Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:25

Ja tuurlijk gaat er veel geld heen, maar ook omdat Israël strategisch gezien heel erg belangrijk is voor het Westen. Ik denk toch dat er een groot verschil is tussen de steun die voor de camera's is uitgesproken om te tonen dat het Westen op één lijn staat, en wat er achter de schermen gebeurt. Ze hebben duidelijk geen vrijgeleide gekregen om hun gang maar te gaan. Anders was die gek al lang Gaza binnen gevallen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:26

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat het goedgekeurd wordt, ik heb nog niemand horen zeggen: "doe maar!". Europa heeft gewoon 0 slagkracht en staat er zo maar wat treurig bij te staan. De VS probeert achter de schermen wel te praten, anders was die grondaanval al lang begonnen, denk ik. Qatar is blijkbaar ook een bemiddelingsrol aan het opnemen. De diplomatieke acties achter de schermen krijgen wij niet echt mee, maar ik hoop dat we daar toch resultaten van zullen zien snel.

Ik ben van mening dat wanneer je je niet uitspreekt tegen, dat je daarmee iets onuitgesproken goedkeurt. Wie zwijgt, stemt toe. Ik ben ook van mening dat de grondoorlog nog niet gestart is omdat alles platbombarderen vele malen efficiënter is en minder Israëlische doden tot gevolg heeft.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:27

Tieneke schreef:
Ja tuurlijk gaat er veel geld heen, maar ook omdat Israël strategisch gezien heel erg belangrijk is voor het Westen. Ik denk toch dat er een groot verschil is tussen de steun die voor de camera's is uitgesproken om te tonen dat het Westen op één lijn staat, en wat er achter de schermen gebeurt. Ze hebben duidelijk geen vrijgeleide gekregen om hun gang maar te gaan. Anders was die gek al lang Gaza binnen gevallen.

Pardon? Ik weet niet welk nieuws jij volgt, maar volgens mij leef je in een andere wereld.
In welk opzicht hebben ze geen vrijbrief gekregen? Het is ook niet dat ze hun plannen geheim houden.
Of is het pas vrijbrief voor jou als we expliciet aangeven dat het oké is om gericht kinderen te vermoorden?

Tieneke

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:31

Dagelijks komen er op het journaal en in bijvoorbeeld De Afspraak experten aan bod die het hebben over de onderhandelingen die er gaande zijn. Denk je echt dat alles wat er besproken wordt gedeeld wordt met de hele wereld? Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben he, maar ik denk niet dat we alle informatie hebben van wat er achter de schermen gebeurt. Ik hoop gewoon dat alle overbetaalde diplomaten hun werk doen om deze moordpartij te stoppen.

Maaikemuis, ik deel je mening, maar ik denk dat het op het wereldtoneel zo niet in de praktijk gaat. We zullen moeten afwachten wat de komende dagen weer brengen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:33

Tieneke schreef:
Dagelijks komen er op het journaal en in bijvoorbeeld De Afspraak experten aan bod die het hebben over de onderhandelingen die er gaande zijn. Denk je echt dat alles wat er besproken wordt gedeeld wordt met de hele wereld? Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben he, maar ik denk niet dat we alle informatie hebben van wat er achter de schermen gebeurt. Ik hoop gewoon dat alle overbetaalde diplomaten hun werk doen om deze moordpartij te stoppen.

Maaikemuis, ik deel je mening, maar ik denk dat het op het wereldtoneel zo niet in de praktijk gaat. We zullen moeten afwachten wat de komende dagen weer brengen.

