Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:17

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:17

secricible schreef:
Dat is hoe jij het leest.
Als deze jongeren gewoon gelijke kansen zouden hebben op een baan en daarmee zouden kunnen bouwen is dat natuurlijk een veel mooiere oplossing dan moeten breken met hun eigen cultuur. Dan vraag je nogal wat.
Over genen hoor je mij niet?

Dit inderdaad! Dat patroon moet doorbroken worden. Dat kan prima met je eigen cultuur.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:18

secricible schreef:
IMANDRA schreef:
Maar denk je dat cultuur en opvoeding daar ook geen rol in speelt? Ze gaan de criminaliteit niet (alleen) in omdat mensen dat van ze verwachten natuurlijk. Uiteindelijk is het een combinatie van factoren die daarvoor zorgen.

ja, en nee. Het is een glijdende schaal die samen valt.

Zo heb ik ooit met een Marokkaanse jongen staan praten. Hij gaf aan dat het bij hun erg belangrijk is om aanzien te creëren binnen de cultuur.
Zij hebben minder baankansen in nederland en zoeken dat aanzien dus in een andere hoek, bijvoorbeeld criminaliteit.
Daarmee houd je die cirkel natuurlijk ook in stand, want door de criminaliteit op te zoeken wordt de kans op een goede opleiding en daarmee een goede baan die aanzien creëert kleiner.

Er zit dus cultuur (belangrijk om aanzien te creëren, om iemand te zijn) en de situatie in NL (ze hebben een mindere baankans en worden minder snel aangenomen) en die maakt dat deze cirkel in stand gehouden wordt.

Dit kun je dus niet oplossen met zachte hand. Er zouden wel meer handhavers/agenten vanuit die bevolkingsgroep zelf moeten zijn. Wellicht dat ze meer gezag hebben voor mensen met hun eigen afkomst/cultuur?

lenaa_tje

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:20

Kijk naar Amerika en het effect wat enorm hard politie op treden heeft. Nee ik ben niet zo voor strengere straffen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:21

lenaa_tje schreef:
Kijk naar Amerika en het effect wat enorm hard politie op treden heeft. Nee ik ben niet zo voor strengere straffen.

Politieoptreden en uitspraken van de Rechtbank zijn twee verschillende dingen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:23

secricible schreef:
Dat is hoe jij het leest.
Als deze jongeren gewoon gelijke kansen zouden hebben op een baan en daarmee zouden kunnen bouwen is dat natuurlijk een veel mooiere oplossing dan moeten breken met hun eigen cultuur. Dan vraag je nogal wat.
Over genen hoor je mij niet?

klopt dat je het niet over genen hebt, maar de cirkel rond houden " aanzien zoeken" komt wel voort uit hun cultuur

dan noch vind ik het jammer dat zij niet een kans krijgen om aanzien op een andere manier te verkrijgen
dan dat b.v. in criminaliteit te zoeken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 13:28, in het totaal 3 keer bewerkt

lenaa_tje

CharleyT schreef:
lenaa_tje schreef:

Politieoptreden en uitspraken van de Rechtbank zijn twee verschillende dingen toch?

In Nederland niet inderdaad. In Amerika ligt dat nog wel eens anders.
Maar ik bedoel inderdaad dat ik niet voor beide ben :)

_Penotti

Wat houd dat aanzien in sommige gezinnen in?

Ik denk dat aanzien hebben niet iemand is met een VWO of hoger diploma.
Ook niet dat MBO 2 en werken in dat soort beroepen.
Dus van huis uit word dat niet gestimuleerd.

Aanzien is geld hebben, of?

Kan iemand dat voor me ophelderen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:26

_Penotti schreef:
Sizzle schreef:
Er is inderdaad een lijn tussen gepest voelen en gepest worden.
Het gevoel dat je uitgesloten wordt is vaak iets wat helemaal niet perse actief gebeurd. Maar uitschelden, fiets omtrappen, slaan, schoppen, opsluiten, kleding verstoppen etc etc geeft niet met een gevoel voor pesten te maken, dat is gewoon pesten en schadelijk. Zelfs als je stoer genoeg bent om het langs je heen te laten gaan zal het je toch beinvloeden in hoe je jezelf ziet.

