Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:58

FlyAway schreef:
Dat zegt niets over het gezondheidsrisico van het laten liggen van het dier. Blaat nou eens niet om het blaten Jilletje, blijf bij de inhoud.

Dat doe ik toch????jij moet gewoon beter lezen.

Er word niet over de potvis gesproken omdat daar geen behoefte naar is.

Wij toekijkers hebben het alleen maar over de bultrug omdat we dat veel boeiender vinden, en waarom? Omdat de bultrug nog leefde en de potvis dood was.

Dan is er nou eenmaal meer te verdienen in de media aan de bultrug.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:58

FlyAway schreef:
Ook die potvis lijkt mij toch hetzelfde gezondheidsriciso te vormen waarover gesproken wordt, maar dáár hoor je niets over.

Die potvis gaat heus ook in stukjes en zal echt ook worden afgevoerd. Ik kan me goed voorstellen dat de prioriteit is eerst die bultrug weg te halen, omdat die zoveel ophef heeft gegeven. Niet vanwege het skelet of naturalis, maar puur omdat de ophef des te sneller weer weg zal ebben als het beest eenmaal weg is.
Mogelijk ligt de bultrug ook ongunstiger voor scheepvaart, zijn ze bang voor slechter weer en nog moeilijker omstandigheden, en mogelijk is er domweg niet voldoende apparatuur om beide walvissen (in het weekend) tegelijkertijd te slachten.
En mogelijk is de potvis al zo kapot dat die niet zo snel zal ontploffen (of helemaal niet meer).

En mogelijk zijn ze de potvis allang aan het slachten, maar haalt het gewoon de media niet.

Zertab

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:00

Hij is dood...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:01

Nee je meent het??!!.....

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:01

Ik hoor dat net pas hoor. Hoef je niet zo kattig te reageren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:02

Al een paar bladzijden!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:03

Wat is dit uiteindelijk een gezellig topic, vinden jullie ook niet :))

Jilletje

Dan moet je mischien eerst een beetje bij lezen? ;) ik doe niet kattig hoor!

NathalietjeB

ik denk dat die potvis nog niet ontploft is omdat hij altijd in t koude water heeft gelegen en nu pas aan land ligt waardoor hij lijkt mij sneller opwarmt dan in een koude zee...

jeetje dames wat zijn we gezellig hier aan t worden {:)-:

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:05

leuke emoticon :P gezellig

Jilletje

Of ze hebben gewoon een gat in de potvis gemaakt.....
Dit gespeculeer schieten we toch niks mee op..... :n

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Geen tijd gehad alle pagina's bij te lezen. Jammer dat Johannes het niet gered heeft, maar hij heeft er al lang genoeg gelegen. Het is beter zo...

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:08

'Gisteravond waren er vier mannen in witte pakken bij #bultrug.Twee helikopters schenen bij.waarschijnlijk is hij toen afgemaakt. ' Aldus Lenie op twitter

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:09

Adamootje schreef:
Geen tijd gehad alle pagina's bij te lezen. Jammer dat Johannes het niet gered heeft, maar hij heeft er al lang genoeg gelegen. Het is beter zo...

ze hebben 5 dagen gehad om hem daar weg te halen voordat ie het opgaf, ik vind dat niet iets om trots op te zijn als mens, gelukkig is het drama voor t dier nu over

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:09

Adamootje schreef:

Als hij weer terug het water is was gekregen, waren zijn spieren al zo verslapt dat hij geen toekomst meer had. Dus uiteindelijk ook snel weer overleed. Gister op het nieuws.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:16

Daarnaast is dit natuurlijke selectie.
Dit was een zwakke Bultrug. Zwakke (gedesoriënteerde) walvissen spoelen aan. Aangespoelde walvissen gaan altijd dood (echter kan het verschillen hoe lang dit duurt, daarom vind ik het prima dat ze euthanasie hebben toegepast). Als men had geprobeerd de Bultrug te redden, dan was dat dieronvriendelijk en tegen de natuur geweest. Ik ben blij dat het dier uit zijn lijden verlost is.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:17

Dat denk ik ook, Zertab.

