Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:48

Ik snap nooit waarom men altijd zo op de pik getrapt is als alles duurder word. Denken jullie dat dit enkel in ons land zo is? Het is in heel de EU zo.
En hoezo zullen hoge inkomens daar enkel aan verdienen? Dat is ook zo een kul argument. Net of rijk zijn een schande voor de samenleving is. De meesten werken toch echt keihard hoor!
Het is oorlog in Europa en het zij zo en ja er komt een schaarste aan bepaalde producten. Als je daar over klachten hebt moet je bij Putin zijn!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:57

Ik geloof niet dat ik je bericht begrijp?
Ik denk dat de meeste wel weten dat het niet alleen in Nederland duur word.
En ja de hoge inkomens werken zeker hard, maar de mindere inkomen vaak zeker zo hard, vaak vooral lichamelijk.
Maar die voelen het wel het meeste. Kopen bijvoorbeeld ook niet even een elektrische auto om brandstof te besparen, want die is te duur.
Rijk zijn is geen schande ook dat zegt niemand, dus nee begrijp je niet zo...
Mag men niet benoemen dat er een groep mensen is die buiten de potjes valt maar geen reserve meer heeft?

Popstra schreef:
Ik snap nooit waarom men altijd zo op de pik getrapt is als alles duurder word. Denken jullie dat dit enkel in ons land zo is? Het is in heel de EU zo.
En hoezo zullen hoge inkomens daar enkel aan verdienen? Dat is ook zo een kul argument. Net of rijk zijn een schande voor de samenleving is. De meesten werken toch echt keihard hoor!
Het is oorlog in Europa en het zij zo en ja er komt een schaarste aan bepaalde producten. Als je daar over klachten hebt moet je bij Putin zijn!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:04

SusanH schreef:
Als je modaal of er net boven zit is het vaak nog lastiger. Net geen recht op huursubsidie, zorgtoeslag etc. Maar wel alles duurder. Het wordt voor bijna iedereen moeilijker alleen de groep met de hoogste inkomens gaat er weinig van merken. Die verdienen er waarschijnlijk zelfs aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:05

Denk dat de groep die het niet meer kan betalen steeds groter wordt. Eerst waren het alleen de minima die last hadden van prijsstijgingen, maar ik denk dat het nu t/m modaal wel gevoeld gaat worden. Vergeet niet dat modaal vaak ook een hypotheek heeft lopen op een huis wat 10 jaar geleden nog prima in hun budget paste.
Ik ben dankbaar dat mijn huis hypotheekvrij is, maar ik hou m'n hart vast voor alle bizarre prijsstijgingen op zaken die gewoon tot de eerste levensbehoefte horen zoals energie, benzine, boodschappen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:08

Bron NOS
Citaat:
Rusland dreigt met het stoppen van gas via de Nord Stream 1-pijpleiding
Voor het eerst sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft Rusland met de mogelijkheid gedreigd de gasleveranties via de Nord Stream 1 te stoppen. De Russische vicepremier Alexander Novak uitte het dreigement in een verklaring voor de Russische staatstelevisie.

Via de Nord Stream1-pijpleiding wordt Russisch gas naar Duitsland vervoerd. Eerder besloot Duitsland een andere pijpleiding naar Rusland, de Nord Stream-2, voorlopig niet in gebruik te nemen vanwege de oorlog in Oekraïne.

"In verband met de ongefundeerde beschuldigingen tegen Rusland over de energiecrisis in Europa en de instelling van een ban op de Nord Stream 2, hebben we ieder recht om een soortgelijk besluit te nemen en een embargo af te kondigen op het pompen van gas door de Nord Stream 1-pijpleiding", zei Novak in de verklaring.

Hij voegde eraan toe dat de regering "tot dusver zo'n beslissing niet neemt".

Alleen door de dreiging maken ze het nog duurder vrees ik

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:12

Popstra schreef:
SusanH schreef:
Als je modaal of er net boven zit is het vaak nog lastiger. Net geen recht op huursubsidie, zorgtoeslag etc. Maar wel alles duurder. Het wordt voor bijna iedereen moeilijker alleen de groep met de hoogste inkomens gaat er weinig van merken. Die verdienen er waarschijnlijk zelfs aan.

