Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:30

Mindim, wat een geweldige inhoudelijke, goed onderbouwde reactie weer _/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 10:36

Berdien schreef:
Is dat zo Popstra? Volgens Nu.nl zit het wel wat anders: https://www.nu.nl/binnenland/6218429/as ... terug.html

Citaat:
Mensen uit veilige landen zijn de kleinste groep asielaanvragers. "Vorig jaar kwam slechts 4 procent van alle asielaanvragen uit deze groep", legt woordvoerder Mijke Bol van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) uit. Het kost IND gemiddeld zeven weken om asielprocedures van deze mensen te sluiten: liefst 98 procent van de aanvragen worden afgewezen.

Data vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid bevestigen dit verhaal. Zo was in mei van dit jaar 6 procent van alle aanvragen afkomstig van mensen uit veilige landen. Het gaat dan vooral om mensen uit Marokko en Tunesië.

Citaat:
En dan rest veruit de grootste groep: de 'echte' asielzoekers. Hierbij moet de IND nauwkeurig onderzoek verrichten naar het asielverhaal. De geloofwaardigheid van de persoon en het verhaal wordt dan getoetst, ook in gesprekken met de instantie.

Uit deze groep komen de meeste asielaanvragen binnen. En veruit de meeste van die aanvragen komen van mensen die vanuit landen met problemen zijn vertrokken. Zo werden in juli zo'n 4.400 aanvragen ingediend en was bijna de helft afkomstig van Syrische vluchtelingen.

Ook uit Afghanistan, Irak en Iran komen iedere maand tientallen asielzoekers binnen. Het gros van deze asielaanvragen wordt ingewilligd, waardoor dit jaar tot dusver slechts één op de acht asielzoekers de deur wordt gewezen.

Het feit alleen al dat men er meer dan 6 maanden over moet doen om bewijs te hebben of de rede waarom deze mensen asiel willen zegt toch al genoeg!?
Al die regels en omwegen omdat er veel mensen gewoon enorm misbruik van maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:46

Popstra schreef:
Het feit alleen al dat men er meer dan 6 maanden over moet doen om bewijs te hebben of de rede waarom deze mensen asiel willen zegt toch al genoeg!?
Al die regels en omwegen omdat er veel mensen gewoon enorm misbruik van maken.

Zozo...

1) Men bezuinige flink op de IND
2) Dus duurt het lang
3).... en dan conclusies trekken uit de lange duur?

(Uiteraard kan dat: 'we zijn krenterig' lijkt mij een uitstekende conclusie....)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:48

Wat doe jij belerend Janneke >;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:11

Janneke2 schreef:
Waar ik kritiek op heb zijn de leugens en schijnoplossingen. ('Laat ze stoppen met komen', bijvoorbeeld. Dat kan niet.)

(Eerst de oorlog, de honger en de problemen met het nieuwe klimaat de wereld uit - 'dat duurt nog wel even'; tot die tijd komen er vluchtelingen...)

Alles kan. Als je de oorzaken niet kunt wegnemen, dan kun je alsnog wel beleid maken over hoe je met de gevolgen omgaat.

Niet als Nederland alleen, maar bijvoorbeeld VN vluchtelingenverdragen kunnen herzien worden, of opgezegd.
EU-breed kun je allerlei aanpassingen in gang zetten. Denk aan het opschalen van Frontex, het niet langer verbieden van pushbacks, afspraken met derde landen zodat mensen niet langer ín de EU hun asielprocedure hoeven af te wachten, etc.
Er is van alles mogelijk om 'ons' een nog minder aantrekkelijke bestemming te maken, als we dat zouden willen.

Dat mensen blijven vluchten wil niet automatisch zeggen dat ze hierheen komen, of dat ze hier ook daadwerkelijk aankomen, en al helemaal niet dat ze na aankomst ook (tijdelijk of vast) hier mogen blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:21

chanicha schreef:
Wat doe jij belerend Janneke

Ach, als je het zo wil zien dan zal mijn onderwijsbloed zich daar niet tegen verzetten.

(Ik benoem leugens, halve waarheden, dilemma's - en raadsels. Dat ik de kop in het zand zou steken bijvoorbeeld.)

(En ik zou kunnen gaan zeuren over het feit dat je nul inhoudelijk reageert maar wel 'op de vrouw'.)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:49

Solistar schreef:
elnienjo schreef:
Wat een goed initiatief! De rijke bewoners van het dorpje willen met de pet rond en het hotel zelf kopen zodat ze het AZC tegen kunnen houden en er een voorziening voor bejaarden in kunnen vestigen. Ik hoop dat ze hier glansrijk in slagen! https://www.gelderlander.nl/overijssel/ ... ~a9baf95e/

Dat klinkt leuk maar dan kan de overheid alsnog het gebouw vorderen voor de noodopvang obv de wet verplaatsing bevolking die er nu door is. Ze mogen daarmee theoretisch gezien zelfs je huis vorderen.

