[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Winged

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:17

Ik heb zojuist op de nr 20 (vrouw) van D66 gestemd. Ik vond het opvallend druk bij het stembureau.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:17

linoleum schreef:
purny schreef:
De Jonge naar huis gestuurd vanwege ongeldig paspoort
Demissionair minister De Jonge (Volksgezondheid) is bij een stembureau in Rotterdam weer naar huis gestuurd, omdat hij een ongeldig identiteitsbewijs bij zich had. "Zijn paspoort was verlopen, de gaten waren er al in gestampt", zegt de voorzitter van het stembureau bij de Kuip tegen Rijnmond.

De Jonge moest daarom weer naar huis om een geldig identiteitsbewijs op te halen. Een half uur later bracht de minister alsnog zijn stem uit. "We hebben die dingen in een bak liggen, het was nogal laat gisterenavond, ik heb de verkeerde gepakt", liet hij weten aan de regionale omroep.

De Jonge, die met de auto naar het stembureau was gereden, was overigens ook zijn rijbewijs vergeten, twittert een Rijnmond-verslaggever.

https://nos.nl/liveblog/2372947-verkiezingsblog-de-jonge-naar-huis-gestuurd-vanwege-verlopen-paspoort-slotdebat-2-2-miljoen-kijkers.html

:')

Huh, maar je mag toch voor stemmen een legitimatie gebruiken die maximaal 5 jaar niet meer geldig is? Dan moet het wel echt oude zijn of zijn de medewerkers niet goed op de hoogte.

Niet als ie ongeldig gemaakt is. :D

Ik denk ook dat Sigrid Kaag een bruggenbouwer is.

Ik ben alleen tegen windmolens en zonnepanelenweides, dus hoop dat daar nog goed naar gekeken wordt.

Ik ben voor iedereen subsidie geven voor zonnepanelen zodat iedereen ze makkelijk op z’n dak kan leggen. En op alle gebouwen. Ipv op grasland, zo zonde.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:18

fokfanaat schreef:
ik heb ook gestemd op Sigrid, sterke vrouw die al veel meegemaakt heeft

Bijzonder dat het verkwanselen van de Nederlandse souvereiniteit geen probleem lijkt te zijn voor Kaagstemmers. (ook voor Voltstemmers trouwens)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:18

Winged schreef:
Ik heb zojuist op de nr 20 (vrouw) van D66 gestemd. Ik vond het opvallend druk bij het stembureau.

Met welke reden op nr 20 als ik vragen mag :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:19

elnienjo schreef:
fokfanaat schreef:
ik heb ook gestemd op Sigrid, sterke vrouw die al veel meegemaakt heeft

Bijzonder dat het verkwanselen van de Nederlandse souvereiniteit geen probleem lijkt te zijn voor Kaagstemmers. (ook voor Voltstemmers trouwens)

Hoe dan? Wat bedoel je daarmee

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:19

verootjoo schreef:

De macht aan Brussel willen geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:20

Ik heb geen potlood, bij ons moet je je potlood inleveren.

De potloden worden door een vrijwilliger ontsmet en daarna weer hergebruikt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:21

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

De macht aan Brussel willen geven.

Dan denk ik dat je niet helemaal goed begrepen hebt waar iig Volt voor staat.

Maakt verder niet uit, ieder zijn of haar eigen keus.

verootjoo

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:24

Nou dat zou voor jou anders ook beter zijn, meer macht aan Brussel.
Kunnen we eindelijk de asielzoekersstroom beter verdelen over Europa. Ik hoop op een betere samenwerking in Europa om asielzoekers op te vangen, zodat we dat niet alleen hier hoeven te doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:26

verootjoo schreef:
Winged schreef:

Als je meer vrouwen wilt, kun je het best stemmen op de vrouw die volgens de peilingen, net geen zetel krijgt. Als de uitslag dan net iets gunstiger is dan de peiling, zit er weer een extra vrouw in de kamer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:28

mysa schreef:
verootjoo schreef:

Als je meer vrouwen wilt, kun je het best stemmen op de vrouw die volgens de peilingen, net geen zetel krijgt. Als de uitslag dan net iets gunstiger is dan de peiling, zit er weer een extra vrouw in de kamer.

