Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:09

ruitje schreef:
'Je moet alleen een ander product gaan verbouwen' ... Dan schiet je toch compleet voorbij aan de grondsoort, de aanwezige machines, gebouwen en de kennis van de boer.

Dat is net zoiets als tegen een kapper zeggen: dan word je toch een restaurant, kun je dat pand gewoon houden :+ . En dat zou nog kunnen, idealistisch gezien. Je kunt niet overal aardappels in de grond stoppen :o .

En je houd niet star vast aan vlees omdat anders de boeren zielig zijn. ( wat een zin ook echt :o ) maar omdat die vraag er gewoon is vanuit de consument.

Overigens zie je zeker wel aan de linkse kant dat er gezegd word dat boeren weg moeten.

[ Video ]

Niet biologisch he, nee, gewoon de hele veehouderij weg...

Ik wilde ook niet impliceren dat het makkelijk of zelfs realistisch was, het was meer ter illustratie. Dat het boeren an sich geen probleem is, maar wát ze boeren des te meer. En nee, we produceren niet omdat er vraag is vanuit de (Nederlandse) consument. Wereldwijd, ja, maar gezien de consequenties kan je je afvragen of we dat dan wel moeten doen (waarop veel linkse partijen dus zeggen: nee laten we dat minderen). Dan is het economisch vs ecologisch, het gaat niet direct om onze eigen voedselvoorziening.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:37

En ontstipt topic weer....

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:28

prompter schreef:
In het buitenland. Dus we importeren kalveren en we importeren mais om het kalf te voeden, en blijven achter met alle mest.

Als we import van kalveren om dergelijke redenen aan banden willen leggen, en als we dan niet hypocriet willen zijn en écht iets voor de aarde willen betekenen, moeten we de import van meer dan alleen kalveren aan banden leggen.

We importeren bijvoorbeeld ook lithium (in de vorm de accu's in onze telefoons, laptops ed) en als we het in een elektrische auto stoppen krijg je zelfs applaus van GroenLinks omdat je onze eigen Nederlandse lucht niet vervuilt. Idem dito voor het winnen van grondstoffen voor zonnepanelen. Wat we elders op de wereld voor troep achterlaten lijkt imo nogal van ondergeschikt belang te zijn, zolang we ons zelf maar op de borst kunnen kloppen hoe goed we bezig zijn.

Klimaatfeiten.nl heeft daar een helder verhaal over uiteengezet:

Citaat:
De klimaatmaatregelen van de overheid leiden tot een sterke toename van de behoefte aan speciale materialen en de daarmee samenhangende mijnbouw. Vooral bij de productie van zonnepanelen en elektrische auto's is dit aan de orde. De grootschalige mijnbouw die hiervoor nodig is, vindt veelal plaats onder slechte arbeidsomstandigheden en in kwetsbare natuurgebieden en vormt een bedreiging voor natuur en biodiversiteit.

Citaat:
Om aan deze toenemende vraag naar (bijzondere) metalen te voldoen, moet de mijnbouwproductie gelijke tred houden. In Nederland vindt geen mijnbouw plaats, zodat we hier niet geconfronteerd worden met de gevolgen. Maar in grote delen van de wereld vindt er (zoals de Volkskrant het formuleerde) ‘een wereldwijde jacht op grondstoffen’ plaats die zich toespitst op zeldzame metalen ‘om onze groene revolutie mee te realiseren’.

Citaat:
Bij de jacht op grondstoffen dreigen met name Afrikaanse landen waar zich 30% van alle grondstoffen bevinden, de dupe te worden. Door de veelal corrupte regimes zijn er grote misstanden op het gebied van arbeidsomstandigheden, mensenrechten en milieu. Het gebeurt vaak dat omwonenden hun land kwijtraken door de uitgifte van mijnbouwconcessies en zien zij hun waterbronnen opdrogen omdat het water zich verzamelt in de kraters van de open mijnbouw. Bovendien raakt het water zwaar vervuild door illegaal gebruik van giftige chemicaliën en leidt het vaak tot ontbossing van aangrenzende gebieden (hout wordt gebruikt voor de productie van houtskool). Verder is het bekend dat bij de mijnbouw in Afrikaanse landen op grote schaal kinderarbeid plaatsvindt.

