Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:35

Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:36

Francieen schreef:
Bah, ik kwam net en berichtje tegen op fb dat ze in Brussel en Amsterdam ook aanslagen willen plegen

Die was gister hier int topic gezet denk ik. Dat ze het gisteravond wilde doen in Brussel en A'dam. Is dat van een twitteraccount? Account is ondertussen opgeheven, zelfde account als de dreigtweet van 't vliegtuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:37

Francieen schreef:

Dat roepen ze altijd na een grote aanslag. Dan zijn ineens alle wereldsteden onveilig. In de realiteit is het nog bijna nooit gebeurd, de beveiliging is overal zo erg aangescherpt nu dat ze bijna geen kans maken. Sluit je ogen voor dit soort dingen en denk er niet over na, anders voed je alleen maar de angst die zij zo graag willen scheppen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:43

Francieen schreef:

Dat zeiden ze gisteren toch ook al? Gelukkig niks gebeurt. Ze doen het werschijnlijk om angst te zaaien...

Oke, misschien een beetje een domme vraag :o (ik verdiep me hier niet zo in), maar waarom plegen ze die aanslagen eigenlijk? Puur om angst te zaaien? Of hebben ze er nog een andere reden voor?

Want ikzelf kan namelijk niet in mijn hoofd krijgen dat je gewoon random mensen gaat neerschieten. :n

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:46

Die post van Emma ga ik nog even aandachtig doorlezen! :j

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:46

Paard_Aap schreef:
Francieen schreef:

Dat zeiden ze gisteren toch ook al? Gelukkig niks gebeurt. Ze doen het werschijnlijk om angst te zaaien...

Oke, misschien een beetje een domme vraag :o (ik verdiep me hier niet zo in), maar waarom plegen ze die aanslagen eigenlijk? Puur om angst te zaaien? Of hebben ze er nog een andere reden voor?

Want ikzelf kan namelijk niet in mijn hoofd krijgen dat je gewoon random mensen gaat neerschieten. :n

Ze willen dat we bang zijn, en ze willen dat er haat komt tussen iedereen.
En dat lukt ze redelijk goed.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:47

Paard_Aap schreef:
Francieen schreef:

Een beetje terug in het topic staat die uitleg :)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:48

@ilayda
Dat lukt ze idd redelijk goed... :(

@Zoe_97
Oke, ik zal even terug kijken. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:52

"Ze".... Wie zijn "ze" n het geval van de dreigtweets? Niet IS hoor.... Die kondigen niks aan, die eisen alleen achteraf op.
Ik heb me er gister ook gek door laten maken. Dusdanig dat ik in staat was om niet naar de ziggo te gaan (uiteindelijk wel gegaan).
Ik heb twitter doelbewust op een laag pitje gezet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:55

Paard_Aap schreef:
domme vragen bestaan niet.
Mocht je het stuk niet gevonden hebben hier de quote van Emmaa_ haar post:

Emmaa_ schreef:
De Correspondent heeft een aantal ontzettend sterke artikelen online staan over de IS waarin ze heel duidelijk uitleggen hoe de visie van de IS eigenlijk totaal niet lijkt op de visie van de islam in het algemeen. De Correspondent is een betaalde nieuwssite, maar als het goed is kunnen de mensen die er geen abonnement op hebben via deze link gratis lezen;
https://decorrespondent.nl/2517/Wat-IS- ... 6-5c62b032

Het is een vrij lang artikel dus om het even enigszins samen te vatten;
De IS pakt delen uit de Koran en volgt deze, maar alleen als het hun uitkomt. Verder handelen zij volgens een profetie (dat heet een hadith). Er zijn duizenden van die hadiths, en door de meeste theologen wordt de afkomst van deze hadiths enorm in twijfel getrokken. Ze zouden geschreven zijn door Mohammed, maar is er geen enkele historische bron die dit bevestigd. Goed, in die hadith die gevolgd wordt door de IS wordt gesproken over een Eindstrijd. De Eindstrijd zou het einde van de geschiedenis betekenen, en volgens de hadith wordt deze strijd in Dabiq uitgespeeld. Dit is een klein stadje dat al lang in handen is van de IS, in principe is dit voor hun het belangrijkste stuk land.

