http://www.victoriana.com/Womens-Fitnes ... suit-1.htm
Waarom geeft Jameyskatje de verworvenheden die in de westerse wereld niet vanzelf tot stand zijn gekomen, vrijwillig op als ze zich bekeert tot een godsdienst?
Waarom voelt ze zich prettig bij leefregels die haar rol duidelijk definieeren, maar ook begrenzen?
Is er iets mis met het beeld dat wij meisjes opzadelen van zichzelf? Enerzijds dezelfde rechten als jongens altijd al hadden, anderzijds nog steeds de verplichting om te voldoen aan allerlei rolmodellen die eerder belemmerend dan behulpzaam zijn in de harde wereld.
Ik heb als ik om me heen kijk, sterk de indruk dat bij meisjes 'deugden' als bescheidenheid, lief zijn, eerlijk delen, samenwerken, aantrekkelijk zijn, enz nog steeds hoger worden geacht dan competitief handelen, excelleren, voor jezelf opkomen, stoer zijn, dingen die bij jongens nog steeds worden gestimuleerd.
Terwijl meisjes dan tegelijkertijd wordt voorgehouden dat ze al die mannelijke eigenschappen nodig hebben (en ze hebben ze ook nodig), krijgen ze in de praktijk nog steeds minder speelruimte om ze daadwerkelijk te verwerven.
Ik kan me voorstellen dat een godsdienst die je dan een uitweg biedt, handig kan zijn.
Citaat:Maar, met de komst van scholen is er gelukkig ook veel ten goede veranderd en een religie zou wat mij betreft daarin mee moeten gaan.
Niet voor niets probeert de Taliban moeizaam herbouwde scholen weer te vernietigen.
Scholing bestrijdt bijgeloof en biedt mensen de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen. Het onttrekt echter ook macht aan ´wijze´ mannen die voorheen de enige waren in een dorp die konden lezen en schrijven. En o wee wanneer vrouwen studeren en voor zichzelf gaan nadenken, daar moeten dit soort figuren helemaal niet aan denken. Dus, onder de knoet houden, die vrouwen.
Het gemiddelde regime begint doorgaans met het vernietigen van kennis en kennisdragers. Het is een beproefd concept.
Georganiseerde religie, vooral niet van het soort dat regels boven religieuze beleving stelt, gedijdt over het algemeen erg slecht bij een goede scholing van de bevolking.
Goed opgeleiden geloven sowieso het minst, en voelen zich minder verwant met vormen van religie die regels opleggen.
Ik zie persoonlijk nog steeds goede vooruitzichten voor de integratie van moslims in Nederland. Terwijl de jongens buiten een bushokje staan te mollen, zitten de meiden thuis te leren en doen het harstikke goed op school.