En ook dan denk ik dat je gedrag de mate van pesten kan beinvloeden.

Ik was vroeger in de klas ook niet populair, laat ik zeggen in laagste klassen.
Wij waren arm en in die klas zaten juist veel rijkere kinderen. Merkkleding en hockey was toen erg in.
In eerste instantie trok ik wat ze over me zeiden en inderdaad ook fiets omtrappen en die dingen, dat erg aan en hoe gemeen ook, de pesters zien dat ze vat op je hebben dus wakkert hun gedrag alleen maar aan.

Op een gegeven moment heb ik mijn eigen gedachte om weten te buigen.
En kreeg daardoor ook een andere uitstraling.
Toen ik eenmaal in de 6e zat (nu groep 8) was er niemand meer die ook maar een poging tot pesten ondernam.
Mijn huis situatie was niet veranderd, mijn gedachte en daardoor uitstraling wel.

En natuurlijk gaat dat niet voor iedereen op.
Toch is wel wat je uitstraalt het eerste wat mensen zien en op in gaan... of niet.

Maar nu zeg je dus eigenlijk dat de gepeste maar moet veranderen om het op te lossen. Dat vind ik niet helemaal fair.

purny

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:29

Ik kan een heel boekje open doen over hoe ik gepest, getreiterd, vernederd en zelfs mishandeld ben in de klas.
En waarom? Omdat ik anders was...
De pesters moeten veranderen maar ook de leraren hebben vaak een taak die ze niet serieus nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:30

elnienjo schreef:
MCE schreef:
https://www.telegraaf.nl/video/17694256 ... nder-schot

begrijp best dat deze dame van 56 in het vervolg anders over straat gaat

Best naar dat je nu blijkbaar ook al rekening moet houden met pubermeisjes als potentieel gevaarlijk.

weet niet wat de wapens inhielden maar dat het kan en gebeurd, eng is het wel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Penotti, ik ben ook iemand die zich er redelijk makkelijk overheen kon zetten, maar dan nog is het gewoon echt niet tof.
Daarnaast is gewoon niet iedereen even weerbaar en probeer je maar eens te weren als iemand door een groep op de grond gewerkt wordt of op te dun ijs geduwd wordt. Ga er dan maar eens aan staan met je positieve instelling.
Dan spreken we nog niet eens van anonieme doodsbedrijgingen, blijf daar maar eens cool onder terwijl je niet weet hoe serieus het is.
Een collega van mij (165 cm hoog, vrouw, smal van postuur) is wel eens bedreigt door een groep grote mannen op de werkvloer terwijl ze gewoon haar werk deed (een controle). Daar was ook het antwoord van HR dat ze waarschijnlijk zelf gewoon een te aggresieve uitstraling had... ze moest gewoon weerbaarder worden. Echter heeft ze niet meer alleen de controles durven doen en was een tijd bang dat haar banden kapot gestoken zouden zijn.

_Penotti

IMANDRA schreef:
Maar nu zeg je dus eigenlijk dat de gepeste maar moet veranderen om het op te lossen. Dat vind ik niet helemaal fair.

Zo bedoel ik het niet. Maar ik begrijp je wel :j
Maar wat ik wel bedoel is dat als je dat lukt het voor jezelf wel een heel stuk prettiger is.
En dat heb je zelf in de hand, de mensen om je heen niet. Die dat doen blijven gewoon losers. En daar blijven er helaas altijd van bestaan.

En non verbale communicatie is wel het meeste wat we doen. Dus kom je al over van, mij heb je niet. Ben je wel minder snel dat doelwit van die losers. Die dat meestal toch doen omdat ze zo stoer niet zijn. Integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:40

_Penotti schreef:
IMANDRA schreef:

Zo bedoel ik het niet. Maar ik begrijp je wel :j
Maar wat ik wel bedoel is dat als je dat lukt het voor jezelf wel een heel stuk prettiger is.
En dat heb je zelf in de hand, de mensen om je heen niet. Die dat doen blijven gewoon losers. En daar blijven er helaas altijd van bestaan.