Dus?

Dat deze waarschijnlijk er niets van gaan merken is toch zo?
En of er aan gaan verdienen weet ik niet.

Daar staat toch niet dat ze niet hard werken oid?
Dat doen zoveel mensen in Nederland hard werken, alleen ze verdienen er zo weinig mee dat ze het niet meer op kunnen vangen.
Ook geen investeringen kunnen doen als huis isoleren (bij huur sowieso geen optie) of een elektrische auto rijden enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:13

Mijn vriend zit ook net onder modaal inderdaad, maar verdient wel te veel voor elk soort toeslagen. Dan betaal je én behoorlijk veel belasting, én al je vaste lasten voor de volle 100%.. Nu wonen wij gelukkig goedkoop, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand die nog eens een hypotheek heeft of duur gehuurd zit, echt niet veel meer over zal houden dan iemand met een minimumloon. En daar werk je dan enorm hard voor en heb je een dure opleiding voor gevolgd. Dat is best zuur inderdaad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:17

Popstra schreef:
Ik snap nooit waarom men altijd zo op de pik getrapt is als alles duurder word.

Omdat er mensen zijn die gewoon echt niet meer weten waar ze het zoeken moeten. en ja, dat geldt niet enkel voor Nederland. maar voor de hele EU. Maar ook de gewone Rus zal niet meer weten waar die het zoeken moet. En dat jij ondanks dat het duurder wordt nog rond kan komen is mooi. Maar er zijn mensen die in de betalingsproblemen komen. De energie niet meer kunnen betalen, de huur niet meer kunnen betalen. Er zijn mensen die op straat belanden door dit soort prijsstijgingen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:24

Popstra schreef:

Vergeet niet dat Nederland 1 van de landen is waar de accijns op brandstof, gas etc het hoogst is.
Maar dat sommige het echt lastig hebben om rond te komen wordt het nu allemaal onbetaalbaar.
En dat wilt niet zeggen dat ze het niet weten dat andere landen het ook slecht hebben.

Maar broer van een vriendin van mij moest over naar een andere maatschappij voor gas en elektra (die van hun stopte ermee) en dan val je gelijk onder de nieuwe duurdere tarieven.
Gezin met 2 kleine kinderen.
Offertes die hij kreeg waren allemaal zo rond de € 7500/7700 per jaar, dat is gewoon ruime boven de € 600 per maand! Enkel voor gas en elektra.
Ik weet niet hoe jij het hebt, maar de meeste kunnen dat niet missen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:36

Popstra schreef:

Ik snap niet waar die oordelen vandaan komen. Die zaten ook niet in mijn bericht. Ik constateer alleen dat alles duurder wordt ( wat ook feitelijk gezien zo is) dat dit lastig is voor de meeste mensen is ook een feit. En dat de rijken daar weinig hinder van zullen hebben lijkt me logisch. Daar hangt voor mij geen waarde oordeel aan. Het is wat het is. Zij hebben gewoon het geluk dat ze voldoende middelen hebben om dit op te vangen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:41

Is het altijd zo dat 'de rijken' altijd maar geluk hebben? Of dat hun vermogen door 'geluk' komt? Dat vind ik wel bijzonder.. :)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:44

Dat dit zeer ernstige consequenties gaat krijgen, staat vast. Het leven voor iedereen is door de gebeurtenissen niet eenvoudiger geworden.

De rijken kennen of hebben een trucje wat andere niet kennen of hebben

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:46

Cer schreef:
Is het altijd zo dat 'de rijken' altijd maar geluk hebben? Of dat hun vermogen door 'geluk' komt? Dat vind ik wel bijzonder.. :)

Die zitten dichter bij het vuur en hebben kortere lijntjes tot de bewindspersonen.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:49

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:
Ik maak me vooral zorgen omdat het partijkartel schijt lijkt te hebben aan de burger. De motie op energiebelasting verlaging is door echt alle partijen gesteund maar door de 4 kartelpartijen is de motie wel verworpen.

Het partijkartel moet ook de schatkist bewaken, in tegenstelling tot de oppositie.
Er zal geld (belasting) binnen moeten komen, om de vluchtelingen op te kunnen vangen en de gevolgen van de recessie te kunnen opvangen.