Is die wet gewijzigd dan? Want ik zie op fb bv ook tig keer die wet genoemd worden en ik heb hem opgezocht( enkele maanden terug, toen men voor het eerst met die wet liep te strooien), maar ze kunnen dus niet zomaar je huis vorderen onder die wet. Die wet heeft namelijk wel als voorwaarde dat er oorlog moet zijn op ONS grondgebied binnen onze landsgrenzen( dus ook echt dat er gevochten wordt binnen onze landsgrenzen). En we zitten niet in oorlog, laat staan binnen onze landsgrenzen , dus nee; ze kunnen zich niet beroepen op die stokoude wet.

Vandaar mijn vraag; is die gewijzigd en zo ja; is daar een officiele bron van....dus niet een of andere vage complotsite, maar echt van de overheid.
En zo nee; dan hoeft men zich niet zo overdreven druk te maken over die wet en ermee strooien in de hoop angst te zaaien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:57

Nee die wet is niet veranderd.
Dat word geroepen door mensen die doorslaan.

Wel kunnen ze gemeenten verplichten. En dat is te zot voor woorden.
Vaak kleine gemeentes waar zo ineens en een stijging van 150% aan inwoners.

Dat zou echt niet moeten kunnen.

BigOne

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:02

In het hotel in Albergen bleken al asielzoekers te verblijven, burgemeester was al sinds april op de hoogte dat het coa het wilde kopen maar was in de veronderstelling, omdat er maar 27 kamers zijn, dat het kleinschalig zou blijven. En geen 300 maar dan hadden ze toen ook zelf als gemeente het hotel kunnen kopen toch?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:02

Ja dat vind ik ook beneden alle peil hoor....Is ook vrijwel altijd in kleinere dorpen.
Gisteren wat aan het googlen geslagen en wist men dat 59% van de AZC's in arme wijken ( tot 15k bruto per jaar) zijn geopend? En dat in de wijken met een gemiddeld inkomen van 40 k en hoger er 0,0 AZC's te vinden zijn?
En dan afgeven op mensen die het zat zijn en geen AZC willen en die voor racist uitmaken, maar ondertussen zelf de #NotInMyBackYard tot in de puntjes uitvoeren....
iets met hypocriet enzo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:06

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:12

BigOne schreef:
In het hotel in Albergen bleken al asielzoekers te verblijven, burgemeester was al sinds april op de hoogte dat het coa het wilde kopen maar was in de veronderstelling, omdat er maar 27 kamers zijn, dat het kleinschalig zou blijven. En geen 300 maar dan hadden ze toen ook zelf als gemeente het hotel kunnen kopen toch?

Dat hadden ze misschien kunnen doen als er eerlijk en openheid was geweest. Dat is nu ook het punt, opvang voor een kleinere groep op 27 kamers was prima en het beeld. De overheid is nu de gemeente voorbij gegaan zonder overleg en boem,achter je rug om zijn het er ineens 300.. De gemeente heeft de kans niet gehad om andere dingen te doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:19

BigOne schreef:

Maar dus wel de hypocriete leugenaar uithangen voor de bühne want ze loog dat ze nergens vanaf wist.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:20

xxCYNNxx schreef:
Ja dat vind ik ook beneden alle peil hoor....Is ook vrijwel altijd in kleinere dorpen.
Gisteren wat aan het googlen geslagen en wist men dat 59% van de AZC's in arme wijken ( tot 15k bruto per jaar) zijn geopend? En dat in de wijken met een gemiddeld inkomen van 40 k en hoger er 0,0 AZC's te vinden zijn?

De percentages wist ik niet precies,
het patroon wel. |(

"Not in my back yard!"

(En in rijke wijken kunnen de bewoners zich beter verweren, van het lezen van bestemmingsplannen tot dure advocaten aan toe.)

De uitzondering ken ik ook.
Vlak bij mijn Leidse vrienden in een dure wijk staat een noodvoorziening.
... maar ja: Stad van Vluchtelingen.
Dan heb je dat.

En voeg hier aan toe dat de wijken die Ella Vogelaar ooit op haar lijst zette sowieso al 'het afvalputje van de samenleving' zijn = series problemen komen er samen.
Dus als mensen zich zouden willen verweren tegen een AZC
(als, niet iedereen is tegen...!!!)
dan lukt dat maar zelden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:23

elnienjo schreef:
BigOne schreef:

Maar dus wel de hypocriete leugenaar uithangen voor de bühne want ze loog dat ze nergens vanaf wist.

