Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:17

Dat buitensluiten is imo juist enorm democratisch. Er moet een coalitie gevormd worden om zo veel mogelijk Nederlanders te representeren in de regering en het is zeker niet de eerste keer dat een grote partij niet meedoet in de regering. Ik vraag me ook af hoe graag GW uberhaupt wil regeren, het lijkt mij dat hij een comfortabele positie in de oppositie heeft. Een groot deel van zijn kiezers gaat op hem afknappen als hij moet gaan regeren met andere partijen en daardoor zijn beloftes toch niet kan nakomen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:17

Janine1990 schreef:
Nies_ schreef:
Ik ben voor de vrije keuze en verantwoordelijkheid van mensen. Wetten gebaseerd op een eeuwenoud boek passen daar dus zeker niet bij. Ik vind dat mensen de mogelijkheid moeten hebben om zelf de overweging te maken of ze bijvoorbeeld een levensbeëindiging verantwoord vinden.

Verder hoop ik dat er eens naar de PVV stemmer geluisterd wordt in plaats van ze uit te maken voor dom.

Willen de Christelijke partijen dan wetten gebaseerd op de Bijbel?

En wat wil je van de PVV stemmers horen dan? Of eigenlijk, wat wil je dat er met de PVV stemmers gedaan wordt? Rutte geeft al aan naar ze te willen luisteren. Mijn persoonlijke hoop is dat Cer daarin de juiste conclusie trekt.

Natuurlijk willen zij dat. Ze zijn vanuit hun geloof tegen bijvoorbeeld euthanasie en willen daarom dat het niet mogelijk moet zijn. Hiermee beperk je mensen die er anders over denk. Wanneer euthanasie wel mogelijk is kunnen mensen die dat willen er gebruik van maken, terwijl degene die het vanuit zijn/haar geloof op tegen is daar gewoon voor zichzelf voor kan kiezen.

Ik hoop inderdaad ook dat cer gelijk heeft. Dat Rutte doet wat hij zegt en dat de amdere partijen hier ook naar luisteren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:19

bigone schreef:
Klopt, maar er moet dan de komende vier jaar wel ruimte zijn om aan de wensen van de PVV stemmers tegemoet te komen, Wilders komt in de oppositie dus kan blijven schreeuwen/jennen/terroriseren. En daar bereik je mensen mee en de komende zittende partijen moeten beleid voeren. Gezien de partijprogramma's komen er echt nog wel vervelende, geld kostende zaken op de burgers af. En 1,3 miljoen PVV stemmers is heel veel, en de grootste leeftijdsgroep stemmers is tussen de 34- 50 jaar. Mensen met banen , huizen , kinderen enz. Die geven onvrede door.

Ik vraag me af hoelang mensen daar nog in trappen... Zie ook opmerking van Villheide...

Dikke kans dat het FvD in de komende jaren enorm kan groeien, door aan de behoeften van die 1,3 miljoen PVV stemmers te gaan voldoen. Door een oplossing voor hun onvrede te presenteren. Of dit dan wat wordt, is een tweede... Maar als zij plausibele voorstellen hebben, denk ik dat er een heleboel mensen overgaan...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:20

bigone schreef:
PlantsTho schreef:
Ik hoop juist dat dit de ommekeer is. Wilders stevende een half jaar op een monsterzege af, maar weet het gelukkig weer niet waar te maken. Wellicht is hij nu zijn momentum kwijt en doet hij de volgende verkiezingen een PvdA'tje :)

Klopt, maar er moet dan de komende vier jaar wel ruimte zijn om aan de wensen van de PVV stemmers tegemoet te komen, Wilders komt in de oppositie dus kan blijven schreeuwen/jennen/terroriseren. En daar bereik je mensen mee en de komende zittende partijen moeten beleid voeren. Gezien de partijprogramma's komen er echt nog wel vervelende, geld kostende zaken op de burgers af. En 1,3 miljoen PVV stemmers is heel veel, en de grootste leeftijdsgroep stemmers is tussen de 34- 50 jaar. Mensen met banen , huizen , kinderen enz. Die geven onvrede door.

Ja de relatief jonge achterban van GL is inderdaad makkelijker te negeren. ;(

Ben trouwens wel benieuwd naar de opkomstpercentages onder jongeren. Hoop dat er een toename is geweest in de gang naar de stembus, en over het hele spectrum, dus niet alleen de hoogopgeleide jongeren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:20

Ik ben benieuwd welke belofte Rutte nu weer gaat breken. Ach hebben we tenminste nog 4 jaar om op onze 1000 euro te wachten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:21

Emmaa_ schreef:
Dat buitensluiten is imo juist enorm democratisch. Er moet een coalitie gevormd worden om zo veel mogelijk Nederlanders te representeren in de regering en het is zeker niet de eerste keer dat een grote partij niet meedoet in de regering. Ik vraag me ook af hoe graag GW uberhaupt wil regeren, het lijkt mij dat hij een comfortabele positie in de oppositie heeft. Een groot deel van zijn kiezers gaat op hem afknappen als hij moet gaan regeren met andere partijen en daardoor zijn beloftes toch niet kan nakomen.

Inderdaad, de enigste kans voor Wilders om over vier jaar de grootste te worden is in de oppositie, de regerende partijen zullen allemaal heel veel moeite moeten doen om hun verkiezingsbeloftes na te komen, ook de VVD. Gaat dat om de een of andere reden fout dan heb je Geert als premier over vier jaar, en twee burgers minder want dan ga ik emigreren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:22

purny schreef:
Ik ben benieuwd welke belofte Rutte nu weer gaat breken. Ach hebben we tenminste nog 4 jaar om op onze 1000 euro te wachten

Hij heeft sorry gezegtd hoor voor het breken van zijn kiezingsbeloftes en dat is toch genoeg?? Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok. Ook nooit weer iets van terug gezien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:23

Nies_ schreef:
Natuurlijk willen zij dat. Ze zijn vanuit hun geloof tegen bijvoorbeeld euthanasie en willen daarom dat het niet mogelijk moet zijn. Hiermee beperk je mensen die er anders over denk. Wanneer euthanasie wel mogelijk is kunnen mensen die dat willen er gebruik van maken, terwijl degene die het vanuit zijn/haar geloof op tegen is daar gewoon voor zichzelf voor kan kiezen.

Ik hoop inderdaad ook dat cer gelijk heeft. Dat Rutte doet wat hij zegt en dat de amdere partijen hier ook naar luisteren.

Mijn ouders gaan naar de kerk, zijn absoluut gelovig. Maar zijn niet tegen abortus of euthanasie.
Zoals ik zei, er zijn meerdere ethische bezwaren. Ik denk dat je in de tweede kamer niet aan hoeft te komen met: "Want het mag niet van God." Terwijl er letterlijk (volgens mij) niets over in de bijbel staat. :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:23

karuna schreef:
Is weer wat verschoven in de uitslagen. Zie dat plaats/gemeente waar ik woon pvv de grootste partij is geworden :x , had al zo het vermoeden en dat klopt dus.
Grappig, hier:

2017:

1: VVD 20,9%.
2: PVV 13,1%.
3: D66 12,9%.
4: GL 12,4%.
5: CDA 9,4%.

2012:

1: VVD 27,5%.
2: PVDA 26,5% (dit jaar 6,5%).
3: PVV 10,6%.
4: D66 8,6%.
5: SP 8,1%.

Klopt denk ik aardig met de huidige opinie en samenleving hier in het 'dorp'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:24

purny schreef:

Maar heeft Rutte dat de afgelopen 4 jaar helemaal in zn eentje gedaan dan?
Want zo werkt regeren toch ook niet?
Dan hoeft een coalitie ook niet... toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:24

bigone schreef:
Emmaa_ schreef:

Inderdaad, de enigste kans voor Wilders om over vier jaar de grootste te worden is in de oppositie, de regerende partijen zullen allemaal heel veel moeite moeten doen om hun verkiezingsbeloftes na te komen, ook de VVD. Gaat dat om de een of andere reden fout dan heb je Geert als premier over vier jaar, en twee burgers minder want dan ga ik emigreren.

Dan zou ik ook absoluut emigreren. Als het een kabinet over rechts word zal het zelfs al lastig worden.

Ik denk trouwens hetzelfde over GroenLinks. Ze hebben nu momentum en als ze in de oppositie blijven kunnen ze hun eigen beleid blijven voeren, waardoor hun achterban niet afknapt. Als ze alsnog gaan regeren met de VVD en het CDA zullen ze zulke compromissen moeten sluiten dat ze volgende verkiezingen weer met 4 zetels eindigen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:25

Tallie1979 schreef:
Groen links is niet de 2e partij van NL. Als dat wel het geval zou zijn en Rutte zou hem buiten sluiten, dan had ik dit ook niet democratisch gevonden. Nederland heeft gekozen en wordt genegeerd.

Er worden nu miljoenen Nederlanders buiten spel gezet. Hun stemmen zijn niet belangrijk voor Rutte.

