Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:23

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:29

Ik heb dat in het echt gezien ik was daar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:19

Artikel in het AD: Dalen en dorpen in België en Duitsland veranderd in één grote vuilnisbelt: ‘Ik wil hier niet meer wonen’

Enkele fragmenten uit het artikel:

Citaat:
Burgers kunnen zich bij het Rode Kruis melden als ‘crisisvrijwilliger’ om te helpen bij opruimacties in het rampgebied, waarvan het stadje Pepinster de grootste poel van ellende is. De ravage en het opgelopen trauma is daar onder burgers zo groot dat ze er, ook na herbouw, niet meer willen wonen of alle moed op een terugkeer hebben verloren. ,,Het is rampzalig. We zijn ons huis, onze auto’s en zelfs ons dorp kwijt’’, zegt Jean Marechal tegenover de krant De Morgen. Karinne Rensonnet wil er nooit meer wonen. ,,Het trauma is te groot’’, zegt de 62-jarige vrouw. ,,Het heeft heel veel moeite gekost om weg te komen. Ik dacht op een bepaald moment dat ik zou sterven.’’

Citaat:
De beelden van de rampspoed in Nederland, België en Duitsland maken ook grote indruk in andere landen. Na het zien van alle ellende besloot de ceo van Apple, Tim Cook, om de hulpverlening financieel te ondersteunen. ,,Ons medeleven gaat uit naar mensen die zijn getroffen door de verwoestende overstromingen. Apple zal de hulpverlening ondersteunen met een donatie.’’

Citaat:
Duitsland houdt er rekening mee dat de wederopbouw vele jaren zal duren en vele miljarden euro’s zal kosten. Veel huizen, bruggen en wegen zijn weggespoeld. In en groot gebied is het elektriciteitsnet vernield. Ook het netwerk voor mobiel telefoonverkeer ligt plat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:22

Het is gewoon niet te bevatten. Waar begin je als een hele straat volgestapeld ligt met puin? De beelden die nu komen waar het water weg is is soms zo onwerkelijk ;( nog losvan nu nog onzichtbare schade aan funderingen van gebouwen, wegen, spoorwegen enz

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:26

In Bayern is ook bobsleebaan van 1,5 km gewoon helemaal verwoest. Natuurlijk is de persoonlijke impact niet zo dramatisch als een woonwijk die onder water staat maar het toont wel heel duidelijk de verwoestende kracht die uitgaat van te veel water %)

Plop1997

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:32

De inwoners van Buggenum die geëvacueerd waren mogen weer terug naar huis. Het water zakt en de dijk is stabiel genoeg bevonden. Dat grote burgerinitiatief van gister heeft toch geholpen dan waarschijnlijk. De dijk en zandzakken hebben de overstroming goed tegen gehouden. Echt opgelucht.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:33

Wat een fijn nieuws voor de omgeving van Buggenum *\o/*

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:36

Plop1997 schreef:
De inwoners van Buggenum die geëvacueerd waren mogen weer terug naar huis. Het water zakt en de dijk is stabiel genoeg bevonden. Dat grote burgerinitiatief van gister heeft toch geholpen dan waarschijnlijk. De dijk en zandzakken hebben de overstroming goed tegen gehouden. Echt opgelucht.

Wat fijn!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:37

Plop1997 schreef:

Wat fijn. Was al de hele dag benieuwd naar dit nieuws. Mijn oom liet niets weten :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:39

Ik vind het zo onwerkelijk hoe lokaal het uitwerkt.
Op de ene plek staat alles onder water maar nog geen 10 km verder staat bij wijze van spreke iemand vakantie te vieren zonder overlast.

Ik las al dat mensen zichzelf heel sielugh vonden omdat ze zo lang in de file moeten staan nu alle vakantieverkeer over de 3 gaat. Die realiseren zich blijkbaar niet dat er aan alle kanten rampgebied is behalve die strook in het midden en rijden gewoon met de caravan naar het volgende rampgebied (Oostenrijk) waar je met wat geluk ook niets mee krijgt van de verwoestende modderlawines e.d.
Voelt heel vreemd.

