Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:36

Facebook is voor mij geen geloofwaardige bron. Dus ik pas bij dit verhaal.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:03

Kleine kanttekening: op Facebook verschijnen ook artikelen uit betrouwbare bronnen. Vrijwel alle serieuze media hebben ook een fb-account. Maar ik snap verder wel wat je bedoelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:04

pien_2010 schreef:
Facebook is voor mij geen geloofwaardige bron. Dus ik pas bij dit verhaal.

Ik niet. We hebben dit voor de gein al eens doorgerekend met enkele Nuon-collega's toen we zelf voor dergelijke snelladers wilden gaan voor de drie Nissan Leafs die we hadden. Wij kwamen op soortgelijke getallen uit.

Dat was overigens al een verhaal op zich. Ik moest dat uitzoeken, dus ga je eerst een googlen. Dan vindt je een leverancier, dus die ga je bellen.

Ja maar meneer, dan moet u wel een hele grote aansluiting hebben. Beste leverancier, er staat hier een generator van 100MW, dat is het kleintje :D
Maar dan moet u wel flinke kabels laten installeren. Beste leverancier: Wij beheersen hier 250MW aan opgewekt elektrisch vermogen, wij zijn wat gewend. Ik heb ze niet eens verteld dat we twee STEG-eenheden van dat vermogen hadden.

Doe niet zo moeilijk, wat kost zo'n ding en hoeveel vermogen moet de aansluiting kunnen leveren. De rest kunnen we heus zelf.

Kortom, die snellader is er nooit gekomen; ze wilden zelfs geen offerte leveren!
Ik kreeg er nog net uitgeperst dat zo'n ding wel 100.000 euro zou kosten. Nou, ik denk dat daar dan heeeel veeeeel marge op zit.
Ik had rond die zelfde tijd een lader/omvormer laten bouwen van 250A 230V gelijkspanning en dat ding koste de helft....

Sorry Pien, je mag die elektrische auto aanhangen zoveel je wil, een echte oplossing is het niet en gaat het ook nooit worden.

Stukje geschiedenis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:57

ikke schreef:
Sorry Pien, je mag die elektrische auto aanhangen zoveel je wil, een echte oplossing is het niet en gaat het ook nooit worden.
Volgens mij heb ik nog nooit iets hoera's geschreven over de elekrische auto, want ik weet het gewoon nog niet en op dit moment is de actie radius te laag voor ons, dus zijn er helemaal niet mee bezig.

mysa schreef:
Kleine kanttekening: op Facebook verschijnen ook artikelen uit betrouwbare bronnen. Vrijwel alle serieuze media hebben ook een fb-account. Maar ik snap verder wel wat je bedoelt.
Klopt wat je schrijft, maar om mezelf heel veel broodjes aap te besparen en energie om alles iedere keer op betrouwbaarheid te moeten checken is face book never een bron voor mij. Ik kom er nooit, daar ze te slecht met de privacy omgaan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:03

Magrathea schreef:
Wow, wat er nou is gebeurd. Wordt mijn vriend gebeld door zijn ouders. Het tripje naar Rome gaat niet door, het wordt nu Parijs. Met de trein. :D :D :D

zouden ze meelezen hier? :) .. veel plezier in Parijs.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:00

Wbt elektrische auto's heb ik op Twitter een wetenschappelijk onderbouwde berekening te zien die aan toont dat die 700.000 km ongeveer 20x te hoog ingeschat is. Ik ga het hier niet helemaal posten. Maar dit is het: https://twitter.com/AukeHoekstra/status ... 11040?s=19

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:15

JewEmm schreef:
Wbt elektrische auto's heb ik op Twitter een wetenschappelijk onderbouwde berekening te zien die aan toont dat die 700.000 km ongeveer 20x te hoog ingeschat is. Ik ga het hier niet helemaal posten. Maar dit is het: https://twitter.com/AukeHoekstra/status ... 11040?s=19

Ja, en?
Ik zie niet terug hoeveel CO2 het kost om de elektriciteit te produceren, hetzij in een kolencentrale, hetzij door zonnepanelen (die ook CO2 genereren tijdens hun produktie)

Je kunt erover blijven schrijven tot je een ons weegt, doe je best, maar dat zal nooit iets veranderen aan het gebrek aan grondstoffen om die accu maar te kunnen maken!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:29

JewEmm schreef:

Goede post! Belachelijk toch dat de media zo’n berichten zo makkelijk oppakt zonder fact checks, terwijl iedereen wel kan bedenken dat een elektrische auto toch echt al heel snel schoner is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:38

Wie was er vandaag?
Ik kon uiteindelijk niet, half ziek in de regen gaan wandelen leek me geen verstandig plan :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:02

De trein van en naar het Noorden reed gelukkig gewoon, maar oj wat een regen...!

