steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:24

Net gezien hoe de demonstrerende boeren in Maastricht onthaalt zijn door de provincie, met koffie en cake +:)+ En volgens afspraak een duidelijk en heldere uitspraak op de afgesproken tijd.

Dan houd je de boeren een heel stuk meer goed gezind dan dat ze gisteren in Groningen gedaan hebben. Echt welkom waren ze al niet en dan ook nog je uitspraak 3 uur!! later naar buiten brengen dan de afspraak was. Tja. Kan wel begrijpen dat het geduld dan een beetje opraakt.
Maakt de daden niet goed maar wel begrijpelijk.

Blij dat er provincies zijn die wel met de boeren willen mee denken :j

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:26

Zijn er ondertussen mensen die de moeite hebben genomen om de brief van Nicolaas Gerrits te lezen? :+

Inmiddels heeft het RIVM oa al toegegeven dat het gebruik van het Aerius model leidt tot een landelijk beeld met afwijkingen tot 30% én voor specifieke locaties zijn de onzekerheden nog groter. Hoe kun je op basis van iets dat zó onzeker is, beleid maken?

fransje23 schreef:
Landelijk beleid is nog niet duidelijk,toch?

Aan aannames heb je nog niet zoveel.

Dat zijn geen aannames, maar de plannen van minister Schouten. Zie kamerbrief op 4 oktober. Het lijkt mij meer dan logisch dat boeren nu al staan te steigeren. Of zou jij rustig wachten totdat ze daadwerkelijk een streep zetten door jouw stal in aanbouw? Nogmaals, lees eens vakbladen ipv media die er weinig/geen verstand van hebben. Die gebruiken termen waardoor het wel mee lijkt te vallen, terwijl de werkelijkheid heel anders is.

Askja schreef:
Tiepvoudt, het beleid is nog niet uitgekristalliseerd, maar voor wat ik ervan begrepen heb streeft de overheid wel degelijk naar warme sanering. En het is ook niet zo dat er door de stikstofmaatregelen nu al massaal boeren om dreigen te vallen. Dat kan op termijn uiteraard wel gebeuren, en hopelijk is er tegen die tijd een fatsoenlijke regeling op poten gezet om boeren te steunen die willen of moeten stoppen.

Nogmaals, noem jij het afnemen van onbenutte ruimte in de vergunning warme sanering? Hoe zie je dat precies voor je? Stal in aanbouw, hypotheek afgesloten. De overheid gaat de komende 40 jaar het geld die plusminus 50 koeien opleveren erbij doen, ofzoiets? Boeren geloven al heel lang niet meer in sprookjes ;)

Askja schreef:
Het inkomen van boeren is m.i. wel degelijk relevant. Het zegt wat over de maatschappelijke positie van boeren; boeren met een goed inkomen en een gezond bedrijf zullen niet zo snel omvallen door de stikstofmaatregelen. Wel zullen ze misschien niet uit kunnen breiden en minder verdienen. Dat gebeurt in meer sectoren door overheidsmaatregelen. Of door andere factoren. Dat is het risico van het ondernemerschap.
Verder is de hoogte van het inkomen van boeren relevant omdat boeren subsidie ontvangen waar we met zijn allen indirect aan meebetalen. Daar heb ik op zich geen probleem mee, maar dan moet je bij mij niet aankomen met de suggestie dat dat inkomen geen punt mag vormen in de discussie.

Bedrijven die financieel gezond zijn hebben juist vaker de mogelijkheid (gehad) om uit te breiden en daardoor zullen het júist die stabiele bedrijven zijn die door deze maatregelen worden getroffen. Boeren met opvolgers die hun bedrijf toekomstbestendig (duurzamer, diervriendelijker) willen maken, en daarvoor ook een vergunning hebben gekregen. Het afpakken van die vergunning noem jij ondernemersrisico? Vreemd.

mysa schreef:
Over waarom het inkomen van boeren relevant is: een boer die een goed inkomen heeft, hoeft niet uit te breiden. (beetje kort door de bocht maar anders wordt het een te lang en gecompliceerd verhaal)

Want uitbreiden is altijd slechter voor het klimaat en voor dierenwelzijn? Een melkveehouder die wil uitbreiden moet z'n fosfaatrechten bij een ander kopen. Er worden dus op een andere plaats minder koeien gehouden. Door uit te breiden kan de melkveehouder een stal bouwen met oa een emissiearme vloer en met meer ruimte voor zijn dieren. Netto resultaat: minder emissie en meer dierenwelzijn. Maar oh nee uitbreiden is zo slecht voor alles en iedereen op de een of andere manier.