Hier hetzelfde, wij hebben behalve van een soppige tuin nergens last van terwijl nog geen 10 km verderop een meer volledig buiten zijn oefers staat en de toeganswegen onder water staan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 19:56

Citaat:
het heeft geen nut helaas. Lokaal word alles opgelost en dat werkt heel goed. Rode kruis ed laten massaal afweten wegens logge organisatie.
Het is veel meer dat auto’s en handel weg zijn. Denk bijv aan opslag van eten, brandhout etc wat weg is.

Als.antwoord van een kennis die ik appte in Limburg of ik nog kon helpen met ģoederen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:14

Ik zag net in het nieuws een gesprek met een oudere vrouw uit de regio rond Luik.
Haar moeder heeft het niet gehaald, haar zus is er erg aan toe en van de andere familieleden heeft ze geen nieuws maar alle huizen zijn weg...
;(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:16

Oh Pandora wat in en in triest..
En zoveel.als ik van dieren hou en.mijn hart zich omdraait als ik dat dierenleed zie

Voor mij valt dat in het niet bij dit nieuws

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:22

Die brug in Grave, jeetje wat erg.
Wij waren vorige week zondag daar met de honden en toen kwam het water al eroverheen maar niet zo erg.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:29

Isabonny schreef:
ruitje schreef:
Dat van die snelweg in Duitsland vind ik echt heftig, je zal daar maar in de file staan en ineens in een vloedgolf zitten met je gezin ...

OMG, wat, waar was dat te zien? We willlen dinsdag naar Oostenrijk vertrekken. Heb al gezegd dat ik het niet zo zie zitten. Nu blijkt mijn schoonmoeder vandaag naar Wurzburg te zijn gereden om een broer te bezoeken. Die heeft nergens last van gehad, wel wat hulpdiensten op de weg gezien, en de gebruikelijke files bij wegwerkzaamheden, maar voor de rest niks.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als wij naar Oostenrijk gaan, gaan we altijd via de A7 en A3. Dan kom je niet over de A61 waar de problemen nu zijn. Het weer in Oostenrijk moet morgen weer beter worden zeggen ze..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:53

Wij rijden ook over de 61 die kant op, vanuit midden Nederland. Mijn man gaat eind augustus die kant op. Dat is even kijken wat handig is tegen die tijd. Het is 1 grote ravage daar. Vreselijk om te zien ;(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:28

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:31

Misschien maar goed ook dat ik er niks van snap dat mensen zo tekeer moeten gaan. :\

Ik zag iets langskomen over de 61. Dit las ik net in de liveblog van de NOS:

Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:33

Ik ben gewoon naar van dat soort reacties snap het echt niet
Toetsenbordhelden denk ik dan.maar

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:50

Echwel schreef:

Het getuigt van een buitengewone egocentrische instelling waarbij elk gevoel van empathie en ook realiteitszin volledig ontbreekt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:56

Vandaag bij familie geweest in Zuid-Limburg maar zij zitten in een goed gedeelte. Geen last gehad en onderweg ook niets van hoog water gezien.
Uiteraard zijn we niet gaan rondrijden om het op te zoeken en hebben zij veel geluk gehad.

Zo erg om alle nieuwsberichten te lezen :(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:56

pien_2010 schreef:
Echwel schreef:

Het getuigt van een buitengewone egocentrische instelling waarbij elk gevoel van empathie en ook realiteitszin volledig ontbreekt.

Sommige mensen vergeten dat vakantie een luxe is en dat anderen keihard moeten werken om dat voor elkaar te krijgen

Luxe is een niet noodzakelijk iets
Overleven wel

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:02

Echwel schreef:
https://www.facebook.com/campingdurivage/

Campings die dreigmails ennegatiwve reacties krijgen
Bah

Denk dat die negatieve reacties op feit zijn dat ze reeds geboekte accomodaties niet kunnen/willen terug betalen. Dreiberichten plaatsen is wel niet goed te praten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:03

Ik lees geen negatieve reacties en bedreigingen :o ? Of kijk ik niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:10

Ik zie ze ook niet :n