Springert schreef:Krips schreef:Ik snap de angst ook wel. En ik vind het ook verschrrrriiiikkkeelijk wat er in de landen gebeurd. Dat schokt me echt. Daar moet verandering in komen! Maar ik denk niet dat deze gruwelijkheden per defenitie voortkomen uit de Islam. De Islam is niet de oorzaak van deze gruwelen. Dat is een toevalligheid. Deze landen hebben een enorme geschiedenis. Extremisten gaan met de Islam aan de haal. En dat is juist wat zo ontzettend naar is. Hierdoor komen miljoenen mensen in slecht daglicht!! Politieke systemen zeggen in dit soort landen niks over de bevolking. Hier zijn dictatoren aan de macht die met een paar honderd man een heel land domineren. Er is niet voor niks ook door de islamitische bevolking veel kritiek. En de vluchtelingen die uit deze landen naar Nederland komen zijn wel islamitisch maar juist tégen dit systeem. Het is inderdaad heel eng! Dat ben ik met je eens. Maar deze Islam heeft niets te maken met de Islam van de moslims in Nederland. Net als het Christendom in Nederland niets te maken heeft met de sektes in Amerika.
Dat weet ik wel, maar Afghanistan was ook een vrij normaal land, tot enkele jaren geleden ineens de Taliban de macht greep daar.
Het lijkt er gewoon op dat op den duur in bijna alle moslimlanden de extremisten de macht grijpen. Dan lijkt het mij een utopie om te denken dat dat hier niet zal gebeuren. Kijk hoe een prachtig land als Joegoslavie gewoon uiteen gereten is, simpelweg omdat daar ook extremistische moslims de macht wilden grijpen. We hebben het vaak over Wilders, maar je zou eens moeten lezen wat een Dyab Abou Jahjah van de A.E.L. allemaal schrijft en roept.
De taliban heeft naar mijn mening de macht kunnen grijpen in Afghanistan door domme Amerikaanse arrogantie. Zij hebben een machtsvacuum en een land in een enorme puinhoop achtergelaten nadat de communisten verdreven waren. Wat puur eigen belang was.
Het lijkt mijn geen utopie om te denken dat dat hier niet zal gebeuren. Onze huidige samenleving ziet er totaal anders uit. Wij hebben een totaal andere geschiedenis. Bovendien is er nu gewoon op geen enkele manier een meerderheid te creeeren van extremististische moslims, en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren. Ik denk wel dat extremisme gecreeert wordt wanneer moslims worden uitgesloten en gediscrimineerd. Bij sociale geschiedenis heb ik toevallig pas daar les over gehad. Over het algemeen regeert men op twee manier op zo'n situatie. Men probeerd de eigen identiteit te verbloemen, door naamsverandering, ander uiterlijk en gewoon proberen mee te lopen als het ware. Óf men gaat zich tegen deze discriminatie verzetten en gaat juist de eigen identiteit enorm uitdragen en versterken. Daaruit voort komt denk ik extremisme. Ik denk dat beide reacties niet wenselijk zijn. Ik zeg absoluut niet dat er ook maar iets is waarmee extremisme is goed te praten overigens.