Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:24

Maar ook als een moeder er voor kiest om volledig thuis te blijven of parttime te werken, moet dat geaccepteerd worden.

Mijn dochter met 2 jonge kinderen werkt 28 uur in de ggz acute opname met onregelmatige diensten.
Mijn schoonzoon 40 uur met uitschieters regelmatig naar 50-60 uur per week, ook zeer onregelmatig.
Er is geen opvang mogelijk in het weekeind of 's avonds of ' nachts.
Mijn dochter zou niet fulltime kunnen werken, omdat dit bijna niet te regelen is met hun roosters/diensten.
(Schoon-)ouders moeten daarom ook regelmatig bijspringen.

Ik vind vooral vrouwen vaak kritiek hebben op anderen over werken/kinderopvang enz.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:32

Ja hoor, prima als je thuisblijft omdat jullie als gezin dat financieel kunnen dragen. Minder prima in mijn ogen als je kan werken, maar dat niet doet omdat je met toeslagen toch wel rond kan komen. Dat is de hele discussie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:37

996981 schreef:
Ja hoor, prima als je thuisblijft omdat jullie als gezin dat financieel kunnen dragen. Minder prima in mijn ogen als je kan werken, maar dat niet doet omdat je met toeslagen toch wel rond kan komen. Dat is de hele discussie.

Precies!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:51

996981 schreef:
ruitje schreef:

Mooi, dat oordeel over fulltime werkende vrouwen tegenover vrouwen die wel thuis blijven.

Alleen kunnen die thuis blijven omdat er toeslagen zijn. En die toeslagen worden betaald van de belasting die die hardwerkende vrouwen afdragen :+

Ik zie mijn kids trouwens heel veel. Zie mijn vrienden en mijn bed nooit, dat is dan wel de consequentie :D

Nouja zoiets dus :+

Je moet je als Nederlandse moeder bijna schamen als je meer dan 24 uur werkt. Bizar vind ik het.

Zelfs als het is omdat er luxe nagestreefd wordt. Kinderen worden niet slechter van opvang. Integendeel.

“Kinderen die naar een centrum voor kinderopvang gaan, hebben als ze opgroeien minder last van zaken die psychologen 'externalisatie' en 'internalisatie' noemen: druk, onaangepast en confronterend gedrag komen minder voor, evenals depressieve gevoelens, angsten en fobieën.

Dat blijkt uit een groot onderzoek in vijf Europese landen, waaronder Nederland, dat is gepubliceerd in The Lancet. Behalve in Nederland werd de studie uitgevoerd in Denemarken, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Voor de studie werden in totaal meer dan 80.000 kinderen langdurig gevolgd.”
https://nos.nl/artikel/2535156-kinderop ... depressief

Heel bijzonder hoe jullie iets lezen wat er niet staat en je dan ook nog aangesproken voelen. :+

@electra63, misschien wil je mijn laatste zin nog eens lezen, daar zeg ik namelijk hetzelfde als jij. :)

@ruitje, zo ken ik ook koppels die hun werkweek op elkaar hebben afgestemd. Ze zien de kinderen beide heel veel, alleen elkaar nog maar zelden. :D

@996981, nu zeg je dan een vrouw zich in Nederland bijna moet schamen als ze meer dan 24 uur werkt, maar aan de andere kant vinden jullie er ook wat van als iemand geen volle werkweek draait. Lijkt mij dat beide iemand zijn eigen keus is.

Niemand beweerd overigens dat kinderopvang slecht is voor een kind? Dat heb ik ook niet gedaan. Naar mijn mening is het gewoon fijn als je veel tijd met je kinderen kunt doorbrengen. En dan bedoel ik dat voor beide ouders, het lijkt mij dat een vader ook graag tijd met zijn kind doorbrengt. (we zitten immers niet meer in de middeleeuwen)

Als iemand kiest voor luxe in plaats van extra tijd met kinderen doorbrengen is dat ook je eigen keus, het zou mijn voorkeur echter niet hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:01

Een parttime baan met onregelmatige diensten kan lichamelijk een stuk zwaarder zijn dan een fulltime baan van 5 x 8 uur.
Onregelmatige diensten zijn een aanslag op je lichaam.