Wel van de aankoop maar niet van het aantal opvangplekken. Ze had duidelijk kunnen vragen wat de bedoeling was ipv van ergens van uit te gaan, dan ben je blijkbaar niet snugger genoeg als burgemeester.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:27

BigOne schreef:
elnienjo schreef:

Wel van de aankoop maar niet van het aantal opvangplekken. Ze had duidelijk kunnen vragen wat de bedoeling was ipv van ergens van uit te gaan, dan ben je blijkbaar niet snugger genoeg als burgemeester.

Als burgemeester op de hoogte was van verkoop aan COA dan had ze toch nattigheid moeten voelen en de bevolking in moeten lichten. Ook had ze wellicht de aankoop actief tegen kunnen proberen te houden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:28

Bijzondere uitspraak elnienjo.. Volgens mij mis je een hoop berichten daar tussen in en is het niet zwart-wit. Hoe ik het lees, en volg het zeker, is dat de gemeente wist van de nood voor opvang en aan het kijken was net overheid naar locaties. Het hotel in Albergen vond (en dat lijkt mij ook zeker gezien de grootte van het pand) achtte de gemeente niet geschikt en waren bezig andere opties te bekijken. Dat de COA het hotel heeft gekocht is achter hun rug om gebeurd en ploep, we gooien de capaciteit dan ook nog naar eens enorm omhoog.. daarvan was de gemeente naar alle eerlijkheid niet op de hoogte. Niet dat deze locatie gebruikt gaat worden en niet deze aantallen..

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:34

Janneke2 schreef:
chanicha schreef:
Wat doe jij belerend Janneke

Ach, als je het zo wil zien dan zal mijn onderwijsbloed zich daar niet tegen verzetten.

(Ik benoem leugens, halve waarheden, dilemma's - en raadsels. Dat ik de kop in het zand zou steken bijvoorbeeld.)

(En ik zou kunnen gaan zeuren over het feit dat je nul inhoudelijk reageert maar wel 'op de vrouw'.)

Was niet mijn bedoeling, excuses Janneke, heb het verkeerd bewoord.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:38

Janneke2 schreef:
xxCYNNxx schreef:

De percentages wist ik niet precies,
het patroon wel. |(

"Not in my back yard!"

(En in rijke wijken kunnen de bewoners zich beter verweren, van het lezen van bestemmingsplannen tot dure advocaten aan toe.)

De uitzondering ken ik ook.
Vlak bij mijn Leidse vrienden in een dure wijk staat een noodvoorziening.
... maar ja: Stad van Vluchtelingen.
Dan heb je dat.

En voeg hier aan toe dat de wijken die Ella Vogelaar ooit op haar lijst zette sowieso al 'het afvalputje van de samenleving' zijn = series problemen komen er samen.
Dus als mensen zich zouden willen verweren tegen een AZC
(als, niet iedereen is tegen...!!!)
dan lukt dat maar zelden.

precies. En zo blijft de aanhang van met name VVD en D66 buiten schot, want die zijn voornamelijk te vinden in de 40k en hoger wijken ( de rijke wijken dus)...uitzonderingen uiteraard daar gelaten.

En de mensen die zich niet zo makkelijk kunnen verweren, hebben het maar te slikken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:44

Het is toch niet te begrijpen dat ze dit allemaal doen terwijl er in Delft een gloedje nieuw opvangcentrum leegstaat!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:08

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:11

Precies dat hoor je overal en dan kan je het mensen niet kwalijk nemen dat er een not in my backyard gevoel is..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:16

Ik snap überhaupt niet dat ze daar blijkbaar wel personeel voor hebben. Wat krijgen die betaalt daar dat ze al die gevaren er voor over hebben?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:21

Helaas zo te zien een bericht van 3 jaar terug en er lijkt weinig veranderd in die situatie. Ontzettend naar voor de medewerkers, omgeving van een azc en de mensen die er moeten verblijven die daar met een andere instelling zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:26

elnienjo schreef:
Ik snap überhaupt niet dat ze daar blijkbaar wel personeel voor hebben. Wat krijgen die betaalt daar dat ze al die gevaren er voor over hebben?

Tussen de 12 en 14 euro bruto per uur.

In 2008 heb ik even als beveiliger gewerkt bij een AZC
En dat heeft mijn beeld niet ten goede gebracht voor de asielzoekers.

Ik heb me nooit bedreigd gevoeld.
Maar dat voelde ik me ook niet als er een bonk van een Nederlandse kerel wel eens ergens gelijk over kwam halen :D

Maar onfatsoenlijke lui met een hoop eisen. Toen voornamelijk Somaliërs.
Grote puinzooi maakte ze er van die Nederlandse schoonmaak op kwam ruimen. Terwijl ze zelf de hele dag niets doen.
Eten was niet goed, dit was niet goed, dat was niet goed . Dat ze veilig waren was niet hun prioriteit.