En non verbale communicatie is wel het meeste wat we doen. Dus kom je al over van, mij heb je niet. Ben je wel minder snel dat doelwit van die losers. Die dat meestal toch doen omdat ze zo stoer niet zijn. Integendeel.

even terug naar paardrijden: als je bij je paard een onderdanige houding aanneemt zal hij makkelijk over je heen lopen - als het een dominant paard is, gelijk gestemd zal het niet de behoefte hebben

positief helpt het dus wel wat je uitstraalt

negatief helaas ook met 'n agressieve of een intimiderende houding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:43

Precies.
En ik wil zeker niet zeggen dat het slachtoffer dat dan maar aan zichzelf te danken heeft. De daders zijn gewoon schuldig, punt.
Maar alles wat je kunt doen voor jezelf is meegenomen in deze harde wereld.

En zo heb ik dus ook vrienden en collegas gehad met een kleurtje die zich echt niet achter gesteld voelde.
Werden ze dat ook niet? Werden ze dat wel maar voelde ze dat zo niet?
Hoe dan ook, voor hen wel veel fijner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:46

Sory hoor, maar als iemand in de tram zit, nergens speciaal heen kijkt en gewoon met iemand ernaast zit te praten en ineens staan er 3 onbekende kerels omheen met gebalde vuisten: wat mot je hier, wil je soms vechten, dan maakt het weinig uit wat je van je zelf vind :+

Idem als je dagelijks schade vind aan je auto met een briefje dat je op moet zouten naar je eigen land.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:51

Sizzle schreef:
Er is inderdaad een lijn tussen gepest voelen en gepest worden.
Het gevoel dat je uitgesloten wordt is vaak iets wat helemaal niet perse actief gebeurd. Maar uitschelden, fiets omtrappen, slaan, schoppen, opsluiten, kleding verstoppen etc etc geeft niet met een gevoel voor pesten te maken, dat is gewoon pesten en schadelijk. Zelfs als je stoer genoeg bent om het langs je heen te laten gaan zal het je toch beinvloeden in hoe je jezelf ziet.

Uiteraard, maar dit zijn echt duidelijke voorbeelden.
Maar noem maar eens dingen als (middelbareschoolvoorbeelden):
- een duw geven (jongens tegen jongens)
- een pen pakken
- 'nee we doen iets anders' zeggen op een voorstel
- niet met iemand in een groepje willen zitten

Het hangt ook grotendeels af van of het stelselmatig gebeurt, of het steeds door dezelfde personen gebeurt (met name de laatste twee punten)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:56

Best wel apart dat het nu al een paar pagina's gaat over pesten en het weerbaarder moeten zijn van een gepest persoon...
In mijn ogen leidt het de aandacht af van het daadwerkelijke onderwerp en is het om zaken te bagatelliseren voor sommige personen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 13:59

ruitje schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij past het hier prima. Dit topic zit vol met PVV-ers/FvD-ers, die schuimbekken over alles wat er mis is met die zwarten en vooral Marokkanen hier in Nederland en tegelijk Calimero spelen over wat er ondertussen van hun allemaal afgepakt wordt. En een klaagzang over die grote boze EU, waarover je kan schuimbekken, terwijl je Calimero speelt over die arme Nederlanders die weer door de EU gepakt worden, past daar precies in.

Ik vind jouw posts altijd erg inhoudelijk en boeiend om te lezen, ookal denk ik anders. Juist omdat je dingen wil uitleggen en op de inhoud sterk bent.

Vind dit dan ook echt jammer :o

Ik vind het ook jammer dat ik het gevoel had dit bericht te moeten plaatsen. Dit topic staat vol met, laat ik het netjes zeggen, xenofobische reacties. En die mensen staan elkaar allemaal op de schouders te kloppen, duimpjes tegen elkaar op te steken en elkaar te vertellen hoeveel gelijk ze hebben. Natuurlijk wel met de disclaimer dat ze natuurlijk geen racisten zijn, maar...