hypos

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:33

Hier komen nu de trekkers voorbij, op naar den haag. Ga ze zo uitzwaaien bij de boot

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:36

Vakbladen zijn ook gekleurd, je kunt beter beiden lezen :)

Bij mij om de hoek gaat een afslag van de A9 en niet door vanwege de stikstofmaatregelen kosten 33 miljoen en ze zijn er al sinds de jaren 80 mee bezig.
Idem bouw van 2000 woningen.
Persoonlijk ben ik er niet rouwig om.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:02

Ik kan nog wel feiten van meningen onderscheiden :+

De feiten heb ik benoemd in mijn post een aantal pagina's terug. En ik stel de vraag of mensen dat eerlijk vinden. Daarop krijg ik vooralsnog weinig respons.

En ja, in vakbladen komen zeker ook meningen in voor. Maar dat zijn dan wel de meningen van mensen die de feiten op een rijtje hebben. En dan nog ben ik het ook niet altijd met hen eens, dat zou wat zijn zeg. Maar als ik artikelen in de krant lees, of nog erger de columns ín die kranten... daar zakt mijn broek soms van af. Zoveel columnisten met een mening over de veehouderij die reikt van hier tot aan Oezbekistan, maar als je ze zou vragen wat het fosfaatrechtenstelsel is of wat het verschil is tussen intern en extern salderen hebben ze geen idee (zomaar een aanname op basis van wat ze allemaal wel niet weten te vertellen over de veehouderij).

Ik lees vakbladen en niet-vakbladen en ja ik irriteer me geregeld mateloos. Voor mijn humeur zou het beter zijn om een heleboel media over te slaan, maar wees gerust; ik lees, luister en kijk ze allebei.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:06

Van mij mogen ze wel heel snel dat stikstof beleid door drukken.

Wat tokkies, paarden aanrijden, als monster truck hekken omver rijden rijden die neergezet waren om de ander burgers te beschermen. Gellukig zijn er geen gewonden of doden gevallen maar had heel anders kunnen aflopen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:10

Vind het wel jammer dat er wordt door gegaan op wat er in Groningen is gebeurd en dat er geen woord wordt gerept over vandaag in Limburg dat super smooth verlopen is.

Ik kijk uit naar morgen, ik mag er dit keer wel in het echt bij zijn :)

Oh edit, ik keur Het uiteraard niet goed wat er in Groningen gebeurd is, alles behalve. Maar er wordt wel een beetje te lang in blijven hangen (goeie zin wel)
Laatst bijgewerkt door xClaudiaaL op 15-10-19 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:11

Maar tiepfoudt, jij noemt steeds de boer met stallen in aanbouw, dat is toch maar een kleine minderheid, lijkt me?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:13

@Diertjec

Sorry dat ik het zeg, maar is toch normaal en van zelf spreken dat je aan de wet houdt wanneer je demonstreert? Of is dat juist in geval van de boeren heel bijzonder en wereld groot nieuws?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:14

Blussem schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar is toch normaal en van zelf spreken dat je aan de wet houdt wanneer je demonstreert? Of is dat juist in geval van de boeren heel bijzonder en wereld groot nieuws?

Ik heb mn bericht ge-edit. Ik keur het zeker niet goed, maar we kunnen er ook te lang in blijven hangen. En waarom zou het stikstof beleid er dan door geduwd moeten worden? Omdat een paar mensen het nu verziekt hebben voor de rest van de boeren? Beetje krom

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:22

mysa schreef:
Maar tiepfoudt, jij noemt steeds de boer met stallen in aanbouw, dat is toch maar een kleine minderheid, lijkt me?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel stallen er op dit moment in Nederland in aanbouw zijn. In mijn omgeving (straal van +/- 5 km) zijn het er momenteel minstens 2 (en een 3e op komst hopelijk).

Maar waarom is dat relevant? Ook al is het een minderheid, wat wil je daarmee zeggen? Denk jij werkelijk dat de overheid in zo'n situatie het geld dat die extra dieren zouden moeten genereren, erbij doet? Dan heb je het over miljoenen dan wel miljarden.

Daarbij wederom de vraag waarom zovelen voorbij gaan aan de twijfels over de modellen die gebruikt worden. Op die modellen is deze hele poppenkast gebaseerd. Maar dat interesseert jou/jullie niet?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-10-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:23

Het stikstofbeleid (denk: ammoniak /methaan) is verziekt door de toenmalige minister Bleeker, anno 2012, met een 'pas' die gewoon niet klopte.

En na 7 jaar ondeugdelijke aanpak staat nu het land - terecht - op de kop.

