Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:30

tienus63 schreef:
Mellow schreef:
Wat ik me af vroeg. Is die ene (walgelijke) proef nog bezig? Met die 2 schapen in een soort kooi. Om te kijken of dat wolwerend was?

Die werden als een soort lokaas gebruikt.

Niks meer over gezien/gelezen namelijk.

Binnenkort komt Wijs met Wolven met een update.

Heel fijn!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:45

Wintu schreef:
Nyaleti schreef:
Wat een nietszeggend artikel zeg :=

"De gemeente heeft wolfwerende rasters beschikbaar" watte?

Linnartz zou het roofdier in deze regio 'zeker verwelkomen', maar de expert denkt dat er op de Zuid-Hollandse eilanden te weinig eten voor de wolf is. "Er zijn flink wat natuurgebieden met reeën, maar daarbuiten is er weinig voor hem te halen." De wolf zoekt bovendien naar een groot leefgebied, weet Linnartz. Het dier heeft maar liefst 200 vierkante kilometer aan leefgebied nodig.

Drenthe heeft ook enkel reeën en dat is daar dan geen probleem en welke roedel heeft nu 200km2 tot zijn eigen beschikking. Dit vind ik nu echt zo een stom stukje en dat van een wolvendeskundige, geeft ook echt aan dat ze heel Nederland vol willen hebben met wolven en aan de consequenties denken ze niet, biodiversiteit gaat ook op zn bek straks.

De reden waarom er nog geen wolven zijn in zuid-Holland, is naar mijn idee vooral het verkeer. De meeste wolven overleven al die wegen oversteken gewoon weg niet....

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:56

journee schreef:
Wintu schreef:

Linnartz zou het roofdier in deze regio 'zeker verwelkomen', maar de expert denkt dat er op de Zuid-Hollandse eilanden te weinig eten voor de wolf is. "Er zijn flink wat natuurgebieden met reeën, maar daarbuiten is er weinig voor hem te halen." De wolf zoekt bovendien naar een groot leefgebied, weet Linnartz. Het dier heeft maar liefst 200 vierkante kilometer aan leefgebied nodig.

Drenthe heeft ook enkel reeën en dat is daar dan geen probleem en welke roedel heeft nu 200km2 tot zijn eigen beschikking. Dit vind ik nu echt zo een stom stukje en dat van een wolvendeskundige, geeft ook echt aan dat ze heel Nederland vol willen hebben met wolven en aan de consequenties denken ze niet, biodiversiteit gaat ook op zn bek straks.

De reden waarom er nog geen wolven zijn in zuid-Holland, is naar mijn idee vooral het verkeer. De meeste wolven overleven al die wegen oversteken gewoon weg niet....

Hij zegt hier dat hij verwacht dat de wolf zich er niet vestigt, want er zijn enkel reeën, ik vraag me af of hij wel weet dat in Drenthe ook alleen maar reeen zijn en daar toch twee roedels zitten. Anders zeg je zoiets toch niet, das onnozel!
Nu vraag ik me sowieso wel af of veel mensen weten dat er Drenthe geen grof wild zit, behalve de ree dan.

Jessix

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 00:36

Op de Utrechtse Heuvelrug heb je ook enkel reeën en hier zijn ze ook. Er is immers genoeg ander eten zoals schaap, koe of hond.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 00:37

Wintu schreef:

Ik denk dat het voor de wolf geen moer uitmaakt of er nu wel of geen reeën genoeg zijn, weidedieren zijn er overal in Nederland voldoende!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:16

Hoorde van een vriendin in Dord dat er daar teveel reeën zijn en ze daarom afgeschoten gaan worden. Weet niet om welke aantallen het gaat, maar dan blijft er misschien niet genoeg over voor eventuele wolven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:53

Er vindt elk jaar veel afschot van reeën plaats. Maar het gaat scheef lopen. Gebieden waar wel wolven zitten keldert de populatie drastisch, want vooral de jongere exemplaren worden gepakt. Ik zag bij ons bijna dagelijks reeën. Nu de wolf er loopt ( gisteren ook vers loopspoor gezien) zie ik ze amper nog en zijn ze veel schuwer als voorheen. Ik vind het heel jammer want ik vind het de leukste dieren om tegen te komen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 09:57

Oproep voor wandeling om aandacht te vragen tegen huidige wolvenbeleid.

