Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:27

AmyII

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:32

Sjorsie, Thnx! Ik zal het in mijn achterhoofd houden al zou het alleen zijn om mijn tante te bereiken zal het ook even in de familie zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:45

sjorsie schreef:
toch blijft het raar, Nederland heeft de dijken ook extra verhoogd om verrassingen te voorkomen,

Het Deltaplan is niet helemaal klaar.
Veiligheid kost geld.
Omdat het zolang goed is gegaan is de laatste fase afgeblazen.
Idem het onderhoud.
Nederland is op het moment níet op Delta-sterkte.
Wederom net als met een vulkaan; als daar een tijdje geen rook uit komt gaan mensen weer aan de voet ervan wonen.

Kerncentrales horen eigenlijk in zee of in een groot meer te staan met de staven een meter of wat onder ze waterspiegel.
Water eruít pompen is inherent veiliger dan water erin.
Gaat er at fout, dan loopt het ding vol.
Dat is echter duurder bouwen en vraagt meer hoogspanningeldingen want je kan ze dan niet overal neerzetten.
Dat je ze niet oevral kan neerzetten in een gevolg van de grote risico en eigenlijk geen keuze. Idem uitgewerkte staven.
Die moet je naar de zon schieten en iets anders is een tijdbom voor de komende generaties.
Kan dat allemaal niet omdat dan de prijs te hoog wordt, dan kan kernenergie niet, want nu betalen ´we´ het met mensenlevens.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:54

Wie zijn "we"? Ik zag je er eerder nogal heftig op reageren. Als het allemaal zó eeenvoudig ligt, waarom gebeurt het dan simpelweg niet?

*offtopic* HC wat gebruik jij het woord "inherent" op een vreemde manier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:06

PussInBoots schreef:
Wie zijn "we"? Ik zag je er eerder nogal heftig op reageren. Als het allemaal zó eeenvoudig ligt, waarom gebeurt het dan simpelweg niet?

´We´ zijn wij allemaal. Geen democratie heeft hun staat gedwongen tot een heroverweging van kernenergie na Tsjernobyl. Daar zijn wel honderderden vrijwilligers aan kanker gestorven om de rest van de wijde werld voor een nog grotere rampt te behoeden.
´Ja maar die Russen....´
Die russen hadden een centrale van hetzelfde type als er nu in Japan fout gaat en wel met hetzelfde probleem.
Nu creperen er weer vrijwilligers en wie weet hoeveel nog meer.

Dat antwoord schrijf ik al een paar keer; geld.
Met zijn alleen willen we alles zo goedkoop mogelijk. Ook de electriciteit uit de stekkerdoos. Dat betaal ´je´ dus of met geld óf anderen met hun leven.
Zo simpel is het.

Ondertussen:
´5.04pm:
• The UK and the US are to pull government search and rescue teams out of Japan tomorrow. Some reports suggested it was due to the levels of radiation reported in the country.´

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:17

Ik kies voor groen, óók als dat duurder is en het helpt geen hol. Dus we moeten met zn allen gaan kamperen bij Borsele om onze onvrede te laten merken? Volgens mij is dat in het verleden al gebeurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:18

PussInBoots schreef:
*offtopic* HC wat gebruik jij het woord "inherent" op een vreemde manier.

Inherent veilig is een gangbaar begrip voor construeren.

Dat houdt in dat als er wat verkeerd gaat de situatie veilig is en niet escaleert.

Zo wordt vaak niet geconstueerd omdat het doorgaans duurder is.
Kijk naar de remmen van personenwagens. Eígenlijk zouden die moeten zijn zoals die van een vrachtwagen-aanhanger. Gaat er wat kapot waardoor het systeem niet werkt dan drukt een krachtige veer de rem vast = stopt het ding.
Dat is echter duurder en dus ... hebben mensenlevens een geldwaarde blijkbaar.
Met electriciteit uit het stopcontact en de auto voor de deur.

Kerncentrales behoren inherent veilig geconstrueerd te worden.
Kans op een ongeval x ernst van de mogelijke gevolgen = te hoog risico aan mensenlevens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:22

PussInBoots schreef:
Ik kies voor groen, óók als dat duurder is en het helpt geen hol. Dus we moeten met zn allen gaan kamperen bij Borsele om onze onvrede te laten merken? Volgens mij is dat in het verleden al gebeurt.

Ja, dat zou massaal moeten gebeuren.
Dat is in het verleden helemaal niet gebeurd.
Een kleíne groep heeft geprotesteerd. De ´man in de straat´ vond dat die onruststokers met geweld weggesleept moesten worden.
De meerderheid heeft voor kernenergie gestemd. Die wil dus liever goedkoop dan veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:25

Even een simpele vergelijking; Dat is net zoiets als vegetariër worden.
Als je daarvoor als reden hebt;"Geen dieren dood maken voor voedsel.." zullen er altijd veeeel meer mensen zijn die hier niet aan mee doen, omdat ze gek zijn op vlees.
We leven met zoveel mensen op deze aarde, dat we nooit met z'n allen op dezelfde lijn zullen staan en er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:27

KoudbloedKim schreef:
Even een simpele vergelijking; Dat is net zoiets als vegetariër worden.
Als je daarvoor als reden hebt;"Geen dieren dood maken voor voedsel.." zullen er altijd veeeel meer mensen zijn die hier niet aan mee doen, omdat ze gek zijn op vlees.
We leven met zoveel mensen op deze aarde, dat we nooit met z'n allen op dezelfde lijn zullen staan en er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt.

Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo`n goede vergelijking. Immers, jouw keuze voor vlees (of géén vlees) brengt mij niet in gevaar, zoals radiactieve straling dat wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:30

Ik heb het niet over het gevaar, maar over het effect, wat dus 0,00001 zal zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:35

KoudbloedKim schreef:

Het vervelende is dat er ´anderen´ hun leven voor moeten geven....

Gelukkig is er slechts een voldoende meerderheid voor nodig.
Politiek heeft maatschappelijk draagvlak nodig. Echt geen allemaal.

Zoals hier al geschreven is in NL Borsele 1 echt te oud aan het worden.
Uitstel van een beslissing over wel/geen Borsele 2 is een default keuze voor toenemend risico met een verouderende centrale.
Bouw gerust een nieuwe maar dan wel veilig. Ja dat kost geld. Dat maakt echter de afweging tussen duurdere maar veiliger groene energie en schijnbaar goedkoper doch alleen zo indien onveiliger kernenergie een correcte.
Ook de kosten en risicos van het afval moeten meegenomen worden en niet op de toekomst beleend worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:36

FlyAway schreef:
Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo`n goede vergelijking. Immers, jouw keuze voor vlees (of géén vlees) brengt mij niet in gevaar, zoals radiactieve straling dat wel doet.

:)*

en vraagt ook geen zelfmoord van reddingswerkers.

Ondertussen:
´• Attempts to cool down a stricken reactor at the Fukushima Daiichi nuclear plant in Japan have suffered a further setback. Radiation levels rose instead of falling after attempts to douse it with high-pressure hoses.´
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-03-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:36

Huertecilla schreef:
FlyAway schreef:

:)*

en vraagt ook geen zelfmoord van reddingswerkers.

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:39

Huertecilla: Aangezien "WIJ" niet allemaal op Universitair niveau communiceren, zou het fijn zijn als je je berichten in een wat "simpelere" stijl plaatst. :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:49

Jip en Janneke taal :j ik zou het ook nog wel allemaal willen snappen ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:31

AmyII schreef:

Jip en Janneke stonden voor een kerncentrale.
Toen zei Jip tegen Janneke "wat nu als dat ding boem doet"
Maar Janneke zei tegen Jip "Dat ding doet geen boem, want dat ding is zo gemaakt dat die veillig is"
Maar toen.........................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:33

:+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:37

:') hahaha

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:40

Loretta schreef:
AmyII schreef:

Jip en Janneke stonden voor een kerncentrale.
Toen zei Jip tegen Janneke "wat nu als dat ding boem doet"
Maar Janneke zei tegen Jip "Dat ding doet geen boem, want dat ding is zo gemaakt dat die veillig is"
Maar toen.........................................

toen zei die ploink en toen gingen Jip en Janneke de lucht in en mocht Takkie ze gaan redden... ^)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:41

Als het niet zo'n vreselijke situatie zou zijn in Japan zou ik er wel om kunnen lachen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:43

Inderdaad..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:44

soms moet je ook kunnen relativeren, anders word alles somber

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:51

Da's ook weer waar..

Ik vind dat ze op de Nederlandse televisie veel meer moeten uitzenden over Japan.
Nu krijg je alles via buitenlandse tv of internet..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:53

Dank u voor de uitleg _0_

Kon er stiekem wel om lachen :))
Zag net beelden van dat water wat vanuit de heli's erop gestort werd, maar zag er nou niet echt uit alsof het nut zou hebben.