Ik ben het erg eens met de gedeputeerden van Fryslân: het beleid moet draagvlak hebben, dus kortdurend uitstel en om de tafel.
Dat bepaalde veranderingen - graag ook in de luchtvaart, mbt maximum snelheid, geen nieuwe snelwegen aanleggen etc - hard nodig zijn moge duidelijk zijn.

(@Typfoudt: mij gaat het om klimaatverandering zelf. Daar zijn inmiddels geen cijfers meer voor nodig. Op 15 oktober in een T-shirt buiten lopen is normaal; we hebben een nieuw klimaat.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:38

Janneke2 schreef:
Het stikstofbeleid (denk: ammoniak /methaan) is verziekt door de toenmalige minister Bleeker, anno 2012, met een 'pas' die gewoon niet klopte.

En na 7 jaar ondeugdelijke aanpak staat nu het land - terecht - op de kop.

Ik ben het erg eens met de gedeputeerden van Fryslân: het beleid moet draagvlak hebben, dus kortdurend uitstel en om de tafel.
Dat bepaalde veranderingen - graag ook in de luchtvaart, mbt maximum snelheid, geen nieuwe snelwegen aanleggen etc - hard nodig zijn moge duidelijk zijn.

(@Typfoudt: mij gaat het om klimaatverandering zelf. Daar zijn inmiddels geen cijfers meer voor nodig. Op 15 oktober in een T-shirt buiten lopen is normaal; we hebben een nieuw klimaat.)

Leeft je kleinkind nu ook al zonder technologie? Geen nieuwe kleren? Ouders autoloos? Geen uitjes? Niets leuks vooral, want alles wat leuk is is vervuilend..
Dat emo gedoe over kinderen en kleinkinderen is leuk, maar je kunt je kind ook gewoon een mooie toekomst geven door gebruik te maken van de innovatieve mogelijkheden waar Nederland altijd groot mee is geweest.
Ipv het land met kort durende hypes de vernieling in te helpen om mensen die zelf nog nooit iets gedaan hebben op het gebied van beleid/lange termijnvisie hun zin te geven.

Een goed beleid vraagt tijd en als Rome op een dag gebouwd was, werd die firma nu ook wel ingehuurd op alle problemen op 1 dag op te lossen. Een mening neerplempen als feiten op internet kan helaas iedereen en duurt 1 seconde.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:40

@Janneke2: Het kan zijn dat ik het gemist heb, maar waarom noem je steeds ammoniak en methaan alsof die 2 enigszins te vergelijken zijn met elkaar?

Als je het over klimaat hebt, verplaats je alleen het probleem door hier de veestapel in te krimpen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:40

Je kunt ook stellen dat de boeren afgelopen jaren ten onrecht een voordeel gehad door dat we niet hebben gehouden aan Europees stikstof beleid.

Eigenlijk mogen ze juist heel blij zijn.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:41

Vind het verbazend dat er bij 1 ondernemers groep (internationaal) de hand boven het hoofd gehouden wordt. Zoveel ondernemingen gaan koppie onder, door veranderde omstandigheden, vroeger was er een kolenboer, die is overbodig geworden, en zo zijn er nog legio voorbeelden. Hier in Frankrijk mag je ook niet aan de boeren komen, en zijn ze recent de straat opgegaan, net voor de Nederlandse boeren als ik het goed gezien heb, de Franse boeren begonnen 23 september. Nou hebben ze in Nederland ook die zielige gele hesjes nagedaan, dus het zal me niks verbazen als ze weer door de Fransen op het idee gebracht zijn om de straat op te gaan inclusief zich als hooligans gedragen, dat gebeurt in Frankrijk namelijk ook. En zeggen dat er slechte zijn die het voor de goeie verpesten gebeurt hier ook. Boeren zijn ondernemers, en ondernemen is een risico. Ik begrijp ook niet dat bedrijven als uber tegen gewerkt worden tbv taxi bedrijven, natuurlijk is het zuur wanneer je zuurverdiende vergunning niks meer waard is, maar de wereld veranderd, behoeftes veranderen, soms neem je een gok en verlies je, dat geldt voor niemand meer als voor een ondernemer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:41

Tiepfoudt schreef:
Als je het over klimaat hebt, verplaats je alleen het probleem door hier de veestapel in te krimpen.

Niet perse.. Minder aanbod betekent hogere prijzen en daardoor wordt er minder gekocht.
Je hoeft een tekort helemaal niet aan te vullen vanuit het buitenland.
Als supermarkten en slagers eens minder zouden weggooien dan zou dat al heel veel schelen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:46

luxx schreef:
Vind het verbazend dat er bij 1 ondernemers groep (internationaal) de hand boven het hoofd gehouden wordt. Zoveel ondernemingen gaan koppie onder, door veranderde omstandigheden, vroeger was er een kolenboer, die is overbodig geworden, en zo zijn er nog legio voorbeelden. Hier in Frankrijk mag je ook niet aan de boeren komen, en zijn ze recent de straat opgegaan, net voor de Nederlandse boeren als ik het goed gezien heb, de Franse boeren begonnen 23 september. Nou hebben ze in Nederland ook die zielige gele hesjes nagedaan, dus het zal me niks verbazen als ze weer door de Fransen op het idee gebracht zijn om de straat op te gaan inclusief zich als hooligans gedragen, dat gebeurt in Frankrijk namelijk ook. En zeggen dat er slechte zijn die het voor de goeie verpesten gebeurt hier ook. Boeren zijn ondernemers, en ondernemen is een risico. Ik begrijp ook niet dat bedrijven als uber tegen gewerkt worden tbv taxi bedrijven, natuurlijk is het zuur wanneer je zuurverdiende vergunning niks meer waard is, maar de wereld veranderd, behoeftes veranderen, soms neem je een gok en verlies je, dat geldt voor niemand meer als voor een ondernemer.

Het beschermen van eigendom is nog steeds een Europees grondrecht ;)

Dus als jij boer(in) bent en de overheid trekt jou vergunning in, dan ga jij gewoon over tot de orde van de dag? Want dan neem je gewoon je verlies? Sterke ruggengraat heb jij.

8nnemiek schreef:
Niet perse.. Minder aanbod betekent hogere prijzen en daardoor wordt er minder gekocht.
Je hoeft een tekort helemaal niet aan te vullen vanuit het buitenland.
Als supermarkten en slagers eens minder zouden weggooien dan zou dat al heel veel schelen.

Nee maar het gebeurt wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:51

Tiepfoudt schreef:

Welnee.

Ik heet geen Jetten en ben niet zo van D66.

Het doel is het klimaat ""binnen de perken"" te houden. |( (Een erg armoedig doel, maar beter is niet meer haalbaar.)

Daar hoort voedselproductie bij, daar hoort vervoer bij, en nog een gigantische serie maatregelen.

Extra import lijkt mij onzin. (Contra: " de Nederlandse boeren worden aangepakt en dan komen de eieren uit de Oekraïne "waar ze het milieu niet kennen".)

De export mag wel stevig aangepakt worden (warme sanering om de eenvoudige reden dat het tientallen jaren beleid van de overheid is geweest).

Dat houdt waarschijnlijk een enorme serie veranderingen in.
(Annex een serie andere veranderingen, van veel minder vliegen tot ....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-10-19 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:53

Stel dat ik een hotel heb langs een drukke weg waar iedereen langs moet om in een stad te komen en iemand besluit dat er een grotere weg komt aan de andere kant en deze weg wordt gesloten dan kan ik fluiten naar mijn geld. Niemand beschermd mijn eigendom. Je zult ook wel een sterke ruggengraat moeten hebben in deze wereld, beste is nog een baan, dan loop je al die ondernemerschap risico's niet, hoewel je, wanneer je in dat hotel werkte natuurlijk wel je baan kwijt kunt raken, maar dan kun je ook weer iets anders zoeken zonder dat je geld verloren bent

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:56

Janneke2 schreef:
Welnee.

Ik heet geen Jetten en ben niet zo van D66.

Het doel is het klimaat ""binnen de perken"" te houden. |( (Een erg armoedig doel, maar beter is niet meer haalbaar.)

Daar hoort voedselproductie bij, daar hoort vervoer bij, en nog een gigantische serie maatregelen.

Extra import lijkt mij onzin. (Contra: " de Nederlandse boeren worden aangepakt en dan komen de eieren uit de Oekraïne "waar ze het milieu niet kennen".)

De export mag wel stevig aangepakt worden (warme sanering om de eenvoudige reden dat het tientallen jaren beleid van de overheid is geweest).

Dat houdt waarschijnlijk een enorme serie veranderingen in.
(Annex een serie andere veranderingen, van veel minder vliegen tot ....)

