Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:17

ff verandert
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 16-12-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:20

paars schreef:
By the way... Ik zou dat dier denk ik lekker laten liggen daar. De natuur zijn gang laten gaan nu. Er zijn denk ik een heleboel dieren die van dit karkas kunnen profiteren in deze winterperiode. Het is onbewoond gebied, dus geen mens heeft er verder last van. Wetenschappers kunnen dat dan weer gaan bestuderen. Heb je denk ik meer aan dan aan z'n skelet aan het plafond van Naturalis.
Of zeg ik nu iets heel vreemds?

Stille tocht...dat gaat me echt te ver zeg...

t probleem is dat als die walvis nu blijft liggen deze op een dag explodeert door de gassen die in dat beest komen door dat hij weg rot en dan hebben ze alsnog niks aan t skelet en kan naturalis er alsnog naar fluite

btw een stille tocht is echt zo kansloos wat denk je ermee te bereiken??? een stille tocht heeft zoiezo nog nooit iets bereikt {:)-:
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 16-12-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:20

Ik mag hopen dat de burgemeester dát dus ook verbiedt. Laten we in hemelsnaam stille tochten bewaren voor mensen die slachtoffer van geweld zijn geworden, dan blijft het tenminste z'n waarde (misschien) een beetje houden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:21

NathalietjeB schreef:
paars schreef:
By the way... Ik zou dat dier denk ik lekker laten liggen daar. De natuur zijn gang laten gaan nu. Er zijn denk ik een heleboel dieren die van dit karkas kunnen profiteren in deze winterperiode. Het is onbewoond gebied, dus geen mens heeft er verder last van. Wetenschappers kunnen dat dan weer gaan bestuderen. Heb je denk ik meer aan dan aan z'n skelet aan het plafond van Naturalis.
Of zeg ik nu iets heel vreemds?

Stille tocht...dat gaat me echt te ver zeg...

t probleem is dat als die walvis nu blijft liggen deze op een dag explodeert door de gassen die in dat beest komen door dat hij weg rot en dan hebben ze alsnog niks aan t skelet

Op.het land laten wegrotten is geen goed idee, hij zou in zee moeten verteren.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:22

Ibbel schreef:
Een dusdanig groot kadaver laten liggen (waar er geen natuurlijke predatoren zijn om het beest op te eten, meeuwen gaan echt geen gat in dit pakje boter slaan...) is een gezondheidsrisico.
En uiteindelijk is het de minister die beslist heeft. Zowel over de reddingsacties, het inslapen als het afwachten en nu het afvoeren. Onder andere omdat het een bedreigde diersoort is. Niet naturalis, niet het dolfinarium, niet Lenie, niet de burgemeester van Texel, maar Henk Kamps.

Daar hebben we met z'n allen een democratie voor, en daar hebben we met z'n allen nog niet zo lang geleden voor gestemd.

Okee bedankt voor je uitleg, mijn vraag was niet bedoele om speculaties uit te lokken of mensen ergens van te beschuldigen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:23

Gaant er nog sectie verricht worden? Samples genomen voor onderzoek? Dat is nl wel heel nuttig.

BobbieLover

Ik vind het gemeen.
Het dier lijdt al ongeloofelijk veel..
Ze weten het allemaal heel goed..
en toch ligt die daar nog
#Arme walvis! ;(

_Noah

Ben blij dat het dier eindelijk overleden is! Maar vraag mij toch af waardoor er nu 2 walvisachtigen zijn aangespoeld en wat er aan de hand is.

paars schreef:
By the way... Ik zou dat dier denk ik lekker laten liggen daar. De natuur zijn gang laten gaan nu. Er zijn denk ik een heleboel dieren die van dit karkas kunnen profiteren in deze winterperiode. Het is onbewoond gebied, dus geen mens heeft er verder last van.

Ben bang van wel, die rottingslucht ga je ontzettend sterk en ver ruiken. In Den Haag is lang geleden ook een dode potvis gestrand en die lucht was ver in de stad te ruiken. Echt bizar!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:24

Ook in zee verteren lijkt me geen goed idee. Deze dieren zwemmen meestal in diepere oceanen en zinken op een gegeven moment naar de bodem. Waddenzee is niet zo diep, dan heb je daar een bult walvis liggen met alle gevolgen van dien.
Ontploffen van een dode walvissen gebeurd al snel door de ophoping van de gassen. Ze mogen wel voortmaken, of ze moeten gaten in 'm maken zodat hij niet explodeert. Iemand wel eens Animal Autopsy gezien? Ontplofte walvis is niet fraai :=

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:25

Ibbel schreef:
Ik mag hopen dat de burgemeester dát dus ook verbiedt. Laten we in hemelsnaam stille tochten bewaren voor mensen die slachtoffer van geweld zijn geworden, dan blijft het tenminste z'n waarde (misschien) een beetje houden.