Ah ok :)*

Interessant om een volgende keer mee te nemen in de overwegingen.

Ik deed eerder vaak de eerste vrouw op de lijst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:28

Net ook gestemd , na lang nadenken toch op Splinter gestemd, ik hoop dat ze een zetel krijgen, goed programma en een splinter voel je altijd dus kan ze nog wat kwesties inbrengen,zorgbonus is ook aan haar te danken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:30

verootjoo schreef:
Winged schreef:

Vrouw extra in de kamer. D66 staat gepeild op 19 zetels. Dus ik hoop met voorkeursstemmen een extra vrouw in de kamer te krijgen.

Hier zie je hoe je een extra vrouw in de kamer kan krijgen, ongeacht welke partij: https://stemopeenvrouw.com/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:31

Ook net gestemd. Was goed geregeld en om net iets over 9 uur nog niet druk.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:31

Bijzonder om zo veel mensen te zien die tegen de boeren zijn. roepen over mono cultuur, gif en dierenleed.
ik kan wel 1000 tegen argumenten geven,maar dit zal allemaal verspilde moeite zijn. maar vraag me een ding af. jullie paarden moeten ook eten.. waar denk je dat de gewassen en grondstoffen vandaan komen die gevoerd worden aan paarden? om het maar even bij onze paarden te houden, want zelf eet je ook vast wel eens iets?
ik zet dit hier niet neer om stemmen te trekken voor een bepaalde partij, maar wel om mensen ook een beetje na te laten denken. ik val echt van mijn stoel af van verbazing hoe ik ( wij) als boer word weggezet.
en het doet ook zo enorm veel pijn kan ik jullie zeggen.
er moet altijd ruimte zijn voor verbetering en innovatie, maar zo uitgescheten te worden door mensen.. mijn hart breekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:33

Ik heb ook net gestemd. Het stembureau was op een andere locatie,verder weg,dan het normaal is.Het was best druk maar ik hoefde niet te wachten.Bij het weggaan had iemand haast,liep heel dicht op me en hoestte me in mijn nek.Zonder dat hij zijn mondkapje nog op had. Nou lekker. Het is ook dat ik stemmen heel belangrijk vind en voor mijn idealen ga,anders was ik dit jaar niet gegaan.Mijn stem was voor de PvdD. Niet dat ik vind dat die alles goed doen,maar hun principes deel ik wel en ben er trouwens lid van.Toen de PvdD er nog niet was heb ik wel eens SP gestemd.Die zijn ook vrij goed in dierenwelzijn en voor de zwakkeren in de samenleving.Nou ik ben benieuwd wat het gaat worden,best spannend!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:36

kvika schreef:
Bijzonder om zo veel mensen te zien die tegen de boeren zijn. roepen over mono cultuur, gif en dierenleed.
ik kan wel 1000 tegen argumenten geven,maar dit zal allemaal verspilde moeite zijn. maar vraag me een ding af. jullie paarden moeten ook eten.. waar denk je dat de gewassen en grondstoffen vandaan komen die gevoerd worden aan paarden? om het maar even bij onze paarden te houden, want zelf eet je ook vast wel eens iets?
ik zet dit hier niet neer om stemmen te trekken voor een bepaalde partij, maar wel om mensen ook een beetje na te laten denken. ik val echt van mijn stoel af van verbazing hoe ik ( wij) als boer word weggezet.
er moet altijd ruimte zijn voor verbetering en innovatie, maar zo uitgescheten te worden door mensen.. mijn hart breekt.

