Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:59

In DSM wordt gewoon de term "pedofilie" gebruikt voor het ziektebeeld. Misschien niet voor het in de praktijk brengen ervan. Maar het is wel een ziektebeeld, geen geaardheid, en ook geen "vriendschappelijk houden van"

Nies_

Re: Nieuwe Michael Jackson docu, SHOCK!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:03

Ooit is het wel zo bedacht, maar het wordt inderdaad door elkaar gebruikt. Had ik wellicht duidelijker uit moeten leggen.

Volgens mij verschillen de meningen ook nog wat of het een geaardheid is. Vroeger werd homoseksualiteit ook wel als ziekte gezien. Gelukkig weten we nu beter, echter is pedoseksualiteit nooit goed te keuren omdat het altijd gepaard gaat met misbruik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:06

Nies_ schreef:
Ooit is het wel zo bedacht, maar het wordt inderdaad door elkaar gebruikt. Had ik wellicht duidelijker uit moeten leggen.

Volgens mij verschillen de meningen ook nog wat of het een geaardheid is. Vroeger werd homoseksualiteit ook wel als ziekte gezien. Gelukkig weten we nu beter, echter is pedoseksualiteit nooit goed te keuren omdat het altijd gepaard gaat met misbruik.

Sex met iemand van het gelijke geslacht is toegestaan in tegenstelling tot sex met kinderen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:08

Precies en terecht.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:10

Nies_ schreef:
Filie is "houden van", dus pedofilie betekent (vriendschappelijk) houden van kinderen (voor de pubertijd). pedoseksueel is ook daadwerkelijk de seksuele aantrekking. In de volksmond wordt echter meestal hetzelfde bedoeld.

Er is wel therapie voor, maar zelfs voor echt gemotiveerde mannen die er van af willen is dat moeilijk en werkt het maar beperkt. Chemische castratie wordt soms ook toegepast, maar dan nog schijnt het niet altijd over te gaan.

Gun je toch ook geen weldenkend mens, het moet een ramp zijn om je zo te voelen. Om van jezelf te walgen omdat je opgewonden wordt van een kind.

Maar ook nog: niet elke kindermisbruiker/verkrachter is een pedofiel.

Op de wikipedia-pagina over pedofilie (die recente wetenschappelijke studies gebruikt) staan best interessante dingen over onderzoek naar pedofilie en pedoseksualiteit. Eigenlijk weet de wetenschap er nog (te) weinig van om er veel van te kunnen zeggen, omdat pedoseksuelen die in onderzoeken voorkomen vaak de criminele pedoseksuelen in gevangenissen zijn. Die kunnen zich best wel eens heel anders gedragen dan een pedofiel die nooit iemand heeft misbruikt. (Maar ja, hoe vind je een betrouwbare steekproef van "doorsnee" pedofielen?)

Er zijn bijvoorbeeld enkele persoonskenmerken (verlegen zijn, moeite hebben met interpersoonlijke relaties, depressie) die vaak samenhangen met de pedofielen die onderzocht zijn, maar men weet dus niet of sociale isolatie etc. een gevolg is van pedoseksuelen die in de gevangenis hebben gezeten, en wat dus misschien niet bij pedofilie hoort maar bij pedoseksuelen-met-gevangenisstraf.

Het is zelfs onduidelijk of het grotendeels aangeboren is (zoals homoseksualiteit), of dat het inderdaad samenhangt met het niet aan durven gaan van relaties met gelijkwaardigen en/of traumatische ervaringen uit het verleden en andere omgevingsfactoren. Overigens lijkt de wetenschap nu wel grotendeels te denken dat het inderdaad aangeboren is.

Overigens lijkt depressie wel vaak samen te hangen met pedofilie, wat natuurlijk geen wonder is: er werd hier al eerder gezegd dat er sterke zelf-haat moet zijn als je deze gevoelens hebt.

Ik hoop daarom ook dat deze docu ervoor zorgt dat pedofielen sneller aan de bel durven trekken (ik las al dat er in Vlaanderen enkele pedofielen zelf naar een alarmnummer hadden gebeld, wat uitzonderlijk is). Door dingen te roepen als "alle pedofielen moeten dood" los je het probleem niet op, maar door te zeggen "wat goed dat je durft te praten over je probleem en dat je hulp durft te zoeken" maak je het voor kinderen juist veiliger.

Zie deze column:
Citaat:
"Doordat we hen al meteen afwijzen en in het donkerste hoekje van de samenleving uitkotsen, zullen ze vanuit dat donkere hoekje juist duistere dingen gaan doen. "

https://www.ditisderks.nl/schrijf/colum ... dofiel-ben

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:15

Deel 1 van de docu gezien.
En ik zie en herken te veel om voor mijzelf te twijfelen aan de verhalen die deze mannen vertellen.
Ik zeg niet dat MJ schuldig is bij alle jongens die zijn vriend zijn geweest, maar voor mijzelf twijfel ik niet over de verhalen van deze mannen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:17

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:18

fleurtjeuh schreef:
Deel 1 van de docu gezien.
En ik zie en herken te veel om voor mijzelf te twijfelen aan de verhalen die deze mannen vertellen.
Ik zeg niet dat MJ schuldig is bij alle jongens die zijn vriend zijn geweest, maar voor mijzelf twijfel ik niet over de verhalen van deze mannen

Ik had hetzelfde. Ik vind het heel oprecht.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:21

Bijzonder...als je het opzoekt op Wikipedia dan is het in de engelse versie wel een psychiatrische stoornis en bij de nederlandse versie niet.

"Pedophilia (alternatively spelt paedophilia) is a psychiatric disorder in which an adult or older adolescent experiences a primary or exclusive sexual attraction to prepubescent children."

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:34

Kom ik nog weer terug op de daders. Als het steeds op dezelfde manier gaat zoals iemand hier noemt. Hoe weet je dan hoe je dat moet doen. Niet iedereen is toch zo slim om het zo subtiel te spelen.
Dan denk ik meteen aan een dark website met gebruiksaanwijzing. Of is dat te ver gezocht.

Ik ben een jaren 70 kind. En ik kan je zeggen dat het toen toch nog iets minder erg gevonden werd dan nu, echt de hippietijd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:37

Het is iets onbewust en iets bewust.
Bewuste handelingen en onbewuste reacties. Onbewuste handelingen en bewuste reacties.
Inspelen op hoe iemand reageert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:40

justkid schreef:
Kom ik nog weer terug op de daders. Als het steeds op dezelfde manier gaat zoals iemand hier noemt. Hoe weet je dan hoe je dat moet doen. Niet iedereen is toch zo slim om het zo subtiel te spelen.
Dan denk ik meteen aan een dark website met gebruiksaanwijzing. Of is dat te ver gezocht.

Ik ben een jaren 70 kind. En ik kan je zeggen dat het toen toch nog iets minder erg gevonden werd dan nu, echt de hippietijd.

De mensen die minder subtiel zijn worden gepakt, ofwel door de politie, of door ouders of kennissen van de kinderen......

De mensen die wel subtiel zijn, palmen alles en iedereen rondom het slachtoffer in, isoleren het slachtoffer zelf, wat kan tegen die tijd, want de mensen eromheen vertrouwen die persoon, en doen wat ze willen doen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:42

Maar dat chemisch castreren. Heb dat daarstraks even opgezocht. Dan kloppen de verhalen niet mser. Als hij daadwerkelijk chemisch gecastreerd was, kon hij geen erectie krijgen? Het is blijkbaar wel mogelijk om dat ongedaan te maken..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:44

Het middel dat daarvoor gebruikt wordt, is na een bepaalde tijd uitgewerkt. Net als bij chemische castraties bij honden.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:52

Avalanche81 schreef:
Het middel dat daarvoor gebruikt wordt, is na een bepaalde tijd uitgewerkt. Net als bij chemische castraties bij honden.

Aha, daar kon ik dus niet meteen iets over vinden! Ik zei al ja hij had genoeg geld, zal dat wel ongedaan hebben gemaakt :+

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 23:59

Electra63 schreef:
Nies_ schreef:

Sex met iemand van het gelijke geslacht is toegestaan in tegenstelling tot sex met kinderen.

Daarom dat het als een stoornis wordt gezien. Hoe dat zich ontwikkelt of dat het geen gezonde geaardheid is is maatschappelijk bepaald. Dat wil daarom niet zeggen dat het op zich verschilt van een andere geaardheid. Maar terecht niet aanvaardbaar natuurlijk.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:01

Zelfmoord is ook wel iets dat voorkomt bij mensen met pedofiele neigingen. Als uitweg om geen slachtoffers te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:05

Calisto het verschilt wel degelijk van een geaardheid omdat het per definitie gaat om ongelijkwaardigheid. Dat is bij bijvoorbeeld homofilie niet het geval.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:29

Callisto04 schreef:
Zelfmoord is ook wel iets dat voorkomt bij mensen met pedofiele neigingen. Als uitweg om geen slachtoffers te maken.

Klopt, en dat is eigenlijk heel erg triest.
Pedofilie kunnen we niet goedkeuren of goedpraten maar ook iemand die daarmee worstelt heeft recht op leven en op hulp vind ik.
Nu heb je natuurlijk pedofielen en pedofielen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:36

Volgens mij is er in 2016 een aflevering geweest van 'je zal het maar zijn' waar een pedofiel in zat die zo goed als niets deed met zijn gevoelens.
Helaas kan ik geen werkend filmpje vd aflevering vinden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:37

Shaggy09 schreef:
Callisto04 schreef:

Pedofilie kunnen we niet goedkeuren of goedpraten maar ook iemand die daarmee worstelt heeft recht op leven en op hulp vind ik.

Maar ze kunnen wel de beslissing nemen om ja te zeggen tegen de dingen waar ze mee worstelen. Ik ken iemand die psychiatrische hulp gevraagd heeft toen die persoon de neiging kreeg en er niets mee wou doen, ze schaamde zich. Vond het juist heel sterk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 00:41

Furrow schreef:
Shaggy09 schreef:

Maar ze kunnen wel de beslissing nemen om ja te zeggen tegen de dingen waar ze mee worstelen. Ik ken iemand die psychiatrische hulp gevraagd heeft toen die persoon de neiging kreeg en er niets mee wou doen, ze schaamde zich. Vond het juist heel sterk.

Ja dat juich ik ook alleen maar toe.
Het lijkt mij verschrikkelijk om daar achter te moeten komen.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 01:43

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:28

Nikass schreef:
Calisto het verschilt wel degelijk van een geaardheid omdat het per definitie gaat om ongelijkwaardigheid. Dat is bij bijvoorbeeld homofilie niet het geval.

Een geaardheid heeft toch niks te maken met gelijkwaardigheid? Niet elke pedofiel hoeft dat aspect in zich te hebben. Een persoon kan ook hetero zijn en compleet ongelijkwaardig. De geaardheid op zich hoeft zich niet te uiten, dan is er geen ongelijkwaardigheid. Maar uiteraard is er ongelijkwaardigheid in elke uiting of in praktijk brengen. Het is wat de gepakten allemaal gemeenschappelijk hebben. Maar mss zijn het net daarom vooral mannen? Ik denk dat er nog veel onbeantwoorde vragen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:43