Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:48

mylittlejoy schreef:
Mijn voornaamste probleem met RFK Jr is dat hij heel veel research naar ziektes waar we nog zoveel over moeten leren, bijv. kanker heeft opgeschort of afdelingen heeft opgedoekt, maar dan wel een stokpaardje van hemzelf, autisme, waar al heel wat onderzoek naar gedaan is, wil laten onderzoeken en dan nota bene aankondigt in september al te willen kunnen aankondigen hoor het zit. Zo werkt een gedegen onderzoek niet.

Dat hij vaccins als mogelijke oorzaak benoemt is dan al niet zonder bias. Dat hij echo's benoemt, maar gelijk al zegt, die waarschijnlijk niet, is ook niet zonder bias. Dus gezien de uitlatingen van RFK en de korte termijn van dit onderzoek, heb ik sterke twijfels over de neutraliteit van een dergelijk onderzoek.

Dat ja. Hij klinkt heel redelijk met z'n, er moet onderzoek voor autisme komen, maar A) dat is er al heel veel, door gerommeneerde organisaties, B) de mensen die hij inzet zijn vaccin-skeptici met een niet-zo-betrouwbare achtergrond en C), het gaat ten koste van ander belangrijk onderzoek.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:53

Als je zo snel al een resultaat denkt te hebben op een onderzoek, volgens mij ligt het resultaat dan allang vast. Dit is gewoon bevestigen wat bepaalde groepen mensen willen horen. Die willen geen onderzoeken lezen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:59

Citaat:
de mensen die hij inzet zijn vaccin-skeptici met een niet-zo-betrouwbare achtergrond en C), het gaat ten koste van ander belangrijk onderzoek.

Wereldwijd zie je dat de onderbuikgevoelens, het winnen van de wetenschappelijke feiten. Het zorgelijke is dat deze gevoelens massaal verwoord wordt bij populisten, extreem rechts en zelfs de Russen gebruiken dit in hun propaganda. Of anders gezegd de feiten doen er minder en minder toe. Dat is een zorgelijke trent.vind ik want mensen worden misleid, op het verkeerde been gezet etc.
Altijd was dit aanwezig alleen nu met sociale media is de wereld heel erg klein geworden en kent iedereen die gevoelens, verhalen en zijn er ook dubieuze nieuws sites.
Het wordt ook bewust misbruikt om mensen te misleiden en Trump is er groot mee genomen waar Zembla de banden met Rusland heeft aangetoond.
Dus dit gaat allang over manipulatie op grote schaal, misbruik maken van grote groepen mensen, bedrog, diefstal en andere misdaden om maar aan de macht te komen.
Dat nu de universiteiten zo onder vuur liggen is natuurlijk ook niet voor niets en past volledig in deze trend.

BigOne

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:19

Wat betreft Harvard , die hadden de ballen om op te staan en trump z’n achterlijke regels in de prullenbak te smijten? Inmiddels heeft trump aangegeven dat de brief een “ foutje “ was. Het is gewoon net zo’n oetlul als Putin , op moment dat je tegen ze opstaat binden ze in. Enige taal die ze begrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:30

Hey is nog niet gezegd dat dit geen staartje krijgt over een tijd. Maar geweldige opstelling van Harvard University.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:22

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:31

Echt super van Harvard ja, dat ze zich niet mee hebben laten slepen in deze waanzin +:)+
En doordat zij niet zijn gaan liggen, durven meer anderen ook hun rug recht te houden.

Ik snap overigens wel dat Republikeinen er mee zitten, dat ze de grote universiteiten te "liberaal" vinden.
Dat daar elk jaar weer nieuwe groepen "liberalen" vandaan in de samenleving gepompt worden zeg maar, dat staat ze natuurlijk totaal niet aan want daar worden hun "vijanden" gemaakt....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:57

