Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:29

The Guardian:

´12.14pm: A Tepco official has told a press conference in Japan that radiation levels at the site soon after 9.30 am were at 3,750 millisieverts per hour,´

Een woordvoerder van het Tokyo Energie bedrijf heeft op een persconferentie aangegeven dat iets na vanmorgen 09.30 onze tijd het stralingsniveau bij de centrale 3750 mSv/uur was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:51

The Guardian:

´12.41pm: Lots of reports of an earthquake occurring just now in Chiba, east of Tokyo.´

Lins_Vetra

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:53

Wow..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:59

Gaat weer lekker daar :\

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:16

Diegenen die nu nog werkzaam zijn in en om de centrale zijn vrijwilligers. Ook de piloten van de heli's (die als ik het zo eens op de beelden bekeek verdomd weinig uitrichtten behalve een leuk plaatje tonen van "we doen echt, heus wel wat we kunnen" voor de buitenwacht). Gisteren al is besloten dat mensen niet meer gedwongen mochten worden om aan het werk te gaan in of om de centrale omdat de risico's te hoog zijn. Het zijn ook niet meer alleen Japanse piloten, er zijn inmiddels ook vrijwilligers uit andere landen bij de blustroepen gevoegd, waaronder Chinezen en Amerikanen. Zij weten allemaal dat ze hoogstwaarschijnlijk ten dode zijn opgeschreven.

En het is inherent aan dit hele systeem dat er mensen opgeofferd moeten worden om een veelvoud aan mensen te redden. Hoewel dat ethisch in mijn ogen onaanvaardbaar is. Weer een argument tegen kernenergie!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:20

zijn hier geen noodplannen voor gemaakt dan, net zoals er in Nederland rampenoefeningen worden gedaan, wat in het geval van, dit komt zo amateuristisch over allemaal, met een helikopter waterzakken leeggooien op zoiets geavanceerds komt wel heel knullig over

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:06

Mijn tante zit nu in Tokio, zodat ze in haar eentje snel naar Hong Kong kan gaan als het weer mis is. Mijn oom heeft er omwille van mijn neefje een 'vakantie' van gemaakt, ze maken het goed maar missen mijn tante heel erg.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:08

@AmyII : kan ik me voorstellen, geen fijne situatie allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:49

"Earthquake caused portions of coast to sink" :\

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:52

sjorsie schreef:
zijn hier geen noodplannen voor gemaakt dan, net zoals er in Nederland rampenoefeningen worden gedaan, wat in het geval van, dit komt zo amateuristisch over allemaal, met een helikopter waterzakken leeggooien op zoiets geavanceerds komt wel heel knullig over

Ze moeten toch wat... Zoals eerder gelezen, ze zijn berekend op aardbevingen tot ca 8.0, alleen tja, dit was 8.9 + tsunami.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:53

Volgens mij gaat heel Nederland ondersteboven als wij een aardbeving kracht 6 hebben, dat zijn voor hen nu de naschokken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:07

Yessy schreef:
Volgens mij gaat heel Nederland ondersteboven als wij een aardbeving kracht 6 hebben, dat zijn voor hen nu de naschokken!

In NL wordt het grootste deel van de ondergrond vloeibaar bij een dergelijke beving.

De ramp in Tsjernobyl was een gevólg van een rampoefening. Een simulatie van het uitvallen van de stroom welke vervolgens écht werd. Koeling viel uit etc.

Een ramp in NL is bv een dijkdoorbraak. Loopt de centrale onder water. Koelt prima...

In de Verenigde Staten staat een groot deel van de centrales op niet inherent veilige plaatsen, sommige op of naast breuklijnen. Verder staan ze vrijwel allemaal dihterbij bevolkingscentra dan in Japan. EEn zóne van 20 of 30 km. evacueren zou miljoenen mensen verkassen inhouden.
Zo staan er in California een paar pal op de fault en als daar wat fout gaat moeten er 15 miljoen mensen weg. Een paar zijn van het inherent onveilige type met de natte opslag bij de centrale zoals in japan.
Dat is in 1999 en in 2005 wederom, gerapporteerd; dit type-risico, op een breuklijn, met 15 miljoen mensen eromheen. Is NIETS mee gedaan.
Dat is als een grote nieuwbouwstad op een actieve vulkaan zetten.

Japan:
Het lijkt dat de stralingscijfers niet correct gerapporteerd zijn en er is waarschijnlijk een grote hoeveelheid koelwater in de bassins terechtgekomen door de waterkanonnen.
Áls dit goed af gaat lopen, blíjft het een bewijs van de inherente onveiligheid. De prijs aan mensenlevens is niet acceptabel voor goedkopere stroom voor de massa.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:09

stef schreef:
sjorsie schreef:

Ze moeten toch wat... Zoals eerder gelezen, ze zijn berekend op aardbevingen tot ca 8.0, alleen tja, dit was 8.9 + tsunami.

De centrales VAN HETZELFDE TYPE naast de fault in California op.... 7,0. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:24

Huertecilla schreef:
De prijs aan mensenlevens is niet acceptabel voor goedkopere stroom voor de massa.
Zijn ze toch wel een beetje laat achter gekomen dan.. :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:38

KoudbloedKim schreef:
"Earthquake caused portions of coast to sink" :\

Bizar he.... Japan schijnt ook iets van 2 meter te zijn verschoven? Echt bizar!!!