IMANDRA schreef:
Fijn dat je dat toegeeft :j ik kan me echt wel voorstellen dat als je boer bent het af en toe hoog zit! Maar met dat soort opmerkingen draag je zelf net zo goed bij aan de polarisatie, dat is jammer. Als ik zo lees komt die polarisatie in mijn beleving eigenlijk meer van de rechtse / boerenkant, ipv van links. Van wat ik zoal lees is links juist voor een agri sector van (kleinere) groene boeren, ipv alleen de megastallen die overblijven met rechts beleid?

Mwah, afgelopen maanden hoorde ik zowat ieder uur Wakker Dier op de radio mensen oproepen om te gaan 'koekeloeren'. Bij gewone (?) melkveebedrijven zoals die van ons. Afgezien van hoeveel geld zo'n megacampagne kost, vind ik het tenenkrommend om mensen zo tegen ons op te zetten. Wij hadden toevallig dit voorjaar een koe met een vreselijk hardnekkige ontsteking aan haar linker achterpoot. Liep vreselijk kreupel, viel heel erg af, zag er niet uit, ik werd er bloed chagrijnig van omdat ik er een pesthekel aan heb als mijn dieren iets mankeren. Een voorbijganger zou maar zo kunnen denken dat wij dat dier inderdaad uitgeput en gesloopt hebben, zoals WD dat dan graag noemt. Maar eindelijk na 3 zware antibioticakuren en meerdere bezoeken van professionele bekapper hebben we het voor elkaar gekregen, ze loopt inmiddels weer als een trein en komt zelfs weer mooi in conditie *\o/*

Maar goed, lang verhaal kort. Ik kan je vertellen dat het op zijn zachtst gezegd niet echt een lekker gevoel geeft om 's morgens tijdens het melken dat riedeltje weer te horen, terwijl je een uur later je stokkreupele koe de weg over moet steken waar dikwijls wandelaars en fietsers even moeten wachten...

IMANDRA schreef:
We produceren nu eenmaal veel meer dan we als land nodig hebben en met de helft van de veestapel redden we ons prima aldus de onderzoeken en opinies die ik heb gelezen. Is een halve veestapel met gezonde en rendabele boerenbedrijven niet beter dan een hele veestapel (en meer boeren) met boeren die hun hoofd moeilijk of nauwelijks boven water kunnen houden?

Deze uitspraken begrijp ik ook nog steeds niet.

1. Natuurlijk redden we ons, dat lijkt me zo klaar als een klontje. We schroeven gewoon de import van de gewenste producten op en klaar zijn we.
2. Ben je op de hoogte van het nieuwe GLB-beleid (lees: een waslijst aan duurzaamheidseisen)? Op welke manier gaat dit de rendabiliteit van een gemiddeld agrarisch bedrijf precies verbeteren?

IMANDRA schreef:
Maar dan heb je het over de totale productie, niet die van voedselgroepen zoals kalfsvlees bijvoorbeeld. Is nog wel een verschil. Wil je het heel rigoureus doen dan kan je met een halvering van de landbouwgrond Nederland prima voeden (maar wel met lokale en seizoensproducten). Ik neem toch aan dat met 80% export er best wat minder kan qua productie, daar leidt de Nederlander voedselconsumptie niet onder. Wat mij (als leek) betreft kan de helft van de boeren die weg moeten door die halvering van de veestapel prima gewassen gaan verbouwen die in Nederland geconsumeerd worden (of überhaupt landbouw). Volgens mij -maar verbeter me als ik dat verkeerd zie- zou je dan toch flink vooruit gaan qua duurzaamheid zonder dat de boer hoeft te stoppen met boeren. Je moet alleen een ander product gaan verbouwen. Of moeten we in jouw optiek star vasthouden aan zo veel vlees (bijvoorbeeld) puur omdat de boeren anders zielig zijn want ze moeten stoppen of wat anders gaan doen qua boeren?

Mits de huidige productie per hectare en dier op peil blijft (https://edepot.wur.nl/254079). Dat gaat dus niet samen met de extensivering die dezelfde (?) groep mensen op het wensenlijstje heeft staan.