Citaat:
Zowel op basis van eigen onderzoek als uit zijn studie van de relevante wetenschappelijke literatuur kan De Block bevestigen dat veel meer professoren en onderzoekers zich herkennen in de linkse denkwereld en agendapunten dan in die van het rechtse spectrum. Dat valt vooral op in de Verenigde Staten. In de Humanities, de cultuur- en gedragswetenschappen, leunt de overgrote meerderheid van onderzoekers en van het onderwijzend personeel bij de Democraten aan. Vrijwel niemand is Republikein. In disciplines zoals de sociale psychologie en filosofie noemt de grote meerderheid van professoren zichzelf progressief (liberal), en de helft van de doctorandi ziet zichzelf als very liberal (zeer links). Zelfs in de rechtenfaculteiten, waarvan men doorgaans denkt dat ze eerder rechts gekleurd zijn, gaat tachtig procent van de politieke donaties van professoren naar de Democraten. De dominantie van linkse sympathieën geldt ook voor de economische faculteiten, en disciplines zoals de scheikunde en ingenieurswetenschappen kleuren eveneens overwegend links.

Linkse academici zijn geneigd te ontkennen dat rechtse collega’s ondervertegenwoordigd zijn
Wat geldt voor de Verenigde Staten, gaat in grote lijnen ook op voor het Verenigd Koninkrijk, voor Canada en voor West-Europa, met inbegrip van de Lage Landen. De Block: “De conclusie is duidelijk: links zwaait de plak aan onze universiteiten.” Er zijn weliswaar interne verschillen. Zo zijn economisten bijvoorbeeld veel minder links wat handel en economie betreft dan hun collega’s in pakweg de psychologie en antropologie. Wat ethische thema’s betreft, zijn ze vrijwel even progressief als andere gedragswetenschappers, terwijl juristen op dat vlak conservatiever zijn. In disciplines zoals landbouw- of ingenieurswetenschappen valt het linkse karakter minder op, maar dat heeft ermee te maken dat het daar uitgevoerde onderzoek uit zichzelf minder politiek of ideologisch beladen is. Bij sociologisch, politicologisch of criminologisch onderzoek is dat vrij evident anders.

De Block stelt zich terecht vragen bij het linkse profiel van de universiteiten. Maar er is meer. Academici die zichzelf als links profileren, zijn ook geneigd om te ontkennen dat er een ondervertegenwoordiging is van rechtse onderzoekers en docenten. Of erger: ze vinden het geheel terecht. Rechtse mensen zouden minder intelligent zijn en slecht onderzoek uitvoeren. Dus ligt het niet aan discriminatie of aan vooroordelen dat rechts en links niet evenredig zijn vertegenwoordigd aan de universiteiten. Het academische selectieproces zorgt voor een vorm van survival of the smartest, en dat zijn nu eenmaal linkse mensen.

Een andere verklaring voor de linkse dominantie luidt als volgt: het is door de resultaten van het onderzoek zelf dat mensen links worden. Als je, zoals academici, begrijpt hoe de werkelijkheid in elkaar zit, is het alleen maar rationeel om links te zijn. Dat komt neer op de uitspraak die de Amerikaanse komiek Stephen Colbert ooit deed: “Facts have a well-known liberal bias.” De Block vindt het verbazingwekkend dat linkse mensen doorgaans niet (willen) begrijpen hoe problematisch de situatie is. Sterker nog: sommigen zijn zelfs expliciet bereid om rechtse academici te discrimineren, wat volstrekt ondenkbaar is mocht het over andere academische minderheden gaan. De zeldzame rechtse onderzoekers blijken dan weer aan zelfcensuur te doen, uit angst voor de reacties van hun linkse collega’s.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:06

ruitje schreef:
Citaat:
Zowel op basis van eigen onderzoek als uit zijn studie van de relevante wetenschappelijke literatuur kan De Block bevestigen dat veel meer professoren en onderzoekers zich herkennen in de linkse denkwereld en agendapunten dan in die van het rechtse spectrum. Dat valt vooral op in de Verenigde Staten. In de Humanities, de cultuur- en gedragswetenschappen, leunt de overgrote meerderheid van onderzoekers en van het onderwijzend personeel bij de Democraten aan. Vrijwel niemand is Republikein. In disciplines zoals de sociale psychologie en filosofie noemt de grote meerderheid van professoren zichzelf progressief (liberal), en de helft van de doctorandi ziet zichzelf als very liberal (zeer links). Zelfs in de rechtenfaculteiten, waarvan men doorgaans denkt dat ze eerder rechts gekleurd zijn, gaat tachtig procent van de politieke donaties van professoren naar de Democraten. De dominantie van linkse sympathieën geldt ook voor de economische faculteiten, en disciplines zoals de scheikunde en ingenieurswetenschappen kleuren eveneens overwegend links.

