Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
107 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
98 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 556

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Electra63 schreef:
Ik maak me wel zorgen om de invloed van een partij als PVV, immers die hebben 37 zetels.
Een partij als PvdD heeft minder invloed, maar zij kunnen wel een sleutelrol spelen als de beoogde coalitie een paar zetels te kort komen.
Maar dat zie ik eerder over rechts gebeuren, dan over links.

De PVV had 37 zetels. :) Volgens mij gisteren 28, dat is nog maar vier meer dan nr. 2.? Zou zelfs nog kunnen dat PVV dadelijk niet de grootste wordt... ;)

Gevonden: 29 zetels, 25 voor CDA https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-d66-groeit-door-na-rtl-debat/
Laatst bijgewerkt door journee op Gisteren, 21:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:25

journee schreef:
Electra63 schreef:
Ik maak me wel zorgen om de invloed van een partij als PVV, immers die hebben 37 zetels.
Een partij als PvdD heeft minder invloed, maar zij kunnen wel een sleutelrol spelen als de beoogde coalitie een paar zetels te kort komen.
Maar dat zie ik eerder over rechts gebeuren, dan over links.

De PVV had 37 zetels. :) Volgens mij gisteren 28, dat is nog maar vier meer dan nr. 2.? Zou zelfs nog kunnen dat PVV dadelijk niet de grootste wordt... ;)

28 zetels is nog steeds zo'n 20% helaas...

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

Daarom moeten we ons ook flink verzetten, zeker in deze tijd, tegen het aanpassen van het kiesstelsel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:07

Op dit moment hebben ze 37 zetels. Zij zijn in ieder geval de grootste partij.
Niet te vergelijken met de invloed van een kleine partij als PvdD.
Of je moet de talkshows van SBS6 mee hebben.
Van der Plas had met haar ene zetel heel veel media-aandacht en won daardoor de volgende verkiezingen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Thanks Celilien voor het delen van je motivatie voor JA21 (ook al begrijp ik dat je er toch niet op gaat stemmen vanwege geen doorrekening?) :) eigenlijk vind ik het ergens wel verrassend dat er niemand een rechtse maar progressievere partij begint. Tenminste hier in het topic heb ik toch vaak voorbij zien komen dat daar interesse in zou zijn. Het is best jammer dar rechtse mensen al snel radicaal/populistisch uitkomen op CDA na.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Raineri schreef:
IMANDRA schreef:

Maar dat heeft niet zo veel te maken met Abortus uit het wetboek van strafrecht krijgen... Het is een hele andere discussie.

Ik reageer op wat anders, zoals beschreven in mijn post. Is een vrij land, geloof niet dat ik verplicht om te reageren op hetgeen wat iemand een relevante discussie vindt :o

Nee zeker niet (en 1000x excuses want ik heb heel slecht over het tweede deel van je post heengelezen! Moet ook niet met 3 dingen tegelijk bezig zijn..), maar het was binnen die context gepost. Mijn reactie was ook helemaal niet om de jouwe te ontkrachten of zo, meer als aanvulling.

journee schreef:
Als je in Nederland in de praktijk echt wat wil veranderen zal artikel 82 over die 24 weken ook uit het strafrecht moeten. In het volgende linkje staan allerlei redenen waarom beide artikelen uit het strafrecht zouden moeten worden verwijderd.

Misschien kijk ik verkeerd hoor, maar waar staat die 24 weken grens dan expliciet benoemd?

Wetboek van Strafrecht schreef:
Artikel 82a
Onder een ander, of een kind bij of kort na de geboorte, van het leven beroven wordt begrepen: het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven.

https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel82a

Maar dit gaat al om een levensvatbare "vrucht". Artikel 296 expliciet niet.
Als je al de weken discussie aan wil gaan, dan zal dat over het stukje "naar redelijkheid verwacht mag worden". Wat is redelijk? Maandenlange heftige medische interventies?

journee schreef:
Als voorbeeld wordt onder andere genoemd dat een vrouw tegenwoordig ook zelf met pillen abortus kan plegen en dan dus ook zelf strafbaar zou kunnen zijn, want de abortus gebeurt niet in een kliniek. Dan denk ik, dat is een goed punt.

Zeker. Al worden pillen wel altijd voorgeschreven door een huisarts.

journee schreef:
Ook als voorbeeld wordt een casus in Groot Brittannië genoemd waar een vrouw 2 jaar gevangenis straf kreeg vanwege abortus. Maar als je dan door leest blijkt de vrouw te hebben gelogen over haar zwangerschapsduur om de abortuspil te verkrijgen en deze gebruikt te hebben om haar baby van circa 32/34 weken te aborteren...

Als je weet dat een baby vanaf 34 weken zelfs vaak al geen couveuse meer nodig heeft om te overleven, dan is er (wat mij betreft) toch wel een morele grens overschreden. Maar zonder de artikelen in het strafrecht kan iemand dan blijkbaar (misschien) nog vervolgd worden op het toebrengen van zwaar lichamelijke letsel, op voorwaarde dat de rechtbank een ongeboren kind als persoon zou zien, maar dat laatste blijk juist vaak niet het geval, waarbij iemand dan blijkbaar straffeloos van haar vrijwel voldragen kind zou kunnen aborteren?

En daarom: voorgeschreven door een huisarts. Die dan de nodige checks nog doet, mag ik toch hopen.
Deze gevangenisstraf zou ik wel terecht vinden. De baby was op dit punt levensvatbaar. Dan is de weging anders.

Maar stel we laten artikel 82 staan, dan is dit alsnog strafbaar. Artikel 296 is hetgeen wat me overbodig lijkt en puur vanwege religieuze of morele standpunten wordt behouden —niet vanwege juridische zin.

journee schreef:
Best verwarrend allemaal. Want hoewel ik heel sterk geloof in zelfbeschikking, waaronder de keuze tot abortus valt, heb ik wel een grens betreft abortus als het gaat om een gezonde (vrijwel) voldragen baby.

Natuurlijk. Ik ook.
Waar die grens ligt is nog een hele andere discussie, maar als het gaat om dat specifieke artikel 296 dan heeft die discussie daar niet zo veel mee van doen.

journee schreef:
[url]Bron: Vrije Keuze Coalitie https://share.google/31yKmxA20mEyIGyGK[/url]

Ook bijzonder, in België staat abortus niet meer in het strafrecht, maar is het zonder medische reden maar tot 12 weken toegestaan, met medische reden de gehele zwangerschap. Dat laatste is in Nederland veel strenger en dat zou in mijn optiek wel aangepast mogen worden. Nu reizen Belgen en Nederlanders tussen beide landen heen en weer afhankelijk waar de abortuswetgeving hen het best past. Dat is natuurlijk ook wel een vreemde situatie.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/wanneer-is-een-foetus-levensvatbaar/

Eens.

journee schreef:

Gevonden: 29 zetels, 25 voor CDA https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-d66-groeit-door-na-rtl-debat/

Ja wordt nog spannend wie de grootste gaat worden. In de peilingen gaan CDA en PvdA/GL aardig gelijk op zag ik. Liever CDA dan PVV voor mij, maar ik ben dan wel een beetje huiverig dat CDA toch over rechts een coalitie gaat proberen te vormen, gezien Bontenbal's opmerkingen in de debatten?

Zou het zo'n verademing vinden als links wél een keer de grootste is, en we een centrum-links kabinet krijgen, voor het eerst sinds decennia.

Electra63

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Ik zag ergens een bericht, dat er nog veel zwevende kiezers zijn.
Het kan dat CDA de grootste wordt en dan met VVD, D66, JA21 en BBB een kabinet gaat vormen.