Wat vreselijk dat de aardbevingen daar aanhouden... de sneeuw erbij... pff... ik moet er echt niet te veel over nadenken, dan kan ik mijn tranen niet weghouden, vind het zo afschuwelijk voor die mensen, ze hebben niets meer, zoveel verloren, en de blijvende rotzooi blijft maar komen in de vorm van flinke naschokken en die kerncentrale... echt, hoeveel kan een land hebben in 1 keer...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:41

KoudbloedKim schreef:
Huertecilla schreef:
De prijs aan mensenlevens is niet acceptabel voor goedkopere stroom voor de massa.
Zijn ze toch wel een beetje laat achter gekomen dan.. :+

´Ze´???
Heb JIJ er ooit tegen geprotesteerd? In Borsele of zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:46

Je toon wordt een beetje vervelend en schreeuwerig IMO Huertecilla.....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:13

Het blijft vreselijk om al die ellende aan te moeten zien, maar we moeten wel realistisch blijven. Het aantal doden en de materiele schade dat direct door de tsunami komt is vele malen hoger dan het aantal indirecte doden en de schade door de problemen met de centrale.

Ongelukken met kerncentrales zijn altijd goed voor massahysterie, maar ik geloof dat er in de laatste 50 jaar meer doden gevallen zijn door winning van steenkool dan door ongelukken met kerncentrales.

Toch roept dit incident wel duidelijk op tot bezinning over de risico's van kerncentrales, nu meer in combinatie met andere ernstige incidenten.

Een risicoloze wereld is niet mogelijk. Onze generatie mensen loopt minder risico's dan welke generatie mensen uit de geschiedenis. Hoe goed je het ook doet, er zijn altijd mogelijkheden tot ongelukken. Denk eens wat er gebeurt als zoiets als het Tunguska event (of iets zwaarder) direct boven een kerncentrale gebeurt. Dan zijn de poppen ook aan het dansen, maar als er een vergelijkbaar incident boven Amsterdam gebeurt, is de ramp ook moeilijk te overzien.

Feitelijk is het jammer dat we de energie uit aardbevingen niet kunnen winnen. Ik zag een berekening dat de aardbeving in een klap meer energie vrij liet komen dan wat de Fukushima centrale in 13 jaar genereerde. Maar helaas was dat eerder destructieve energie.

We moeten wel denken dat er geen veilige energie is. De meeste energie die we hier winnen (fossiele brandstoffen, windenenergie, zonneenergie, etc) komt van die grote kernreactor die we zon noemen. Ook die zon heeft risico's en stuurt niet alleen gezonde straling naar ons toe. Dankzij de atmosfeer hebben we daar gelukkig minder last van. Maar ook de zon heeft wel eens wat "ongelukjes" met zonnevlekken e.d. Ik heb ooit gelezen dat de kolencentrales van de wereld gezamenlijk meer radioactiviteit uitstoten dan de gezamenlijke kerncentrales van de wereld. Radioactiviteit is een ongrijpbaar iets, en daarom zijn we er bang voor.

Ik weet niet of Borssele 2 uitgesloten zou moeten worden. Volgens mij zou eerder Borssele 1 gesloten moeten worden, omdat die verouderd is. Uitstel van nieuwbouw is denk ik een vergroting van de risico's.

En als laatste conclusie moeten we met ons allen nadenken hoeveel energie we eigenlijk willen gebruiken. Minder is beter in dit geval. Want bij alle soorten energie is er een prijs die betaald moet worden, en den heb ik het niet over geld.

De belangrijkste les van de tsunami is dat de mensheid moet nadenken hoe om te gaan met de risico's van het leven op een levende planeet. Aardbevingen en tsunami's zijn een gegeven van de natuur, anders moeten we maar een betere planeet uit gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:47

Huertecilla; Je kunt dingen op verschillende manieren lezen, het is niet alleen zwart of wit. ;)

Inderdaad bizar..
Je zou bijna denken; haal al die mensen daar weg, maar ook dat is onbegonnen werk.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:54

stef schreef:
sjorsie schreef:

toch blijft het raar, Nederland heeft de dijken ook extra verhoogd om verrassingen te voorkomen, al denk ik dat wij gewoon meteen verdwijnen mocht er een keer een echt flinke orkaan komen, dan is het blub blub weg. (ik woon in NoordHolland 6 meter onder NAP zoals een groot deel van Nederland.)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:56

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:57

Het blijft een feit dat de natuur een geweldenaar is, niets is volleedig te voorspellen. Maar je kunt wel de risico's zo klein mogellijk maken. En dat gebeurt dus duidelijk in veel landen niet. Turkije gaat bouwen, gevaarlijk of niet. Ook dat land heeft met aardbevingen te maken.....en komt aardig dichter bij ons bed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:00

joostvangestel schreef:
Om iedereen wat gerust te stellen: dit was een gewone tsunami. Hier is een Megatsunami:

http://en.wikipedia.org/wiki/Megatsunami

Daar is geen kruid tegen gewassen.

Ja, die dingen kunnen toch door de geluidsbarrière gaan? :=

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:24

AmyII: ik weet niet met welke provider je belt maar T mobile rekent op het moment geen geld aan mensen die naar Japan bellen of sms-en, om mensen hier te helpen contact met hun familie te houden
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 17-03-11 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:24

In het plaatsje Namie binnen de evacuatiezone zijn mensen achtergebleven in het ziekenhuis, in de steek gelaten door autoriteiten wachten ze op wat komen gaat. Ik ben bang dat de meesten van hen niet lang meer zullen leven.
Namie is een plaatsje met ongeveer 20.000 inwoners en ligt ongeveer 12 mijl van de kerncentrale.
Het stadje is deels verwoest door de tsunami.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12765859

Het gedeelte van Namie wat niet verwoest is door de tsunamie zou weleens een tweedde Pripyat kunnen gaan worden.
Gelegen in een groot gebied waar niemand meer kan wonen vanwege de straling.
Er zijn op het internet genoeg foto's te vinden van Pripyat, stille getuigen van de gevolgen van kernenergie.
Nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen in Japan en zijn er straks twee door straling verwoeste gebieden in de wereld.