13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:59

Wat is twee maanden uitgesteld? Er is alleen bekend dat ze voor twee maanden onder toezicht wordt gesteld. De tocht mag ze niet maken.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:14

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:17

Ik denk vooralsnog niet dat ze mag gaan. In Nieuw-Zeelandse wateren word ze ook tegen gehouden, net als in de Engelse. Leuk voor haar dat ze de wereld rond wil zeilen, maar dat kan ook als je 18 bent en niet meer leerplichtig.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

Ik heb het idee dat als de psychologische onderzoeken zouden uitwijzen dat zij zo'n reis aan zou kunnen het nog niet zeker is of ze mag gaan. De leerplichtambtenaar heeft tenslotte geweigerd en niet op basis van haar geestelijke toestand maar vanwege de leerplichtwet. Wat ik me wel afvraag is waarom ze de hele tijd liep te verkondigen dat ze uiterlijk 1 september weg moest omdat het anders geen zin had en het nu ook een paar maanden later kan. :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:35

Beetje raar inderdaad. Maar ik vind dit verhaal sowieso rare proporties aannemen. Maar goed, ik ga er vanuit dat de rechter de juiste keuze maakt en zich daarbij dan ook aan de wet houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:37

Laat maar gaan hoor, vader staat er achter, moeder met tegenzin was op het nieuws. En anders gooien we het op een andere nationaliteit, de arrogantie. Gelukkig staat Nieuw Zeeland ook niet te springen. Mijn hemel het kind is net van de basisschool. kan misschien goed zeilen en dergelijke, maar zegt dat verder iets over haar verdere mentale toestand of besluitvaardigheid of inzicht in het verdere leven. Ze vaart solo en niet met een boot om haar heen, tenminste zo begrijp ik het uit de info, ze moet dus ook goed tegen eenzaamheid kunnen en kan niet terugvallen op een eventuele volgboot. Wat in onmetelijke stormen, volwassenen zijn verongelukt met dit soort dingen, piraten in afrika die een smakelijke hap voorbij zien varen. Maar goed willen ze het zo graag, prima, doe maar. Als ouder zijnde moet je dan achteraf niet gaan zeuren en zeiken als er dan onverhoopt toch iets ergs gebeurt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:39

Lekker laten gaan die meid. Laat ze van de kinderbescherming of wie dit dan ook bepaald maar bezig houden met echt belangrijke zaken. Zoals mishandelde/verkrachte en vermoorden kinderen lijkt me een beter idee maar daarvoor steken ze de kop in het zand dan mogen of kunnen ze zogenaamd niks doen :S

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:40

Net weer even bijgelezen. Maar ergens stond dat Laura het allemaal wel grappig vond? (moet ik weer terug zoeken, geen zin in) Ze is 13, natuurlijk vindt ze het allemaal grappig. Daar ben je ook 13 voor :)

edit, typefout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:41

rockwitch schreef:
Ik heb niet alle 53 pagina's doorgelezen, maar had het er vanochtend over met mijn moeder. Die had me aan de tafel vastgebonden als ik met zo'n idee zou komen geloof ik.
Vind het niet normaal dat haar ouders dit steunen, denk zelf ook dat papa zelf puur voor de records wil gaan en even vergeet dat er in die havens ook een hoop ongure types rondlopen enzo.

Ik mocht in Marokko (casablanca)niet van boord het vrachtschip, het was niet vertrouwd voor me in de haven. Alleen al als ik me aan dek vertoonde lag het werk stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:42

Musjes schreef:
Net weer even bijgelezen. Maar ergens stond dat Laura het allemaal wel grappig vond? (moet ik weer terug zoeken, geen zin in) Ze is 13, natuurlijk vindt ze het allemaal grappig. Daar ben je ook 13 voor :)

edit, typefout

Dat is de reactie van een kind idd en dat 'kind' met kinderlijk gedrag willen ze wereldzeeen opsturen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:46

Ik was al bang dat ze haar toch zouden laten gaan. Dit lijkt me een goede uitspraak. Kunnen ze rustig de boel verder onderzoeken. Ik vind het mooi omschreven 'dat een kind dan teveel mist van dat wat ze normaliter meegemaakt zou hebben'. Ik denk dat de kans best groot is inderdaad, dat je zo een achterstand in je ontwikkeling oploopt, vooral sociaal emotioneel.
Kunnen ze op grond van het hele idee een kind onder toezicht stellen? Of zou er meer spelen?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:49

Gelukkig dat ze een OTS heeft gekregen! Mijn ogen rolden bijna uit mijn hoofd toen ik het verhaal zag... Welke ouder kan er nu achter staan dat hun kind moederziel alleen 2 jaar lang op allemaal vreemde plekken van de wereld komt. Ook al zou zo'n kind het psychisch aankunnen (tja en wie zou zoiets moeten gaan bepalen..?) het is gewoon ronduit gevaarlijk! Hoeveel solozeilers zijn er al wel niet terug gekomen? Hoeveel piraterij heerst er momenteel wel niet rondom afrika? Wat voor foute types kan ze wel niet tegen komen?

Daarnaast loopt inderdaad haar ontwikkeling gevaar: er is niet voor niets een leerplicht! Als ze klaar is met haar gezeil zal ze toch eens wat moeten gaan leren, of ze dat nu leuk vindt of niet...

Als een ouder gewoon zou zeggen: ik houdt mijn kind 2 jaar thuis omdat ze dat graag wilt begrijpt iedereen toch dat dat niet klopt?? Nu ze wil gaan zeilen moet het volgens sommigen maar kunnen..vreemd!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:50

rockwitch schreef:
Ik heb niet alle 53 pagina's doorgelezen, maar had het er vanochtend over met mijn moeder. Die had me aan de tafel vastgebonden als ik met zo'n idee zou komen geloof ik.
Vind het niet normaal dat haar ouders dit steunen, denk zelf ook dat papa zelf puur voor de records wil gaan en even vergeet dat er in die havens ook een hoop ongure types rondlopen enzo.