Hoezo overbetaald?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:35

Niemand weet wat er achter de deuren besproken wordt, maar als er openlijk door ons (de meest krachtige mensen in het westen, zoals Biden) keiharde en vaak onvoorwaardelijke steun wordt gegeven, belooft dat niet veel goeds.
Wie zegt dat ze het achter de schermen niet nog erger aan het maken zijn?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:37

Sorry als deze al gedeeld is, ik heb 'm nu meerdere keren gezien.
Vind het echt geniaal hoe deze man een soort dark humor toepast op de situatie om de pijnlijke vragen te stellen. Hebben meer deze gezien?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:40

FiveSports schreef:
mysa schreef:
We steunen de Palestijnen ook. Helaas komt er veel bij Hamas terecht in plaats van bij de bevolking.

En even resumerend voor mijzelf:

Het is zo jammer dat eigenlijk altijd en overal de fanatici de dienst uitmaken. Is denk ik een soort wetmatigheid: alleen de bloedfanatieke lieden kunnen opklimmen tot de hoogte posten. Zelfs in een democratie zitten de meest gedreven mensen aan de top. Maar in een welvarende democratie kunnen ze minder kwaad.

Iedereen heeft Google en je kunt er heel snel achterkomen dat het een niet het andere is... Beetje appels met peren vergelijken doe je nu.

Edit:
Wat vind je ervan dat er een tijd is geweest dat Israël zelf Hamas heeft gesteund, omdat het ze goed uitkwam?

Ik geloof niet dat ik appels met peren vergelijk. Ik zie het overal: Poetin, Trump, Orban, Khamenei, Saddat, Netanyahu (en Ben-Gvir niet te vergeten), Haniye en nog heel veel meer kl**tzakken met veel lef en weinig mededogen.

Je opmerking over Google lijkt me een beetje neerbuigend. Ik Google me suf, al sinds het bestaat. ;)
En verder lees ik drie kranten en belachelijk veel boeken. En toch blijf ik tot deze conclusie komen.

Oh, en waarom moet ik iets van Netanyahu vinden inzake zijn steun aan Hamas? Als dat zo is was het een stupide strategie.
Laatst bijgewerkt door mysa op 25-10-23 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:41

FiveSports schreef:
Niemand weet wat er achter de deuren besproken wordt, maar als er openlijk door ons (de meest krachtige mensen in het westen, zoals Biden) keiharde en vaak onvoorwaardelijke steun wordt gegeven, belooft dat niet veel goeds.
Wie zegt dat ze het achter de schermen niet nog erger aan het maken zijn?

Je kan de dag van vandaag niets uitsluiten, maar dat denk ik persoonlijk niet. Dat zullen we moeten zien de komende dagen.
Ik ga je filmpje meteen kijken.

Benzz, in de ambtenarij algemeen kan er imo flink gewerkt worden of efficiëntie en daardoor bespaard worden. Maar goed, da's een andere discussie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:41

FiveSports schreef:
@irmaz,Poetin is idd geen Netanyahu, maar wat vind je van dit filmpje?

[ Video ]

Netanyahu is in mijn optiek vergelijkbaar met Putin; dezelfde generatie, dezelfde volkomen losgezongenheid van de werkelijkheid/menselijkheid en dezelfde kapper.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:44

@mysa, hoe ligt die verhouding dan ongeveer? Qua hoeveel Israël financieel gesteund wordt en Palestina?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:45

irmaz schreef:
FiveSports schreef:
@irmaz,Poetin is idd geen Netanyahu, maar wat vind je van dit filmpje?

[ Video ]

Netanyahu is in mijn optiek vergelijkbaar met Putin; dezelfde generatie, dezelfde volkomen losgezongenheid van de werkelijkheid/menselijkheid en dezelfde kapper.

Vroeg het me idd al af van de kapper, denk je dat ze ook dezelfde styliste hebben? XD

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:45

Tieneke schreef:
Benzz, in de ambtenarij algemeen kan er imo flink gewerkt worden of efficiëntie en daardoor bespaard worden. Maar goed, da's een andere discussie.

Een diplomaat is wel ff hele andere koek dan een gemiddelde administratief medewerker bij de belastingdienst. Daarom vond ik het opmerkelijk dat je specifiek benoemd: overbetaald.......

Diplomaat zijn is een zeer ingewikkelde baan die heel veel vergt.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:50

Urbanus schreef:
https://archive.ph/CbzzW

Een Israëlische gijzelaar die vrijgelaten is, vertelt haar verhaal.

Bijzonder wel hoeveel er weggelaten is. Heb namelijk berichten gezien dat Israël het niet op deze manier had willen zien en dat ze veel te positief was. Alleen lees ik daar niets van de quotes terug over de goede behandeling die ze heeft gehad, of ik ben blind :P

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:56

FiveSports schreef:
@mysa, hoe ligt die verhouding dan ongeveer? Qua hoeveel Israël financieel gesteund wordt en Palestina?

Moet ik even googlen. ;)
Maar dat wordt morgen want bed en boek wachten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:11

Wat die steun betreft: was in "De afspraak" op Belgische tv: een Palestijnse vluchteling in het debat vond de westerse steun wel grappig: "Wij gaan in Gaza niet dood van de honger. Jullie geven aan de Palestijnen eten, en aan Israel geven jullie wapens om ons te doden. We hebben jullie eten niet nodig, we willen dat de oorlog stopt".

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:19

FiveSports schreef:
Urbanus schreef:
https://archive.ph/CbzzW

Een Israëlische gijzelaar die vrijgelaten is, vertelt haar verhaal.

Bijzonder wel hoeveel er weggelaten is. Heb namelijk berichten gezien dat Israël het niet op deze manier had willen zien en dat ze veel te positief was. Alleen lees ik daar niets van de quotes terug over de goede behandeling die ze heeft gehad, of ik ben blind :P

deze quete bedoel je?
Citaat:
In gevangenschap zegt ze goed te zijn behandeld. Ze werd om de twee, drie dagen door een dokter onderzocht. Ze verbleef in een groep van vijf. Er waren bewakers en een verpleegkundige.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:20

Montasser AlDe'emeh was dat, denk ik.

FiveSports, ik vraag me af over dat filmpje of die twee vragen op het eind nog terug gegaan zijn naar die man? Enig idee? Dat zijn imo de vragen die aan iedere regering van het Westen gesteld moeten worden.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:28

FiveSports schreef:

Ik denk dat je jezelf zult verbazen over de financiële bijdrage van de EU en VS, die is vrij hoog. Onder andere de Palestijnse autoriteit wordt bijna volledig financieel ondersteund door de EU en VS.

Onder andere deze pagina (wel in het Engels, maar als je klikt op het wereldbolletje wordt de pagina vertaald) vertelt je meer over de steunpakketten van de EU aan de Palestijnen: https://neighbourhood-enlargement.ec.eu ... lestine_en

Onderaan de pagina staan ook een aantal fact sheets en links naar andere EU documenten die je mogelijk interessant vindt.

Let wel: bovenstaande documentatie gaat alleen over steun vanuit de EU, veel landen ondersteunen Gaza en de west bank ook op eigen titel, zowel financieel als door middel van humanitaire steun, opleidingen en andere ondersteuning zoals het aanleggen van infrastructuren etcetera.

En dan zijn er ook nog een hoop andere internationale verbanden waar Gaza steun van ontvangt. Niet elke organisatie en overheid is even transparant over de steun die ze aan andere landen verlenen, dus het zal altijd giswerk blijven, maar we komen een eind.

Wel moet ten aanzien van financiële steun aan Gaza worden opgemerkt dat er t.a.v. Hamas natuurlijk ook een grote geldstroom is, die redelijk onzichtbaar is voor de buitenwereld. Dat gaat met name om crypto geldstromen, illegale/verboden financiering vanuit andere organisaties met een terroristisch oogmerk of gesanctioneerde landen zoals Iran. Business insider publiceerde onlangs een interessant artikel over de geldstromen van Hamas, maar ik kan het zo snel even niet vinden.