Jij moet in mijn optiek helemaal niets, behalve doen waar je je zelf goed bij voelt :) Wel dierlijk voedsel, prima. Geen dierlijk voedsel, prima. En alles daar tussenin, ook prima. Maar jij bent niet iedereen op deze wereld en in mijn optiek is het egoïstisch om onze Nederlandse landbouwgrond (grotendeels) alleen voor onze eigen consumptie te gebruiken. Soms denk ik wel eens dat Nederlandse niet-agrariërs (ik vind het woord leek al gauw denigrerend overkomen, en dat is niet mijn bedoeling) denken dat het overal ter wereld mogelijk is om 'gewoon goed' voedsel te verbouwen zoals we dat hier kunnen omdát we gezegend zijn met goede landbouwgrond en een goed klimaat. En dat is een stukje naïviteit waar ik mij wel een beetje zorgen over maak.

Andersom dan, zie jij het zitten om de Nederlandse consument tot een bepaald dieet te verplichten? Want als we gaan moeten zitten wachten tot de consument zich aanpast, wegen we straks een ons en zijn we nog steeds allemaal (even gechargeerd gezegd) hetzelfde :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:37

Doelde meer op politiek: Wakker dier noem ik geen politieke partij (ook geen fan van hun trouwens).

We hoeven wat mij betreft ook niet alleen voor Nederlandse consumptie te verbouwen hoor. Ik stel alleen dat het helemaal niet zo verkeerd is om eens kritisch te kijken naar wat de impact is van wat we verbouwen / verzorgen, waarvan een groot deel export is.

Dus nee ik weet dat niet ieder land alles (rendabel) lokaal kan verbouwen of verzorgen. En nee verplichten tot een bepaald dieet hoeft ook niet.

Maar wat meer de balans opzoeken? Graag.

Je mag overigens best leek zeggen hoor, beestje mag bij de naam genoemd worden :D.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 06:28

Eh Tiepfoudt, ik noemde die importkalveren om de overige boeren te helpen, als dat ook alweer als negatief gezien wordt dan is het moeilijk praten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 06:59

Wat betreft grondstoffen en mijnbouw; veel grondstoffen kunnen we niet lokaal mijnen helaas. En om de een of andere reden worden daar altijd elektrischs auto’s bij gehaald, maar dat is een verwaarloosbaar klein deel van de mijnbouw. Google maar bv eens naar de olievelden in Irak, walgelijk wat daar gebeurt om onze benzine en kunststoffen te kunnen produceren.
En het is bizar hoeveel metalen er gemijnd worden. Lithium voor accu’s is maar een enorm klein deel.
Afbeelding
Maar veel grondstoffen zijn hier in Nederland/Europa niet of nauwelijks te vinden.
Maar waarom wij vlees uit Argentinië halen en vervolgens in Nederland geproduceerd vlees verschepen naar het buitenland, dát is echt complete kolder.
Wat mij betreft mag er heel veel import- en exportbelasting geheven worden op alle producten die gewoon in Nederland gewonnen kunnen worden. Het slaat nergens op om scheepsvrachten vol soja voor veevoer hierheen te transporteren om het vlees vervolgens weer naar Azië te verschepen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 07:27

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 07:42

Raineri schreef:
Joehoe??
[NM] steun onze boeren

Ga hier even door of zo

Nou dat topic lijkt me niet geschikt voor een aantal mensen hoor :+

Er is een ander topic dacht ik, waar voors en tegens besproken werden, maar dat leidde uiteindelijk tot niks, dus ik denk dat dat doodgebloed is..

Op politiek gebied ben ik echt heel beniewd wat er met deze materie gedaan gaat worden.. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:21

Voor mij is het heel simpel, het is niet de schuld van de een of de ander.

Het is een gevolg van een jarenlang beleid wat al begon bij de VOC en het halen van specerijen en thee uit andere landen. De aardappel uit Amerika etc.

Ruilhandel over de hele wereld is echt al iets wat eeuwen bestaat, alleen nu is het transport e.d allemaal veel vervuilender.

Nederland export ook heel veel paarden, kun je ook wat van vinden milieu technisch gezien.

Ik blijf er in ieder geval bij dat het niet logisch is om wel steeds meer mensen in Nederland te krijgen en steeds minder boeren. Ben wel voor een andere manier van boeren maar dat zijn veel boeren ook, alleen worden ze vaak tegen gewerkt door de overheid. En dat is het laatste wat ik zeg over boeren.

