Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:33

Iemand die zoiets doet heeft naar mijn idee ALTIJD psychische problemen, of dat nu voor of na zo'n 'aktie' duidelijk word maakt niet meer uit... Een normaal mens met gezond verstand doet dit niet!!! Maar waarom altijd anderen mensen de dood in jagen. Plus diegene die getraumatiseerd zijn voor het leven, bah bah. Het begint hier aardig op amerika te lijken!!!

Vreselijk voor alle nabestaanden, maar ook voor de familie van de dader natuurlijk. Vaak worden zij vergeten vind ik, en worden ze ook als een boeman gezien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:34

Nicolletje schreef:
De politie is ermee bezig hoe dat heeft kunnen gebeuren dat zijn vergunning verlengd werd.

Als ik hier nog verder op inga dan krijg ik toch alleen maar commentaar. Ik bedoe het niets ten nadele van zijn familie.
Oja HC: iemand met schizofrenie kan inderdaad rijontzegging krijgen.

Je krijgt geen commentaar, je krijgt een discussie, wat nu juist de bedoeling is van een forum :j

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:40

[/quote]
Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat hi jgeen wapenvergunning had mogen krijgen? Dan zijn er nog messen en bijlen etc. waar ze als een dolle mee rond kunnen springen. Tegenhouden kun je het nooit...[/quote]

Ik ben het met je eens!! je kunt het nooit tegenhouden, als je een rij ontzegging hebt kan je gewoon in een auto stappen, heb je geen wapenvergunning kun je gewoon aan een wapen komen hoor....

RoodZonnetje

Re: Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

Maar dan kan je net zo goed je deuren open laten, sloten zijn niet meer nodig.. Als men in wil breken, doet men het immers toch wel..
Voorkomen kan je het nooit, maar je kan de kans wel een stukje kleiner maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:45

Goed, als je het antwoord wil weten.
Toevallig was ik laatst ergens waar ook een kennis, psychotherapeut of iets in die richting van beroep, was.
En we hadden het over mijn buurman. Dat ik altijd moet komen melden als er een vreemde bijv. mijn katten komt verzorgen omdat hij anders 'raar' gaat doen, de hele tijd voor mijn huis posten, naar binnen kijken, enz..

En hij zei dat dat soort "begeleiding" (ook al is het miniem) juist zo ontzettend belangrijk is om schizofrenen niet al teveel te laten ontsporen.
Want wat gebeurt er in zijn hoofd? Zo legde hij mij uit:

Hij ziet vreemde mensen in mijn huis waar ik schijnbaar niets vanaf weet.
Hij denkt dat er een aanslag op mij gepleegd gaat worden. Vervolgens gaat hij naar het criminele circuit om zo eens rond te vragen voor een wapen.
Vervolgens wacht hij mijn kattenverzorgster op, hij denkt mij te beschermen en vervolgens schiet hij haar neer.

Het is absoluut waar dat je ook aan een wapen kan komen zonder vergunning maar dit is bijna de kat op het spek binden zo.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:57

Heino schreef:
Maar dan kan je net zo goed je deuren open laten, sloten zijn niet meer nodig.. Als men in wil breken, doet men het immers toch wel..

Mee eens. Als hij het had gewild dan had hij toch wel een manier gevonden. maar het was in de buurt en zo al lang en breed bekend dat hij van wapens en mensen dood wilde schieten. iemand die onder behandeling heeft gestaan en schizofreen en suicidaal is, hoort gewoon geen wapenvergunning te krijgen. en al helemaal geen wapens in huis. zo iemand moet begeleiding hebben en medicatie. Ik vindt het heel erg voor die ouders hoor. echt. maar ik vindt wel dat de ouders hier wel een stukje verantwoordelijkheid in hebben. zij wisten dat hij ziek was. de hele buurt wist dat hij suicidaal was, dat hij een tijd onder behandeling heeft gestaan en dat hij mensen dood wilde schieten. dan vindt ik het de taak van o.a. de ouders om ervoor te zorgen dat die jongen geen wapenvergunning krijgt en bij een schietvereniging kan komen. dan zorg je er als ouder voor dat er geen wapens in huis zijn. en nee, daar voorkom je niet alles mee,maar wel een groot deel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:01

Tuurlijk, maar wat als, als..
Ik denk dat als je een ouder bent van een schizofreen kind, dat je er heel anders tegen aan kijkt, tuurlijk gaat een wapen vergunning dan wel heel veel, maar ik denk dat je sommige dingen echt niet kan verbieden!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:11

Nou dat bedoel ik dus met de discussie niet teveel meer aanzwengelen omdat ik de ouders zeker niet aan wil kijken/ verantwoordelijk wil houden voor het gebeuren maar dat het vaak onderschat wordt wat schizofrenie nou eigenlijk is.