Daarom wordt in de zorg ook veel parttime gewerkt. Een nachtdienst draaien is gewoon zwaar, zeker als je (jonge) kinderen hebt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:12

journee schreef:
996981 schreef:

Nouja zoiets dus :+

Je moet je als Nederlandse moeder bijna schamen als je meer dan 24 uur werkt. Bizar vind ik het.

Zelfs als het is omdat er luxe nagestreefd wordt. Kinderen worden niet slechter van opvang. Integendeel.

“Kinderen die naar een centrum voor kinderopvang gaan, hebben als ze opgroeien minder last van zaken die psychologen 'externalisatie' en 'internalisatie' noemen: druk, onaangepast en confronterend gedrag komen minder voor, evenals depressieve gevoelens, angsten en fobieën.

Dat blijkt uit een groot onderzoek in vijf Europese landen, waaronder Nederland, dat is gepubliceerd in The Lancet. Behalve in Nederland werd de studie uitgevoerd in Denemarken, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Voor de studie werden in totaal meer dan 80.000 kinderen langdurig gevolgd.”
https://nos.nl/artikel/2535156-kinderop ... depressief

Heel bijzonder hoe jullie iets lezen wat er niet staat en je dan ook nog aangesproken voelen. :+

@electra63, misschien wil je mijn laatste zin nog eens lezen, daar zeg ik namelijk hetzelfde als jij. :)

@ruitje, zo ken ik ook koppels die hun werkweek op elkaar hebben afgestemd. Ze zien de kinderen beide heel veel, alleen elkaar nog maar zelden. :D

@996981, nu zeg je dan een vrouw zich in Nederland bijna moet schamen als ze meer dan 24 uur werkt, maar aan de andere kant vinden jullie er ook wat van als iemand geen volle werkweek draait. Lijkt mij dat beide iemand zijn eigen keus is.

Niemand beweerd overigens dat kinderopvang slecht is voor een kind? Dat heb ik ook niet gedaan. Naar mijn mening is het gewoon fijn als je veel tijd met je kinderen kunt doorbrengen. En dan bedoel ik dat voor beide ouders, het lijkt mij dat een vader ook graag tijd met zijn kind doorbrengt. (we zitten immers niet meer in de middeleeuwen)

Als iemand kiest voor luxe in plaats van extra tijd met kinderen doorbrengen is dat ook je eigen keus, het zou mijn voorkeur echter niet hebben.

Ho stop. Ik vind niks van mensen die niet fulltime werken.

Ik vind wat van mensen die parttime werken, terwijl ze wel fulltime kúnnen werken, maar dit niet doen omdat ze leunen op toeslagen (die daar niet voor bedacht zijn). Dat is een heel groot nuance verschil.

Jij insinueert nu dat iemand die 40+ uren werkt geen tijd door kan brengen met zijn/haar kind(eren). Ook dat is gewoon raar. Met 5x9 uur zit je op 45 uur en blijven er twee volle dagen over voor gezin/kinderen. Met 6x7,5 kan er voor en na het werk én in het weekend tijd zijn voor relatie en kinderen.

Heel fijn inderdaad om tijd door te brengen met je kinderen. Wel krom als dat enkel kan omdat anderen meer werken, waardoor zij hun kinderen minder zien zodat een ander ze meer kan zien. Snap je de crux?

Moeder a werkt 40 uur. Moeder B werkt 24 uur en krijgt daarnaast de toeslagen (en evt. Uitkeringen) die betaald kunnen worden doordat moeder a 40 uur werkt.

Is dat niet krom?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:41

996981 schreef:
journee schreef:

Ho stop. Ik vind niks van mensen die niet fulltime werken.