Schrijnend trouwens dat er zo omgegaan wordt met Afrikaanse mensen en hun land. Zo maak je ook dat mensen proberen elders een beter leven te krijgen. Zulke problemen moeten eens in de kern opgelost worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 08:50

Ruilhandel, im- en export is niet echt het probleem, dat moet je gewoon doen als piepklein landje. De vraag is alleen hoeveel en van wat. Als je als minilandje maar liefst 70% exporteert dan produceer je misschien wel een klein beetje teveel. En ja, we importeren ook een hoop - het maakt Nederlanders niet zoveel uit waar het vlees vandaan komt, als het maar goedkoop is. En kennelijk is vlees uit het buitenland halen nóg goedkoper dan het hier in Nederland halen. Dan is de belangrijkste vraag - laten we consumentvraag en de drang naar spotgoedkoop vlees echt leidend zijn? We kunnen er bewust voor kiezen om minder vlees te importeren en meer eigen vlees in de schappen te brengen. Dan zal vlees misschien een beetje duurder worden en hebben we ipv 93208 soorten misschien 29200. Maar hoe erg is dat? Het is niet eens zó lang geleden dat vlees een luxeproduct was.

Ik snap dat de discussie vervelend is, maar het is wel hét belangrijkste thema voor de komende verkiezingen. Als de trend voor de provinciale verkiezingen zich voortzet, wordt BBB waarschijnlijk de grootste. Stikstof / milieu / boeren in Nederland is een dingetje.

Wat feitjes over geen boer, geen voer: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... sument.%22

Elisa2 schreef:
Schrijnend trouwens dat er zo omgegaan wordt met Afrikaanse mensen en hun land. Zo maak je ook dat mensen proberen elders een beter leven te krijgen. Zulke problemen moeten eens in de kern opgelost worden.

#hoedan? Gewoon zorgen dat heel Afrika ineens welvarend wordt?

Tiepfaudt schreef:
Mooie bijdrage
Andersom dan, zie jij het zitten om de Nederlandse consument tot een bepaald dieet te verplichten? Want als we gaan moeten zitten wachten tot de consument zich aanpast, wegen we straks een ons en zijn we nog steeds allemaal (even gechargeerd gezegd) hetzelfde :')

Ik pak deze er even uit - ja, ik vind dat dus wel. We hebben echt een ongekend luxeniveau in wat we allemaal kunnen consumeren en tegen wat voor prijzen. Ja, ook al stijgen de prijzen. Ik denk toch weer aan 1x per week vlees wat onze ouders misschien nog wel hebben gedaan. Tot een compleet ander dieet verplichten lijkt me niet haalbaar - als je aan de Nederlandse consumentenvrijheid gaat zagen staat iedereen op z'n achterste benen, we willen altijd alles, alles goedkoop, en na mij de zondvloed - maar met beleid een klein beetje minder importeren[i] en eigen vlees op de schappen tegen een eerlijke prijs zou ik geen bezwaar tegen hebben.
Laatst bijgewerkt door nps op 18-07-23 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:02

nps schreef:
Ik snap dat de discussie vervelend is, maar het is wel hét belangrijkste thema voor de komende verkiezingen. Als de trend voor de provinciale verkiezingen zich voortzet, wordt BBB waarschijnlijk de grootste. Stikstof / milieu / boeren in Nederland is een dingetje.

Wat feitjes over geen boer, geen voer: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... sument.%22

Elisa2 schreef:

#hoedan? Gewoon zorgen dat heel Afrika ineens welvarend wordt?

Tuurlijk. Is heel belangrijk. Als het inderdaad in het licht is van politiek beleid - het onderwerp van dit topic. De rest mag wat mij betreft elders. Ik kom hier om ook invloeden mee te krijgen over een andere politieke kleur om een weloverwogen beslissing te maken. Niet een heel betoog over sec de agrarische sector.

Nou ja zelf maar een schot voor de boeg. Ik zou het echt een beschamende vertoning vinden als BBB de grootste wordt. De partij is in rap tempo opgezet en mijn verwachtingen zijn zeer laag. Daar kan de BBB niet eens wat aan doen, ze kunnen hooguit wat kleine dingen aanpassen maar grote veranderingen kunnen ze niet maken in het beleid. Ik zie niet in hoe zij als leider stabiliteit zal gaan brengen door verscheidene uitspraken die zij heeft gedaan over hoe zij te werk wilt gaan. Ik begrijp de reden waarom mensen hierop stemmen maar dit lijkt me geen oplossing. Het is weer water bij de wijn, weer uitstel en weer geen echt leiderschap.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:11

IMANDRA schreef:
ruitje schreef:
'Je moet alleen een ander product gaan verbouwen' ... Dan schiet je toch compleet voorbij aan de grondsoort, de aanwezige machines, gebouwen en de kennis van de boer.