Als ouder heb je daar vaak wel een 'blinde vlek' voor, voor gedrag van je kind. Niet iedereen wil ook zien dat zijn kind zo ernstig ziek is.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:14

Inderdaad, dat is ook zo hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:15

happy27 schreef:
Het begint hier aardig op amerika te lijken!!!

Helemaal niet.
NL kan dat prima zelfstandig.
Heeft een aardige staat van dienst mbt aanslagen en moorden.
Vanaf het prilste begin van de republiek die zichzelf een koning schonk.
De VS bestonden bij lange na nog niet een en NL had al een presidentsaanslag en een bommenlegger.
Met het fenomeen ´Vietnam-veteranen´ liep NL vóór en ook mbt ´terroristen´ liep NL echt niet áchter de VS aan.

Een drama zoals nu is een reden om dingen tegen het lucht te houden. Niet één ding echter en ook in perpectief.
Vooral hoe wéér iemand zo ver in de war kan raken is de hamvraag.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:18

Individualisme. Denk ik.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:23

Ik las vanmorgen in het Haarlems Dagblad echt een aangrijpend stukje.
Een man was met zijn 2 dochters iets terugbrengen in een kinderkledingwinkel, verder
was er niemand. Hij stond de praten met de winkelmedewerker, toen er voor
de ruit een dame begon te zwaaien en hun waarschuwde voor de schutter.
Ze was de eigenaresse van een modezaak en werd voor de ogen van die
man en zijn 2 dochters doodgeschoten.
Die idioot schoot daarna nog een keer een raakte 1 van de dochters in
haar bil.
Echt, de tranen schoten in mijn ogen.

Mensen die dit soort dingen aanrichten, echt.. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:26

Heel veel sterkte aan de nabestaanden toegewenst.

Geen individualisme; psychische stoornissen zijn ook van alle tijden. Lees klassieke literatuur er maar op na, psychoten, fantasten, megalomanen, paranoia, je komt het overal tegen. Uiteraard plakte men er niet het label op dat we er nu op plakken, maar dat ze bestonden is zeker.

Naar ik begrepen heb wordt er voor het uitgeven van een wapenvergunning wel degelijk gecontroleerd of iemand een strafblad heeft. Tristan is eerder in contact geweest met de politie, maar heeft daar volgens mij geen strafblad aan over gehouden. Of er ook gecontroleerd wordt of iemand ook in contact is geweest met de geestelijke gezondheidszorg weet ik niet en ik vraag me ook af of je dat moet willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:27

Nicolletje schreef:
Toevallig was ik laatst ergens waar ook een kennis, psychotherapeut of iets in die richting van beroep, was.
En we hadden het over mijn buurman. Dat ik altijd moet komen melden als er een vreemde bijv. mijn katten komt verzorgen omdat hij anders 'raar' gaat doen, de hele tijd voor mijn huis posten, naar binnen kijken, enz..

En hij zei dat dat soort "begeleiding" (ook al is het miniem) juist zo ontzettend belangrijk is om schizofrenen niet al teveel te laten ontsporen.

Hij denkt dat er een aanslag op mij gepleegd gaat worden. Vervolgens gaat hij naar het criminele circuit om zo eens rond te vragen voor een wapen.
Vervolgens wacht hij mijn kattenverzorgster op, hij denkt mij te beschermen en vervolgens schiet hij haar neer.

Het is absoluut waar dat je ook aan een wapen kan komen zonder vergunning maar dit is bijna de kat op het spek binden zo.

Maarja, in zo'n geval kan je je afvragen of iemand met een dergelijke handicap wel gewoon vrij in deze maatschappij moet rondlopen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:29

stef schreef:
Nicolletje schreef:

Maarja, in zo'n geval kan je je afvragen of iemand met een dergelijke handicap wel gewoon vrij in deze maatschappij moet rondlopen

Dat zal in de toekomst ook zeker gebeuren met de bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:31

Kaka schreef:
Heel veel sterkte aan de nabestaanden toegewenst.

Geen individualisme; psychische stoornissen zijn ook van alle tijden. Lees klassieke literatuur er maar op na, psychoten, fantasten, megalomanen, paranoia, je komt het overal tegen. Uiteraard plakte men er niet het label op dat we er nu op plakken, maar dat ze bestonden is zeker.

Naar ik begrepen heb wordt er voor het uitgeven van een wapenvergunning wel degelijk gecontroleerd of iemand een strafblad heeft. Tristan is eerder in contact geweest met de politie, maar heeft daar volgens mij geen strafblad aan over gehouden. Of er ook gecontroleerd wordt of iemand ook in contact is geweest met de geestelijke gezondheidszorg weet ik niet en ik vraag me ook af of je dat moet willen.

Je hebt ook nog te maken met de geheimhoudingsplicht van de medici.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:54

Constanze Boezaard (45 en getrouwd met het andere slachtoffer Michael)
Dit is degene die op mijn school werkte. Erg triest ;(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:59

maritJ_e schreef:

Heel triest, in het AD stond, dat zij 2 pleegkinderen hadden van 10 en 12 jaar. Ook deze kinderen krijgen dus een klap te verwerken.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:00

maritJ_e schreef:

En dus ook op mijn school. Heel erg heftig.
Meld me hier nu pas, alles is de afgelopen dagen vrij snel langs me heengegaan. Maar ik woon dus ook in de buurt van de Ridderhof en het heeft hier zo'n gigantische impact gemaakt. Er ligt een rouwdeken over heel Alphen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:15

Heino schreef:

Dat kan dan denk ik maar op 1 manier en dat is voor eens en altijd opsluiten... Daar geloof ik ook niet in, er lopen zoveel gekken op de wereld rond. Als iemand iets wil kan er altijd iets gebeuren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:46

Ik denk dat het een middenweg vinden is. Met levenslang opsluiten van alle potentiële misdadigers is ook niet te doen, plus, wat al eerder aangehaald is, waar leg je de grens? Bij alchoholisten met een rijbewijs? Bij schizofrenen? Bij suïcidalen? Maar dat die grens meer naar het voorzichtigere opgeschoven mag worden vind ik absoluut. Ik zal geen verschrikkelijk duur beveiligingssysteem voor mijn huis kopen en standaard alle waardevolle spullen in een kluis stoppen. Maar ik zorg wel dat ik stevige sloten op mijn deuren heb zitten :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:52

Wat een uitspraken worden er hier gedaan! Walgelijk. De beste stuurlui staan duidelijk weer aan wal :n

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:55

Je kan je gewoon niet beschermen tegen alles en iedereen, dan heb je geen leven, het is heel erg wat er gebeurd is, maar het was 1 incident van 1 man waarbij de stoppen zijn doorgeslagen, heel erg erg allemaal, maar nu is niet ineens heel Nederland potentieel een gevaar.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:58

Tieme schreef:
Heino schreef:

Mee eens. Als hij het had gewild dan had hij toch wel een manier gevonden. maar het was in de buurt en zo al lang en breed bekend dat hij van wapens en mensen dood wilde schieten. iemand die onder behandeling heeft gestaan en schizofreen en suicidaal is, hoort gewoon geen wapenvergunning te krijgen. en al helemaal geen wapens in huis. zo iemand moet begeleiding hebben en medicatie. Ik vindt het heel erg voor die ouders hoor. echt. maar ik vindt wel dat de ouders hier wel een stukje verantwoordelijkheid in hebben. zij wisten dat hij ziek was. de hele buurt wist dat hij suicidaal was, dat hij een tijd onder behandeling heeft gestaan en dat hij mensen dood wilde schieten. dan vindt ik het de taak van o.a. de ouders om ervoor te zorgen dat die jongen geen wapenvergunning krijgt en bij een schietvereniging kan komen. dan zorg je er als ouder voor dat er geen wapens in huis zijn. en nee, daar voorkom je niet alles mee,maar wel een groot deel.

Is het serieus waar dat men 'wist' dat hij mensen wilde doden?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:01

Miepie77 schreef:
Je kan je gewoon niet beschermen tegen alles en iedereen, dan heb je geen leven, het is heel erg wat er gebeurd is, maar het was 1 incident van 1 man waarbij de stoppen zijn doorgeslagen, heel erg erg allemaal, maar nu is niet ineens heel Nederland potentieel een gevaar.

Dat is ook niet zo, maar je hebt nu wel het gevaar van na één schaap over de dam.
Dat gebeurde in de VS, in Duitsland en ook in Finland. Maar dat betekent niet dat ik zeg dat je niet meer de straat op zou moeten natuurlijk.