Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Francieen schreef:Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen
Francieen schreef:Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen
Paard_Aap schreef:Francieen schreef:Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen
Dat zeiden ze gisteren toch ook al? Gelukkig niks gebeurt. Ze doen het werschijnlijk om angst te zaaien...
Oke, misschien een beetje een domme vraag(ik verdiep me hier niet zo in), maar waarom plegen ze die aanslagen eigenlijk? Puur om angst te zaaien? Of hebben ze er nog een andere reden voor?
Want ikzelf kan namelijk niet in mijn hoofd krijgen dat je gewoon random mensen gaat neerschieten.
Paard_Aap schreef:Francieen schreef:Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen
Dat zeiden ze gisteren toch ook al? Gelukkig niks gebeurt. Ze doen het werschijnlijk om angst te zaaien...
Oke, misschien een beetje een domme vraag(ik verdiep me hier niet zo in), maar waarom plegen ze die aanslagen eigenlijk? Puur om angst te zaaien? Of hebben ze er nog een andere reden voor?
Want ikzelf kan namelijk niet in mijn hoofd krijgen dat je gewoon random mensen gaat neerschieten.
Paard_Aap schreef:domme vragen bestaan niet.Oke, misschien een beetje een domme vraag(ik verdiep me hier niet zo in), maar waarom plegen ze die aanslagen eigenlijk? Puur om angst te zaaien? Of hebben ze er nog een andere reden voor?
Emmaa_ schreef:De Correspondent heeft een aantal ontzettend sterke artikelen online staan over de IS waarin ze heel duidelijk uitleggen hoe de visie van de IS eigenlijk totaal niet lijkt op de visie van de islam in het algemeen. De Correspondent is een betaalde nieuwssite, maar als het goed is kunnen de mensen die er geen abonnement op hebben via deze link gratis lezen;
https://decorrespondent.nl/2517/Wat-IS- ... 6-5c62b032
Het is een vrij lang artikel dus om het even enigszins samen te vatten;
De IS pakt delen uit de Koran en volgt deze, maar alleen als het hun uitkomt. Verder handelen zij volgens een profetie (dat heet een hadith). Er zijn duizenden van die hadiths, en door de meeste theologen wordt de afkomst van deze hadiths enorm in twijfel getrokken. Ze zouden geschreven zijn door Mohammed, maar is er geen enkele historische bron die dit bevestigd. Goed, in die hadith die gevolgd wordt door de IS wordt gesproken over een Eindstrijd. De Eindstrijd zou het einde van de geschiedenis betekenen, en volgens de hadith wordt deze strijd in Dabiq uitgespeeld. Dit is een klein stadje dat al lang in handen is van de IS, in principe is dit voor hun het belangrijkste stuk land.
Volgens die profetie zou daar een grote oorlog uitbreken. Volgens deze profetie wordt een derde van de moslims vermoord in de strijd, vlucht een derde weg voor het geweld en de groep die overblijft zou de 'overwinnaar van Constantinopel' zijn. Zij geloven erin dat ze bij Dabiq de troepen uit Rome zullen tegenkomen en dat ze hier zullen overwinnen omdat Allah in tijd van nood (ze gaan er vanuit dat ze bijna zullen verliezen van de troepen van Rome) neerstrijkt en de troepen van Rome vermoord.
Er zijn verschillende splitsingen binnen de islam (net als binnen het Christendom), waarvan de twee belangrijkste het soennisme en het sjiisme zijn. De IS is een enorm kleine groep soennieten die geloven dat het einde der tijden nadert. Daarbij hebben zij een gigantische hekel aan sjiisten.
De IS claimen dat zij aanhangers zijn van de korans en van bepaalde hadiths, en dat zij die met een enorme precisie volgen. In de realiteit volgen zij alleen de versen die hun eigen ideologie ondersteunen, want in de Koran wordt ook gesproken over genade voor andersgelovigen.
In januari hebben de IS een Jordaanse F16 piloot gevangengenomen en later levend verbrand. Dit is een van de vormen van moord die in de Koran kei, en dan ook keihard wordt afgekeurd. Wat zij toen gedaan hebben is een fatwa publiceren. Een fatwa is een religieus stuk tekst dat geschreven is door een imam, maar dan op aanvraag. Daarbuiten hebben ze in hun eigen tijdschrift een opsomming van gebeurtenissen uit de eerste eeuwen van de islam gepubliceerd, waarmee ze duidelijk proberen te maken dat levende verbranding eerder is gebeurd en het daardoor eigenlijk wel gerechtvaardigd is.