Dat is net zoiets als tegen een kapper zeggen: dan word je toch een restaurant, kun je dat pand gewoon houden :+ . En dat zou nog kunnen, idealistisch gezien. Je kunt niet overal aardappels in de grond stoppen :o .

En je houd niet star vast aan vlees omdat anders de boeren zielig zijn. ( wat een zin ook echt :o ) maar omdat die vraag er gewoon is vanuit de consument.

Overigens zie je zeker wel aan de linkse kant dat er gezegd word dat boeren weg moeten.

[ Video ]

Niet biologisch he, nee, gewoon de hele veehouderij weg...

Ik wilde ook niet impliceren dat het makkelijk of zelfs realistisch was, het was meer ter illustratie. Dat het boeren an sich geen probleem is, maar wát ze boeren des te meer. En nee, we produceren niet omdat er vraag is vanuit de (Nederlandse) consument. Wereldwijd, ja, maar gezien de consequenties kan je je afvragen of we dat dan wel moeten doen (waarop veel linkse partijen dus zeggen: nee laten we dat minderen). Dan is het economisch vs ecologisch, het gaat niet direct om onze eigen voedselvoorziening.

Ik blijf die focus op alleen de export en niet de import ernaast leggen bijzonder vinden.
Net zoals ik het opvallend vind dat de boeren steeds de zwarte piet toegeschoven lijken te krijgen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:13

Ach, de BBB kan echt niet alleen regeren dus er zullen toch compromissen gesloten moeten worden.

Het is niet alsof hun programma geheel gevolgd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:14

Over Afrika..gewoon niet meer boren daar en hun land inpikken en drinkwater vervuilen zou al een boel schelen denk ik. ;)

Ik vind dat Nederlanders teveel dierlijke producten nuttigen ja, niet alleen vlees maar ook zuivel. Dat kan allemaal best een onsje minder. BBB staat niet voor het vermeerderen hier van maar voor gezond boeren. En persoonlijk denk ik dat wat nuchter boerenverstand een absolute aanwinst is in de politiek.

https://boerburgerbeweging.nl/standpunt ... de-boeren/

Verder genoeg over de boeren, de boeren zijn echt het probleem niet.

Men mag sowieso wel wat minder importeren, fruit in de winter is al belachelijk. Als mensen weer leren wecken dan hebben ze ook fruit in de winter. Met wat fermentatie er bij wat goed is voor een gezonde darmflora en zo blijven mensen ook wat langer gezond. Ook weer goed om de zorgkosten naar beneden te krijgen. Win- Win situatie. ;-)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:14

1,5 procent van het BNP is puur landbouw. Over de overige 98,5 procent van de economie zullen toch ook besluiten genomen moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:16

Fitzroy schreef:
Ach, de BBB kan echt niet alleen regeren dus er zullen toch compromissen gesloten moeten worden.

Dat lijkt niet iedereen in de gaten te hebben. Ik krijg het gevoel dat men denkt dat zij het hele beleid kunnen veranderen en de opdracht die er ligt van tafel kunnen vegen. Lijkt me niet echt realistisch. Ze zouden toch ook met andere partijen in een kabinet komen. c

Vanuit de oppositie kun je natuurlijk heel populair van alles willen, of je het echt voor elkaar krijgt moet nog blijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:21

het zou het mooist zijn als ieder land welvaart kent en zelfvoorzienend kan zijn met betrekking tot hun voedsel. Maar dat is helaas niet zo. Ik ben heel benieuwd wat de gevolgen gaan zijn nu Rusland zich heeft teruggetrokken uit de graandeal.. er zijn toch best wat landen afhankelijk van dat graan.

Net als er ook best een aantal landen graag de producten uit Nederland importeren. Gelukkig is dat nog wel mogelijk. Het overgrote deel van de export gaat overigens naar omliggende landen in de EU, dus vrij lokaal.

