Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:19

marlies85 schreef:
Nederland is zichzelf helemaal kapot aan het tolereren. We willen zonodig het perfecte multi culti landje zijn.....ten koste van de nederlanders en zijn/haar gewoontes en gebruiken.
Vind het ook gewoon belachelijk dat een handjevol mensen het voor elkaar krijgt om zwarte piet met de roe het land uit te jagen.

Precies dat!
Mijn eerste gedachte was dat mensen als een Wilders (en in België Vlaams Blok) hier weer van gaan profiteren.
Zit je eigenlijk toch ook niet op te wachten, maar wordt door zulke dingen wel in de hand gewerkt.

Tolerantie prima, maar dit soort onzin gaat gewoon veel te ver :(

vivana

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:24

Dit gaat écht té ver!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:49

superwoman schreef:
Ik vind het best logisch dat moslims genoemd worden als voorbeeld. Als het gaat om tollerantie en racisme dan hebben de nederlanders behoorlijk veel getollereerd, accepteerd en zelfs aangepast.
Een mooi voorbeeld dus en dat deze opmerking/belediging over zwarte piet wel in het verkeerde keelgat schiet.

Misschien begrijp je me niet, dat het als voorbeeld genoemd word begrijp ik. Maar dat is juist niet het geval, er staan dingen als die vieze moslims terug naar hun eigen land enz enz enz. Dat vind ik niet kunnen

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:46

Ik kan mobiel niet plakken,maar wil iemand ff googlen op gerrit de heus zwartepiet,en de eerste link hier paatsen...ik schaam me dood.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:48

superwoman schreef:
Adamootje schreef:
Schandalig! Die mensen gingen veel te ver. Arme vrouw...

Helemaal mee eens.
Echter vind ik het ook geen slimme aktie van de vrouw om met andere bedoelingen daar te gaan staan. Dan mag de VN een link zijn,maar verder niet "voor zwarte piet" waar de rest voor stond.
Andersom had zij het wsl ook niet op prijs gesteld. Al had ze "voor zwarte piet" gestaan,dan had ze Wsl gewoon mee kunnen doen.

Nou ja zeg. Het malieveld is voor iedereen. Al had ze daar wél gestaan omdat ze tegen zwarte piet was, dan is dat haar goed recht. Al stond ze daar met een bord 'ik haat Nederlanders' heb je alsnog het recht niet om die vrouw lastig te vallen.

Als ik het artikel begrijp lijkt het er op dat die mensen er verder niet op aan zijn gesproken.. als het moslims waren stond half Nederland weer op de achterbenen, schreeuwend hoe verschrikkelijk veel te tolerant we wel niet zijn, en dat dat allemaal maar kan zomaar. Maar wie zijn nu de extremisten??
Keihard vast houden aan een traditie die voor mensen van buiten af WEL DEGELIJK als racistisch wordt ervaren (en wees nou even eerlijk, dat ìs het ook gewoon, aan het begin van dit topic heb ik al uitgelegd waar dat aan ligt maar daar kreeg ik wonderbaarlijk weinig reacties op), waar WEL DEGELIJK mensen mee worden vernederd (ja, ik ken ze! donkere mensen die gewoon in Nederland geboren zijn en boerenkool met worst eten, maar rond de feestdagen hun huis niet uit willen).
En het ergste van allemaal is dat een groot deel van die pro-pieten Nederland alleen nog maar harder voor banketstaaf zetten. 'Wij zijn helemaal niet racistisch, maar die negers moeten zich nergens mee bemoeien!!' Fotoshops van Verene Shepherd met een joint in haar mond... (ok, het onderzoek van de VN is zeer slecht uitgevoerd en ze kunnen zich beter met andere zaken bezig houden, maar alsnog, waar haal je het lef vandaan!?!?)
Alleen maar schreeuwen om het hardst en meningen verkondigen maar wie zoekt er naar een oplossing??
Ik wilde bijna zeggen; is dit nou Nederland? maar eigenlijk is het: Dit is nou de mens, die zijn ware aard weer is laat zien. Het bewijst alleen maar dat als Nederland in een hele verkeerde situatie terecht zou komen, dat wij net zo goed monsters zijn als ieder ander volk waar de kranten mee vol staan. Ik word er fysiek misselijk van gewoon.

Zo, dat was weer even mijn tirade op de zondag ochtend. Overigens niet allemaal aan jou gericht hoor, Superwoman :(:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:15

Dat iets als racistisch ervaren wordt betekend niet dat het automatisch ook racistisch is.

Mensen met extreme racistische gedachten grijpen dan wel weer iets anders aan om anderen mee te discrimineren,je kan wel alles veranderen omdat een kleine hoeveelheid mensen de naam misbruikt,maar die mensen verander je niet door zwarte piet te veranderen!

Sommige mensen zijn gewoon in en in triest door de naam van zwarte piet zo te misbruiken. Laat die het plezier van de meerderheid niet verpesten!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:19

papagroom schreef:
Ik kan mobiel niet plakken,maar wil iemand ff googlen op gerrit de heus zwartepiet,en de eerste link hier paatsen...ik schaam me dood.

Staat al op de pagina hiervoor..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:27

En omdat een grote groep mensen roept dat iets niet racistisch is, is het ook gelijk niet racistisch? Als het grootste deel van het volk het er over eens is, dan moet de rest dat maar accepteren? Tweede wereldoorlog, anyone? jodenmoord? Dat had nooit zo ver kunnen komen als een heel groot deel van het Duitse volk niet achter Hitler had gestaan.

Bambolina schreef:
In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen :n

Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

En dus haal ik mijn post van de eerste pagina weer aan. En laat me daar bij even duidelijk zijn: 'de slaventijd is al zo lang geleden' is dus echt géén argument. Ook na de slaventijd heeft het nog erg lang geduurd voordat zwarte mensen gelijke rechten hadden aan blanke mensen. Ja; dit speelde zich met name in Amerika af, maar Nederland is voor een groot deel veroorzaker geweest van dat tijdperk. Ook al willen een hoop mensen hier het blijkbaar niet geloven, worden donkere mensen ook vandaag de dag nog veel te vaak herinnert aan hun afkomst door buitenstaanders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:30

Bambolina schreef:
Keihard vast houden aan een traditie die voor mensen van buiten af WEL DEGELIJK als racistisch wordt ervaren (en wees nou even eerlijk, dat ìs het ook gewoon, aan het begin van dit topic heb ik al uitgelegd waar dat aan ligt maar daar kreeg ik wonderbaarlijk weinig reacties op), waar WEL DEGELIJK mensen mee worden vernederd (ja, ik ken ze! donkere mensen die gewoon in Nederland geboren zijn en boerenkool met worst eten, maar rond de feestdagen hun huis niet uit willen).

Dat ze hun huis niet uit willen ligt aan hun zelf.
Als Nederlander word ik het hele jaar geconfronteerd met gebruikenen klederdracht uit andere culturen en daar hoor je mij niet over zeiken.
Er zijn ook donkere mensen die zwarte piet wel kunnen waarderen, ik zag op het journaal zelfs een donkere vrouw mee demonstreren en zei dat ze zelf ook zwarte piet speelde.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:34

Loretta schreef:
Bambolina schreef:

Als Nederlander word ik het hele jaar geconfronteerd met gebruikenen klederdracht uit andere culturen en daar hoor je mij niet over zeiken.
Er zijn ook donkere mensen die zwarte piet wel kunnen waarderen, ik zag op het journaal zelfs een donkere vrouw mee demonstreren en zei dat ze zelf ook zwarte piet speelde.

mijn god...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:35

Hoe je in godsnaam 'iets zien waar je het niet mee eens bent' kan vergelijken met in je gezicht uitgelachen worden vanwege je afkomst..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:37

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:40

Bambolina schreef:
En omdat een grote groep mensen roept dat iets niet racistisch is, is het ook gelijk niet racistisch? Als het grootste deel van het volk het er over eens is, dan moet de rest dat maar accepteren? Tweede wereldoorlog, anyone? jodenmoord? Dat had nooit zo ver kunnen komen als een heel groot deel van het Duitse volk niet achter Hitler had gestaan.

Bambolina schreef:
In linkje ivm te groot:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_edit.jpg

Dit is hoe zwarte mensen in de jaren 40/50 en daarvoor werden afgebeeld en belachelijk gemaakt. De pikzwarte huid, de overdreven rode lippen, de gouden oorbellen staan hier niet op maar ook die horen bij de stereotypische neger. In die zin snap ik heel goed dat bepaalde mensen hierdoor gekwetst zijn, en ik vind wel dat je allereerst met respect om moet gaan met die mensen.. ik heb een hele hoop walgelijke reacties van mensen gehoord en gelezen, als zwarte piet niet al rasistisch was dan waren het die commentaren wel.. echt om te kotsen :n

Ik vind niet dat zwarte piet moet verdwijnen, hij hoort er gewoon bij en kinderen worden er echt niet racistisch van, ik heb in ieder geval als kind nooit die link gelegd. Maar wat ik wel een goeie oplossing zou vinden; weg met die lippestift en in oorbellen, en geef m' een paar zwarte vegen op z'n smoel in plaats van helemaal, dat is ook logischer als ie echt zwart van het roet is.. toch? En dat zal die kinderen echt niet uit maken.

En dus haal ik mijn post van de eerste pagina weer aan. En laat me daar bij even duidelijk zijn: 'de slaventijd is al zo lang geleden' is dus echt géén argument. Ook na de slaventijd heeft het nog erg lang geduurd voordat zwarte mensen gelijke rechten hadden aan blanke mensen. Ja; dit speelde zich met name in Amerika af, maar Nederland is voor een groot deel veroorzaker geweest van dat tijdperk. Ook al willen een hoop mensen hier het blijkbaar niet geloven, worden donkere mensen ook vandaag de dag nog veel te vaak herinnert aan hun afkomst door buitenstaanders.

Ging het hier nou om zwarte piet, of om de 2e wereldoorlog?
Als ik kijk naar jouw redenatie moet ik Duitse mensen dan ook met een heel andere blik gaan bekijken?
Vind het nogal wat hoe jij dat brengt. Misschien bedoel je het ook wel anders als dat het overkomt...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:52

Bambolina schreef:
Loretta schreef:

mijn god...

Mijn god waarom? Ik neem toch aan dat je zelf niet denkt dat er op de wereld ook maar één persoon rond loopt die zich enkel en alleen door het fenomeen Sinterklaas gediscrimineerd voelt, zonder dat er andere issues spelen bij die persoon?

Ik trok mij vroeger ook altijd terug toen het carnaval was en ik nog in Limburg woonde. Ik kan niet tegen alcohol en carnaval is niet leuk als je niet kunt drinken/dronken kunt worden is mijn ervaring. Moet ik me dan maar verenigen met andere mensen die geen alcohol drinken, zeggen dat het discriminatie is voor non-alcoholici en eisen dat alcohol verboden moet worden met carnaval?

Sommige dingen zoals afkomst, genetica en fenotype kun je niet veranderen. Je kiest echter wel zelf hoe je met jezelf en anderen omgaat, je houding kun je wel veranderen. Zwarte Piet verbieden is niet alleen heel omslachtig, het verandert in feite niets want het blijft een feit dat er discriminatie is, dat er slavernij geweest is en ook dat Zwarte Piet er geweest is en voor altijd verbonden zal blijven aan sinterklaas (al was het maar vanuit de historie, want die kun je maar zeer beperkt aanpassen).

Discriminatie ís al verboden in Nederland. Schijnbaar helpt dat niet voldoende om het gevoel van discriminatie op te heffen. Zouden nog meer verboden dan wel helpen denken jullie?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:55

@Sassy Ik snap dat je dat er uit kan halen, dat is niet hoe ik het bedoel; en dat is juist waar het fout gaat, het is zo makkelijk om iedereen over éen kam te scheren. Terwijl Duitsland in de 2e wereldoorlog ook echt niet alleen maar vol zat met rand debielen.
Zo ook @loretta; je tegenreactie is gelijk om te zeggen dat niet alle donkere mensen er problemen mee hebben. Maar dat hoor je mij ook nergens zeggen. Een aantal donkere mensen die IK ken hebben er problemen mee.

Wat ik probeer te zeggen is, dit is hoe conflicten beginnen. Niet dat dit nou gelijk gedoemd is om uit te lopen op een conflict, maar het kán. Want de geschiedenis herhaalt zich en herhaalt zich, steeds is een andere groep mensen de pineut en achteraf vraagt men zich af hoe het zo ver kon komen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:56

Elk jaar worden mensen met lange, witte baarden ook weer voor Sinterklaas uitgemaakt en alle schimmels voor Amerigo/paard van Sinterklaas. Mensen doen nu eenmaal dat soort domme, kortzichtige dingen. Absoluut niet goed, maar om nu daarvoor een heel kinderfeest te verbieden onder het motto dat het racistisch zou zijn...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:12

sallandval schreef:
Bambolina schreef:
[ quote="Loretta"]
[ /quote]

mijn god...

Mijn god waarom? Ik neem toch aan dat je zelf niet denkt dat er op de wereld ook maar één persoon rond loopt die zich enkel en alleen door het fenomeen Sinterklaas gediscrimineerd voelt, zonder dat er andere issues spelen bij die persoon?

Ik trok mij vroeger ook altijd terug toen het carnaval was en ik nog in Limburg woonde. Ik kan niet tegen alcohol en carnaval is niet leuk als je niet kunt drinken/dronken kunt worden is mijn ervaring. Moet ik me dan maar verenigen met andere mensen die geen alcohol drinken, zeggen dat het discriminatie is voor non-alcoholici en eisen dat alcohol verboden moet worden met carnaval?

Sommige dingen zoals afkomst, genetica en fenotype kun je niet veranderen. Je kiest echter wel zelf hoe je met jezelf en anderen omgaat, je houding kun je wel veranderen. Zwarte Piet verbieden is niet alleen heel omslachtig, het verandert in feite niets want het blijft een feit dat er discriminatie is, dat er slavernij geweest is en ook dat Zwarte Piet er geweest is en voor altijd verbonden zal blijven aan sinterklaas (al was het maar vanuit de historie, want die kun je maar zeer beperkt aanpassen).

Discriminatie ís al verboden in Nederland. Schijnbaar helpt dat niet voldoende om het gevoel van discriminatie op te heffen. Zouden nog meer verboden dan wel helpen denken jullie?

De 'mijn god' slaat op dat het dus blijkbaar de schuld van mijn vrienden zelf is dat ze niet naar buiten willen met sinterklaas omdat ze de grootste rot opmerkingen naar hun hoofd krijgen geslingerd. En nee, dat vind ik niet echt te vergelijken met niet met carnaval mee doen omdat je er voor kiest om geen alcohol te drinken.

Het dik gedrukte stuk ben ik voor een groot deel zeker wel met je eens. Maar ik vind niet dat dat hoeft te betekenen dat donkere mensen er maar ieder jaar weer mee geconfronteerd moeten worden. De tijd veranderd, cultuur veranderd, en het is niet meer dan natuurlijk dat tradities ook mee veranderen en groeien.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:18

Inoterry schreef:
Elk jaar worden mensen met lange, witte baarden ook weer voor Sinterklaas uitgemaakt en alle schimmels voor Amerigo/paard van Sinterklaas. Mensen doen nu eenmaal dat soort domme, kortzichtige dingen. Absoluut niet goed, maar om nu daarvoor een heel kinderfeest te verbieden onder het motto dat het racistisch zou zijn...

Vergelijking met witter baard/sinterklaas en wit paard/amerigo (ik rijd er zelf éen en hoor het t' hele jaar door :') ) gaat niet helemaal op, want die hebben niet de geschiedenis die zwarte mensen wel hebben, en het karikatuur wat daar bij hoort (zie mijn post eerder op deze pagina, foto in link) Het is ook de grootste onzin dat een heel kinderfeest zou moeten worden afgeschaft, vind het wat dat betreft ook erg jammer dat de VN nog niet verder kijkt dan hun neus lang is, maar zoals ik eerder al zei; waarom niet gewoon een piet met roetvegen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:23

Bambolina schreef:
je tegenreactie is gelijk om te zeggen dat niet alle donkere mensen er problemen mee hebben. Maar dat hoor je mij ook nergens zeggen. Een aantal donkere mensen die IK ken hebben er problemen mee.

Er zijn ook Nederlanders die problemen met hoofddoekjes hebben, en hoofddoekjes willen verboeden. Begrijp me goed ik heb zelf geen problemen met hoofddoekjes en vind dat dit een vrije keuze van de mensne is die dat willen dragen. Dit is ook iets in het straatbeeld waar je niet onderuit komt en niet kunt verbieden omdat sommige mensen zich hier beledigd om voelen.
Gewoon niet al te gevoellig zijn dat geldt ook voor Zwarte piet, homo,s die hand in hand lopen, joden met keppeltjes. Overalzijn wel mensen te vinden die ergens problemen mee hebben.

Bambolina schreef:
Wat ik probeer te zeggen is, dit is hoe conflicten beginnen. Niet dat dit nou gelijk gedoemd is om uit te lopen op een conflict, maar het kán. Want de geschiedenis herhaalt zich en herhaalt zich, steeds is een andere groep mensen de pineut en achteraf vraagt men zich af hoe het zo ver kon komen.

Deze zwarte piet discussie in Nederland is eigenlijk al uit de hand gelopen als je kijkt hoet groots deze gevoerd wordt. Maar daar spelen dus ook de emomties van Nederlanders in die al heel veel hebben toegegeven en nu eens een keer NEE verkopen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:46

Loretta schreef:
Bambolina schreef:
je tegenreactie is gelijk om te zeggen dat niet alle donkere mensen er problemen mee hebben. Maar dat hoor je mij ook nergens zeggen. Een aantal donkere mensen die IK ken hebben er problemen mee.

Er zijn ook Nederlanders die problemen met hoofddoekjes hebben, en hoofddoekjes willen verboeden. Begrijp me goed ik heb zelf geen problemen met hoofddoekjes en vind dat dit een vrije keuze van de mensne is die dat willen dragen. Dit is ook iets in het straatbeeld waar je niet onderuit komt en niet kunt verbieden omdat sommige mensen zich hier beledigd om voelen.
Gewoon niet al te gevoellig zijn dat geldt ook voor Zwarte piet, homo,s die hand in hand lopen, joden met keppeltjes. Overalzijn wel mensen te vinden die ergens problemen mee hebben.

Bambolina schreef:

Deze zwarte piet discussie in Nederland is eigenlijk al uit de hand gelopen als je kijkt hoet groots deze gevoerd wordt. Maar daar spelen dus ook de emomties van Nederlanders in die al heel veel hebben toegegeven en nu eens een keer NEE verkopen.

Wat betreft je eerste reactie: Da is ook! Maar ik vind het met zwarte piet net effe wat anders liggen, omdat hier niet gaat om het niet eens zijn met iets waar je geen persoonlijke link mee hebben, maar op het feit dat donkere mensen het hele jaar door met discriminatie te maken hebben, en dat de opmerkingen die ze rond Sinterklaas om hun hoofd krijgen (zeker dit jaar..) nog een extra schop na zijn.
Plus, waar het mij vooral om gaat zoals ik in mijn eerst post in dit topic uitleg, is de manier waarop zwarte piet wordt afgebeeld echt niet meer van deze tijd.

En ik kan ook vrij goed snappen dat Nederlanders ook is nee willen zeggen, alleen is de kern van dit hele gebeuren totaal onder gesneeuwd door alle foute opmerkingen, persiflages en Facebook deel plaatjes

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:10

Je zegt het hele jaar door.
Als ik het goed begrijp dan zijn dit dus de mensen die zo ofzo al aan het discrimineren zijn en dat ook gewoon zouden blijven doen als Zwarte Piet er niet meer zou zijn.

Dan ligt de oorzaak dus niet bij zwarte piet maar bij echte racisten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:12

Bambolina schreef:
Inoterry schreef:

Vergelijking met witter baard/sinterklaas en wit paard/amerigo (ik rijd er zelf éen en hoor het t' hele jaar door :') ) gaat niet helemaal op, want die hebben niet de geschiedenis die zwarte mensen wel hebben, en het karikatuur wat daar bij hoort (zie mijn post eerder op deze pagina, foto in link) Het is ook de grootste onzin dat een heel kinderfeest zou moeten worden afgeschaft, vind het wat dat betreft ook erg jammer dat de VN nog niet verder kijkt dan hun neus lang is, maar zoals ik eerder al zei; waarom niet gewoon een piet met roetvegen?

Maar zo kan iedereen wel teruggrijpen naar de geschiedenis, maar eerlijk is eerlijk, deze generatie heeft er niet mee van doen gehad. Dat onze opa's en oma's de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt is toch geen reden voor ons om Duitsers te verafschuwen oid.?

Moeten we dan ook vuurtorens, brillen ed. af gaan schaffen? Het is immers pestmateriaal.
En soms is er gewoon weinig aanleiding voor pestgedrag, ik had geen bril, ik heb geen rood haar, toch werd ik gepest: makkelijk pispaaltje.

Dst is geen aanleiding voor mij om als iemand op straat iets naars tegen mij zegt dan mij maar als een kluizenaar te gaan gedragen om zo de niet leuke dingen te vermijden.
Of iets wat een kind zegt verkeerd opvatten en als discriminatie zien.

Daarnaast, wij worden als vrouwen ook het hele jaar door gediscrimineert. We krijgen nogsteeds minder loon op de werkvloer en worden vaak als sloeries neergezet in videoclips. Maar je kan ook de slachtofferrol inkruipen, is wel een keuze.

Op welke manier wordt Zwarte Piet volgens jou nu afgebeeld? Ik hoor veel argumenten over "slavenoorbellen", maar die heb ik eigenlijk al heel lang niet gezien.

Het belachelijke is overigens dat je als iemand die Zwarte Piet niet erg vindt voor dom en niet nadenkend wordt uitgescholden... juist door de mensen die tegen discriminatie zijn. Die kijken dus ook niet echt naar zichzelf maar wijzen vooral :+
Ik werd een domme blanke Nederlander genoemd omdat ik vind dat Zwarte Piet mag blijven omdat het anders juist racisme is, en ik vind dat het langzaam doorgevoerd en gemixt moet worden.
Maar blijkbaar vond ze haar uitspraak zelf geen discriminatie, ik mocht het namelijk discriminatie vinden als ik dat zo OPVATTE.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:14

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:16

Is al genoemd en zijn ook al voldoende reacties op ;) Even teruglezen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:19

Ah. Ik had alleen wat laatste reacties gelezen.