En het ergste is dat ze dat ook nog echt menen en niet eens doorhebben dat hun berichten iets anders zeggen. Dat is de reden waarom ik zo bot uit de hoek kom, in de hoop dat één of twee mensen misschien gaan nadenken over wat ze eigenlijk schrijven. Maar ik ben met je eens dat het jammer is, dat ik heb gevoel heb toch die reactie te moeten plaatsen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:01

Ann schreef:
Best wel apart dat het nu al een paar pagina's gaat over pesten en het weerbaarder moeten zijn van een gepest persoon...
In mijn ogen leidt het de aandacht af van het daadwerkelijke onderwerp en is het om zaken te bagatelliseren voor sommige personen.

Maar er zou juist meer sturing moeten zijn vanuit de diverse gemeenschappen. Als een Marokkaanse wijk veel problemen geeft, kun je daar agenten op afsturen met zelf 'n Marokkaanse afkomst. Dan krijg je ook geen gezeik over racisme als ze een keer hardhandig moeten handhaven. Bovendien heb ik het idee dat ze ook meer respect hebben voor mensen uit hun eigen gemeenschap.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:02

_Penotti schreef:
Wat houd dat aanzien in sommige gezinnen in?

Ik denk dat aanzien hebben niet iemand is met een VWO of hoger diploma.
Ook niet dat MBO 2 en werken in dat soort beroepen.
Dus van huis uit word dat niet gestimuleerd.

Aanzien is geld hebben, of?

Kan iemand dat voor me ophelderen?

Aanzien is breed. Een goede baan, veel geld, een grote auto. Succes, in de breedste zin van het woord maar vaak wel voor een deel materialistisch. Een universitaire opleiding is dus ook "succes". Goede opleiding wordt dus wel gestimuleerd, maar de randvoorwaarde zijn soms weerbarstiger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:03

Genoeg gevallen gezien waar mensen stelselmatig kapot gemaakt werden, zowel op de werkvloer als op school. Sommigen waren inderdaad ‚anders‘ maar hadden ook niet de capaciteit om ‚normaal‘ te worden (autistisch spectrum bijvoorbeeld). Maar ik heb het ook zien gebeuren met iemand die echt absoluut nooit iets geprovoceerd heeft behalve zijn werk goed en fatsoenlijk te doen (blijkbaar genoeg reden om iemand vals te beschuldigen met het doel die persoon weg te krijgen) of gewoon een andere sexuele voorkeur had.
Zelf ben ik ooit geslagen door een voor mij onbekende omdat ik iets gewonnen had, al vond ik dat ergens wel dan weer stiekum grappig :')

Helemaal met Ann eens. Ja gedrag gaat in 2 richtingen, maar een gekleurd of homofiel inelkaar meppen of anoniem met de dood bedreigen heeft NIETS te maken met weerbaarheid.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:06

Sizzle schreef:
Sory hoor, maar als iemand in de tram zit, nergens speciaal heen kijkt en gewoon met iemand ernaast zit te praten en ineens staan er 3 onbekende kerels omheen met gebalde vuisten: wat mot je hier, wil je soms vechten, dan maakt het weinig uit wat je van je zelf vind :+

Idem als je dagelijks schade vind aan je auto met een briefje dat je op moet zouten naar je eigen land.

Nee in die gevallen niet mee.
Aso's bestaan.

Maar het is niet alleen maar dat wat bestaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:07

_Penotti schreef:
Sizzle schreef:

Nee in die gevallen niet mee.
Aso's bestaan.

Maar het is niet alleen maar dat wat bestaat.

Nee maar als je regelmatig zulk gedrag aantrekt door je uiterlijk, moet je dan maar iets aan je uiterlijk laten doen of zo? Plastisch chirurg?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:13

Ligt er aan wat dat uiterlijk is, is dat alleen je kleurtje kun je er weinig aan doen.
Loop je als een ghotic door een christelijk gebied zou je er voor kunnen kiezen dat minder uit te dragen.
Uiterlijk is natuurlijk meer dan wat aangeboren is.

En ik zal niet ontkennen dat er gestoorde losers zijn die niets nodig hebben om toch op te pakken. Zei ik eerder ook al.
Maar neemt niet weg dat een deel wel geholpen is door weerbaar te zijn.
Toch iets om meer aandacht te geven op scholen bijvoorbeeld. In deze harde wereld.
1 geholpen persoon is er al 1 meer dan 0 :j