Ik vind wat van mensen die parttime werken, terwijl ze wel fulltime kúnnen werken, maar dit niet doen omdat ze leunen op toeslagen (die daar niet voor bedacht zijn). Dat is een heel groot nuance verschil.

Jij insinueert nu dat iemand die 40+ uren werkt geen tijd door kan brengen met zijn/haar kind(eren). Ook dat is gewoon raar. Met 5x9 uur zit je op 45 uur en blijven er twee volle dagen over voor gezin/kinderen. Met 6x7,5 kan er voor en na het werk én in het weekend tijd zijn voor relatie en kinderen.

Heel fijn inderdaad om tijd door te brengen met je kinderen. Wel krom als dat enkel kan omdat anderen meer werken, waardoor zij hun kinderen minder zien zodat een ander ze meer kan zien. Snap je de crux?

Moeder a werkt 40 uur. Moeder B werkt 24 uur en krijgt daarnaast de toeslagen (en evt. Uitkeringen) die betaald kunnen worden doordat moeder a 40 uur werkt.

Is dat niet krom?

Niet als moeder a zelf 40 uur wil werken. Wel snue als moeder a geen 40 uur wil werken, maar moet om rond te komen.

Moeder b maakt gewoon slim gebruik van de Nederlandse voorzieningen. Dat is haar goed recht. Dat het bijzonder is dat deze voorzieningen er zijn is weer een andere discussie.

Maar misschien moet moeder a maar even advies vragen aan moeder b als zij liever ook minder werkt en het systeem van toeslagen niet door heeft. :+

Ik insinueer overigens helemaal niets en het zou fijn zijn als jij dat ook niet zou doen, je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen. Ik geef alleen mijn mening dat ik een ouder die op toeslagen leunt zodat ze meer tijd met de kinderen kunnen doorbrengen, beter begrijp dan 2 verdieners de beide een volle werkweek werken ten behoeve van luxe. Niets meer en niets minder, maar blijkbaar is dat heel moeilijk te begrijpen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:49

Prima dat jij die ouder beter begrijpt. Ik begrijp dat niet :) En ja, de discussie startte er volgens mij mee dat ik voor een basisinkomen ben. Waarbij iedereen recht heeft op een soort ‘toeslag’ waarbij voorzien kan worden in het minimum qua levensonderhoud.

Momenteel hebben we echter niet een dergelijk systeem en toeslagen inzetten om alsnog op die manier te kunnen leven vind ik niet ok.

Toeslagen zijn bedoelt om aan te vullen daar waar tekorten zijn. Niet om als maatstaf te gebruiken hoe veel/weinig je moet/kan werken om er nog recht op te hebben. Dat is misbruik maken van een (krom) systeem.

Ik zal wel te blauw zijn -O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:52

Maar Journee, waarom moet ik daar voor betalen?
Nogmaals ik betaal graag voor mensen met beperkingen qua gezondheid, maar niet voor iemand die bewust parttime werkt. Vergis je niet in de groep parttime die geen kinderen heeft!!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:53

Cijfertjes, volgens mij ben je rood...ik öok btw

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:56

Benzz schreef:

Ik zeg paars :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 01:01

996981 schreef:
Benzz schreef:

Dikke prima

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 01:08

Benzz schreef:
996981 schreef:

Dikke prima

Wel heel rood hè, om nog iets te vinden over wat een ander van je denkt :+ _O-

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 01:17

Wel heel rood hè, om nog iets te vinden over wat een ander van je denkt :+ _O-[/quote]
Haha! Leuk!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:09

mijn partner en ik werken samen meer dan 100 uur in de week in ons ondergewaardeerde cruciale beroep. En ja, wij maken gebruik van de toeslagen en ik maak me zorgen over mijn pensioen. Kinderen hebben wel altijd ouders die thuis zijn. Ik val zo te zien buiten alle stereotypes die ik de afgelopen pagina's voorbij zag komen :)

Basisinkomen weet ik niet of dat gaat werken. Ik vrees dat er veel mensen erg lui van zullen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:24