Linkse academici zijn geneigd te ontkennen dat rechtse collega’s ondervertegenwoordigd zijn
Wat geldt voor de Verenigde Staten, gaat in grote lijnen ook op voor het Verenigd Koninkrijk, voor Canada en voor West-Europa, met inbegrip van de Lage Landen. De Block: “De conclusie is duidelijk: links zwaait de plak aan onze universiteiten.” Er zijn weliswaar interne verschillen. Zo zijn economisten bijvoorbeeld veel minder links wat handel en economie betreft dan hun collega’s in pakweg de psychologie en antropologie. Wat ethische thema’s betreft, zijn ze vrijwel even progressief als andere gedragswetenschappers, terwijl juristen op dat vlak conservatiever zijn. In disciplines zoals landbouw- of ingenieurswetenschappen valt het linkse karakter minder op, maar dat heeft ermee te maken dat het daar uitgevoerde onderzoek uit zichzelf minder politiek of ideologisch beladen is. Bij sociologisch, politicologisch of criminologisch onderzoek is dat vrij evident anders.

De Block stelt zich terecht vragen bij het linkse profiel van de universiteiten. Maar er is meer. Academici die zichzelf als links profileren, zijn ook geneigd om te ontkennen dat er een ondervertegenwoordiging is van rechtse onderzoekers en docenten. Of erger: ze vinden het geheel terecht. Rechtse mensen zouden minder intelligent zijn en slecht onderzoek uitvoeren. Dus ligt het niet aan discriminatie of aan vooroordelen dat rechts en links niet evenredig zijn vertegenwoordigd aan de universiteiten. Het academische selectieproces zorgt voor een vorm van survival of the smartest, en dat zijn nu eenmaal linkse mensen.

Een andere verklaring voor de linkse dominantie luidt als volgt: het is door de resultaten van het onderzoek zelf dat mensen links worden. Als je, zoals academici, begrijpt hoe de werkelijkheid in elkaar zit, is het alleen maar rationeel om links te zijn. Dat komt neer op de uitspraak die de Amerikaanse komiek Stephen Colbert ooit deed: “Facts have a well-known liberal bias.” De Block vindt het verbazingwekkend dat linkse mensen doorgaans niet (willen) begrijpen hoe problematisch de situatie is. Sterker nog: sommigen zijn zelfs expliciet bereid om rechtse academici te discrimineren, wat volstrekt ondenkbaar is mocht het over andere academische minderheden gaan. De zeldzame rechtse onderzoekers blijken dan weer aan zelfcensuur te doen, uit angst voor de reacties van hun linkse collega’s.

Uit wat voor bron is dit afkomstig, heb je een link? Ik zie er absoluut waarheid in hoor, maar één uitspraak valt me op en daar wil ik dieper in kunnen duiken: Rechtse mensen zouden minder intelligent zijn en slecht onderzoek uitvoeren.

Dit vind ik namelijk een opruiende uitspraak, zeker wanneer hij niet onderbouwd wordt door citaten of uitslagen van een enquête oid. Op deze manier verwoord doet me denken dat de auteur niet probeert om de verhouding links/rechts objectief kritisch tegen het licht te houden, maar om 'rechts' boos te maken en op te jutten tegen 'links'.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:10

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:13

Ik snap niet zo goed dat mensen de farmaceutische industrie (in Amerika) gewoon voor waar aannemen terwijl ze bv net het OxyContin ding achter de rug hebben..
ik snap wel dat een deel van de Amerikanen sceptisch is vwb medicijnen.. het is nogal een industrie daar, die heel anders in elkaar steekt dan hier. Dat is toch niet zo ingewikkeld?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:22

Polar schreef:

Dank je. De auteur van dat specifieke stuk dat ruitje deelde is dus niet Andreas De Block, maar Johan Braeckman.

Eigenlijk weergeeft dit best mooi waar het zo makkelijk mis kan gaan op het internet. Johan Braeckman heeft de uitspraak "Rechtse mensen zouden minder intelligent zijn en slecht onderzoek uitvoeren" hoogstwaarschijnlijk geparafraseerd uit het boek van De Block, maar als je het boek niet hebt gelezen weet je dus niet of De Block het óók zo bot en opruiend stelde, of dat hij wel onderbouwing en nuance gaf. Misschien is De Block het wel helemaal niet eens met die parafrasering, maar ja, hij staat er wel. En ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat de hakken van een politiek rechtse persoon in het zand gaan bij het gelezen van die parafrasering terwijl De Block het misschien helemaal niet zo bedoeld heeft. Het resultaat zou in dit geval dan dus zijn dat 'rechts' (mogelijk) boos is op basis van verkeerde informatie (wat dus wel heel begrijpelijk zou zijn).

Zo ontstaat dus miscommunicatie en zoveel polarisatie. Ik vind dit persoonlijk dus een slechte zaak vanuit Johan Braeckman. En dan heb ik niet eens een idee of hij links of rechts is, dit is gewoon überhaupt niet handig aangepakt.

Latere toevoeging: ik zie zelf, als linkse persoon op de universiteit, ook absoluut een oververtegenwoordiging van links. Het is ook wel echt een moeilijke kwestie voor mij persoonlijk, want aan de ene kant heb ik in best veel zaken de overtuiging dat 'de wetenschap' inderdaad laat zien dat links maatschappelijk/sociaal-cultureel gezien de betere keuze is, maar tegelijkertijd zie ik ook de zeer problematische ethiek van die overtuiging :') En zie ik ook hoe het een dagelijks thema is op de uni, gelukkig vaak als voedingsbron voor een goed gesprek, maar ik zie óók een groot deel van de studenten en staff gewoon hun ogen sluiten en koppig vasthouden aan hun overtuigingen. Dus daarin word ik ook nog weleens geconfronteerd met mijn eigen hypocrisie.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 19-04-25 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:37

Goh, iets anders lezen dan hoe mensen het bedoelen.. ja.. lastig is dat …

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:09

Misschien is het wel zo dat links over vertegenwoordigd is in onderwijs en zorg omdat het nu niet bepaald de top salarissen zijn over het algemeen en links misschien iets gemakkelijker kiest voor een wat lager salaris.

Vaak zijn jongeren ook wat linkser als ouderen dus daar kan het ook mee te maken hebben.
Vaak trekt het later wel weer recht dat wellicht te maken heeft dat mensen met universiteit papieren hogere lonen dan weer hebben en dan vaak weer belangen hebben bij een wat rechtser beleid gezien dat ze dan wat ontzien worden met belastinggeld betalen. Dus volgens mij is het allemaal uiteindelijk onder de streep niet zo links en wel aardig in evenwicht. Maar het bashen van links is al geruime tijd aan de gang en doet het goed.

Wat mij dan wel weer opvalt in Nederland is dat als ik de commerciële omroepen programma's bekijk ik vaak linksere standpunten en kritische vragen zie langs komen als een aantal jaren geleden. Dus ook daar heb ik de indruk dat het minder uitgesproken links of rechts signatuur heeft want de publieke omroep kent ook rechtse programma's en ook daar zie ik in linkse programma rechtse politici hun meningen verwoorden en dat vind ik vaak erg interessant en een goede zaak. Dus volgens mij zijn die verschillen er zeker, maar in de totale maatschappij doen linkse ideeën uiteindelijk amper of niet mee en worden tegenwoordig zelfs behoorlijk gebashd.
Als het om het onderwijs gaat is Baudet met dat bashen begonnen en zelfs specifiek gericht op de docenten die GL stemmen. Zo sijpelt dat soort gedoe dus door uiteindelijk in een hele samenleving.
Hoe het ook zei, links en rechts zijn natuurlijk allebei als groep even dom of even slim. Dat moge duidelijk zijn.

