Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Burgers kunnen zich bij het Rode Kruis melden als ‘crisisvrijwilliger’ om te helpen bij opruimacties in het rampgebied, waarvan het stadje Pepinster de grootste poel van ellende is. De ravage en het opgelopen trauma is daar onder burgers zo groot dat ze er, ook na herbouw, niet meer willen wonen of alle moed op een terugkeer hebben verloren. ,,Het is rampzalig. We zijn ons huis, onze auto’s en zelfs ons dorp kwijt’’, zegt Jean Marechal tegenover de krant De Morgen. Karinne Rensonnet wil er nooit meer wonen. ,,Het trauma is te groot’’, zegt de 62-jarige vrouw. ,,Het heeft heel veel moeite gekost om weg te komen. Ik dacht op een bepaald moment dat ik zou sterven.’’
Citaat:De beelden van de rampspoed in Nederland, België en Duitsland maken ook grote indruk in andere landen. Na het zien van alle ellende besloot de ceo van Apple, Tim Cook, om de hulpverlening financieel te ondersteunen. ,,Ons medeleven gaat uit naar mensen die zijn getroffen door de verwoestende overstromingen. Apple zal de hulpverlening ondersteunen met een donatie.’’
Citaat:Duitsland houdt er rekening mee dat de wederopbouw vele jaren zal duren en vele miljarden euro’s zal kosten. Veel huizen, bruggen en wegen zijn weggespoeld. In en groot gebied is het elektriciteitsnet vernield. Ook het netwerk voor mobiel telefoonverkeer ligt plat.
Plop1997 schreef:De inwoners van Buggenum die geëvacueerd waren mogen weer terug naar huis. Het water zakt en de dijk is stabiel genoeg bevonden. Dat grote burgerinitiatief van gister heeft toch geholpen dan waarschijnlijk. De dijk en zandzakken hebben de overstroming goed tegen gehouden. Echt opgelucht.
Plop1997 schreef:De inwoners van Buggenum die geëvacueerd waren mogen weer terug naar huis. Het water zakt en de dijk is stabiel genoeg bevonden. Dat grote burgerinitiatief van gister heeft toch geholpen dan waarschijnlijk. De dijk en zandzakken hebben de overstroming goed tegen gehouden. Echt opgelucht.
Citaat:het heeft geen nut helaas. Lokaal word alles opgelost en dat werkt heel goed. Rode kruis ed laten massaal afweten wegens logge organisatie.
Het is veel meer dat auto’s en handel weg zijn. Denk bijv aan opslag van eten, brandhout etc wat weg is.
Isabonny schreef:ruitje schreef:Dat van die snelweg in Duitsland vind ik echt heftig, je zal daar maar in de file staan en ineens in een vloedgolf zitten met je gezin ...
OMG, wat, waar was dat te zien? We willlen dinsdag naar Oostenrijk vertrekken. Heb al gezegd dat ik het niet zo zie zitten. Nu blijkt mijn schoonmoeder vandaag naar Wurzburg te zijn gereden om een broer te bezoeken. Die heeft nergens last van gehad, wel wat hulpdiensten op de weg gezien, en de gebruikelijke files bij wegwerkzaamheden, maar voor de rest niks.
pien_2010 schreef:Echwel schreef:Ik ben gewoon naar van dat soort reacties snap het echt niet
Toetsenbordhelden denk ik dan.maar
Het getuigt van een buitengewone egocentrische instelling waarbij elk gevoel van empathie en ook realiteitszin volledig ontbreekt.