karuna schreef:Ik ga zo stemmen. Weet al lang op wie. Heb ook bewust alle debatten niet gekeken. Word er alleen maar chagerijnig van omdat het alleen gaat over populair overkomen, zieltjes winnen en elkaar afmaken. Niet aaan mij besteed.
Gister op de sportschool felle discussies gehad over politiek. Bleek dat iemand nu pas weet daardoor dat partijen meer zijn dan het gezicht op de posters en tv. Die stemt al jaren niet omdat de persoon gewoon niet wist hoe het in elkaar zat. Na wat doorvragen blijkt deze persoon ook midden links conservatief is. Eigenlijk een sociaal democraat en nee die partijen zijn er niet in nl. Dan zwem je tussen cda/sp of pvda/d66 in.
We hebben een spoedcursus politiek gegeven hoe het nu precies werkt. Wat partij programmas laten lezen en als het goed is volgt vandaag de gang naar de stembus met een goed overwogen stem. Maar het heeft me wel aan het denken gezet.
Deze persoon is goed geschoold, heeft een goed stel hersens en staat goed in de maatschappij. En absoluut niet wereld vreemd. Maar toch ontbreekt de juiste kennis over het politieke systeem in nederland. Kan dat soms de reden zijn waarom mensen niet gaan stemmen of alleen de snelste prater volgt zonder te beseffen wat daarvan de gevolgen zijn? En word het dan eens tijd om dit op school te gaan bespreken.
Ik heb bv op school nooit iets gehad over de nederlandse politiek. Wel die van Rusland, Indonesie, Amerika enz. Maar de nederlandse geschiedenis of dit nooit. Mijn ouders hebben me altijd geleerd erover waardoor ik ook al snel me en gaan verdiepen in de politiek en het hoe en wat.
Toen ik op de middelbare school zat (inmiddels zo'n 5 jaar geleden) kregen we het vak maatschappijleer. Hierin werd keurig geleerd hoe ons politieke stelsel er uit ziet, welke soort partijen er zijn, dat er meer is dan alleen uiterst links of uiterst rechts, hoe het stemrecht werkt enzovoort enzovoort.
Ik weet niet vanaf wanneer dat vak gegeven wordt, maar inmiddels wordt er dus zeker wel iets geleerd over de Nederlandse politiek