Niets meegekregen van het officiële programma, maar een heerlijke sfeer.
(Oma wordt bijna nostalgisch, 'zo was het in 1981 nou ook'.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:43

Hahaha deze oma zat te ver weg. Had gisteren mee willen lopen met de vrouwen mars maar dat ging op het laatst niet door(alles was geregeld ), dus in Frankrijk gebleven. Maar wat een bikkels zo door de regen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:20

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:26

Wij waren flink doorweekt := Niet heel lang gebleven, gelukkig maar want het treinverkeer richting het zuiden lag volledig plat en we hebben er vier uur over gedaan om thuis te komen, ipv 2,5 uur :=
Voordeel was dat we weer bijna droog waren toen we thuis aankwamen :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:31

8nnemiek schreef:
Wij waren flink doorweekt := Niet heel lang gebleven, gelukkig maar want het treinverkeer richting het zuiden lag volledig plat en we hebben er vier uur over gedaan om thuis te komen, ipv 2,5 uur :=
Voordeel was dat we weer bijna droog waren toen we thuis aankwamen :')

Verkeerde topic, jij bedoeld klimaatopmars?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 13:57

mysa schreef:
Hier een link naar een artikel van een hoogleraar die stelt dat het helemaal niet verstandig is om nu al over te gaan op gasloos.

https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar- ... ZAsJZY2qAk

Ik knip deze quote er even uit:

*Quote*
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
*end quote*

Zodra de klimaatblaaskaken hier een ECHT antwoord op hebben, kunnen we verder praten. Tot die tijd is het inhoudsloos gezwam in de ruimte.

Dit is ook wat er echt gaat gebeuren. Die omschakeling komt er echt wel en duurzaam gaat het ook echt wel worden maar het zal iets meer tijd kosten en er anders uit gaan zien dan nu wordt voorgespiegeld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:00

ikke schreef:
mysa schreef:
Hier een link naar een artikel van een hoogleraar die stelt dat het helemaal niet verstandig is om nu al over te gaan op gasloos.

https://www.ed.nl/eindhoven/hoogleraar- ... ZAsJZY2qAk

Ik knip deze quote er even uit:

*Quote*
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
*end quote*

Zodra de klimaatblaaskaken hier een ECHT antwoord op hebben, kunnen we verder praten. Tot die tijd is het inhoudsloos gezwam in de ruimte.

Dit is ook wat er echt gaat gebeuren. Die omschakeling komt er echt wel en duurzaam gaat het ook echt wel worden maar het zal iets meer tijd kosten en er anders uit gaan zien dan nu wordt voorgespiegeld.

Kun je aangeven waar er wordt gezegd dat we morgen alle gasapparaten de deur uit moeten gooien?

Natuurlijk is er een overgangsfase. Betekent niet dat we die zo snel mogelijk moeten inzetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:11

Het is helaas inderdaad niet zo simpel. Gisteren ook in NIeuwsuur gezien, dat we de transitie met beleid en verstand moeten gaan doen en moeten kijken wat het voor het landschap doet en mensen die er wonen. Zo waren er mensen in NIeuwsuur die links een giga windmolenpark krijgen en rechts een hectare groot zonnepaneel veld omheind met afrastering :oo . Die lui zijn ooit verhuisd, omdat ze landelijk wilden wonen. Ze kwamen zelf met goede alternatieven voor andere locaties, veel verder afgelegen van de woonwijken en huizen, maar leken vooralsnog geen gehoor te krijgen. Dat vond ik ook nogal wat. Dus dat word een Raad van State procudure.
TEvens lieten ze ook zien hoe het landschap in Nederland enorm in negatieve zin is veranderd laatste jaren en dat er nogal wat akkers gepland zijn waar giga distributie centra op gebouwd gaan worden en- of gebruikt gaan worden voor windmolenparken cq zonnepaneel parken.

Ik ben het ook eens met die professor waarbij ik me dan weer niet kan voorstellen dat hij geschreven heeft
Citaat:
Daar knap ik dan zo weer op af en heb de neiging om dus dit topic maar te ontstippen terwijl ik het 100% met hem eens ben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:12

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:13

Magrathea schreef:
Kun je aangeven waar er wordt gezegd dat we morgen alle gasapparaten de deur uit moeten gooien?

Natuurlijk is er een overgangsfase. Betekent niet dat we die zo snel mogelijk moeten inzetten.

Nou, als het aan de fanatiekelingen hier zou liggen, dan maakten ze wel alle fouten die in dit artikel worden genoemd.