Nou inderdaad, dat gaat wel heel ver, alleen al uit respect voor de door zinloos geweld overleden scheidsrechter niet doen.. :(

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:29

heb ook mensen zien ontploffen in een rtl4 documantaire is ook niet zo een fraai gezicht :r ik wil niet weten hoe dat er bij een walvis uit ziet maar dat mag niet gebeuren denk ik zo maar want dan heeft naturalis alsnog niks aan t skelet..
maja ze hebben nu 2 skeletten waar ze zich druk om mogen gaan maken zowel van die potvis als dus nu de bultrug...

vind t btw wel heel apart dat er momenteel zoveel walvissen voor de nl,se kust zwemmen of dood zijn..
want in egmond en castricum waren er 2 gesignaleerd en gezien youtube heeft zelfs filmpjes hiervan (hiervan weet ik niet of ze weer terug naar hun gewone plek) en dan nog es 1 bultrug dan die nu dood is en die potvis die dood is en dan zwemt er nog een potvis daar in de rondte??? :=
dan niet te spreken over al die zeesterren en scheermesjes die zijn aangespoeld met tien tallen.

dan ga je je toch best wel af vragen wat er zich af speelt in de zee

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:30

Een stille tocht?!?

Gelukkig wordt dit in Den Helder gepland... De burgemeester van Texel heeft hier geen zeggenschap... :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:33

NathalietjeB schreef:
heb ook mensen zien ontploffen in een rtl4 documantaire is ook niet zo een fraai gezicht :r ik wil niet weten hoe dat er bij een walvis uit ziet maar dat mag niet gebeuren denk ik zo maar want dan heeft naturalis alsnog niks aan t skelet..
maja ze hebben nu 2 skeletten waar ze zich druk om mogen gaan maken zowel van die potvis als dus nu de bultrug...

vind t btw wel heel apart dat er momenteel zoveel walvissen voor de nl,se kust zwemmen of dood zijn..
want in egmond en castricum waren er 2 gesignaleerd en gezien youtube heeft zelfs filmpjes hiervan (hiervan weet ik niet of ze weer terug naar hun gewone plek) en dan nog es 1 bultrug dan die nu dood is en die potvis die dood is en dan zwemt er nog een potvis daar in de rondte??? :=
dan niet te spreken over al die zeesterren en scheermesjes die zijn aangespoeld met tien tallen.

dan ga je je toch best wel af vragen wat er zich af speelt in de zee

Een paar paginas terug plaatste iemand over een onderzoek van de us marine met sonar en dat er idd een relatie zou kunnen zijn met het verdwalen van zeedieren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:35

Petpa schreef:
Een stille tocht?!?

Gelukkig wordt dit in Den Helder gepland... De burgemeester van Texel heeft hier geen zeggenschap... :)

mooi zo, als mensen hun verbondenheid willen uiten, lijkt me daar niets mis mee

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:36

Mindim schreef:
Kijk jij voor AIS ook op Marinetraffic PG?

Meer op http://www.scannernet.nl
Dan heb je ook de radio comunicatie er bij

tinkert_tje

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:38

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:43

Wel apart dat de instanties (zoals het nu in de media lijkt althans) niet zoveel haast hebben om de potvis daar weg te halen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:44

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:45

FlyAway schreef:
Wel apart dat de instanties (zoals het nu in de media lijkt althans) niet zoveel haast hebben om de potvis daar weg te halen.

die hebben ze al in het museum, gaat puur om het geld verdienen aan de bultrug

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:48

Lenie 't Hart ‏@Lenie_t_hart

Gisteravond waren er vier mannen in witte pakken bij #bultrug.Twee helikopters schenen bij.waarschijnlijk is hij toen afgemaakt.

Vooral dat witte pakken doet t m, waarom zou iemand in godsnaam en wit pak aantrekken als ze in het holst van de nacht een bultrug af gaan maken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:48

Miepie77 schreef:
FlyAway schreef:

die hebben ze al in het museum, gaat puur om het geld verdienen aan de bultrug

Ook die potvis lijkt mij toch hetzelfde gezondheidsriciso te vormen waarover gesproken wordt, maar dáár hoor je niets over.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:49

Nee omdat die al dood was toen ie aanspoelde en omdat er alleen maar over de bultrug geroepen word

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:51

Dat zegt niets over het gezondheidsrisico van het laten liggen van het dier. Blaat nou eens niet om het blaten Jilletje, blijf bij de inhoud.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:51

dat gezondheidsverhaal is gewoon een manier op mensen bang te maken, hoeveel vissen zouden er dagelijks niet dood in de zee gaan, daar heeft ook nooit iemand last van, bij woonhuizen kan ik de overlast begrijpen maar dit is op een onbewoond eilandje, ze hebben hem gewoon afgemaakt voor t museum, niets meer en niet minder

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:57

Jilletje schreef:
Nee omdat die al dood was toen ie aanspoelde en omdat er alleen maar over de bultrug geroepen word

Oh ja, daarom moet de bultrug zsm weg gehaald worden en de potvis niet. :j