Volgens die profetie zou daar een grote oorlog uitbreken. Volgens deze profetie wordt een derde van de moslims vermoord in de strijd, vlucht een derde weg voor het geweld en de groep die overblijft zou de 'overwinnaar van Constantinopel' zijn. Zij geloven erin dat ze bij Dabiq de troepen uit Rome zullen tegenkomen en dat ze hier zullen overwinnen omdat Allah in tijd van nood (ze gaan er vanuit dat ze bijna zullen verliezen van de troepen van Rome) neerstrijkt en de troepen van Rome vermoord.

Er zijn verschillende splitsingen binnen de islam (net als binnen het Christendom), waarvan de twee belangrijkste het soennisme en het sjiisme zijn. De IS is een enorm kleine groep soennieten die geloven dat het einde der tijden nadert. Daarbij hebben zij een gigantische hekel aan sjiisten.

De IS claimen dat zij aanhangers zijn van de korans en van bepaalde hadiths, en dat zij die met een enorme precisie volgen. In de realiteit volgen zij alleen de versen die hun eigen ideologie ondersteunen, want in de Koran wordt ook gesproken over genade voor andersgelovigen.

In januari hebben de IS een Jordaanse F16 piloot gevangengenomen en later levend verbrand. Dit is een van de vormen van moord die in de Koran kei, en dan ook keihard wordt afgekeurd. Wat zij toen gedaan hebben is een fatwa publiceren. Een fatwa is een religieus stuk tekst dat geschreven is door een imam, maar dan op aanvraag. Daarbuiten hebben ze in hun eigen tijdschrift een opsomming van gebeurtenissen uit de eerste eeuwen van de islam gepubliceerd, waarmee ze duidelijk proberen te maken dat levende verbranding eerder is gebeurd en het daardoor eigenlijk wel gerechtvaardigd is.

Wat dus eigenlijk in het artikel beschreven wordt is dat de IS totaal niet handelt vanuit de visies van moderne moslims. Zij pakken kleine stukjes uit hun geloofsboek, en brengen alleen dat naar buiten wat voor hun het beste uitkomt. Ter illustratie - de KKK heeft dit ook gedaan met de Bijbel. En zo zijn er ook binnen het christendom meer dan genoeg bewegingen geweest die alleen lazen wat ze willen lezen. Elk religieus boek is vrij te interpreteren. De eerste versies van de Bijbel en de Koran zijn al lang verdwenen, dus hoe het nou echt bedoeld is weten we nooit. Het enige wat wij weten is hoe de mensen die het daarna gelezen hebben, geinterpreteerd hebben. Zo staat in de Bijbel een vers waarin beschreven wordt dat een man nooit met een andere man moet liggen op de manier waarop hij met zijn vrouw ligt. Sommige aanhangers van de Bijbel interpreteren dit als een anti-homoseksualiteit verhaaltje. Als je de zin echter goed leest, lees je ook dat je hem op heel veel manieren kan interpreteren. Hetzelfde werkt voor de Koran. Moslims die de Koran 100% zouden volgen, mogen niet eens muziek luisteren. Hou in je achterhoofd dat wij in Nederland over het algemeen te maken krijgen met enorm strenge vormen van de islam, in vergelijking tot grote steden in bijvoorbeeld Marokko. In Marrakech lopen de vrouwen niet met hoofddoeken om, tijdens de ramadan mogen ze wel eten... Maar alleen als niemand het ziet, en ook daar wordt gewoon gedronken, gerookt en gefeest. De stroming binnen de islam die aangehouden wordt door de IS is een enorm aparte stroming, die maar een enorm klein groepje mensen aanhouden.

De Correspondent heeft hier nog een artikel over hoe de IS zo groot is geworden, en waarom wij dat als westerse wereld hebben toegelaten. Het is een artikel van zomer 2014 (veel mensen zullen zich nog wel herinneren dat dit de tijd was dat de strijd echt begon, dit was namelijk de tijd waarin 40.000 yezidi's, wat een koerdische vorm van religie is die niet erkend wordt door de IS, vast zaten op een berg, omsingeld door de IS), maar dat maakt het niet minder relevant.
https://decorrespondent.nl/1343/Hoe-is- ... 9-956dbaeb

Ik hoop dat mensen die roepen dat dit de schuld van de moslims is en dat we alle vluchtelingen terug moeten sturen de tijd nemen om deze artikelen te lezen, of op zijn minst de tijd nemen om mijn samenvatting ervan te lezen. De IS kan je bijna geen islamitische groepering meer noemen. Ze handelen onder de naam van Allah, maar hun opvattingen en overtuigingen hebben niks te maken met de opvattingen en overtuigingen van moderne moslims.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:56

Jawel IS heeft zichzelf aangekondigd een aantal jaar geleden toen niemand ze serieus nam en iedereen dacht dat het zo,n laatste stuiptrekking was van AlQaida. Maar ze zenden wel berichten uit vaak maanden vooraf al.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 15-11-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:57

Emma_ dank voor dit stukje verduidelijking. Maar dan zou het volledig vernietigen dan Dabiq dus inhouden dat je de basis onder IS wegslaat?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:57

@pien_2010
Bedankt, duidelijk stuk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:06

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Als IS zou staan voor alle moslims dan zouden we al die moslim-vluchtelingen niet hebben.

bigone schreef:
Emma_ dank voor dit stukje verduidelijking. Maar dan zou het volledig vernietigen dan Dabiq dus inhouden dat je de basis onder IS wegslaat?

Helaas niet. Stel dat Dabiq terugveroverd zou worden dan bestaat IS nog steeds en die zijn dan nog meer gemotiveerd om de stad terug te veroveren en de vijand op andere manieren slagen toe te brengen.
Je zou dan beter juist die stad lekker aan hen kunnen geven als ze dat nou zo graag willen (a la Jeruzalem voor de Joden, niet dat dat ideaal is maargoed) en ze in andere plaatsen bestrijden, onder het mom van: doe lekker in je heilige stad wat je wilt, maar daarbuiten hou je je koest.

Niet dat dat gaat werken...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:15

Dat gaat ook niet werken.
IS wil het verspreiden dus zullen zich niet op 1 plek willen vestigen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:18

Nee, dat gaat niet werken, maar het lijkt mij logischer dan alleen Dabiq veroveren.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:24

Het doel van IS is om de moslims tegen de rest van het volk op te zetten, zodat er een burgeroorlog ontstaat, en de moslims zich sneller bij IS aan zullen sluiten omdat ze door de rest van het volk buitengesloten worden. Op die manier wil IS de macht krijgen over de hele wereld.

Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik hoop zo dat dit niet het begin is van het einde.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:30

opzich was het te verwachten dat IS europa ook wilde "hebben" en ik vrees dat ze beginnen bij frankrijk, en daarna bij de landen die grote inspraak hebben t.o.v de rest van het EU. europa is groot.. het was te verwachten dat IS toe zou slaan.. als was het niet vrijdag dan was het komend jaar wel.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:35

ik zie net dat amerika zoch ook bemoeit met de oorlog in syrië, dan vrees ik dat ze ook nog wel in amerika bezig gaan.. alhoewel, volgensmij heeft amerika een sterk leger

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:38

Arc_En_Ciel schreef:
Het doel van IS is om de moslims tegen de rest van het volk op te zetten, zodat er een burgeroorlog ontstaat, en de moslims zich sneller bij IS aan zullen sluiten omdat ze door de rest van het volk buitengesloten worden. Op die manier wil IS de macht krijgen over de hele wereld.

Echt verschrikkelijk wat er gebeurd is, ik hoop zo dat dit niet het begin is van het einde.

Ik denk dat het net andersom is, de rest van de wereld tegen de moslims opzetten, gevolgen zijn hetzelfde, meer aanhangers voor IS.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:46

donjalover13 schreef:
ik zie net dat amerika zoch ook bemoeit met de oorlog in syrië, dan vrees ik dat ze ook nog wel in amerika bezig gaan.. alhoewel, volgensmij heeft amerika een sterk leger

Volgens mij kan Amerika wel veel betekenen.
Ze hebben daar mensen voor opgeleid en ook gezorgd dat AlQaida ten val kwam.
Alleen is er niet 1 groepering het zijn verschillende gedachtes, valt IS dan komt er iets anders.
Omdat extremisten zullen blijven bestaan en als er een nieuwe groepering op staat met ongeveer dezelfde ideeen en wil dat iedereen moslim word dan begint het gelazer weer van voor af aan.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:46

bigone schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ik denk dat het net andersom is, de rest van de wereld tegen de moslims opzetten, gevolgen zijn hetzelfde, meer aanhangers voor IS.

Oh dat is inderdaad wat ik bedoelde ja :j
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 15-11-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:47

Wat jullie zeggen klopt allebei. De IS wilt zo veel mogelijk haat verspreiden, waardoor moslims worden weggezet als een zeer gewelddadige bevolkingsgroep. In de westerse wereld is er al een negatieve houding t.o.v moslims (in veel landen in ieder geval) en het doel is om dat gevoel te laten groeien. Op het moment dat moslims een nog negatievere naam krijgen in de samenleving zullen zij sneller radicaliseren, ze worden immers toch niet geaccepteerd. Daar wil ik bij zeggen dat dit in veel gevallen niet een bewuste keuze is. Vaak zijn jongeren/volwassenen die radicaliseren, de mensen die echt uitgepoept zijn door de samenleving. Die alles tegen hebben gehad alleen maar om hun afkomst, want die bestaan in Nederland wel degelijk. Daaruit volgt een extreme afzetreactie.

Wat IS uiteindelijk wilt, hun doel, is het uitlokken van een oorlog. Zij willen dat een Europees leger (uit Rome, dus het zal of vanuit het Vaticaan komen of in ieder geval troepen uit Europa) met hun komt vechten in Dabiq. Dat is het enige wat ze willen. Hun doel is vervuld op het moment dat zij de strijd tegen Europa aangaan. Als ze verliezen hebben ze in ieder geval naar de profetie geleefd en komen ze dus automatisch in de hemel terecht, en als ze winnen komt de profetie uit en dan is volgens hun het einde der tijden begonnen (wat historisch gezien nog best te onderbouwen is, als een coalitie vanuit Europa verliest van de IS zal de pleuris tussen Rusland en Amerika ook weer uitbreken)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:58

Het vervelende is dat andere gelovigen hier in Nederland (en vast ook elders) bij veel mensen een aversie oproepen. Door de bouw van grote moskeeën, haatpredikers die hier blijkbaar ongestoord hun gang kunnen gaan, de ogenschijnlijke discriminatie van vrouwen, erewraak, zware sponsoring van de Nederlandse regering, zeer veel geld dat naar het buitenland vertrekt= kinderbijslag, uitkering, wao , flessen met pgb's en kinderopvangtoeslag. Vaak toch mensen met een moslim achtergrond waardoor ze negatief in het nieuws komen. Nu de toevlucht van asielzoekers, ze krijgen niet veel maar wel een bed, eten, ziekenzorg, onderwijs, woning. Dit maakt gewoon de onvrede en in sommige de haat tegen moslims en buitenlanders toeneemt onder de bevolkingsgroepen die zelf de laatste jaren ook maar moeilijk rond kunnen komen. Ook die zien de asielzoekers met dure mobieltjes en gympen aankomen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:00

waxmeltsenzo schreef:
Volgens mij kan Amerika wel veel betekenen.
Ze hebben daar mensen voor opgeleid en ook gezorgd dat AlQaida ten val kwam.
Alleen is er niet 1 groepering het zijn verschillende gedachtes, valt IS dan komt er iets anders.
Omdat extremisten zullen blijven bestaan en als er een nieuwe groepering op staat met ongeveer dezelfde ideeen en wil dat iedereen moslim word dan begint het gelazer weer van voor af aan.

Ze hebben misschien gezorgd dat Al Qaida ten val kwam, als organisatie ja. Maar de Amerikaanse aanpak, puur gefocust op repressie, heeft er ook voor gezorgd dat de steun voor datgene waar Al Qaida voor stond eerder is gegroeid onder sommige groeperingen. Dat de mensen met die denkbeelden na de val van Al Qaida hun heil zouden zoeken bij een andere, vergelijkbare organisatie was te verwachten maar is (te?) laat onderkend.

Amerika is militair vrij goed in staat om openlijk opererende strijkrachten en organisaties lam te leggen, zoals ze nu in Syrië en Irak ook proberen, maar het veroveren van de 'hearts and minds' gaat ze een stuk slechter af. Zolang dat niet lukt kunnen ze best het huidige IS op termijn op de knieën krijgen, maar zal er uit de as daarvan weer een vergelijkbare beweging opstaan.