Sorry hoor, maar als je alleen aan de vluchtelingen gaat denken en niet aan je eigen bevolking dan is het een klote regering. Mag best wat voor vluchtelingen gedaan worden, maar denk ook aan je eigen bevolking die het nu echt niet makkelijk ook heeft. Beetje staatskas vullen over de rug van de steeds armere burger vind ik ook echt geen optie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:23

Cer schreef:

Dat zeg ik toch niet? Het is wel zo dat ze in die zin geluk hebben dat een brood van 4 euro, of een tank benzine a 2,30 per liter voor hen te betalen is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:38

Zelf brood gaan bakken is wel goedkoper :j kost even wat werk. Al geeft een broodbakmachine op zich ook ok resultaat zonder al het werk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:45

Ik heb een heel makkelijk no-knead recept gevonden voor brood. Daar hoeft alleen meel, gist, water en zout in, en je hoeft alleen 's avonds het deeg door elkaar te roeren, 's ochtends even dubbel te vouwen en in een gietijzeren pan met bakpapier te gooien, en een paar uurtjes later af te bakken :9 Minder dan 50 cent voor een brood.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:49

8nnemiek schreef:
Ik heb een heel makkelijk no-knead recept gevonden voor brood. Daar hoeft alleen meel, gist, water en zout in, en je hoeft alleen 's avonds het deeg door elkaar te roeren, 's ochtends even dubbel te vouwen en in een gietijzeren pan met bakpapier te gooien, en een paar uurtjes later af te bakken :9 Minder dan 50 cent voor een brood.

En de energie die dat kost? Die gietijzeren pan staat op 't gas of in de elektrische oven?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:53

8nnemiek schreef:

Zou ik dat recept mogen :D?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:54

Waar haal jij je meel? Ik bak ook, met de broodbakmachine. Maar als ik meel in de gewone winkel koop ben ik niet eens veel goedkoper uit. Ik doe het vooral omdat ik vers gebakken brood zo lekker vind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:56

Ik doe het lui met mijn goede keukenmachine. Na het rijzen even wat omvouwen en ik maak er broodjes van. Die zijn sneller goed gaar (20/25 minuten) en dat scheelt weer stroom. :+

Veel molens verkopen het ter plekke. Ook zijn er best veel winkels en molens die online verkopen. :j Supermarkten verkopen ook wel pakken bloem. Met de goedkoopste opties kan het ook mee. Je hebt geen "broodmeel van bv koopmans" nodig :j Gist verkopen ze vaak ook wel. De gistloze versie met bv bakpoeder is ook een optie.

Ik koop zelf biologische bloem per 5 kilo rechtstreeks bij een molen, heb meerdere plekken waar ik terecht kan. Afhankelijk van waar ik rondhang. Dan betaal ik wel iets meer maar nog altijd goedkoper dan het brood dat ik mag hebben bij de supermarkt.

Het voordeel van bloem is, zelf pasta maken kan dan ook. :D Lekker snel klaar met koken ook. 1 minuut is genoeg voor verse pasta
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-03-22 12:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:56

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Zou ik dat recept mogen :D?

Ik ben net ingelogd om dit te vragen :D .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:10

SusanH schreef:
Waar haal jij je meel? Ik bak ook, met de broodbakmachine. Maar als ik meel in de gewone winkel koop ben ik niet eens veel goedkoper uit. Ik doe het vooral omdat ik vers gebakken brood zo lekker vind.

Beter bij een molen kopen is vaak veel goedkoper.

Betaal voor 5 kilo 7,50 euro (bloem). En dan heb ik nog los tarwemeel en maismeel beide 2 kilo, maar daar doe je lang mee.

https://graanenzo.nl/
De site voor hier in de omgeving (Alblasserdam).
Laatst bijgewerkt door Marcella op 08-03-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:14

Popstra schreef:

Nou, de energiebelasting is bij ons veruit het hoogste !
Dus nee, het is niet overal hetzelfde. Met energieprijzen die al 3 keer over de kop gaan , is die hoge belasting er nog overheen voor velen de nekslag.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:16

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:

En de energie die dat kost? Die gietijzeren pan staat op 't gas of in de elektrische oven?

Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar !