Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:20

Nelis, omdat plantsoenen schoffelen dan verkapte dwangarbeid is voor 70% van het minimumloon.
Dat wordt helaas al gedaan.

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:21

cavaletti schreef:
Citaat:
Ik heb het nu puur over mensen in de Wajong die bijvoorbeeld zouden moeten kiezen tussen 8 u per week werken of een hobby hebben... Een hobby mag dus per definitie niet als dat ten koste gaat van welke beperkte mogelijkheid tot werken dan ook?

Ik verdien op dit moment gelukkig mijn eigen geld maar ben me er zeer bewust van dat ook ik terug kan vallen wegens mijn 'ziekte'....

Ik vind het sowieso vreemd dat iemand met een Wajong een paard heeft. Wajong betekent toch dat je ziek of gehandicapt bent en niet kan werken. Ik snap dan echt niet dat een paard wel kan. Iemand die een paard kan rijden, poetsen, stallen mesten, opzadelen die kan toch ook vele vormen van werk doen??? Dat je dan niet zo 123 passend werk kan vinden snap ik ook wel maar als iemand Wajong heeft en helemaal niet kan werken is een paard toch zeker ook onmogelijk.

Als je zo dusdanig psychisch door iets in de knoop zit dat je 100% bent afgekeurd voor werken dan kan iets zoals een paard of dier zeker wel, dit word zoals al eerder gezegd in het topic ook aangeraden door psychologen.

nelis

LadyMadonna schreef:
Dan nog wat anders. Ik werk bij een arbo bedrijf. Heb zelf niet zoveel ermee te maken, maar je hoort weleens wat. Als ik dan hoor hoevaak mensen niet op komen dagen bij hun arbo afspraak..... Zonder legitieme reden, en keer op keer..... Tja....

En dit soort types zorgt voor de aversie... wat ik al eerder melden.

de mensen die het nodig hebben lijden onder de kwaden

Authentic

Tendance schreef:
Maar een hamster en skiën hoeven geen minimaal 2400 euro op jaarbasis te kosten.
Als jij je paard gratis hebt staan bij iemand, Prima!
Als hij voor 50 euro staat, prima!
Maar in volpension met hoefsmidkosten etc. die samen oplopen tot boven de 200 euro, dat vind ik niet kunnen.
Hoe het bij de DA zou moeten, daar heb ik het dan nog niet eens over.
Ik vind meer dan 200 euro in de maand overhouden gewoon absoluut te veel als je daar niets voor terug doet.

Ik weet alleen gewoon, dat ook als je je paard bij huis hebt , het gewoon meer dan 50 euro per maand kost om een paard te houden, gemiddeld in een jaar.

Maar dat betekent dat diegene op andere dingen die € 200 bespaart. Minder luxe eten? Minder vaak nieuwe kleding? Niet op vakantie? Zo lang de uitkering terecht is, hoor je mij daar niet over.

Een paard hoeft niet duur te zijn. Mijne staan voor € 70 per maand bij de buurman en hij koopt hooi en stro in. Ik betaal dus alleen wat ze extra krijgen (vitaminekorrel plus supplementen) en alle noodzakelijke dingen zoals hoefsmid, zadelmaker, wormengedoe en het jaarlijkse feestje bij de tandarts. Ik verdien oké en mijn vriend net iets minder. Samen hebben we geen heel bijzonder inkomen. We wonen landelijk net boven de randstad. Ik betaal meer aan huur dan mijn collega die ongeveer het zelfde verzamelinkomen heeft, maar ik spaar maandelijks zeker € 500 en zij zit op kantoor te huilen als haar loon één dag later komt. Dan kan ze namelijk geen avondeten kopen. Het gaat puur om hoe je je leven indeelt. Als je een slecht uitgeefpatroon hebt, maakt het niet uit dat je een leuk bedrag binnenhaalt. Tegenwoordig kunnen mensen de waarde van geld niet meer inschatten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:22

Ik zou dat ook prima vinden, en weigeren = geen geld!

En ik heb ook elke dag hoofdpijn, zomers vaak zo erg dat ik alles wazig zie. Gelukkig is mijn werk vrij simpel dus even een paar minuutjes alles wazig zien is best te doen. :+

nelis

Sizzle schreef:
Nelis, omdat plantsoenen schoffelen dan verkapte dwangarbeid is voor 70% van het minimumloon.

Dus op je reet thuis zitten als je gezond bent maar geen baan kan vinden of heb is beter... kom op zeg. Omgekeerde wereld.