Miepie77, een walvis weer terug in het water duwen is natuurlijk niet niets en bezorgd zo'n dier ook veel stress natuurlijk. Het is al een paar keer geprobeerd, maar het hielp niets. Dat instanties nu gaan schreeuwen dat het hen vast wel gelukt zou zijn, vind ik nogal jammer.. Had het dan meteen geprobeerd... Ik neem aan dat de mensen hun best gedaan hebben en met alle goede bedoelingen. Ben blij dat Johannes zijn rust heeft kunnen vinden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:17

Vind de berichten van mevrouw 't Hart ook behoorlijk speculatief. 'mannen in witte pakken' 'helicopter'. Als je niet iets zeker weet, zeg dan ook NIETS. Genoeg 'reclame' voor haar zeehondenopvang zo, lijkt me nergens voor nodig om de massahysterie verder op te stoken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:18

Gehannes om Johannes. :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:20

MarvanTom schreef:
Gehannes om Johannes. :j

Je zou d'r bijna zelf een bult van op je rug krijgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:20

Ik lees al een tijdje mee, er staat dat hij verkocht is aan Naturalis, wie verkoopt hem dan? Hij is van niemand.. Dus wie heeft daar 'winst' van? De gemeente van Texel ofzo?

Of hij het wel of niet overleefd had dat weet je niet, soms zie je dieren waar je van denkt die gaat het nooit overleven en die redden het, en soms gaan juist de dieren dood waar van verwacht werd dat ze het wel zouden overleven en alleen even opgeknapt moesten worden. Om maar te zeggen hij had het toch niet gered is lekker makkelijk, jammer dat hij geen kans meer gekregen heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:21

Arme Johannes , 5 dagen liggen lijden :n

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:26

dees_daan schreef:
Ik lees al een tijdje mee, er staat dat hij verkocht is aan Naturalis, wie verkoopt hem dan? Hij is van niemand.. Dus wie heeft daar 'winst' van? De gemeente van Texel ofzo?

Of hij het wel of niet overleefd had dat weet je niet, soms zie je dieren waar je van denkt die gaat het nooit overleven en die redden het, en soms gaan juist de dieren dood waar van verwacht werd dat ze het wel zouden overleven en alleen even opgeknapt moesten worden. Om maar te zeggen hij had het toch niet gered is lekker makkelijk, jammer dat hij geen kans meer gekregen heeft..

Ik denk dat verkocht duid op dat Naturalis 'opdraait' voor de kosten van het bergen van het dier.
Iedereen in dit topic (ik heb zijdelings meegelezen) springt hoog en laag over Naturalis maar weten jullie wel dat Naturalis vrijwel alle aangespoelde walvisachtigen 'bergt' en de skeletten prepareert die de laatste decennia aangespoelt zijn in Nederland?
Niet eens zozeer om hem zelf lekker aan het plafond te hangen, anders zou Naturalis onderhand volhangen met alleen skeletten van walvisachtigen, maar ook voor musea in andere landen.
Zonde om iets wat wetenschappelijke en educatieve waarde heeft maar gewoon te laten vergaan als je het mij vraagt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:26

kimmie1 schreef:
Lenie 't Hart ‏@Lenie_t_hart

Gisteravond waren er vier mannen in witte pakken bij #bultrug.Twee helikopters schenen bij.waarschijnlijk is hij toen afgemaakt.

Vooral dat witte pakken doet t m, waarom zou iemand in godsnaam en wit pak aantrekken als ze in het holst van de nacht een bultrug af gaan maken.

:')
Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:27

http://www.youtube.com/watch?v=v8HZAC8LF7Y

dit wilde dier was ook door wat dan ook ( desorientatie?? ) verkeerd terecht gekomen,en wordt gered door de mens,eigenlijk hadden ze hier de natuur toch ook zijn gang moeten laten gaan??

gekke is dat niemand zich druk maakt of dit reetje een week later als nog ergens dood ligt,het is gered,rent weg en daarna kijken we er niet meer naar,als deze walvis los gekomen was EN naar open zee geloodst was en daar goed weggezwommen was,wat maakt het dan nog uit wat daarna met het dier gebeurd??

waarom maken we ons zo druk over of een walvis het wel gaat redden na een redding en blijkbaar bij reetjes ( en andere beestjes) niet??