Mijn dochter van 12 was ook absoluut niet weggekomen. Kom op zeg, het ís nog een kind, die ga je toch niet twee jaar lang alleen op pad sturen?

Midasje schreef:
Lekker laten gaan die meid. Laat ze van de kinderbescherming of wie dit dan ook bepaald maar bezig houden met echt belangrijke zaken. Zoals mishandelde/verkrachte en vermoorden kinderen lijkt me een beter idee maar daarvoor steken ze de kop in het zand dan mogen of kunnen ze zogenaamd niks doen :S

Nou, ik vind dit best wel een echt belangrijke zaak hoor. Je gelooft toch niet echt dat een jong kind dit aan kan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:54

Dat ze aangeeft de reacties grappig vindt wil niet zeggen dat ze dat ook werkelijk vindt. Ik zou me ook groot houden als ik op verschillende sites (niet persé deze) 'afgemaakt' zou worden.

Ik ben oprecht blij met dit besluit, maar dat was al te verwachten denk ik ;) Ik vind het ook goed dat ze de ouders niet uit de ouderlijke macht zetten.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:56

Vindt het niet zo Diablo wat ik er ook van heb begrepen is het best een pientere meid. Maar ik snap al de ophef niet zo en dat bedoelde ik eigenlijk met mijn bericht. Hier wordt zo'n hoop heisa om gemaakt en er zijn zat kinderen die de hulp echt hard nodig hebben en die laten ze botweg kapot vallen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:59

Nou Midasje, er vertrekken niet elke week zulke jonge kinderen met een zeilboot om zo lang weg te blijven. Ik snap alle commotie wel.
Ik snap je frustraties omtrent andere kinderen, maar dat is weer een andere discussie. Dat maakt dit niet minder belangrijk in ieder geval. Ieder kinderleven is een kinderleven.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:04

Zeg gewoon het mag niet punt. En niet gaan observeren of iets dergelijks. En het is gevaarlijk zeker weten maar ze moeten niet overal om heen draaien een beslissing nemen ze mag of ze mag niet .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:06

Midasje schreef:
Vindt het niet zo Diablo wat ik er ook van heb begrepen is het best een pientere meid. Maar ik snap al de ophef niet zo en dat bedoelde ik eigenlijk met mijn bericht. Hier wordt zo'n hoop heisa om gemaakt en er zijn zat kinderen die de hulp echt hard nodig hebben en die laten ze botweg kapot vallen.

Mijn oudste is ook een heel pientere meid, maar twee jaar alleen de wereld rondzeilen? Neuh....dacht het nog maar even niet. Kinderen horen thuis, 's avonds lekker in hun eigen bedje, bij hun eigen papa en mama.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:08

Midasje schreef:
Zeg gewoon het mag niet punt. En niet gaan observeren of iets dergelijks. En het is gevaarlijk zeker weten maar ze moeten niet overal om heen draaien een beslissing nemen ze mag of ze mag niet .

Nuja, opzich is wel bevredigend wanneer je ook te weten krijgt waaróm je iets niet mag. Neemt een hoop weerstand en onbegrip weg, als je het goed doet ;)
En idd, er zijn zat andere gevallen die ook aandacht nodig hebben van jeugdzorg. Lees: óók. Ik vind dit geval even belangrijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:10

ik vind het goed gestoord dat haar ouders het goed vinden, welke ouder zal haar 13 jarige dochter dat laten doen? ik zou niet eens als mijn dochter 18 was het laten doen, eff sirrieus.....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:17

Gelukkig zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:22

Midasje schreef:

En jij weet natuurlijk precies hoe het er bij bureau Jeugdzorg aan toe gaat, want dat gegeven willen ze graag delen met de gemiddelde bokker.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:24

mijn moeder werkt bij afdeling kinderen en jeugd, en ook zij vind dat dit geen normaal gedrag is en al helemaal debiel dat die ouders er nog over nadenken ook! zo'n kind van 13 jaar kan écht niet voor zichzelf zorgen in de grote oceaan, dit is te gek voor woorden

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:34

Midasje schreef:

Ze mocht ook niet alleen terugvaren van Engeland naar Nederland. Dat werd verboden. Wat doe Pa Dekker? Die komt haar zogenaamd ophalen en laat haar alsnog alleen terugvaren. Dus met alleen te stellen dat ze niet mag kom je bij deze familie niet ver. Ze moet gewoon onder toezicht worden gesteld anders had pa Dekker haar vast alsnog laten vertrekken.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:46

Midasje schreef:

De RvdK houd zich bezig met ALLE zaken omtrent kinderen, en alles in het belang van het kind.
En ook deze zaak valt hieronder. De RvdK heeft niet eens een gesprek met Laura gehad omdat zij geen contact met haar hebben gehad (lees Laura wilde niet meewerken!). Buiten dit om heeft de RvdK een advies uitgebracht naar de rechter en die beslist uiteindelijk....dit is dus vanmorgen gedaan.

Ik vind persoonlijk niet dat je kan zeggen dat zij zich bezig moeten houden met echt belangrijke zaken want alle zaken zijn belangrijk als het om kinderen gaat! En of dat nou gaat over adoptie/mishandeling/scheidingen en/of strafzaken, alles wordt goed uitgezocht en veel tijd ingestoken..
Laatst bijgewerkt door ju1982 op 28-08-09 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt