Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:38

Springert schreef:
Krips schreef:
Ik snap de angst ook wel. En ik vind het ook verschrrrriiiikkkeelijk wat er in de landen gebeurd. Dat schokt me echt. Daar moet verandering in komen! Maar ik denk niet dat deze gruwelijkheden per defenitie voortkomen uit de Islam. De Islam is niet de oorzaak van deze gruwelen. Dat is een toevalligheid. Deze landen hebben een enorme geschiedenis. Extremisten gaan met de Islam aan de haal. En dat is juist wat zo ontzettend naar is. Hierdoor komen miljoenen mensen in slecht daglicht!! Politieke systemen zeggen in dit soort landen niks over de bevolking. Hier zijn dictatoren aan de macht die met een paar honderd man een heel land domineren. Er is niet voor niks ook door de islamitische bevolking veel kritiek. En de vluchtelingen die uit deze landen naar Nederland komen zijn wel islamitisch maar juist tégen dit systeem. Het is inderdaad heel eng! Dat ben ik met je eens. Maar deze Islam heeft niets te maken met de Islam van de moslims in Nederland. Net als het Christendom in Nederland niets te maken heeft met de sektes in Amerika.

Dat weet ik wel, maar Afghanistan was ook een vrij normaal land, tot enkele jaren geleden ineens de Taliban de macht greep daar.
Het lijkt er gewoon op dat op den duur in bijna alle moslimlanden de extremisten de macht grijpen. Dan lijkt het mij een utopie om te denken dat dat hier niet zal gebeuren. Kijk hoe een prachtig land als Joegoslavie gewoon uiteen gereten is, simpelweg omdat daar ook extremistische moslims de macht wilden grijpen. We hebben het vaak over Wilders, maar je zou eens moeten lezen wat een Dyab Abou Jahjah van de A.E.L. allemaal schrijft en roept.

De taliban heeft naar mijn mening de macht kunnen grijpen in Afghanistan door domme Amerikaanse arrogantie. Zij hebben een machtsvacuum en een land in een enorme puinhoop achtergelaten nadat de communisten verdreven waren. Wat puur eigen belang was.

Het lijkt mijn geen utopie om te denken dat dat hier niet zal gebeuren. Onze huidige samenleving ziet er totaal anders uit. Wij hebben een totaal andere geschiedenis. Bovendien is er nu gewoon op geen enkele manier een meerderheid te creeeren van extremististische moslims, en ik denk ook niet dat dat zal gebeuren. Ik denk wel dat extremisme gecreeert wordt wanneer moslims worden uitgesloten en gediscrimineerd. Bij sociale geschiedenis heb ik toevallig pas daar les over gehad. Over het algemeen regeert men op twee manier op zo'n situatie. Men probeerd de eigen identiteit te verbloemen, door naamsverandering, ander uiterlijk en gewoon proberen mee te lopen als het ware. Óf men gaat zich tegen deze discriminatie verzetten en gaat juist de eigen identiteit enorm uitdragen en versterken. Daaruit voort komt denk ik extremisme. Ik denk dat beide reacties niet wenselijk zijn. Ik zeg absoluut niet dat er ook maar iets is waarmee extremisme is goed te praten overigens.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:39

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de taal geen obstakel moet zijn en dat het spreken van de NL taal absoluut gewenst is!!

Springert

jameyskatje schreef:
afhganistan was een normaal land? moet je het boek eens lezen 'afganistan een geschiedenis'. jeetje zeg, als er iets wel een apart geval is dan is afghanistan het wel. van oorsprong tot heden

Het Afghanistan van voor de Taliban en erna, is echt een dag en nacht verschil. Ik zeg niet dat het perfect was, maar pas met de komst van de Taliban werd het een echte dictatuur waar een heel volk, en vrouwen het meest, werd onderdrukt.

jameyskatje

nederlandse moslims hebben toch een andere mentaliteit. je kan een dictatuur niet vergelijken met een democratie dat is pas onmogelijk. lees het boek eens van juris luijendijk, hij beschrijft dit heel helder.

RoodZonnetje

Springert schreef:
Dat is nu zo. Maar dat zal veranderen als er hier op een dag een moslim meerderheid komt.

Maar de statistieken zeggen juist dat er steeds minder Moslims naar Nederland emigreren. Hoe zit dat dan?

Phaser ik vind je verschrikkelijk generaliseren. Ga er dan ook niet op in.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:41

Citaat:
Ik denk wel dat extremisme gecreeert wordt wanneer moslims worden uitgesloten en gediscrimineerd. Bij sociale geschiedenis heb ik toevallig pas daar les over gehad. Over het algemeen regeert men op twee manier op zo'n situatie. Men probeerd de eigen identiteit te verbloemen, door naamsverandering, ander uiterlijk en gewoon proberen mee te lopen als het ware. Óf men gaat zich tegen deze discriminatie verzetten en gaat juist de eigen identiteit enorm uitdragen en versterken

Héél belangrijk wat hier wordt gezegd.... Ook ik (persoonlijk en vanuit mijn werkveld) ben van mening dat dit een tendens is..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:42

Het gaat om de kwaliteit van het onderwijs, niet om hoe de docent er uitziet, niet om het geloof van de docent ( tenzij het een bijzondere onderwijsvorm is), niet om een hoofddoekje of een kruisje om je nek.
De stemmingmakerij rondom mensen met het islamitisch geloof is ongelooflijk dom. Ik ken veel mensen met dit geloof en ik mag wel zeggen dat het gewoon mensen zijn, die heel hard werken voor hun brood (vaak in banen die jij en ik niet graag uitvoeren), die willen dat hun kinderen goed en veilig opgroeien en goed hun best doen op school.
De wereld is van iedereen, vanuit de lucht zie je geen grenzen. Ja, volkeren bewegen zich over de wereld, gaan zich elders vestigen, dat gaat al zo sinds het ontstaan van de wereld.
Interesse in elkaar en een beetje compassie....is dat nou teveel gevraagd?

Springert

CtjeLief schreef:
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat de taal geen obstakel moet zijn en dat het spreken van de NL taal absoluut gewenst is!!

Ik vind dat je eigenlijk verder zou moeten gaan dan gewenst. Een noodzaak.
Ik merk aan mezelf, ondanks de twijfel over het grote aantal moslims hier, dat ik veel syphatieker sta tegenover een moslim die goed Nederlands spreekt dan tegenover een die dat niet doet. Vandaar dat de meeste moslimmeiden die ik ontmoet mijn symphatie hebben, omdat ze bijna allemaal zo goed de taal spreken. Tegelijkertijd zorgen zij er ook voor dat ik veel kritischer sta tegenover de mannen, want als die meiden dat kunnen, dan zij toch zeker ook?

jameyskatje

maar dan nog, vóór de taliban was afghanistan ook geen normaal land. de onzin begon al voordat het afhganistan heette. daarbij weten wij eigenlijk niets over afghanistan, tot je er zelf bent geweest (ik ken een familie die gevlucht is, ik ken ze al 14 jaar, ze zijn vorig jaar terug gegaan en zelfs als afghaan is dat niet makkelijk.) het is daar zo'n gecensureerde en corrupte bende. daarbij komend dat wij hier in een democratie een dictatuur niet begrijpen. het is dus niet voor te stellen hoe het leven daar is. media is ook niet erg objectief he.
ik heb namelijk hele andere documentaires gezien over de taliban. het beeld wat wij hollanders van de taliban hebben is zeker niet terecht (ik praat niets goed, maar het is niet het werkelijke beeld) volg ook eens nieuws op buitenlandse zenders.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:44

CtjeLief schreef:
Citaat:
Ik denk wel dat extremisme gecreeert wordt wanneer moslims worden uitgesloten en gediscrimineerd. Bij sociale geschiedenis heb ik toevallig pas daar les over gehad. Over het algemeen regeert men op twee manier op zo'n situatie. Men probeerd de eigen identiteit te verbloemen, door naamsverandering, ander uiterlijk en gewoon proberen mee te lopen als het ware. Óf men gaat zich tegen deze discriminatie verzetten en gaat juist de eigen identiteit enorm uitdragen en versterken

Héél belangrijk wat hier wordt gezegd.... Ook ik (persoonlijk en vanuit mijn werkveld) ben van mening dat dit een tendens is..

dit herken ik ook! niet enkel bij moslims, over het algemeen reageren mensen zo.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:44

Over twee botsende culturen samen. Als je dat gaat ophangen aan het feit dat het in andere landen is mis gegaan klopt dat niet helemaal denk ik.

In het verleden waren we er ook van overtuigd dat Protestanten en Katholieken niet in één land konden wonen. Net als Christenen en atheisten. En Joden en Christenen. Natuurlijk gaat het ook fout. Maar dat heeft vaak meer met de geschiedenis en etnische conflicten te maken dan dat de geloven de gehele oorzaak zijn van de conflicten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:45

Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for

And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man

Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

-----------------
Vind dit een prachtig lied wat toepasselijk blijft, vooral dikgedrukte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:45

Heino schreef:
Springert schreef:
Dat is nu zo. Maar dat zal veranderen als er hier op een dag een moslim meerderheid komt.

Maar de statistieken zeggen juist dat er steeds minder Moslims naar Nederland emigreren. Hoe zit dat dan?

Dat je geen argumenten hebt is een, maar dat je hem verwijt dat ie generaliseert terwijl ik hem, vooral in dat laatste bericht, niet zie doen vindk een loos uitvlucht. :n Zie daar enkel een verhaal van hoe hij het ervaart, geen generaliseren.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:47

jameyskatje schreef:
CtjeLief schreef:

dit herken ik ook! niet enkel bij moslims, over het algemeen reageren mensen zo.

Ja, dat was niet goed duidelijk. Dit was een les over migratie door de geschiedenis heen. Dus van in principe alle volkeren. En dit is dus ook een algemene constatering. Niet enkel op moslims gericht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:48

Ayasha schreef:
Dat je geen argumenten hebt is een, maar dat je hem verwijt dat ie generaliseert terwijl ik hem, vooral in dat laatste bericht, niet zie doen vindk een loos uitvlucht. :n Zie daar enkel een verhaal van hoe hij het ervaart, geen generaliseren.

Pardon? Wat beargumenteer ik niet?
En ik verwijt Springert niets, Phaser daarentegen wel.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:48

@Heino:

Wat als er 4 mannen emigreren dit jaar en volgend jaar 1 vrouw en 1 man.
Dan is de immigratie gedaald, maar de laatste 2 zorgen voor 3 kinderen. Cijfers betekenen erg weinig vind ik.

Ik generaliseer misschien, maar dan voor mijn eigen regio.
Ik zit in een regio waar er vroeger veel door gastarbeiders in mijnen werd gewerkt. Hun familie is ook naar Belgie gekomen.

Het is erg moeilijk voor mij om mijn job te doen als ik absoluut niets kan maken van wat mensen voelen en ervaren.
Zeker op een afdeling als mijne waar het belangrijk is als er zaken veranderen, als mensen pijn hebben enzo.
Als het zelf te moeilijk is voor de kinesist om oefeningen uit te leggen en de mensen het niet willen horen, dan werkt het heel demoraliserend.
Als je daarenboven nog eens iemand hebt waarvan je weet dat wij uiteindelijk zelf voor alle kosten opdraaien, is het wel heel sneu.
Nogmaals, mijn werk leidt er niet onder, het is allemaal degelijk gedaan, maar ik ben er zeker van dat mijn werk naar andere patienten veel kwaliteitsvoller is, juist omdat de taalbarriere daar onbestaande is.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:49

Offtopic. Prachtig Heino. Zoals mijn onderschrift ook al laat zien ben ik een groot aanbidder van die man :)

Ayasha
Blogger

Heino schreef:
Ayasha schreef:

Pardon? Wat beargumenteer ik niet?
En ik verwijt Springert niets, Phaser daarentegen wel.

Ik had het dan ook over Phaser. ;) Dat je er niet op in gaat omdat hij generaliseert terwijl ik hem dat niet echt zie doen :+

jameyskatje

Heino schreef:
Springert schreef:

klopt, er gaan meer moslims weg dan er bij komen (bron cbs). daarintegen is de islam wel weer de snelstgroeiende religie en komen er steeds meer bekeerlingen bij, maar er verlaten ook weer moslims de religie. het houd elkaar dus redelijk in evenwicht.

waar springert bang voor is daar ben ik niet bang voor. maar dat komt vast omdat wij de islamitische wereld beide anders ervaren. ik namelijk als iets goeds, springert als iets slechts.

waar ik wel bang voor ben is dat de geschiedis zich gaat herhalen zoals de aanloop van de 2e wereldoorlog.

apartheid creeeren onder de bevolking ipv dialoog. praten over elkaar maar niet met elkaar. enge mannen die aan de macht komen, die moslims het land uit wilt hebben en hun hun religieuze uiting wilt ontnemen. DAT vind ik pas eng!

mocht het ooit zover komen zal ik juist in nederland willen blijven. ik zal me niet klein laten krijgen. maar mochten er kinderen in het spel zijn zal ik uit verstand waarschijnlijk nederland verlaten. het is toch van de gekke. dat je straks je eigen land zou moeten verlaten OF je religie niet meer mag uiten. die gedachten maken me zeker bang

Springert

jameyskatje schreef:
nederlandse moslims hebben toch een andere mentaliteit. je kan een dictatuur niet vergelijken met een democratie dat is pas onmogelijk. lees het boek eens van juris luijendijk, hij beschrijft dit heel helder.

Het probleem is dat van een democratie naar een dictatuur maar een nacht hoeft te duren. Dat hebben heel veel voorvallen bewezen. Uiteraard besef ik dat het zo ver nog lang niet is of kan worden, maar vaak is het wel zo dat tegen de tijd dat iedereen het in de gaten heeft, het ook te laat is om nog in te grijpen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:51

Ayasha schreef:
Ik had het dan ook over Phaser. ;) Dat je er niet op in gaat omdat hij generaliseert terwijl ik hem dat niet echt zie doen :+

Woops, dacht dat Phaser vrouwelijk was :o

Maar dit vind jij niet generaliseren en denigreren?
Citaat:
Ze willen liefst in hun eigen taal Belg worden.
Uiteindelijk kan je zulke mensen toch niet stimuleren om Nederlands te leren.
Tijdens een hospitalisatie is er absoluut geen greintje verstand van hen dat er aan denkt om ook eens werkelijk moeite te doen.

Ayasha
Blogger

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:52

uhu, volgens mij gaat dat dus puur over de groep die het niet wil leren, niet over de groep die dat wel doet... :?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:52

jameyskatje schreef:
waar ik wel bang voor ben is dat de geschiedis zich gaat herhalen zoals de aanloop van de 2e wereldoorlog.

Daar ben ik ook bang voor ja... Momenteel komt er alleen maar meer verdeeldheid en grotere kloven. Ben bang dat dat uiteindelijk (weer) tot oorlog gaat leiden.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:53

@ Heino;

Het blijft uit mijn ervaring.
Ik heb het over mensen die bij mij op de afdeling komen te liggen.
Mensen die slechts 2 weken in Belgie zijn omdat ze overgevlogen zijn uit Turkije, enkel en alleen om onder de naam van hun dochter, een operatie te financieren.

Het betreft dus mijn ervaring.
Ik zou niet gegeneraliseerd hebben, mocht ik gezegd hebben dat de ruime meerderheid geen Nederlands wil leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:53

Ayasha schreef:
uhu, volgens mij gaat dat dus puur over de groep die het niet wil leren, niet over de groep die dat wel doet... :?

Zoals het op mij overkomt worden alle niet-Nederlandssprekenden meteen in het hokje "wil niet" gestopt.