Nou ja dat ligt er denk aan wat ze willen.
Het ging al eerder over een basisinkomen.. wat ik me toen ook afvroeg:
- wat voor woning kan iemand daarvan betalen? (daar zal dan toch iets voor gefixt moeten worden? Ik las ook al dat er nu in NL teveel mensen in een te kleine (?) woning wonen omdat iemand minstens 20m2 nodig heeft (dus twee kids op 1 kamer, zoals vroeger, is eigenlijk niet wenselijk)

- kan iemand dan wel of niet een dure hobby zoals een paard betalen? Ik lees soms dat dat een soort recht zou zijn, want ook al kan iemand niet werken, mensen hebben toch recht op een leuke hobby, of dieren, want dat is goed voor de gezondheid

- kan iemand dan wel of niet op vakantie? Want ook dat draagt bij aan leefgenot.

Ik denk dat je van een basisinkomen in je basisbehoeften moet kunnen voorzien. Dus dan geen hobby, dieren, sport, vakantie etc.
En hoe ga je dan weer het onderscheid maken tussen mensen die niet kunnen en die niet willen werken
En mensen die niet kunnen werken, hoeveel recht hebben die dan op extra's?

Daarnaast vraag ik me ook af, hoeveel arbeidsongeschikten hebben we, en groeit dat aantal of daalt dat aantal? Als er meer mensen parttime zouden gaan werken, waar worden de uitkeringen (toeslagen etc) dan van betaald?

Ik vraag me dan ook af, maar dat is persoonlijk, wat gaan de mensen die niet willen werken, dan doen? (of wordt er dan nog meer aan nuttig werk op de 'vrijwilligers'-hoop gegooid?) :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:43

Benzz schreef:
Nogmaals ik betaal graag voor mensen met beperkingen qua gezondheid, maar niet voor iemand die bewust parttime werkt. Vergis je niet in de groep parttime die geen kinderen heeft!!

Sterker nog he.... Ik moet belasting afdragen, om dus diegene die de toeslagen niet nodig hebben maar wel gebruiken te onderhouden.

Dus, als die mensen dat niet zouden doen, zou er misschien wel minder belasting druk zijn.

En kan ik minder werken :D

Haha nee, dat gaat vast een of ander zwart gat in, maar toch :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 10:43

Benzz schreef:

Persoonlijk vind ik het systeem ook niet eerlijk, maar je kunt het mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze van het systeem gebruik maken. Nederland is nu eenmaal een verzorgingsstaat, maar iets meer zelfredzaamheid stimuleren lijkt mij ook niet verkeerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:07

Cer schreef:
- wat voor woning kan iemand daarvan betalen? (daar zal dan toch iets voor gefixt moeten worden? Ik las ook al dat er nu in NL teveel mensen in een te kleine (?) woning wonen omdat iemand minstens 20m2 nodig heeft (dus twee kids op 1 kamer, zoals vroeger, is eigenlijk niet wenselijk)

- kan iemand dan wel of niet een dure hobby zoals een paard betalen? Ik lees soms dat dat een soort recht zou zijn, want ook al kan iemand niet werken, mensen hebben toch recht op een leuke hobby, of dieren, want dat is goed voor de gezondheid

- kan iemand dan wel of niet op vakantie? Want ook dat draagt bij aan leefgenot.

Ik denk dat je van een basisinkomen in je basisbehoeften moet kunnen voorzien. Dus dan geen hobby, dieren, sport, vakantie etc.
En hoe ga je dan weer het onderscheid maken tussen mensen die niet kunnen en die niet willen werken

Daarnaast vraag ik me ook af, hoeveel arbeidsongeschikten hebben we, en groeit dat aantal of daalt dat aantal? Als er meer mensen parttime zouden gaan werken, waar worden de uitkeringen (toeslagen etc) dan van betaald?