Er hebben miljoenen mensen niet op Wilders gestemd en 1,3 miljoen mensen op Wilders. Het is dus democratischer om naar de miljoenen te kijken vor een coalitie. Daarnaast is Wilders een facist, dus hem negeren lijkt me sowieso een goed idee :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:26

Cer schreef:
purny schreef:

Maar heeft Rutte dat de afgelopen 4 jaar helemaal in zn eentje gedaan dan?
Want zo werkt regeren toch ook niet?
Dan hoeft een coalitie ook niet... toch?

In de ogen van heel veel mensen werkt het wel zo... Ach, iemand moet de schuld hebben...
Sommigen kunnen beter een cursus maatschappijleer gaan doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:27

Janine1990 schreef:
Nies_ schreef:

Mijn ouders gaan naar de kerk, zijn absoluut gelovig. Maar zijn niet tegen abortus of euthanasie.
Zoals ik zei, er zijn meerdere ethische bezwaren. Ik denk dat je in de tweede kamer niet aan hoeft te komen met: "Want het mag niet van God." Terwijl er letterlijk (volgens mij) niets over in de bijbel staat. :P

Dat klopt, maar het is wel de basis van zo'n partij. Nou ben ik er niet gigantisch op tegen hoor, ik noemde slechts de reden waarom veel mensen dat wel zijn. Er zijn genoeg partijen waar ik het nog minder mee eens ben en die wil ik ook niet verbieden.

BigOne

Het eerste wat een nieuw kabinet aan maatregelen moet nemen: Indien je een partij verlaat dan uit de regering en niet blijven zitten, geen wachtgeld voor zelf opgestapte politici, tot het laagste bestuursniveau. Dus geen verdere versplintering. Een land heeft baat bij sterke partijen en niet allerlei kleintjes die een regering moeten vormen,werkt niet.

Tallie1979

Janine1990 schreef:
Tallie1979 schreef:
Groen links is niet de 2e partij van NL. Als dat wel het geval zou zijn en Rutte zou hem buiten sluiten, dan had ik dit ook niet democratisch gevonden. Nederland heeft gekozen en wordt genegeerd.

Er worden nu miljoenen Nederlanders buiten spel gezet. Hun stemmen zijn niet belangrijk voor Rutte.

1,3 miljoen... Geen miljoenen...

Maar dit is democratie, de Nederlandse democratie... Zo werkt het al jaren... Dus ik snap niet goed wat je er niet democratisch aan kan vinden? Wie kiezen voor de tweede kamer de vvt, wie daar in komen... Niet wie er in de coalitie komen. Als dát het geval was, dan kan je stellen dat het niet democratisch is. Maar ik begrijp nu niet wat er niet democratisch aan is volgens jou?

Volgens mij heb ik dit inmiddels al uitgelegd. Voor mij voelt het niet democratisch om een bepaalde partij uit te sluiten omdat iemand zijn kop je niet aanstaat. Dat is mijn gevoel.

En nogmaals, ik vind het prima zo, ik ben juist blij voor Henk dat hij gegroeid is! :D

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:28

bigone schreef:
purny schreef:

Hij heeft sorry gezegtd hoor voor het breken van zijn kiezingsbeloftes en dat is toch genoeg?? Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok. Ook nooit weer iets van terug gezien.

Precies en daarnaast is het ook niet zo zwart op wit in de politiek. Hij kan dat wel willen maar hij had alsnog een meerderheid nodig om die plannen door te zetten. Hij kan er ergens ook niet altijd wat aan doen.

Net als dat iedereen zei dat Obama eigenlijk niks heeft uitgevoerd. Ja hoe had die dat moeten doen als het huis van afgevaardigden de republikeinen in de meerderheid waren en hij een democraat is.

Het ligt voor een deel ook aan het systeem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:28

Kop niet aan staat?? Ook al was hij geel met groen haar, het zijn zijn denkbeelden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:30

Nies_ schreef:
Dat klopt, maar het is wel de basis van zo'n partij. Nou ben ik er niet gigantisch op tegen hoor, ik noemde slechts de reden waarom veel mensen dat wel zijn. Er zijn genoeg partijen waar ik het nog minder mee eens ben en die wil ik ook niet verbieden.

Begrijpelijk hoor... Ik denk alleen dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van het christelijk geloof en de manier waarop men dat in Nederland belijd, of eigenlijk, de manieren waarop...
Daarom vind ik het zo jammer dat er bij een christelijke partij meteen wordt gekeken naar die C, terwijl ze best hele goede standpunten hebben buiten die geloofszaken om. Ik heb zelf ook nog overwogen CDA te stemmen. Maar hun reclame over optimisten, pessimisten en realisten vond ik niet echt 'heb uw naaste lief' waardoor het vertrouwen iets is gezakt. Maar dat is puur een gevoelskwestie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:30

HorseTimeXL
[quote="purny schreef:

Hij heeft sorry gezegtd hoor voor het breken van zijn kiezingsbeloftes en dat is toch genoeg?? Ik wacht nog steeds op de teruggave van het kwartje van Kok. Ook nooit weer iets van terug gezien.[/quote]

Precies en daarnaast is het ook niet zo zwart op wit in de politiek. Hij kan dat wel willen maar hij had alsnog een meerderheid nodig om die plannen door te zetten. Hij kan er ergens ook niet altijd wat aan doen.

Net als dat iedereen zei dat Obama eigenlijk niks heeft uitgevoerd. Ja hoe had die dat moeten doen als het huis van afgevaardigden de republikeinen in de meerderheid waren en hij een democraat is.

Het ligt voor een deel ook aan het systeem.[/quote]
En de VVD wil flinke lastenverlichting voor de burgers de komende jaren via de belasting, echter, dan moet hij niet met Groen Links in de regering want die willen daar niets van weten en juist meer belasting voor het milieu , zie hier het eerste struikelblok al.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:31

Ah uitslag is iets gewijzigd zie ik, kennelijk een tikfout geweest. Nog best schokkend maar wel logischer. Vvd staat op 18.3 % ipv de 8.3 % die er eerder stond. Pvv op 14.5 % SP 14.3 CDA 11.1 D66 11.9 PvdA 6.5 %

tegen vorige keer in 2012 PvdA 31.2 VVD 20.5 Sp 15.5 Pvv 9.7 cda 7.3 en d66 7.5

Van een heel links bolwerk omgegaan naar rechts. Merk je in alles in de hele plaats kwa sfeer ook. -O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:31

PlantsTho schreef:
Tallie1979 schreef:

Er hebben miljoenen mensen niet op Wilders gestemd en 1,3 miljoen mensen op Wilders. Het is dus democratischer om naar de miljoenen te kijken vor een coalitie. Daarnaast is Wilders een facist, dus hem negeren lijkt me sowieso een goed idee :)

Hem, en daarbij zijn kiezers, negeren is ronduit dom. Dat werkt juist nog extremere ideeën in de hand. PVV in de coalitie lijkt me sowieso niet het meest logische nu, maar negeren moet je vooral doen als je wil dat ze bij de volgende verkiezingen nog meer groeien.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:32

Ja en dat maakt het zo moeilijk om voor een partij alle beloftes waar te maken en dat hoeft niet zo zeer aan de partij zelf te liggen. Uiteraard wel natuurlijk met wie die in zee gaat, maar die partijen kunnen ook van gedachtes veranderen nadat ze in de regering zijn gekomen..

M_i_R

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:33

Ik snap werkelijk niet dat mensen de VVD blijven afrekenen op die 1.000,-. Na de vorige verkiezingen is de wereld in de fik gevlogen en hebben we met problemen te kampen gehad die niemand had kunnen voorzien. Problemen die een omvang hebben waarmee de hele wereld de afgelopen decennia niet mee te maken heeft gehad.

En dan zitten we hier, zeker in vergelijking met een groot deel van de rest van de wereld, prinsheerlijk op een donzen bedje te klagen dat ons 4 jaar geleden 1.000,- was beloofd, als een klein kind dat een ijsje beloofd was maar dat nu (even) niet krijgt omdat zijn broertje een auto-ongeluk gehad heeft. Onbestaanbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:33

GL wil bijvoorbeeld auto's zwaarder belasten ja, maar ze willen het geld dat ze daaruit halen wel weer terugstoppen in het verlagen van andere belastingen. Onder de streep zullen we er niet heel veel slechter uit komen. Maar dat is het lastige. Zo'n partijprogramma is mooi maar je moet het nooit als leidend zien. De enige manier waarop een partij z'n volledige programma kan doordrukken is als ze een absolute meerderheid (meer dan 75 zetels) in de TK en de EK hebben. Dat gaat in Nederland niet gebeuren, wij zijn veel te gematigd en verdeeld.

Christelijke partijen vind ik een lastige kwestie. Ik vind dat iedereen recht heeft op representatie en dat een islamitische partij en een christelijke partij dus net zo veel bestaansrecht hebben als elke andere partij. Ik ben het op heel veel punten niet eens met christelijke partijen, maar als ik kijk naar de CU zie ik wel een betrouwbare en eerlijke partij die de boel misschien wat transparanter en gegronder kan houden. Gert-Jan Seegers lijkt me echt geen verkeerde man, ik vond hem in het debat tegen Wilders echt enorm sterk. Hoe hij de boze woorden van Wilders omdraaide naar het mooie van het christelijke geloof, juist het barmhartige en de openheid voor anderen, vond ik echt prachtig.