Wat dus eigenlijk in het artikel beschreven wordt is dat de IS totaal niet handelt vanuit de visies van moderne moslims. Zij pakken kleine stukjes uit hun geloofsboek, en brengen alleen dat naar buiten wat voor hun het beste uitkomt. Ter illustratie - de KKK heeft dit ook gedaan met de Bijbel. En zo zijn er ook binnen het christendom meer dan genoeg bewegingen geweest die alleen lazen wat ze willen lezen. Elk religieus boek is vrij te interpreteren. De eerste versies van de Bijbel en de Koran zijn al lang verdwenen, dus hoe het nou echt bedoeld is weten we nooit. Het enige wat wij weten is hoe de mensen die het daarna gelezen hebben, geinterpreteerd hebben. Zo staat in de Bijbel een vers waarin beschreven wordt dat een man nooit met een andere man moet liggen op de manier waarop hij met zijn vrouw ligt. Sommige aanhangers van de Bijbel interpreteren dit als een anti-homoseksualiteit verhaaltje. Als je de zin echter goed leest, lees je ook dat je hem op heel veel manieren kan interpreteren. Hetzelfde werkt voor de Koran. Moslims die de Koran 100% zouden volgen, mogen niet eens muziek luisteren. Hou in je achterhoofd dat wij in Nederland over het algemeen te maken krijgen met enorm strenge vormen van de islam, in vergelijking tot grote steden in bijvoorbeeld Marokko. In Marrakech lopen de vrouwen niet met hoofddoeken om, tijdens de ramadan mogen ze wel eten... Maar alleen als niemand het ziet, en ook daar wordt gewoon gedronken, gerookt en gefeest. De stroming binnen de islam die aangehouden wordt door de IS is een enorm aparte stroming, die maar een enorm klein groepje mensen aanhouden.
De Correspondent heeft hier nog een artikel over hoe de IS zo groot is geworden, en waarom wij dat als westerse wereld hebben toegelaten. Het is een artikel van zomer 2014 (veel mensen zullen zich nog wel herinneren dat dit de tijd was dat de strijd echt begon, dit was namelijk de tijd waarin 40.000 yezidi's, wat een koerdische vorm van religie is die niet erkend wordt door de IS, vast zaten op een berg, omsingeld door de IS), maar dat maakt het niet minder relevant.
https://decorrespondent.nl/1343/Hoe-is- ... 9-956dbaeb
Ik hoop dat mensen die roepen dat dit de schuld van de moslims is en dat we alle vluchtelingen terug moeten sturen de tijd nemen om deze artikelen te lezen, of op zijn minst de tijd nemen om mijn samenvatting ervan te lezen. De IS kan je bijna geen islamitische groepering meer noemen. Ze handelen onder de naam van Allah, maar hun opvattingen en overtuigingen hebben niks te maken met de opvattingen en overtuigingen van moderne moslims.
bigone schreef:Emma_ dank voor dit stukje verduidelijking. Maar dan zou het volledig vernietigen dan Dabiq dus inhouden dat je de basis onder IS wegslaat?
Arc_En_Ciel schreef:Het doel van IS is om de moslims tegen de rest van het volk op te zetten, zodat er een burgeroorlog ontstaat, en de moslims zich sneller bij IS aan zullen sluiten omdat ze door de rest van het volk buitengesloten worden. Op die manier wil IS de macht krijgen over de hele wereld.
Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik hoop zo dat dit niet het begin is van het einde.
donjalover13 schreef:ik zie net dat amerika zoch ook bemoeit met de oorlog in syrië, dan vrees ik dat ze ook nog wel in amerika bezig gaan.. alhoewel, volgensmij heeft amerika een sterk leger
bigone schreef:Arc_En_Ciel schreef:Het doel van IS is om de moslims tegen de rest van het volk op te zetten, zodat er een burgeroorlog ontstaat, en de moslims zich sneller bij IS aan zullen sluiten omdat ze door de rest van het volk buitengesloten worden. Op die manier wil IS de macht krijgen over de hele wereld.
Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik hoop zo dat dit niet het begin is van het einde.
Ik denk dat het net andersom is, de rest van de wereld tegen de moslims opzetten, gevolgen zijn hetzelfde, meer aanhangers voor IS.
waxmeltsenzo schreef:Volgens mij kan Amerika wel veel betekenen.
Ze hebben daar mensen voor opgeleid en ook gezorgd dat AlQaida ten val kwam.
Alleen is er niet 1 groepering het zijn verschillende gedachtes, valt IS dan komt er iets anders.
Omdat extremisten zullen blijven bestaan en als er een nieuwe groepering op staat met ongeveer dezelfde ideeen en wil dat iedereen moslim word dan begint het gelazer weer van voor af aan.