Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:26

Bron SkyNews

Frankrijk belooft Oekraïne te helpen de winter door te komen

De Franse president Emmanuel Macron heeft vandaag beloofd Oekraïne te helpen de winter door te komen.

Na een telefoontje met Volodymyr Zelenskyy zei hij dat Frankrijk ook zal helpen bij het herstellen van water- en energie-infrastructuur die is beschadigd door Russische stakingen.

Macron zei dat hij de luchtafweer van Oekraïne zal helpen versterken en had ermee ingestemd om op 13 december een internationale conferentie in Parijs te houden om de Oekraïense burgers in de winter te steunen.

Een bilaterale conferentie op 12 december zal ook gericht zijn op het verkrijgen van steun voor Oekraïne van Franse bedrijven, zei Macron in een verklaring.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:49

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Wat betreft de graandeal kwam ik het volgende bericht tegen :wow: Daar gaan ze vast mee akkoord, not :=

Poetin eiste dat Oekraïne de veiligheid van de Zwarte Zeevloot zou garanderen in ruil voor de export van graan.

Nou ja, die eis is normaal gesproken niet onredelijk. Maar als de eis komt van iemand die prima in staat is om op zijn eigen materieel te schieten om anderen de schuld te geven wordt het net weer effe anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 17:01

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~ac2e374a/

Artikel over brokstukken van een Russische raket die in Moldavië neerkwamen. Tevens claimt het land dat Rusland over hun land die raketten heeft laten gaan.

Enfin, waarschijnlijk alleen ramen kapot ea klein materiële schade en geen mensen gewond of erger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:34

irmaz schreef:
Babootje schreef:
Wat betreft de graandeal kwam ik het volgende bericht tegen :wow: Daar gaan ze vast mee akkoord, not :=

Poetin eiste dat Oekraïne de veiligheid van de Zwarte Zeevloot zou garanderen in ruil voor de export van graan.

Cowboy55 schreef:
Nou ja, die eis is normaal gesproken niet onredelijk. Maar als de eis komt van iemand die prima in staat is om op zijn eigen materieel te schieten om anderen de schuld te geven wordt het net weer effe anders.

Dit betreffende zegt Oekraine dat de militaire vloot van Rusland gewoon een legitiem doelwit is. Zonder toe te geven dat ze er part of deel aan hebben gehad. Ze zeggen dat Rusland zelf een beetje dom gedaan heeft met hun explosieven. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:40

Oekraine trotseert inmiddels Rusland met ruggesteun van Turkije en de VN door 12 schepen met graan met de bestemming Ethiopie te laten vertrekken.

Bron SkyNews
Ukraine has shipped a wartime record volume of grain despite Russia withdrawing from an international deal and warning shipments without its consent would be "more risky" and "dangerous".

Twelve vessels set off from Ukrainian ports on Monday carrying 354,500 tonnes of agricultural products, Odesa's military administration said - including 40,000 tonnes of grain on the Ikaria Angel, a vessel headed for Ethiopia, where a severe drought is affecting millions of people.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:51

Bron Twitter

USA levert 8 NASAM luchtverdedigingssystemen aan Oekraine.

Verder berichten van WarMonitor dat Bakhmut in handen is van Oekraine en dat de Russen daar zware verliezen lijden (nog niet geverivieerd).

Het is verder weer vrij stil v.w.b frontberichten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:06

Babootje schreef:
Verder berichten van WarMonitor dat Bakhmut in handen is van Oekraine en dat de Russen daar zware verliezen lijden (nog niet geverivieerd).

Ik zag vanmiddag ook berichten voorbij komen die daar op hintten. Dat gaat Prigozhin niet leuk vinden {:}

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:18

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:20

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Ik zag vanmiddag ook berichten voorbij komen die daar op hintten. Dat gaat Prigozhin niet leuk vinden {:}

De grens schuift steeds verder van Bakhmut, maar ook de Oekraïense verliezen zijn fors daar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:24

irmaz schreef:
Babootje schreef:

martichr schreef:
De grens schuift steeds verder van Bakhmut, maar ook de Oekraïense verliezen zijn fors daar.

Dat geloof ik ook wel. Het zijn pittig zware gevechten daar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:31

martichr schreef:

Hier ook trouwens duidelijk zichtbaar dat de oorlog een religieus tintje word gegeven van de gelovige godvrezende aziatische moslims tegen het satanistische westen met hun lage moraal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:32

Babootje schreef:
Bron Twitter

USA levert 8 NASAM luchtverdedigingssystemen aan Oekraine.

Het is verder weer vrij stil v.w.b frontberichten.

Die zijn in augustus al beloofd las ik vanmiddag op twitter vanuit ministerie van defensie van Oekraïne. Twee worden binnenkort geleverd. Ze zijn er blij mee maar zijn geen 8.nieuwe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:34

Ja dat had ik ook gelezen. Waren in augustus al besteld, maar de levering is nu aanstaande.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:36

Babootje schreef:
Ja dat had ik ook gelezen. Waren in augustus al besteld, maar de levering is nu aanstaande.
Volgens mij 2 vd 8 (?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:41

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Volgens mij 2 vd 8 (?)

Weet ik niet. Zullen het wellicht niet alle 8 tegelijk zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:09

Klopt ,want wat ik begrepen heb zijn de andere nog in de maak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:21

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:49

pien_2010 schreef:
Aandeel van het militaire budget voor militaire hulp aan Oekraïne

https://mobile.twitter.com/ukraine_map/ ... 7089489921

Nederland staat zo laag dat het er niet bij staat

Ik had een ander plaatje gezien waar Nederland wel bij stond. Als ik me goed herinner met 1,4% (België deed daar 1,9%). Dus nog steeds laag maar boven Frankrijk.

Frankrijk heeft trouwens vandaag toegezegd om Ukraïne te gaan helpen om de winter door te komen. Ik geloof o.a. door te helpen met het repareren van de stroomvoorzieningen maar ik dacht ook met meer anti afweergeschut. Frankrijk heeft tot nu toe erg weinig gedaan (behalve natuurlijk regelmatig bellen met Putin := )

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:51

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:
Volgens mij 2 vd 8 (?)

De rest moet nog geproduceerd worden dacht ik.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:52

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:48

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:12

Grappig: op National Geographic zijn nu beelden over de tankversperringen van de WW2 Siegfried Line bij Aken. Deels in de achtertuin van mijn (groot-)ouders. Toch iets beter gemaakt dan het goedkope Russische imitatie 78 jaar later. Deze dingen liggen er nog steeds.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 23:59

Cowboy55 schreef:
Grappig: op National Geographic zijn nu beelden over de tankversperringen van de WW2 Siegfried Line bij Aken. Deels in de achtertuin van mijn (groot-)ouders. Toch iets beter gemaakt dan het goedkope Russische imitatie 78 jaar later. Deze dingen liggen er nog steeds.

Geen traktors in Duitsland? O:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 00:37

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Geen traktors in Duitsland? O:)

Veel tractors. Maar de moeite niet waard. Bovendien liggen er (waarschijnlijk) 78 jaar oude mijnen onder die Drakentanden. En die krengen gaan ook nog (in tegenstelling tot die Wagner shyte) 2 meter de grond in. Opruimen kost een godsvermogen en creeert flinke gaten in het landschap. Lekker laten zitten. Levende geschiedenis.