Ik vraag me dan ook af, maar dat is persoonlijk, wat gaan de mensen die niet willen werken, dan doen? (of wordt er dan nog meer aan nuttig werk op de 'vrijwilligers'-hoop gegooid?) :+

Bij een basisinkomen gaan ze uit van het bestaansminimum. Meer dan een sociale huurwoning zal dus lastig worden. Vakanties en dure hobby’s ook. Wil je dat wel zul je moeten werken :) net als nu eigenlijk. Met als verschil dat iedereen van 18+ in de basis onvoorwaardelijk hetzelfde bedrag krijgt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:18

6 jaar geleden ben ik bij mijn werk binnengekomen op een contract van 22 uur en inmiddels zit ik op 27 uur per week. Ik hoop in de toekomst naar de 30 uur te kunnen zodat ik mijn toeslagen niet meer krijg.
Toeslagen zijn al een heel stuk afgebouwd, maar het systeem is ook gewoon heel krom.
Het feit dat je een voorschot krijgt zorgt ervoor dat je in de problemen komt. En het feit dat mensen niet doorgeven aan de belastingdienst dat ze meer zijn gaan verdienen zorgt ook voor die problemen.
Dus ergens zouden ze eigenlijk dit hele systeem moeten gaan hervormen.
Maar zolang de overheid het verschil niet kent tussen een krop sla en een zak chips( verlaging/afschaffing BTW) heb ik er een hard hoofd in.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 11:21

journee schreef:
Maar wordt iemand nu echt gelukkiger van die drie vakantiereizen, die extra grote auto en die dure merkschoenen? Geluk zit vaak toch meer in de kleine dingen en de tijd die je met je dier(baren) door brengt. :)

Voor die personen wel, wat jou niet gelukkig maakt maakt een ander wel gelukkig.
Ik vind het fijn om op vakantie te kunnen, maart lekker naar de zon naar Curaçao en in oktober wellicht weer naar familie in Amerika.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:48

Electra63 schreef:
Shadow,
Heb je enig idee wat bijvoorbeeld een businesscontroller in de zorg doet ?

Nee, ik had geen flauw idee, ik heb het dus even opgezocht.

"Dit creëert ruimte voor een business controller om zijn werk te doen; kijken waar meer winst te behalen valt en welke behandelingen beter afgestoten kunnen worden naar andere zorginstellingen,” legt Boerefijn uit."

En dat helpt me niets - want ik ken teveel van de mensen die worden 'afgestoten'. Die gaan niet naar een andere zorginstelling, die belanden tussen wal en het schip.

Ik ben daar niet jaloers op maar boos. Boos namens alle mensen die steeds maar 'afgestoten' worden en buitengesloten omdat we de daadwerkelijke ondersteuning van mensen als kostenpost zien, en winst als het doel.

En Berdien: het gaat je niets aan wat voor werk ik al dan niet heb.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:58

Jouw uitleg over business controllers in de zorg (en andere “onzin beroepen”) is net zo theoretisch als het feit dat theoretisch iedereen die ziek is de juiste uitkering krijgt :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:05

Cer schreef:

En hoe hoog zal het Basisinkomen zijn? Want de huren lopen nogal uiteen.
Stel het basisinkomen is 1000 euro. Dan nog moet iemand die in een huurwoning zit van 500 euro erbij gaan werken. En wat als diegene niet kan werken wegens ziekte? Dan zit je met een probleem.
Nee doe mij dan maar het verrotte systeem van de toeslagen. Beter iets dan niets.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:15

Shadow0 schreef:
Nee, ik had geen flauw idee, ik heb het dus even opgezocht.

"Dit creëert ruimte voor een business controller om zijn werk te doen; kijken waar meer winst te behalen valt en welke behandelingen beter afgestoten kunnen worden naar andere zorginstellingen,” legt Boerefijn uit."

Dus je hebt een mening over iets waar je geen benul van hebt wat iemand doet en of het onzinberoepen zijn? Een businesscontroller doet namelijk heel wat meer dat jouw zinnetje.