Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nicolletje schreef:De politie is ermee bezig hoe dat heeft kunnen gebeuren dat zijn vergunning verlengd werd.
Als ik hier nog verder op inga dan krijg ik toch alleen maar commentaar. Ik bedoe het niets ten nadele van zijn familie.
Oja HC: iemand met schizofrenie kan inderdaad rijontzegging krijgen.
Heino schreef:Maar dan kan je net zo goed je deuren open laten, sloten zijn niet meer nodig.. Als men in wil breken, doet men het immers toch wel..
Voorkomen kan je het nooit, maar je kan de kans wel een stukje kleiner maken.
happy27 schreef:Het begint hier aardig op amerika te lijken!!!
Nicolletje schreef:Goed, als je het antwoord wil weten.
Toevallig was ik laatst ergens waar ook een kennis, psychotherapeut of iets in die richting van beroep, was.
En we hadden het over mijn buurman. Dat ik altijd moet komen melden als er een vreemde bijv. mijn katten komt verzorgen omdat hij anders 'raar' gaat doen, de hele tijd voor mijn huis posten, naar binnen kijken, enz..
En hij zei dat dat soort "begeleiding" (ook al is het miniem) juist zo ontzettend belangrijk is om schizofrenen niet al teveel te laten ontsporen.
Want wat gebeurt er in zijn hoofd? Zo legde hij mij uit:
Hij ziet vreemde mensen in mijn huis waar ik schijnbaar niets vanaf weet.
Hij denkt dat er een aanslag op mij gepleegd gaat worden. Vervolgens gaat hij naar het criminele circuit om zo eens rond te vragen voor een wapen.
Vervolgens wacht hij mijn kattenverzorgster op, hij denkt mij te beschermen en vervolgens schiet hij haar neer.
Het is absoluut waar dat je ook aan een wapen kan komen zonder vergunning maar dit is bijna de kat op het spek binden zo.
stef schreef:Nicolletje schreef:Goed, als je het antwoord wil weten.
Toevallig was ik laatst ergens waar ook een kennis, psychotherapeut of iets in die richting van beroep, was.
En we hadden het over mijn buurman. Dat ik altijd moet komen melden als er een vreemde bijv. mijn katten komt verzorgen omdat hij anders 'raar' gaat doen, de hele tijd voor mijn huis posten, naar binnen kijken, enz..
En hij zei dat dat soort "begeleiding" (ook al is het miniem) juist zo ontzettend belangrijk is om schizofrenen niet al teveel te laten ontsporen.
Want wat gebeurt er in zijn hoofd? Zo legde hij mij uit:
Hij ziet vreemde mensen in mijn huis waar ik schijnbaar niets vanaf weet.
Hij denkt dat er een aanslag op mij gepleegd gaat worden. Vervolgens gaat hij naar het criminele circuit om zo eens rond te vragen voor een wapen.
Vervolgens wacht hij mijn kattenverzorgster op, hij denkt mij te beschermen en vervolgens schiet hij haar neer.
Het is absoluut waar dat je ook aan een wapen kan komen zonder vergunning maar dit is bijna de kat op het spek binden zo.
Maarja, in zo'n geval kan je je afvragen of iemand met een dergelijke handicap wel gewoon vrij in deze maatschappij moet rondlopen
Kaka schreef:Heel veel sterkte aan de nabestaanden toegewenst.
Geen individualisme; psychische stoornissen zijn ook van alle tijden. Lees klassieke literatuur er maar op na, psychoten, fantasten, megalomanen, paranoia, je komt het overal tegen. Uiteraard plakte men er niet het label op dat we er nu op plakken, maar dat ze bestonden is zeker.
Naar ik begrepen heb wordt er voor het uitgeven van een wapenvergunning wel degelijk gecontroleerd of iemand een strafblad heeft. Tristan is eerder in contact geweest met de politie, maar heeft daar volgens mij geen strafblad aan over gehouden. Of er ook gecontroleerd wordt of iemand ook in contact is geweest met de geestelijke gezondheidszorg weet ik niet en ik vraag me ook af of je dat moet willen.
maritJ_e schreef:Constanze Boezaard (45 en getrouwd met het andere slachtoffer Michael)
Dit is degene die op mijn school werkte. Erg triest
Heino schreef:Maar dan kan je net zo goed je deuren open laten, sloten zijn niet meer nodig.. Als men in wil breken, doet men het immers toch wel..
Tieme schreef:Heino schreef:Maar dan kan je net zo goed je deuren open laten, sloten zijn niet meer nodig.. Als men in wil breken, doet men het immers toch wel..
Mee eens. Als hij het had gewild dan had hij toch wel een manier gevonden. maar het was in de buurt en zo al lang en breed bekend dat hij van wapens en mensen dood wilde schieten. iemand die onder behandeling heeft gestaan en schizofreen en suicidaal is, hoort gewoon geen wapenvergunning te krijgen. en al helemaal geen wapens in huis. zo iemand moet begeleiding hebben en medicatie. Ik vindt het heel erg voor die ouders hoor. echt. maar ik vindt wel dat de ouders hier wel een stukje verantwoordelijkheid in hebben. zij wisten dat hij ziek was. de hele buurt wist dat hij suicidaal was, dat hij een tijd onder behandeling heeft gestaan en dat hij mensen dood wilde schieten. dan vindt ik het de taak van o.a. de ouders om ervoor te zorgen dat die jongen geen wapenvergunning krijgt en bij een schietvereniging kan komen. dan zorg je er als ouder voor dat er geen wapens in huis zijn. en nee, daar voorkom je niet alles mee,maar wel een groot deel.
Miepie77 schreef:Je kan je gewoon niet beschermen tegen alles en iedereen, dan heb je geen leven, het is heel erg wat er gebeurd is, maar het was 1 incident van 1 man waarbij de stoppen zijn doorgeslagen, heel erg erg allemaal, maar nu is niet ineens heel Nederland potentieel een gevaar.