De handelsdeals als CETA of Mercosur zijn tegenstrijdig met waar we in Nederland voor pleiten.
Er wordt hier voedsel geïmporteerd en geconsumeerd wat we van onze eigen regelgeving niet mogen produceren. En dat vind ik een beetje raar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:23

Mij lijkt het precies andersom, sommige mensen lijken zo bang voor de BBB en dat zij alle liggende afspraken van tafel kunnen vegen, dat ze vergeten dat er ook nog andere partijen meedoen...

Het was altijd zo "nou, je kunt Rutte niet overal de schuld van geven want hij doet het niet alleen", "nou nou de VVD doet het niet alleen hoor, er zijn ook nog anderen".. en nu wordt misschien de BBB de grootste en dan is er paniek want dan gaat het land naar de klote en gaat alles alleen maar over de boeren...
wat maakt het gevoel dat het nu anders zal gaan dan eigenlijk? Het blijft toch een samenstelling van meerdere partijen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:29

Jessix schreef:
Fitzroy schreef:

Dat lijkt niet iedereen in de gaten te hebben. Ik krijg het gevoel dat men denkt dat zij het hele beleid kunnen veranderen en de opdracht die er ligt van tafel kunnen vegen. Lijkt me niet echt realistisch. Ze zouden toch ook met andere partijen in een kabinet komen. c

Vanuit de oppositie kun je natuurlijk heel populair van alles willen, of je het echt voor elkaar krijgt moet nog blijken.

Klopt helemaal. En dan wordt er weer geroepen dat partijen hun beloften niet waarmaken en leugenaars zijn. Ik denk dat de BBB een hele goede oppositiepartij zou zijn als stem van de boeren, maar niet in de coalitie. BBB samen met de VVD in de coalitie komen is - denk ik - exit natuur, doei met je EU regels en hallo ongebreidelde marktwerking. Dan is de stem van mensen die milieu en stikstof wel belangrijk vinden niet helemaal vertegenwoordigd, tenzij ze een meer linkse partij erbij doen. Overigens mijn onderbuikgevoel.

Elisa2 schreef:
Over Afrika..gewoon niet meer boren daar en hun land inpikken en drinkwater vervuilen zou al een boel schelen denk ik. ;)

Dat is weer een hele andere discussie ;) Ik ben zelf in Afrika geweest, oa een week in Sierra Leone, verder in Marokko, Mauritanie, Senegal & Gambia. Alles wat een beetje ertoe doet is inderdaad in handen van andere continenten. Mijnbouw veelal Engels, wegenbouw allemaal chinees. Hotelwezen (voorzover aanwezig) vooral Libanees. De bevolking zelf is grotendeels ongeletterd en arm, als er iets te halen valt gebeurt dat altijd door het buitenland. Om iets van eerlijke concurrentie te krijgen moet je eigenlijk het hele volk gaan opleiden naar westerse maatstaven. En of je dat moet willen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:32

Cer schreef:
Mij lijkt het precies andersom, sommige mensen lijken zo bang voor de BBB en dat zij alle liggende afspraken van tafel kunnen vegen, dat ze vergeten dat er ook nog andere partijen meedoen...

Het was altijd zo "nou, je kunt Rutte niet overal de schuld van geven want hij doet het niet alleen", "nou nou de VVD doet het niet alleen hoor, er zijn ook nog anderen".. en nu wordt misschien de BBB de grootste en dan is er paniek want dan gaat het land naar de klote en gaat alles alleen maar over de boeren...
wat maakt het gevoel dat het nu anders zal gaan dan eigenlijk? Het blijft toch een samenstelling van meerdere partijen?

Mijn angst zit hem weer in de instabiliteit. Een populistische partij aan het roer, veel gebekvecht en wederom geen vooruitgang en leiderschap. En ook boeren zullen hierdoor op de lange termijn niet geholpen worden. Het maakt me eerlijk gezegd op inhoud steeds minder uit wie de grootste wordt, hoewel ik er wel een paar ken die ik absoluut niet wil. Het gaat mij meer op leiderschap, wie is capabel? Wie gedraagt zich netjes op inhoud? Wie geeft er echt om de vooruitgang van Nederland en niet het ego om de grootste te worden.