Locatie hondenlosloopgebied Franse Put Austerlitz.
Zaterdag 5 oktober 2024, aanvang 11 uur

Citaat:
Wolvenwandeling tegen het wolvenbeleid. Ik verwacht geen wolf te zien, wel kan je zien / ruiken wat je mist, wanneer je niet alleen meer in het bos durft te wandelen.
Wanneer: zaterdag 5 oktober om 11.00 uur
Eigen risico. Deelname gratis.
Honden aan de lijn.
Dit maal bij de parkeerplaats bij het honden uitlaatgebied Austerlitz,
De Franse Put. Duur ca 1 ½ uur.
T splitsing Traayweg en Zeisterweg, (N224)

Leuk om te zien is, dat dit een totaal andere wandeling wordt dan verleden keer.
Het thema blijft hetzelfde. Zeker om dat er nu nog steeds niets wordt gedaan aan het beheer van de wolf.

Kom wandelen wanneer je het prettiger vind om met een groep te lopen.
Tijdens de wandeling voldoende gelegenheid om info uit te wisselen over de stand van zaken betreffende de wolf.
Door alle berichten zoveel mogelijk te delen, laten we onze mening blijken.

De wolf is een pracht dier. Net zo als andere wezens heeft de wolf een territorium nodig.
Haalbaarheid: Wolven hebben een leefgebied van tussen de 200 km2 en 400 km2 Het is onmogelijk om een voldoende groot gebied af te rasteren, want dit doorsnijdt telkens wegen en andere menselijke infrastructuur.
Dus een logische conclusie is helaas, dat Nederland te klein is voor de wolf.
Ondanks deze wetenschap is er nog steeds een kleine groep die de wolf toch door wil, drukken.

Aangeraden wordt om met groepen te gaan wandelen. Wanneer je meerdere mensen oproept, staat Staatsbosbeheer met de knip te wapperen, of je maar 75,- euro wilt betalen anders een boete van 100.- Euro excl administatiekosten.
Dus ook actie voor meer gastvrijheid in de bossen. We zijn met 18 miljoen mensen in dit land. Dat het dan drukker wordt is logisch. Je moet dan natuurlijk geen bossen minder toegankelijk gaan maken, dan verplaats je de drukte naar andere plekken.

We willen:
- weer veilig met onze kinderen en honden in de bossen kunnen lopen, zonder elke keer achterom te moeten kijken.
- dat onze boeren het vee weer veilig buiten kunnen laten lopen.
- Dat de heidevelden weer veilig door schapen beheerd kunnen worden.
- Dat onze kinderen weer veilig naar school of sport kunnen fietsen.
- Dat ruiters veilig door de bossen kunnen lopen zonder door - wolven opgejaagd te worden.
- Dat kinderen niet wakker worden en merken dat een huisdier gepakt is .
- Dat maneges, campings, horeca weer gewoon kunnen functioneren.
- We hebben namelijk al 150 jaar de wolf niet gemist.

Ik vertrouw op mond op mond reclame, graag delen.

Mee eens? Tot zaterdag 5 oktober.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap/arnold van
de Ark
https://www.facebook.com/share/p/zRjWK5FbhLVZwKFH/?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:28

Omdat iedereen zo hard schreeuwt over het heilige wolfwerende hek, ben ik eens gaan kijken of wij al subsidie kunnen aanvragen. Want iemand hier uit de buurt gaat de eerste zijn waarvan z'n dieren worden opgevreten.

Er zit nog geen gevestigde wolf in Brabant, wel af en toe een zwervende wolf en aanvallen in Zundert / Achtmaal.
Zoals ik het lees kan je pas subsidie krijgen als er een gevestigde wolf in de omgeving zit. Maar toch staat verderop wel informatie over het aanvragen dus ik weet niet wat nu de waarheid is. Dan zou je het kunnen aanvragen voor schapen en geiten. Nog niks voor paarden, jongvee of andere dieren.

Eigenlijk ook erg jammer want uiteindelijk zitten ze hier ook gewoon. En dan gaat iedereen ineens wel aanvragen en is het potje leeg of kun je weken wachten want is het te druk..
Ik denk dat er best wat dieren houders zijn die nu toch hun omheining gaan aanpakken en dus 'alvast' wolfwerend willen, beter dan volgend jaar weer alles aanpassen. Maar dat kan dus niet (tenzij je heel rijk bent) }:0

Waar was het nu zo druk, dat je bekant werd weg gewuifd door de consulent? Was ook van een Bokker.. Is daar inmiddels al schot in de zaak?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 11:31

tienus63 schreef:
Aanval binnen wolfwerende raster ergens in Drenthe vandaag.
Op verzoek eigenaar en ingeschakelde dierenarts wordt locatie niet bekend gemaakt.
Citaat:
30 september 2024/Drenthe
Aanval op schapen achter wolfwerend raster.
1.20 hoog 6 draden onder stroom
Eigenaar voor sterkte
BIJ12 is bij deze aanval geweest
---
Ben benieuwd hoeveel verschillende wolven uit het DNA onderzoek komen deze keer, drie schapen volledig op gevreten (a 25 kg stuk?)
stuk of zeven vermist / onherstelbaar gewond

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/Mcx73dCnpzBJQWM7/?

Inmiddels is de locatie bekend gemaakt.
Aanval vond plaats in Beilen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:36

Dat was in Drenthe, waar de wolvenconsulent niet te bereiken was/is. Was toch Wintu? Met de conclusie dat er in haar geval geen werkbare oplossing was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 11:48

Wolvenconsulent Drenthe en Friesland is dhr Mekel.
Zijn nummer is wel gemakkelijk te vinden.
Toen ik de openingspost maakte had ik de nummers van de verschillende wolvenconsulenten er ook in willen breien.
Maar die nummers en namen zijn nog niet zo gemakkelijk te vinden via de sites van de provincies.
Ook zou de openingspost dan nog langer worden dan ie al is.
De provincies en BIJ12, wat te doen als je te maken hebt met een aanval, document wolvenmonitoring etc zijn er wel gemakkelijk te vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 12:33

17 schapen gedood Elsloo Frl
Citaat:
Elsloo Friesland
01-10-2024

Aanval op schapen in Elsloo, 17 gedood en 5 vermist.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/rLswhS ... tid=WC7FNe

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:40

en niks van gegeten hè... gewoon voor de lol of zo

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:00

Ontzettend triest.... |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:01

Dat is weer goed raak daar ;(

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:52

Pfffff wat een triest gezicht. Als dat beest er nu af en toe 1 pakt en helemaal leegvreet, tot daar aan toe, maar dit is zo zinloos en verdrietig

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 13:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:25

Wow... dat is echt wel beangstigend ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:30

wooooow veel te veel......

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:37

Hebben we hier ook al hoor. Kijk maar naar de filmpjes uit de omgeving van Ede vorige week.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:40

klopt, hebben we hier ook, maar ook veeeel te veel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:54

SusanH schreef:
Hebben we hier ook al hoor. Kijk maar naar de filmpjes uit de omgeving van Ede vorige week.

nu -3 toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:54

Eng hoor zo’n grote groep. Moet er niet aan een dat tegen het lijf te lopen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:58

Caira schreef:
SusanH schreef:

nu -3 toch?

In Ede een stuk of 7, Planken Wamhuis had een roedel van 11 en nu -3 en dan zit er ook nog een roedel op de Hoge Veluwe en bij Kootwijk in de bossen.