ga mezelf nu straks meer is bannen :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:45

Bambolina schreef:
Dat ben ik met je eens :) maar zie mijn vorige post, dat is waar het mij in de kern om gaat.

Ik kan de link niet openen in de je vorige post. Maar ik ben ook bang dat ik het fundamenteel met je oneens ben gezien deze kwestie. Al ben ik met je eens dat jouw mening meer van deze tijd is dan de mijne. Ik lees net een stuk in de trouw van gisteren dat precies verwoord wat ik bedoel: http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/3533745/2013/10/26/Brussels-tolerantie-snoert-ons-de-mond.dhtml

Steeds meer mensen vinden dat tolerantie betekent dat je je aanpast aan andermans meningen door op je woorden te letten en respect te tonen voor idealen, ook al zijn deze niet de jouwe. In het stuk staat dat de EU bezig is met het formuleren van standpunten die al dan niet toegestaan zijn in Europa. Maar volgens het stuk (en volgens mij) is politieke correctheid nu juist precies het tegenovergestelde van tolerantie.

Ik vind persoonlijk dat tolerantie betekent dat ik ook meningen en standpunten die niet mijn eigen zijn in hun waarde laat, ook al vind ik ze totaal onzinnig. Maar dat betekent niet dat ik ze respecteer. Zo tolereer ik homohaat, vrouwenonderdrukking en het onverdoofd slachten van dieren in Nederland omdat ik vind dat iemand mag vinden en geloven wat hij wil. Maar ik respecteer die dingen niet, ik verafschuw ze. Zoals Voltaire zei:"ik verafschuw uw woorden maar ik zou mijn leven er voor geven om ze u te laten zeggen." Want betekent tolerantie dan niet dat mensen moeten tolereren wat een journalist, een forumlid, een cabaretier zegt, ook al verafschuwen ze wat die persoon zegt? Wat betekent dat dan voor de media, voor het nieuws, voor de kunst? Als je bepaalde meningen niet meer mag uiten, is dat dan geen onderdrukking? Volgens mij wel en dan zitten we dus echt heel dicht bij het horrorscenario van 1984 waar het 'ministerie van Liefde' die (verplichte) liefde en tolerantie afdwingt door controle en het uitdelen van straffen aan iedereen die niet tolerant genoeg is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:45

Bambolina schreef:
En ik kan ook vrij goed snappen dat Nederlanders ook is nee willen zeggen, alleen is de kern van dit hele gebeuren totaal onder gesneeuwd door alle foute opmerkingen, persiflages en Facebook deel plaatjes

dat ben ik absoluut met je eens!

Ik ben gek op sinterklaas,zwarte piet,en alle gezelligheid,maar ik sta absoluut niet achter mensen die van die rare opmerkingen maken ed. Van beide kanten van de discussie!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:04

Bambolina schreef:
Blackface is niet meer van deze tijd, als je in Amerika zo rond zou lopen, reken maar dat dat ook voor de wet racisme is. Dat zou imo net zo goed verboden moeten worden als hakenkruizen. Het past gewoon écht niét in de huidige samenleving.

Maar symbolen zoals het hakenkruis zijn helemaal niet algemeen verboden, net als de twee typische SS van de SS vaak nog wel gebruikt worden, kijk bijv naar het logo van de rockband kiss. Dat zou imo ook complete onzin zijn het hakenkruis speelde namelijk allang voor de nazi's een rol in verschillende religies en is eigenlijk een geluksteken, het is in sommige Azietische landen ook nog te vinden op tempels. Alleen als het in dezelfde context word gebruikt als door de Nazi's, bijv door het op een synagoge te kalken is het een teken van discriminatie of anti-semitisme. Ik denk wel dat zwarte piet als fantasie figuur in een andere context gezien kan/moet worden als blackface in amerika.

Je kan zwarte piet bovendien wel zien als een karikatuur of stereotype zwarte persoon, maar we worden toch in de maatschappij constant geconfronteerd met allerlei stereotype afbeeldingen van allerlei type mensen. Kijk naar de gemiddelde (comedy) film, sportieve mensen zijn dom, blonde vrouwen zijn dom en ijdel, alle homo's zijn vrouwelijke dramaqueens, alle lesbiennes dragen een tuinbroek, mensen met brillen zijn slim, dikke mensen zijn vrolijk, oude mensen weten helemaal niets meer, bodybuilders zitten allemaal onder de steroide en hebben een kleine penis etc, etc :list: . Volgens mij is het voor niemand echt leuk om op die manier belachelijk gemaakt te worden, maar het is niet iets dat abnormaal is? Er zijn trouwens wel wat ergere stereotype beelden van zwarte mensen dan een sportieve aardige maar misschien laagopgeleide werknemer :? , dat alle zwarte mensen gansters zijn bijv

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:43

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:40

Ik ben van mening verandert en ik vind het nu wel een beetje discriminerend. Ik denk dat het misschien ook nog wel wordt veranderd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:01

Neem me niet kwalijk, maar het zijn ouders die de kinderen aanleren om te discrimineren. Niet Zwarte Piet.
Het zijn de ouders die de slavernij erbij halen en zich onderdrukt voelen of weet ik het wat. De kinderen hebben daar totaal geen last van. (emn nee, ik zeg niet dat ze nooit uitgescholden worden ofzo, maar dat is dan weer de schild van de ouders van de tegenpartij).

De onschuld van de kinderen wordt verknald door de valsheid van de ouders die ze opjutten.

Je kunt je kind vertellen dat die donkere man daar niet Zwarte Piet is, omdat Zwarte Piet altijd een bepaald pak draagt en dat heeft die meneer toch niet? Opgelost.

Als een kind het over een "kanker zwarte" heeft, is dat wel aangeleerd gedrag...

Volwassenen zijn verantwoordelijk voor hoe Zwarte Pieten worden ontvangen.
Laat die dan het goede voorbeeld geven en niet van alles erbij sleuren waar kinderen helemaal geen weet van hebben.
En hun kinderen het verschil leren tussen Zwarte Piet en gekleurde mensen.

Dan hoeft die hele discussie niet elk jaar opnieuw te ontstaan.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:06

liedje89 schreef:
Bambolina schreef:
Blackface is niet meer van deze tijd, als je in Amerika zo rond zou lopen, reken maar dat dat ook voor de wet racisme is. Dat zou imo net zo goed verboden moeten worden als hakenkruizen. Het past gewoon écht niét in de huidige samenleving.

Maar symbolen zoals het hakenkruis zijn helemaal niet algemeen verboden, net als de twee typische SS van de SS vaak nog wel gebruikt worden, kijk bijv naar het logo van de rockband kiss. Dat zou imo ook complete onzin zijn het hakenkruis speelde namelijk allang voor de nazi's een rol in verschillende religies en is eigenlijk een geluksteken, het is in sommige Azietische landen ook nog te vinden op tempels. Alleen als het in dezelfde context word gebruikt als door de Nazi's, bijv door het op een synagoge te kalken is het een teken van discriminatie of anti-semitisme. Ik denk wel dat zwarte piet als fantasie figuur in een andere context gezien kan/moet worden als blackface in amerika.

Je kan zwarte piet bovendien wel zien als een karikatuur of stereotype zwarte persoon, maar we worden toch in de maatschappij constant geconfronteerd met allerlei stereotype afbeeldingen van allerlei type mensen. Kijk naar de gemiddelde (comedy) film, sportieve mensen zijn dom, blonde vrouwen zijn dom en ijdel, alle homo's zijn vrouwelijke dramaqueens, alle lesbiennes dragen een tuinbroek, mensen met brillen zijn slim, dikke mensen zijn vrolijk, oude mensen weten helemaal niets meer, bodybuilders zitten allemaal onder de steroide en hebben een kleine penis etc, etc :list: . Volgens mij is het voor niemand echt leuk om op die manier belachelijk gemaakt te worden, maar het is niet iets dat abnormaal is? Er zijn trouwens wel wat ergere stereotype beelden van zwarte mensen dan een sportieve aardige maar misschien laagopgeleide werknemer :? , dat alle zwarte mensen gansters zijn bijv

Oh jawel hoor, in Duitsland is het hartstikke verboden om met een hakenkruis, SS symbolen of andere nazi-gerelateerde tekens rond te lopen. In Nederland zijn er geen nummerborden met NSB of SS er op te vinden. Je kan niet eens google searchen op swastika. Ik ken de geschiedenis van het hakenkruis, maar iedereen weet welke betekenis die hier in het westen heeft, en daarom is het niet meer dan normaal dat je daar niet mee rond gaat lopen.
Als zwarte piet een fantasie figuur is, waarom moet hij dan afgebeeld worden als een zwarte karikatuur? Want die link kan ook iedereen maken. Tenminste, dat dacht ik.. maar een hoop Nederlanders hebben blijkbaar nog een geschiedenis lesje nodig.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:13

kabouters zijn in de regel blank,,zwartepieten zwart......overigens een wittepiet????
Ik snap de hele discussie niet hoor.......waar om zijn er geen zwarte engelen.....het is nu eenmaal zo,en heeft niets met rassisme te maken.
Dat maken wij er van....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:30

Net zoals god wel donker is :j als je me snapt :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:47

Bambolina schreef:
Oh jawel hoor, in Duitsland is het hartstikke verboden om met een hakenkruis, SS symbolen of andere nazi-gerelateerde tekens rond te lopen. In Nederland zijn er geen nummerborden met NSB of SS er op te vinden. Je kan niet eens google searchen op swastika. Ik ken de geschiedenis van het hakenkruis, maar iedereen weet welke betekenis die hier in het westen heeft, en daarom is het niet meer dan normaal dat je daar niet mee rond gaat lopen.
Als zwarte piet een fantasie figuur is, waarom moet hij dan afgebeeld worden als een zwarte karikatuur? Want die link kan ook iedereen maken. Tenminste, dat dacht ik.. maar een hoop Nederlanders hebben blijkbaar nog een geschiedenis lesje nodig.

Dus voor de swastika maakt het wel uit dat de achtergrond in Nederland anders is dan in Azië, maar voor zwarte schmink maakt het niet uit dat de achtergrond in Nederland anders is dan in Amerika? Je kan trouwens wel gewoon op google zoeken naar swastika, en swastika staat ook gewoon op wikipedia (ook in het duits). De afkorting van geen enkele politieke partij komt trouwens op de kentekens VVD en PVV dus ook niet. Als je nazi symbolen gebruikt in een kunstuiting tegen nazisme of in een geschiedenis boek of verhaal is het ook niet verboden, in de film der untergang of zwartboek gebruikte men toch ook gewoon echte nazitekens?? Het gaat om de context waarin je het gebruikt als je het zomaar draagt zonder tekst of uitleg word het als strafbaar gezien maar dat is iets anders als zeggen dat de tekens verboden zijn, het gaat wel degelijk om wat het uitdraagt. Dan ben je namelijk in overtreding van een wetsartikel:
Citaat:
Artikel 173 c van het Wetboek van Strafrecht: 'Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of een geldboete van de derde categorie.'

Waarom zou je geen karikaturen van zwarten mogen gebruiken maar wel van anderen? Immers is sinterklaas ook een beetje een karikatuur, hij is een typische karikatuur van een oude (wijze?) man, wellicht vinden oude mensen het vervelend om als langzame, stijve, dove, verwarde, hulpbehoevende (waarom anders al dat personeel) grijsaarden afgebeeld te worden, sinterklaas kan ook best jong als je toch het eeuwige leven hebt zou je er immers ook best jong kunnen blijven, maar hij word nu eenmaal als oud afgebeeld...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 07:14

Celiien schreef:
Net zoals god wel donker is :j als je me snapt :')

Oeh,ik weet dat morgan freeman in veel films voor god speelt :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:49

Jij snapt hem :j _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:03

Snoevie schreef:
Ik ben gek op sinterklaas,zwarte piet,en alle gezelligheid,maar ik sta absoluut niet achter mensen die van die rare opmerkingen maken ed. Van beide kanten van de discussie!

Dit inderdaad. Moet ook zeggen dat ik de afgelopen week zo gigantisch ben geschrokken van de opmerkingen die van beide kanten komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:10

Het is juist racistisch om bij vanalles per se zwarte en blanke mensen te nemen. Zoals ze bij reclames ook even een zwarte erbij doen (schijnt, is een bepaalde methode, naam vergeten). Het is toch belachelijk dat daar over na gedacht moet worden. Op die manier maak je juist onderscheid tussen zwarten en blanken.

Net als dat met die engelen. Als er nu een zwarte bij gedaan zou worden geef je alleen maar aan dat ze niet onder de andere engelen vallen, die (toevallig) wit zijn. Terwijl er toch juist niet gekeken moet worden naar kleur? Wat willen ze nou ?!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:43

Geryon schreef:
Het is juist racistisch om bij vanalles per se zwarte en blanke mensen te nemen. Zoals ze bij reclames ook even een zwarte erbij doen (schijnt, is een bepaalde methode, naam vergeten). Het is toch belachelijk dat daar over na gedacht moet worden. Op die manier maak je juist onderscheid tussen zwarten en blanken.

Net als dat met die engelen. Als er nu een zwarte bij gedaan zou worden geef je alleen maar aan dat ze niet onder de andere engelen vallen, die (toevallig) wit zijn. Terwijl er toch juist niet gekeken moet worden naar kleur? Wat willen ze nou ?!

In het engels heet dat tokenism, in het Nederlands heb je er volgens mij geen term voor maar we kennen de excuus neger (voor een zwart persoon) of excuus Truus (meer van vroeger voor een vrouw). De zwarte jongen in de serie southpark heet ook Token Black om aan te geven dat in veel Amerikaanse series een "token black guy" zit :j . Iemand die niet (voornamelijk) wordt geselecteerd op basis van kwaliteiten maar omdat hij/zij deel is van een minderheid en je de illusie wilt wekken dat je niet discrimineert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:31

Bambolina schreef:
Want die link kan ook iedereen maken. Tenminste, dat dacht ik.. maar een hoop Nederlanders hebben blijkbaar nog een geschiedenis lesje nodig.

Dat die link niet wordt gemaakt is juist positief, maar nee, dat moet er nu weer bij de haren bijgesleurd.
We moeten alles weten over van alles vanwege een helper van sinterklaas die in principe er is voor kinderen die helemaal niks van wat dan ook weten?

We leven in het hier en nu. In het hier en nu is Zwarte Piet geen slaaf en wordt ook niet zo gezien.
In het hier en nu is er niks mis met een zwarte helper van een witte man met baard, sterker nog, mensen van allerlei kleuren doen dit vrijwillig.

Waarom moet er dan een discussie onstaan over donkere mensen en karikaturen daarvan in het verleden?

Als je van alles de symboliek gaat bekijken, mag er niet veel meer, hoor. Sprookjesboeken kunnen dan ook meteen afgeschaft.

Waarom moeten kinderen gestraft voor gemuggezift en lange teentjes van volwassenen?

Ik kan me een discussie herinneren over Kweenie in de meneer Kaktus show die bijna, zoniet exact, hetzelfde was. Terwijl ze "kleurloos" gecast hebben en per toeval een gekleurde jongen de beste bleek. Die dat bovendien graag en vrijwillig deed, en de kinderen keken echt niet naar een kleur en zagen heus geen verbanden, maar nee, weer een kleine groep VOLWASSENEN sleuren er in eens van alles bij waardoor het slecht was dat Kweenie nou persee weer zwart was. |o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:42

Ik kan me Kweetniet niet eens herinneren als zwart... :=

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:43

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:52

Blue_Eyes schreef:
Ik kan me Kweetniet niet eens herinneren als zwart... :=

Er zijn er 4 geweest...(kweetniets)
Het ging om een licht getinte man, de ophef was gewoonweg belachelijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:35

Echt waar,over meneer kweetniet? Ach come on zeg.....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:07

I just love zanger Rinus :')