Wat dat betreft vind ik het eeuwig zonde dat Kaag weg is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:37

Jessix schreef:
Fitzroy schreef:

Dat is toch bij elke partij zo.
Ze zullen allemaal water bij de wijn moeten doen.
Ook misschien op klimaat gedram. Daar aan werken prima, maar niet zoals het nu door de strot geramd word.
Logisch dat mensen daar tegenin komen, modaal en daaronder kan dat niet betalen.
Niet dat ze er niets aan willen doen, wat er dan van gemaakt word.
Dus ja een BBB zal niet kunnen doen wat ze willen, maar PVDAGL ook niet

Cer schreef:

Precies dat, mij lijkt het juistpaniekvoetbal bij ieder die niet voor BBB is.
Maar waarom? Alsof BBB ineens alles veranderd. Ja misschien de gekte wat stopt, maar meer niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:47

Welk klimaatgedram wordt er door de strot geduwd dan? Noem eens wat voorbeelden?
Ik zie juist nauwelijks iets gebeuren. Mensen en vooral bedrijven kunnen lekker door gaan met vervuilen, en we gaan never nooit de doelstellingen halen op dit tempo.

En met BBB en andere rechtse partijen wordt dat alleen maar erger.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:10

BrankaZ schreef:
IMANDRA schreef:

Ik blijf die focus op alleen de export en niet de import ernaast leggen bijzonder vinden.
Net zoals ik het opvallend vind dat de boeren steeds de zwarte piet toegeschoven lijken te krijgen.

Oh wat mij betreft mag import ook wel minder hoor. Daar hangt ook veel vervuiling aan, al kijk je alleen nog maar naar logistiek en niet de rest. We hebben in Nederland echt prima producten, diezelfde producten hoeven imo niet ook nog uit het buitenland te komen.

Nou de boeren zijn ook gewoon onderdeel van het probleem. Niet de enige en ze moeten het ook niet alleen oplossen, en ze demoniseren is ook niet juist. Maar laten we vooral zo realistisch en eerlijk mogelijk naar de situatie kijken (en ja dat betekent dat naast de agrarische sector óók andere industrieën moeten aanpassen).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:14

Je bedoelt eerlijk en realistisch volgens hoe het als jou het beste is, niet eerlijk en realistisch via meerdere manieren?

Nu ben ik er echt weg van... kom in 1 topic bewust al niet en dan hier weer dezelfde lp die hangt....

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:16

Nouja, de grootste vervuiler is wel het laaghangendfruit waarme je het snelst de meeste milieuwinst te behalen valt. En dat is toch echt de intensieve (melk)veehouderij als ik het internet mag geloven.

Voor de duidelijkheid - wat we exporteren hoeft niet aangevuld te worden met import, dat zijn echt twee compleet andere dingen. We importeren dingen die goedkoper zijn om "van buiten" te halen (denk rundvlees), we exporteren dingen omdat we belachelijk veel produceren voor een klein landje en daar (dik) geld mee te verdienen is.

Het blijft toch echt lastig discussieren als men het fundamenteel oneens blijft over dat stikstof a. een probleem is (ja, dat is het) en b. wie de grootste vervuiler is (de intensieve veehouderij).

Raineri schreef:
Mijn angst zit hem weer in de instabiliteit. Een populistische partij aan het roer, veel gebekvecht en wederom geen vooruitgang en leiderschap. En ook boeren zullen hierdoor op de lange termijn niet geholpen worden. Het maakt me eerlijk gezegd op inhoud steeds minder uit wie de grootste wordt, hoewel ik er wel een paar ken die ik absoluut niet wil. Het gaat mij meer op leiderschap, wie is capabel? Wie gedraagt zich netjes op inhoud? Wie geeft er echt om de vooruitgang van Nederland en niet het ego om de grootste te worden.

Dat. Zwartmaken, bekvechten, achterban mobiliseren via social media... ik ben er geen fan van. Dit wordt weer de zoveelste partij die ineens heel groot wordt, ineens allemaal troepvolk overal vandaan trekt om de zetels maar te vullen en daarna uiteenvalt in 938 splinterpartijtjes. Denk ik. Ik vind de inhoud oneindig veel belangrijker dan de persoon die het uitdraagt (al moet die wel politiek capabel zijn) en ben eerder opzoek naar een duurzame langetermijnvisie dan het kortdurende kiezerspleasen. Nu gaat het ook weer veel over wie vind ik aardig, wie bevalt me, wie vind ik "sympathiek".... alsof het een soort modeshow is
Laatst bijgewerkt door nps op 18-07-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt