Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:42

Laat je niet gek maken poetser. Het laatste wat je moet zijn is bang. Dat is juist wat ze willen bereiken. Ook onze Geert speelt hierop in

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:42

Winged schreef:
Furrow schreef:
Niet tolereren dat er jongeren met een IS propaganda t shirt voor doorsnee moskees staan zou een begin zijn bv.
Waarom zouden ze zich daar niet van distantiëren zelfs voor er eerst iets verschrikkelijk gebeurt?

Moest ik christelijk zijn ik zou openlijk mijn mening uiten en die kerk niet binnengaan, maar het gebeurt wel, net zoals er al zolang weet is van bijeenkomsten?

Waarom moet iemand zijn geloof opgeven of niet kunnen uitoefenen omdat iemand anders de boel loopt te verstieren?
De Moskee is voor een Islamiet een belangrijk gebouw, belangrijk punt in het geloof.

Onder de ECHTE Islamieten is momenteel evenveel, of waarschijnlijk nog veel meer, angst als bij de anderen.

Wie zegt opgeven of niet uitoefenen?
Er is een verschil tussen openlijk als gemeenschap optreden en niet tolereren en dat hoor :)

Anoniem

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:45

Maar waar waren de christenen die zich distantieerden dan toen een blanke man uit de naam van zijn geloof een zwarte kerk overhoop schoot? Die hoeven niet te zeggen dat het niet hun geloof is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:45

Breivik was geïnspireerd door Hitler en het nazi gedachtengoed. Ik gok er zo maar even losjes op dat 99% van de moslims wel weet dat we daar niet achter staan. Dan zouden zij hier immers ook niet kunnen rondlopen en integreren :)* Het had ook niks te maken met een godsdienst. Hij stond "alleen" in zijn gedachtengoed om het zo te zeggen.

IS gebruikt wél een godsdienst als excuus. Laten er nu toevallig veel meer moslims zijn dan christenen (ik kan me vergissen). IS beweert dat zij DE moslim zijn, de goede, de enige echte, de rest zijn afvallers. Ze beschuldigen elke moslim die hen niet volgt van een slechte moslim te zijn. Die personen gaan zich als volgt tegen hen afzetten, want hoewel ze dezelfde godsdienst hebben verschilt hun visie wel enorm. Zij zeggen daarop "dat is niet de godsdienst waar ik in geloof. Zo interpreteer ik het niet, dit is niet wat er in de Koran staat."

Ik kijk niet anders naar een vreemdeling dan voorheen. Ja, ze moeten zich aanpassen en niet zaniken als ze niks bereiken maar wel tientallen kansen aangeboden krijgen. Je kan niet alles op een gouden blaadje aangeboden krijgen nietwaar. Maar verder? Het zijn en blijven mensen. Ik heb collega's gehad uit Algerije en Marokko, Frankrijk, Spanje, Rusland... Mijn buren hebben allerhande nationaliteiten. Het ziet hier soms letterlijk "zwart van het volk" op straat, wat maakt mij dat uit? Zolang iedereen respect heeft voor elkaar is het toch goed?

Waarom hebben buurtbewoners Abdeslam niet aangegeven? Die mensen zullen geweten hebben wat er boven hun hoofd hing als ze een kick gaven richting politie...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:46

Furrow schreef:
Wie zegt opgeven of niet uitoefenen?
Er is een verschil tussen openlijk als gemeenschap optreden en niet tolereren en dat hoor :)

Jij geeft zelf aan dat je dan niet naar een kerk zou gaan. Beetje verdiepen in de Islam en je weet ook waarom de Moskee wel belangrijk is voor de Islamieten. Snap? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:47

poetser schreef:
The day after....

Of ze nog eens zullen toeslaan is voor mij geen vraag meer, alleen het waar en wanneer?

Wantrouwend loop ik over straat, die ene meneer met zijn rugzak, die andere met zijn handen in zijn zakken. Die nerveuze man op de bus, zou hij iets van plan zijn? Of zou hij, net als ik, bang zijn dat er andere zijn die iets van plan zijn? Op het moment dat ik het gisteren vernam, was er een gekleurde man in het Arabisch aan het bellen, terwijl hij lachte hoorde ik duidelijk het woordje Brussel, ik niet alleen.. Iedereen was hierdoor aangedaan, meneer gaat naast mij zitten en zijn blik valt op mijn gsm en ziet de beelden en krantenkoppen. Een traan biggelde langs zijn wang. Deze man is geen misdadiger, hij wist gewoon nog van niets.

Zoontje is vandaag niet naar school, ik durfde niet, uit angst dat hem iets zou overkomen.
Vervolgens lees je de krantenkoppen, ouders die hun kind niet kunnen bereiken, vader die met kinderen aan de gruwel is kunnen ontsnappen door de enthousiasme van de kleinste, maar wel de moeder hebben verloren....

Ongeloof dat dit heeft kunnen gebeuren. Wetende dat het de bedoeling was dat het bloedbad nog veel erger had kunnen zijn. Had het voorkomen kunnen worden? Misschien wel, misschien ook niet.

Ik weet dat dit buiten jullie discussie staat, maar voor mij voelt het goed dit te kunnen schrijven

Ik denk dat het voor iedereen, of toch de meesten onder ons, zo onwezelijk aan voelt. Ik ben gisteren, na mijne nacht, pas om 13u gaan slapen. Vannacht was het enorm druk op mijne dienst. Ons ziekenhuis heeft 10 mensen opgevangen, 1 ervan heeft het niet gehaald. En alhoewel er uiteindelijk geen slachtoffer op onze campus ligt, hadden we allen deze nacht toch nood aan praten met mekaar. Ik ben vanmorgen zelfs bijna een uur later door gegaan en ook nu weer geraak ik niet in mijn bed.

Maar de wereld draait door en niet iedereen is wakker geschud. Eens in de auto op weg naar huis, werd het al snel duidelijk dat er nog altijd wegpiraten op de baan zijn die anderen in gevaar brengen, want elke minuut minder in de auto, is het enige wat telt. Waarom toch, was gisteren niet het ultieme bewijs geleverd dat een leven in een flits voorbij kan zijn? Hebben we gisteren niet ondervonden waartoe egoïsme kan leiden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-16 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:50

SandraVerl schreef:
Maar de wereld draait door en niet iedereen is wakker geschud. Eens in de auto op weg naar huis, werd het al snel duidelijk dat er nog altijd wegpiraten op de baan zijn die anderen in gevaar brengen, want elke minuut minder in de auto, is het enige wat telt. Waarom toch, was gisteren niet het ultieme bewijs geleverd dat een leven in een flits voorbij kan zijn? Hebben we gisteren niet ondervonden waartoe egoïsme kan leiden?

Heftig allemaal :(:)

Maar aan de ene kant is het ook gewoon goed dat 'we' met zijn allen doorgaan. Natuurlijk moeten aanslagen niet normaal worden, maar het leven oppakken hoort erbij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:51

Varekaj, over dat laatste... Misschien is dat de reden, misschien niet. Alleszins zou ik persoonlijk dat niet met mijn geweten kunnen rijmen. Een telefoontje naar de 101, denk niet dat Abdeslam en Co zouden geweten hebben door wie...?

In elk geval, ik snap de nood aan dat signaal. Zelf ben ik er niet zo mee bezig. Ik vind het nog steeds allemaal triest, dus ik ga me niet meer mengen in een discussie.

Balans intussen op 34 doden. Vtm nieuws.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:57

@Purny, ik weet het, maar onbewust kan ik het niet tegenhouden.

De echte Islamieten lijden hier enorm onder. Mijn buurvrouw bid momenteel bijna non-stop naar Allah dat hij deze gruwel moet stoppen, dat dit niet getolereerd mag en kan worden, dat de terroristen moeten boeten voor hun daden en het misbruik van een geloof dat juist tegen geweld is.

Gisteravond was er hier een bijeenkomst op het plein onder de Moslims, om samen te treuren, een moment van bezinning. Alles verliep rustig, je hoorde mensen huilen en bidden, maar binnen 5 minuten stond het vol politie. En nee, er werd niet vriendelijk gevraagd om uiteen te gaan, het ging er hard aan toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:59

Yasmine schreef:
Dit is de documentaire waarover ik het had, over een Britse, blanke jongen die geradicaliseerde moslim is geworden. Hij is naar Somalië vertrokken en is bij al Shabaab gegaan, waar hij tientallen mensen vermoord heeft. Het geeft een goed inzicht in hoe en waarom zo iemand die absoluut geen banden met islam heeft, kan radicaliseren.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... en/2.41819

Goede docu, dank voor het delen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:00

Ik weet niet wat ik zou doen. Dat netwerk zit zo dicht op elkaar, dat kan in een klap keihard uithalen. Als ze maar vermoeden wie er achter zit gaan de poppen aan het dansen.
Stel dat er een aantal arme gezinnen wonen, en die krijgen een smak geld in ruil om te zwijgen. Genoeg geld waar je kinderen een half jaar van kunnen eten, kleding, naar school... Wat doe jij dan als ouder? Aangeven? Of zwijgen en hopen dat een ander het voor je doet? Ik wil het niet meemaken.

Gisteravond goed gesprek gehad met mijn vriend. Die is ontzettend blij dat ik niet meer in Brussel werk. Ik nam die metrolijn, ik werkte er vlakbij. Zelf sta ik er niet zo hard bij stil. Dat wil ik bewust niet. Ik wil niet weten hoe hij daar op zijn schip gereageerd zou hebben als ik wel nog op die plek had gewerkt. Wie weet met een late shift zodat ik er langs moest.
Ik ben nu aan het solliciteren, en helaas schrap ik Brussel nu wel van mijn lijstje. Mij maakt het niks uit. Maar voor hem wel.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:00

Daar schrik ik echt van, Poetser...wat erg. :( men kan niet eens meer samenkomen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:01

Inderdaad, er zijn manieren genoeg om anoniem te laten weten. Vele wisten waar hij zich schuil hield en niemand die hem heeft aangegeven. Dat geeft ook een signaal naar de samenleving. Blijkbaar is een terrorist die honderden dode en gewonde mensenlevens op zijn geweten, niet erg genoeg om aan te geven.

Hulde aan de taxichauffeur die dit wel gedaan heeft _/-\o_

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:03

Ik ga zo maar eens richting Brussel. Er zijn wat dingen die we graag willen ophalen uit de luchthaven, ik hoop dat dat wel snel kan. Verder komen we even samen vandaag met de groep en ga ik wat mailtjes doen. Veel meer kan voorlopig niet zolang we onze balie niet in kunnen.

Ik werk op de luchthaven en mijn man neemt elke dag die metro. Maar voorlopig gaan we daarom niet stoppen met in Brussel werken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:08

Hebben juliie al iets gehoord of gelezen over de broer en zus uit een gezin in maastricht?

Zij zouden gisterochtend vanaf brussel vliegen naar de vs. Ze belden om een minuut voor acht hun familie om te laten weten dat ze waren aangekomen op het vliegveld. Tijdens dat telefoongesprek hoort de familie door de telefoon de explosie en de herrie erna. En dan niets meer. Sindsdien is er niets meer van ze vernomen. De ouders zijn naar brussel op zoek naar hun kinderen. Verschrikkelijk.....

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:10

Oh bah...

Las hier ook net iets van een jongen die al zijn 3e aanslag overleeft (Boston-Parijs-Brussel).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:15

Wat moet dat verschrikkelijk zijn..... Hoe moeten zij zich nu niet voelen, in het ongewisse of hun kinderen nog leven.
Ik word daar al niet goed van, hoe moeten zu'n zich niet voelen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:15

Oh dat is echt afschuwelijk, Boras. :n

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:16

@SandraVerl Jij staat er ook dichtbij, heel veel sterkte voor jou en je collega's. Hopelijk kan je straks wat rust vinden in bed.

Het is allemaal zo heftig, maar 1 ding valt mij wel op. Na de aanslagen in Parijs stond de wereld stil leek het. Het duurde dagen voor de mensen weer buiten kwamen, ook hier in Antwerpen. Iedereen sprak erover, overal waar je kwam hoorde je flarden van gesprekken over Parijs. Gisteren was het ook de orde van de dag hier, vandaag gaat het leven gewoon door. Mensen komen buiten met een lach, sommige zelfs opgelucht dat het in Brussel was en niet hier, maar dat België zijn portie heeft gehad en we nu allemaal veilig zijn.
Ik kan mij hier niet zomaar over zetten, ik heb er wakker van gelegen, maar met wie ik ook wil praten hierover, overal hetzelfde verhaal. Wat gisteren is gebeurt is afschuwelijk, maar dat was gisteren, vandaag is een nieuwe dag. Nee sorry, mij heeft dit nog harder geraakt als Parijs. Ik was er (gelukkig) niet bij, zelfs niet in de buurt, evenals bekende van mij, maar dan nog. Ons land is het slachtoffer, onschuldige mensen zijn gestorven, andere vechten nog voor hun leven. Getuigen zijn eveneens getekend voor het leven.
Ik ben een heel emotioneel mens, ik kan mij hier niet zo makkelijk over zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:18

Ik heb het ook zwaar vandaag zi. Wil ook echt niet naar het werk zo meteen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:19

Tieneke schreef:
Het komt een stukje omdat er een gevoel is dat de gemeenschap in Molenbeek wel van Abdeslam zijn aanwezigheid daar wist, maar het door een pizzabestelling is moeten uitkomen. Dag nadien allemaal interviews van buurtbewoners die wisten dat hij daar nog zat... Waarom melden zij dat dan niet?

Wat dacht je van angst? Ik wil het absoluut niet goedpraten. Maar als jij in die wijk woont en er zou uitkomen dat jij hebt gekletst... kun je voorstellen dat ze bang zijn voor represailles? Naar hunzelf of naar familie?

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:23

Dit vind ik ook zo vies:
Ben zijn facebook gaan checken en het komt effectief van hem.

Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:23

poes schreef:
Ik heb het ook zwaar vandaag zi. Wil ook echt niet naar het werk zo meteen.

Ik ken het, ik had er gisteren genoeg van, en zodra de lockdown voorbij was was ik superblij dat ik kon vertrekken. Vandaag ga ik niet terug, ik werk thuis, en de rest van de week verlof, en volgende week zien we wel weer

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:25

Tja, ik geloof er niet in dat je niet kan voorkomen dat het uitkomt.

Voor iedereen die er werkt, veel sterkte...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:28

FleurStyn schreef:
Oh bah...

Las hier ook net iets van een jongen die al zijn 3e aanslag overleeft (Boston-Parijs-Brussel).

Dat is ook wel erg apart... Linkje?

En dat van die brandweerman... Opvallend...