Geryon

Conclusie:

Het bedrag blijft met of zonder luxe hetzelfde. De enige reden die dus overblijft voor de anti-luxe mensen is het misgunnen/de afgunst. Mensen gaan zichzelf niet korten op gezond voedsel. Daar haal je amper verschil uit.

Ladymadonna, met een uitkering betaal je inderdaad ook belasting. Dat is een feit.

Lifaya mensen zoals jou hebben inderdaad een schop onder hun kont nodig en daar gaat deze discussie niet om. Die gaat om mensen waarbij een schop onder de kont niet werkt omdat het geen kwestie van willen is, maar kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:23

Prachtig. Dus als je KAN werken, laten we zeggen een uurtje per dag, daarna privé niets meer kan, dan moet dat maar?

Ik vraag mij af hoeveel van jullie dat daadwerkelijk zouden doen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:25

Geryon - Heb ik een schop onder mijn kont nodig? :') Of bedoel je de mensen die ik ken? :))

Ik vind dat als je echt niet kán werken je ook best wel recht hebt op een vakantie ofzo hoor, prima. Zou banketstaaf zijn als dit niet mogelijk is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:25

dems75 schreef:
Ik krijg ook een heel nare bijsmaak van sommige uitspraken.
Dus je mag alleen "overleven" van een uitkering. Lol, plezier, hobby, luxe is allemaal niet toegestaan.
Mijn hemel...je bent toch potdorie geen robot? je hebt het hier over mensen hoor!

Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken. Heb je en wat extra geld en ruimte voor hobby's.
Er zit namelijk een hele wereld tussen helemaal niet werken en zoveel werken dat je nergens anders meer aan toe komt.

Voor mensen die ziek zijn vind ik het anders, alhoewel ik me afvraag hoe je volledig afgekeurd kan worden als je nog wel zoveel met een eigen paard kan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:26

nelis schreef:
Sizzle schreef:

Dus op je reet thuis zitten als je gezond bent maar geen baan kan vinden of heb is beter... kom op zeg. Omgekeerde wereld.

Volgens mij mis jij het punt:
Er worden op het laagste beroepsniveau mensen wegbezuinigd die daarna onder het mom her-integratie hetzelfde werk 'mogen' doen maar dan voor 70% van het minimum loon.
War is daar precies OK aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:26

Omdat niet alles lichamelijk is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:27

MarlindeRooz schreef:

En ik heb ook elke dag hoofdpijn, zomers vaak zo erg dat ik alles wazig zie. Gelukkig is mijn werk vrij simpel dus even een paar minuutjes alles wazig zien is best te doen. :+

Dat dat voor jou te doen is zegt niet dat het voor een ander ook te doen is natuurlijk.

We mogen niet oordelen over anderen in dit topic, maar we kunnen wel oordelen over lifaya haar hoofdpijn :?
Dat is wat recht is krom banketstaaf imo.
Ik ben zelf migraine patiënt, en weet hoeveel onbegrip hiervoor is. Want ook dat zie je niet aan de buitenkant (hoewel mensen die me kennen het wel aan me zien).
Het heeft me meer dan eens m'n baan gekost, maar nee, ik mocht niet piepen, ik had maar een beetje hoofdpijn....

Geryon

lifaya schreef:
Geryon - Heb ik een schop onder mijn kont nodig? :') Of bedoel je de mensen die ik ken? :))

Ik vind dat als je echt niet kán werken je ook best wel recht hebt op een vakantie ofzo hoor, prima. Zou banketstaaf zijn als dit niet mogelijk is.

Nee jij zeker niet. Ik bedoelde mensen met een soortgelijk probleem als die van jou maar die niet werken. Schop jij of schop ik? :D

dems75

...dan zit ik nog met de vraag van bijv. mensen die juist door of dankzij hun werk nu een uitkering moeten hebben aanvragen. Hoe zit dat? er werd bijv. een hoefsmid genoemd, ik kan me voorstellen dat dat op de lange termijn voor de nodige klachten zorgt. Of bijv. werken met giftige stoffen? in de psychiatrische zorg? onderwijs? die mensen die alles hebben gegeven en juist dankzij dat werk nu niet meer kunnen....hoe zit dat?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

LadyMadonna schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat dat voor jou te doen is zegt niet dat het voor een ander ook te doen is natuurlijk.

We mogen niet oordelen over anderen in dit topic, maar we kunnen wel oordelen over lifaya haar hoofdpijn :?
Dat is wat recht is krom banketstaaf imo.
Ik ben zelf migraine patiënt, en weet hoeveel onbegrip hiervoor is. Want ook dat zie je niet aan de buitenkant (hoewel mensen die me kennen het wel aan me zien).
Het heeft me meer dan eens m'n baan gekost, maar nee, ik mocht niet piepen, ik had maar een beetje hoofdpijn....