Financiële steun aan Israël ligt heel anders, dat is immers een land met een economie op een heel ander niveau. Dus het is een beetje appels met peren vergelijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:29

Tieneke schreef:
Montasser AlDe'emeh was dat, denk ik.

Nee, het was de andere Palestijn die het zei, maar die Montasser AlDe'emeh was er idd ook. Ik zoek hem morgen even op, had nog nooit van hem gehoord

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:31

Dan was het Mohammed al-Halis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:39

maaikemuis schreef:
Tieneke schreef:
Ik denk niet dat het goedgekeurd wordt, ik heb nog niemand horen zeggen: "doe maar!". Europa heeft gewoon 0 slagkracht en staat er zo maar wat treurig bij te staan. De VS probeert achter de schermen wel te praten, anders was die grondaanval al lang begonnen, denk ik. Qatar is blijkbaar ook een bemiddelingsrol aan het opnemen. De diplomatieke acties achter de schermen krijgen wij niet echt mee, maar ik hoop dat we daar toch resultaten van zullen zien snel.

Ik ben van mening dat wanneer je je niet uitspreekt tegen, dat je daarmee iets onuitgesproken goedkeurt. Wie zwijgt, stemt toe. Ik ben ook van mening dat de grondoorlog nog niet gestart is omdat alles platbombarderen vele malen efficiënter is en minder Israëlische doden tot gevolg heeft.

Ik ben het met je eens, ook met je vorige post.
Amerika moet niet praten, ze moeten eisen dat Israël per direct stopt met geweld, en dat Israël de bezetting van de Palestijnse gebieden opheft.

Ik hoor nog steeds op tv mensen zeggen dat Israël zichzelf mag "verdedigen" > als in: Gaza bombarderen. En "ja de gevolgen in Gaza zijn erg, maar wat moeten ze dan?"
Israël wordt zó de hand boven het hoofd gehouden.

Het feit dat joden in Nederland nu bang zijn, en hun feesten en bijeenkomsten afgelasten, vind ik erg. Terecht dat ze bang zijn, want er loopt altijd wel weer ergens een gek rond die de situatie aangrijpt om zich als een idioot te gedragen.
Alleen zouden ze Israël daar op aan moeten spreken:
Alleen Israël kan het conflict beëindigen, namelijk: door de Palestijnse bevolking vrij te laten.
Ik krijg het bijna niet uit mijn strot, maar Johan Derksen heeft gelijk dat de staat Israël de aanval van Hamas zelf heeft uitgelokt.

(Daarmee praat ik het geweld van Hamas niet goed; sterker nog, het maakt me woest. Niet alleen om de slachtoffers, maar ook omdat ze imo méér hadden bereikt als ze zich anders hadden opgesteld. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:42

Als ik objectieve informatie wil hebben, dan ga ik niet af op ministeries van betrokken landen.

Doe mij maar goede journalistiek.
Brave lui zoals de NOS, NRC, of Trouw.
Of bellingcat.

Oorlogsfoto's zijn doorgaans akelig.
Ik ben het huilende meisje met napalm op haar blote huid nog niet vergeten.
(1969. Vietnam. Het arme kind overleefde, en we weten haar naam:
Phan Thị Kim Phúc.)

En in Gaza weten we geen getallen, laat staan namen - maar ook daar dode babies. Al dan niet gestikt, verbrand of verpletterd.

|( |( |( |( |( |( |( |( |(
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-10-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:43

Volledig eens Nikass, inclusief het Johan Derksen verhaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:48

Uitgelokt vind ik het verkeerde woord, maar ik snap wat jij alleszins ermee bedoelt, Nikass. (Wat Johan Derksen wel of niet bedoelt, daar durf ik me niet over uitspreken, glad ijs.)

Het verdedigen inderdaad, en dat wordt mooi gebracht in dat filmpje, wanneer is dat proportioneel te noemen.