Lang verhaal kort, wat is volgens jou de oplossing om ervoor te zorgen dat andere landen niet in het gat in de markt springen?

luxx schreef:
Stel dat ik een hotel heb langs een drukke weg waar iedereen langs moet om in een stad te komen en iemand besluit dat er een grotere weg komt aan de andere kant en deze weg wordt gesloten dan kan ik fluiten naar mijn geld. Niemand beschermd mijn eigendom. Je zult ook wel een sterke ruggengraat moeten hebben in deze wereld, beste is nog een baan, dan loop je al die ondernemerschap risico's niet, hoewel je, wanneer je in dat hotel werkte natuurlijk wel je baan kwijt kunt raken, maar dan kun je ook weer iets anders zoeken zonder dat je geld verloren bent

Heel vervelend maar in in dit voorbeeld wordt jou vergunning niet ingenomen?
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-10-19 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:56

luxx.. die ondernemergroep zorgt wel voor het voedsel van de hele wereld... bestwel belangrijk lijkt me.

Diertjec! heel veel succes morgen, ik kan er deze keer helaas niet bij zijn! ik hoop dat je een mooie dag hebt en dat het positief verloopt.

8nnemiek, natuurlijk wordt het zogenaamde probleem wel verplaatst, denk je dat er in het buitenland niet wordt ingespeeld als Nederland minder gaat produceren.
In het buitenland wordt alleen ietsje minder efficiënt, dier- en milieuvriendelijk geproduceerd, maar dat maakt de nederlandse milieuactivisten verder niet uit natuurlijk.

Ik wil mijn kinderen uiteraard wel een goede toekomst in een gezonde wereld gunnen, en het liefst (als ze willen) ook de boerderij zien overnemen als de tijd daar is.

mysa.. over de stallen in aanbouw... meestal staan die stallen er al. Wij hebben bijvoorbeeld een nb vergunning voor 110 koeien, nieuwe stal gebouwd met plek voor 110 koeien, alles volgens de moderne dierwelzijnsnormen. En toen kwam de fosfaatcrisis.. bleek dat we volgens de peildatum 2 juli 2015 mochten we opeens nog maar 89 koeien houden. Maar de vergunning van 110 koeien bestaat dus nog wel.. Als we de mogelijkheid hebben om fosfaatrechten (en grond) bij te kopen kunnen we dus wel die 110 koeien gaan houden. Maar nu met de nieuwe stikstofregels zou dit dus ineens niet meer mogelijk zijn.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:06

Ergste is natuurlijk dat de echte problemen zich hier niet eens (meer) afspelen. De amazone zijn nu bijvoorbeeld de longen van de aarde, ooit was de hele wereld long, maar daar heeft de verstedelijking een eind aan gemaakt. En de mensen die daar wonen doen wat ze willen, zoals als wij dat hier ook gedaan hebben. Daarnaast is overbevissing een enorm probleem, alles raakt uit balans, en ondiepe wateren waar ooit koralen waren zijn dood, weet niet meer precies hoe het zat maar dat is 1 van de grootste oorzaken dat de aarde steeds meer opwarmt. Tel daar de industrie bij op waar de grote bazen steeds meer en meer willen, en die contacten hebben op zeer hoge plaatsen waardoor er hele rare dingen gebeuren, bijvoorbeeld in de everglades. De aflevering van rotten op Netflix over suiker maakt dat inzichtelijk. En in dat licht is het nog zuurder dat het een boer moeilijk gemaakt wordt ivm regels, milieu regels, terwijl de wereld brand

En een vergunning, tja, die kan ingetrokken worden ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:09

juval schreef:
8nnemiek, natuurlijk wordt het zogenaamde probleem wel verplaatst, denk je dat er in het buitenland niet wordt ingespeeld als Nederland minder gaat produceren.
In het buitenland wordt alleen ietsje minder efficiënt, dier- en milieuvriendelijk geproduceerd, maar dat maakt de nederlandse milieuactivisten verder niet uit natuurlijk.

Dat moet er een manier komen waarop voorkomen kan worden dat er meer vlees wordt geïmporteerd. Daarnaast neemt de vleesconsumptie simpelweg af als de prijzen hoger worden en kunnen supermarkten veel winnen door minder vlees weg te gooien en bv minder vlees in producten te stoppen waar het onnodig is.

Het buitenland is groot. Ik denk dat de gemiddelde koe in Frankrijk/Oostenrijk/Zwitserland het bv veel beter heeft dan de Nederlandse koe.
Betere, strengere Europese regels over dierenwelzijn en milieu zouden niet verkeerd zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:16

juval schreef:
wat voor boeren zijn dat Nikass? koeien, varkens, kippen, akkerbouw, fruit? zit nogal wat verschil tussen.

Oh je hebt gelijk dat is een beetje onduidelijk van me. Ik heb het over koeien, varkens en akkerbouw.
En uiteraard weet ik niet of zij representatief zijn voor de hele sector.

Ik ben het wel met Askja eens overigens :j