Ik begrijp jouw standpunt, maar ik vind de BBB te conservatief. Hoewel ik wel hoop dat ze een zetel kunnen krijgen in de kamer om in ieder geval een geluid te laten horen. De lijsttrekker vind ik trouwens een vreselijk radicaal mens. Heb haar een tijd gevolgd op Twitter en wat zij uitkraamt vind ik niet kunnen.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:39

Winged schreef:
kvika schreef:

Ik begrijp jouw standpunt, maar ik vind de BBB te conservatief. Hoewel ik wel hoop dat ze een zetel kunnen krijgen in de kamer om in ieder geval een geluid te laten horen. De lijsttrekker vind ik trouwens een vreselijk radicaal mens. Heb haar een tijd gevolgd op Twitter en wat zij uitkraamt vind ik niet kunnen.

was dus niet om BBB te stemmen,maar algemeen. ik ben het met je eens, dat is ookniet mijn type mens.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:42

Ik ga straks op de PvdA stemmen, ik ben ontzettend zwevend geweest. Maar dit is de partij die qua standpunten toch het beste aansluit. Een partij vinden die bij alles aansloot kon ik helaas niet vinden.

Wilde eigenlijk rechtser stemmen, maar VVD heeft voor mij wel wat afgedaan qua coronabeleid. En de andere rechtse partijen hebben echt tenenkrommende dingen in hun standpunten staan :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:43

MizzMontana schreef:
Mysa een hogere staatsschuld op korte termijn heeft juist weer de VVD, inderdaad om de reden die jij noemt, groei in tijden van crisis stimuleren. Dit ging over lange termijn. VVD lukt het in elk geval die schuld ook weer terug te dringen in betere tijden zodat er in tijden van crisis inderdaad iets bij te zetten is.

De vvd heeft juist een geschiedenis van de staatsschuld eerst hoog op te laten lopen
(... contra verkiezings beloften, verkiezings programma's, stemwijzers, etc. ... )
en daarna bezuinigingen op kwetsbare mensen ten faveure van de grote bedrijven, niet het MKB.

Natuurlijk mag iedereen op die partij stemmen, maar doe dat dan niet op basis van dit soort aannames.

De vvd is trouwens in de verste verte niet 'Keynesiaans', dwz is geen voorstander van 'een overheid die een pot geld heeft om uit te geven als het minder wordt'.

(Als de economie krimpt krijg je klappen 'dat is je eigen verantwoordelijkheid', aldus de vvd.)

Mbt staatsschuld: Nederland geeft dan obligaties uit op de geldmarkt, en als rijk EU land zijn die zeer gewild.
(Ik vind de Zalmnorm van 'maximaal 3% staatsschuld' geen gek idee, maar we zijn in trek en kunnen ons meer schuld permitteren zonder dat wij 'of onze kinderen of kleinkinderen' daar hinder van ondervinden.)
So not to worry or to spook...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:44

@Winged: De PvdD heeft veel vrouwen op de lijst staan. Het viel me trouwens op dat de teruggetreden Marianne Thieme er ook op staat maar wel op de allerlaatste (dus kansloze?)plek.Als zij nog ergens bovenaan had gestaan had ik haar gekozen.De nr. 1 nu is ook een vrouw (Esther Ouwehand) maar mij maakt het niet uit of iemand een man of vrouw is in de politiek.Hun idealen daarentegen wel.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:44

kvika schreef:

Dat het in Nederland erg moeilijk is om een paard te houden op een manier die de natuurlijke leefomgeving van paarden benaderd en dat in plaats daarvan meestal een manier gekozen wordt die een enorme druk legt op de leefomgeving, waaronder monoculturen en mestoverschotten, is voor mij een van de redenen om geen paarden meer te houden. Dat is voor mij dus geen argument.

Dat wij met landbouwsubsidies een systeem in stand houden waarbij we vooral voedsel voor de export produceren waarbij we een enorme druk leggen op de ondergrond, vind ik achterhaald. Ik denk dat er iets moet veranderen in de manier waarop we omgaan met onze resources en ik denk dat we die innovatie niet gaan vinden bij conservatieve partijen, waaronder de BBB.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:45

karuna schreef:
Akkerranden ingezaaid, koeien die buiten staan en bosjes toch behouden. Daar vind ik niks mis mee. Kapot spuiten van land, moet wat mij betreft stoppen. Dan maar een andere optie, onderwerken en als groenbemester gebruiken zonder doden vooraf.