Omdat lifaya zelf aangeeft te kunnen werken (al is het niet makkelijk) weten wij inderdaad hoe het gesteld is met haar hoofdpijn. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

dems75 schreef:
Ok....dus je mag niets overhouden...daar komt het op neer?

Vindt jij werkelijk dat een bijstand ook een extraatje in moet houden? Dat je lekker op vakantie kan, paardje kan houden en ga zo maar door?
Er zijn potjandorie vele jaren geweest dat er hier keihard werd gewerkt en dat niet eens mogelijk was. Als ik kijk naar vroeger thuis bij ons zat dat er ook niet in ondanks dat er keihard gewerkt werd.

Ben jij je er wel bewust van dat heel erg veel mensen die full time werken zich dit soort dingen helemaal niet kunnen veroorloven?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:29

Bowen schreef:
Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken.

Dit dus....dit vind ik oprecht ENGE uitspraken....ik krijg hier kippenvel van. De verharding van de maatschappij in 1 zin weergegeven....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:30

Nogmaals de vraag:
Als iemand anders jouw paard betaald, mag dag wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:30

Volgens mij is het een kwestie van keuzes maken, ook met fulltimers.

Waar geef je je geld graag aan uit?

Bij mij zijn dat nog steeds de paarden, sterker nog, die heb ik nodig om op dit niveau te kunnen functioneren!

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:31

Bowen schreef:
dems75 schreef:
Ik krijg ook een heel nare bijsmaak van sommige uitspraken.
Dus je mag alleen "overleven" van een uitkering. Lol, plezier, hobby, luxe is allemaal niet toegestaan.
Mijn hemel...je bent toch potdorie geen robot? je hebt het hier over mensen hoor!

Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken. Heb je en wat extra geld en ruimte voor hobby's.
Er zit namelijk een hele wereld tussen helemaal niet werken en zoveel werken dat je nergens anders meer aan toe komt.

Voor mensen die ziek zijn vind ik het anders, alhoewel ik me afvraag hoe je volledig afgekeurd kan worden als je nog wel zoveel met een eigen paard kan doen.

Als je zo dusdanig psychisch door iets in de knoop zit dat je 100% bent afgekeurd voor werken dan kan iets zoals een paard of dier zeker wel, dit word zoals al eerder gezegd in het topic ook aangeraden door psychologen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:32

Bowen schreef:
[
Vindt jij werkelijk dat een bijstand ook een extraatje in moet houden? Dat je lekker op vakantie kan, paardje kan houden en ga zo maar door?
Er zijn potjandorie vele jaren geweest dat er hier keihard werd gewerkt en dat niet eens mogelijk was. Als ik kijk naar vroeger thuis bij ons zat dat er ook niet in ondanks dat er keihard gewerkt werd.

Ben jij je er wel bewust van dat heel erg veel mensen die full time werken zich dit soort dingen helemaal niet kunnen veroorloven?

om je vraag te beantwoorden...Ja, ik vind dat mensen in de bijstand mogen doen met het geld wat ze willen.
Dus omdat jij vroeger dingen niet kon, mag een ander dat ook niet? Klinkt allemaal behoorlijk bitter.

Geryon

Bowen schreef:
dems75 schreef:
Ok....dus je mag niets overhouden...daar komt het op neer?

Wat heeft dat laatste ermee te maken. Helemaal niets behalve een reden om afgunstig te zijn op mensen die ZIEK ZIJN en MINDER GELD KRIJGEN maar die het wel lukken zich dat soort dingen te veroorloven. Die moeten niet naar de uitkeringstrekkers kijken, maar naar zichzelf en hun onkunde om het wel zo in te delen dat het kan.

Rennie89

Geryon schreef:
Omdat lifaya zelf aangeeft te kunnen werken (al is het niet makkelijk) weten wij inderdaad hoe het gesteld is met haar hoofdpijn. :)

Niet helemaal waar. Dat ik kán werken betekend niet dat mijn hoofdpijn niks voorstelt. Dit betekend dat ik kán werken :+ Ik heb momenteel een behoorlijk drukkende koppijn, maar ik moet gewoon werken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:34

Robijntjah schreef:
Volgens mij is het een kwestie van keuzes maken, ook met fulltimers.

Waar geef je je geld graag aan uit?

Dat is het punt inderdaad *\o/*

Ik vind wel dat werken moet lonen ten opzichte van de bijstand (let op: ik zeg niks over WW want dat heb je zelf opgespaard ;) ).