Er worden oplossingen aanbeden die geen oplossingen zijn (elektrische auto, warmtepomp) maar hooguit een kleine bijdrage leveren in het totale plaatje.
Maar die aanbeden oplossingen moeten eigenlijk NU worden doorgevoerd, regardless of cost en zonder erbij na te denken wat dit betekend voor het totale plaatje!
Er is maar een select groepje mensen dat beeld heeft bij de gevolgen voor de infrastructuur. Mark Rutte & Co kunnen schreeuwen wat ze willen; de industrie bepaalt wat er gebeurt. Vind ervan wat je ervan wil vinden, veranderen doet het niet en dat is maar goed ook!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:15

@ Pien: Dat laatste wilde ik net schrijven, ik zit ook op dezelfde lijn als Ikke maar had willen zeggen, als je nou die kwalificaties zoals 'klimaatblaaskaken' er uit laat, worden je bijdragen vast serieuzer genomen, nu jaag je een heleboel mensen direct tegen je in het harnas.

Over dat gas: ik denk dat hier vanuit politiek oogpunt de belangsrijkst overweging is om niet afhankelijk te willen worden. Maar zeg dat dan, en ga niet impliceren dat gas op zich zo vervuilend is, want het zo'n beetje de schoonste energiebron die we op dit moment hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:20

ikke schreef:
Nou, als het aan de fanatiekelingen hier zou liggen

ikke schreef:
oplossingen aanbeden

ikke schreef:
Maar die aanbeden oplossingen moeten eigenlijk NU worden doorgevoerd, regardless of cost en zonder erbij na te denken wat dit betekend voor het totale plaatje!

mysa schreef:
@ Pien: Dat laatste wilde ik net schrijven, ik zit ook op dezelfde lijn als Ikke maar had willen zeggen, als je nou die kwalificaties zoals 'klimaatblaaskaken' er uit laat, worden je bijdragen vast serieuzer genomen, nu jaag je een heleboel mensen direct tegen je in het harnas.

Klopt Mysa, helemaal met je eens, ik vind het zo walgelijk hoogdravend en arrogant en stuitend gewoon deze manier van opschrijven. Ik vind het afschuwelijk om zo iemand in ons topic te hebben, want je moet eerst jezelf door al die bagger iedere keer baggeren om er achter te komen, dat het wel zinvolle posts zijn. Pfffff echt niet tof vind ik het. Daardoor wordt zo´n topic onveilig, is er geen fijne opbouwende constructieve manier van discussiëren en is dit een plek dat verword tot polarisatie van mensen die tegenover elkaar staan en dit waarschijnlijk niet eens zo staan. Echt helemaal niet tof en gaat zo tegen mijn natuur in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:24

Plus de warmte pompen afdoende werken...ja in een spiksplinter nieuwé woning mss maar als )e een huis hebt van voor de jaren 80 ben je flink de Sjaak vanwege alle aanpassingen die er moeten gebeuren. Onze loodgieter ziet het allemaal niet zo snel gebeuren....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:25

mysa schreef:

Over dat gas: ik denk dat hier vanuit politiek oogpunt de belangsrijkst overweging is om niet afhankelijk te willen worden. Maar zeg dat dan, en ga niet impliceren dat gas op zich zo vervuilend is, want het zo'n beetje de schoonste energiebron die we op dit moment hebben.

Daar jaag je mensen geen wind mee in de broek. Om wat voor domme reden dan ook meent de politiek dat ze alleen verandering krijgen als ze "het volk" wind in de broek jagen.
Die afhankelijkheid is er niet als puntje bij paaltje komt.

En voor het geval je het nog niet door hebt: ik hanteer dezelfde harde lijn als de klimaatmalloten.
Dat kan ik namelijk met feiten doen. Ik KEN die feiten en weet hoe de weg eruit ziet.
Het boeit mij ook niet of je me wel of niet gelooft; dit is wat er gaat gebeuren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:37

mysa schreef:

Gas is per definitie koolstof verbranden, dus kooldioxide toevoegen.
Dus minder schoon dan (zee)wind, waterkracht of zonnepanelen.

Afhankelijk worden van Russisch gas is geen goed idee, dat kan kloppen. Onze "eigen" gasvelden in de Noordzee nog aanspreken dan...? Liever niet.
In de Randstad is er de 'warmterotonde' - industriële warmte (ook niet loepezuiver, maar terwille van "De Economie" wordt het geproduceerd) die huizen verwarmt. ('Stadsverwarming'.)

En dan is er uiteraard de ramp die ons hier in het Noorden treft.
Als import Drentse ontsping ik het grootste deel van de dans, maar als voormalig Randstedelijking is het beschamend hoe weinig aandacht er voor is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:55

Ehm warmterotonde??

Joh, dat is gewoon stadsverwarming en veel van die warmte wordt er speciaal voor geproduceerd!

Dat maakt het niet per se slecht (in het juiste gebruik haal je fabelachtige rendementen) maar restwarmte is het meestal niet.

Enne, het boeit niet dat er CO2 vrij komt bij verbranding van gas. Het gaat erom dat je die CO2 ook weer uit de lucht haalt en hergebruikt.
Wat de bomen in een natuurlijk proces doen, moet de mens chemisch na gaan doen.
Dat is namelijk precies wat synthetisch gas doet......