"Kapot spuiten van land" vind ik een frame van heb ik jou daar. Een frame plaatsen gaat snel en makkelijk, het weerleggen ervan kost veel tijd en woorden maar ik ga het toch proberen. Glyfosaat is een organische fosfaatverbinding die wordt opgenomen door de plant. Vervolgens inhibeert glyfosaat een enzym dat nodig is voor de synthese van een aantal voor de plant noodzakelijke aminozuren. De plant kan die aminozuren > eiwitten niet meer maken en sterft. Na toepassing wordt glyfosaat vooral door micro-organismen afgebroken tot stikstof, CO2 en AMPA = primaire metaboliet van het herbicide glyfosfaat, maar ook van fosfonaten die weer een ingrediënt zijn van wasmiddelen. Als we lezen over "glyfosaat in oppervlaktewater", gaat het dus over dit AMPA. Nogmaals, het CLO stelt dat slechts 2% van glyfosaat in oppervlaktewater afkomstig is uit de landbouw. Waar komt de rest vandaan, denk je? :)

Nu, wat is wérkelijk jou probleem met glyfosaat? Behalve dat gele weilanden misschien niet zo mooi zijn, maar heel eerlijk, dat is toch geen argument? En, volgens mij is ons land na gebruik (1,2 liter werkzame stof/hectare) alles behalve kapot. Er wordt straks namelijk weer maïs ingezaaid en als er maar genoeg regen wil vallen deze zomer, hebben wij een prima opbrengst. Of wat versta je precies onder 'kapot gespoten land'?

karuna schreef:
Als er minder massaal melk en vlees wordt geproduceerd en het wat minder export geeft minder productie iets hogere prijzen vanzelf. De lage prijzen liggen aan de afnemers (supermarkt, consument) niet aan de overheid.

Dit klinkt en is natuurlijk veel te mooi om waar te zijn. We hebben te maken met een 1 wereld en dus ook 1 wereldmarkt. Denk je dat als Nederland haar landbouwproductie halveert, dat andere landen niet in dat gat in de markt springen? Ik denk dan aan opkomende economieën zoals China, waar alles kan en mag. Wist je dat de zuivelconsumptie in China tussen 2005 en 2017 meer dan verdubbeld is (van 8,8 naar 20,3 kilo zuivel per persoon per jaar) en dat China daar zelf op inspeelt met de bouw van geen mega-, maar giga-melkveebedrijven? Het grootste melkveebedrijf in China produceert dagelijks 650.000 liter melk. Komen wij aan met onze dagelijkse 3.000 liter _O-
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-03-21 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:46

kvika schreef:
was dus niet om BBB te stemmen,maar algemeen. ik ben het met je eens, dat is ookniet mijn type mens.

Snap ik hoor.

Ik heb gestemd met twee waarden in mijn hoofd:
- duurzaamheid. De aardkloot zoals we hem nu behandelen gaat het zo niet redden. Hoe we die aardkloot moeten redden laat ik aan de mensen met expertise over.
- woningbouw. En deze is wat gericht op mijn eigen wens: Ik wil als single met modaal inkomen ook een klein postzegeltje met tuintje kunnen hebben zonder daarvoor diep in buidel te moeten tasten.

Bonus: Verder heb ik 4 neefjes en nichtjes die ik een hele mooie toekomst gun met goed onderwijs.

Mijn wortels liggen in de agrarische sector, ik weet dat daar in de loop der jaren al heel veel is ingezet op duurzaamheid, dierwelzijn etc. Ik weet ook dat er veel dwalingen van de overheid zijn mbt de sector.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:48

anjali schreef:
@Winged: De PvdD heeft veel vrouwen op de lijst staan. Het viel me trouwens op dat de teruggetreden Marianne Thieme er ook op staat maar wel op de allerlaatste (dus kansloze?)plek.Als zij nog ergens bovenaan had gestaan had ik haar gekozen.De nr. 1 nu is ook een vrouw (Esther Ouwehand) maar mij maakt het niet uit of iemand een man of vrouw is in de politiek.Hun idealen daarentegen wel.

Ik stem niet PvdD :) Uiteraard heb ik wel de idealen van de vrouw in kwestie doorgelezen.