De kiezer is tenslotte ook niet alleen maar links of rechts ook al is (extreem) rechts goed vertegenwoordigd nu overal in de wereld.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:10

Ik snap wel dat links oververtegenwoordigd is in het onderwijs en zorg. Links is toch wat meer gericht op de maatschappij in het geheel, waar rechts toch individualistischer gericht is. Dus dat links, die graag zaken wil regelen voor de zwakkeren in de samenleving, dan vaker kiest voor een werkomgeving die draait om het zorgen voor een ander, vind ik logisch.

En dat zeg ik dan als (centrum) rechtse kiezer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:52

Mee eens :j Het zijn toch vaak wat idealistischer / socialere standpunten denk ik ook, en aangezien men dat onder links schaart.....

Maar hoe akelig is het bvb. van die lerares met die poster met die gekleurde handjes, en dat "iedereen is welkom hier" of zoiets, dat dat dermate controversieel zou moeten zijn dat mensen dat weg willen hebben -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:51

Dit is trouwens ook gewoon idioot...
Het lijkt bijna satire, maar dat is het helaas niet.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:11

Is dit echt een officiële post van het witte huis??
Had het witte huis niet zelf al meerdere keren toegegeven dat het een fout was?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:21

Laatst bijgewerkt door Polar op 19-04-25 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:28

Hebben jullie die blonde persmuts niet gezien dan, die pissig was over de senator zijn bezoek...?
Die laat het niet aan de verbeelding over wat ze er van denken en anderen ook niet. Keiharde woorden dat het een crimineel is. Dat hij op dubieuze wijze opgepakt werd een keer met andere mannen met op een specifieke manier geld op zak die tekenend zou zijn voor een bendelid.

Dat zijn vrouw hem ook al een keer aangegeven had omdat hij haar in de categorie huiselijk geweld benaderd zou hebben.

En zelfs als hij teruggehaald zou worden, dat ze hem dan direct weer zullen deporteren -O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:29

Ja, alleen het is gewoon bijna alsof je naar een voorstelling van de Speld zit te kijken...
Ik heb dagelijks zo'n "Dit kan niet echt zijn" moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:31

Ik vind het wel ellendig dat ik in dit soort gevallen niet direct zo goed weet (net als iedereen...) wat er nu wel of niet van waar is van wat ze zeggen. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er geen due process is geweest dat je na kan lezen op gestaafde gebeurtenissen en bevindingen.....

Ze zijn hun geloofwaardigheid al een poosje geleden verloren natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat àlles gelogen is.

Niet dat het verder uitmaakt voor de schandalige actie van het klakkeloos in zo'n hellhole dumpen van die mannen....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:35

pmarena schreef:
Mee eens :j Het zijn toch vaak wat idealistischer / socialere standpunten denk ik ook, en aangezien men dat onder links schaart.....

-O-

Dat durfde ik niet te schrijven maar ik dacht het wel :o
Dus ik denk het ook.

Je tweede alinea weggehaald want ik weet niet waar je het over hebt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:40

pmarena schreef:
Ik vind het wel ellendig dat ik in dit soort gevallen niet direct zo goed weet (net als iedereen...) wat er nu wel of niet van waar is van wat ze zeggen. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er geen due process is geweest dat je na kan lezen op gestaafde gebeurtenissen en bevindingen.....

Ze zijn hun geloofwaardigheid al een poosje geleden verloren natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat àlles gelogen is.

Niet dat het verder uitmaakt voor de schandalige actie van het klakkeloos in zo'n hellhole dumpen van die mannen....
Nouja, dat laatste dus.
Ik geloof niet dat die cijfers van Bloomberg over het percentage onschuldige mensen uit de lucht is gegrepen.
Misschien wijkt het iets af, maar al zat 10% er onschuldig, dan was dat nog teveel geweest.
Al was 100% van de gedeporteerden schuldig aan misdaad, dan hadden ze nog recht op een eerlijk proces en een menswaardig leven in gevangenschap.
Bovenstaand is mijn mening, er zijn vast mensen die hier anders over denken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:42