zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:38

Citaat:
Heel leuk, maar als een verpleegkubduge met een hoofddoek stelselmatig aan de kant gezet wordt omdat men niet door haar geholpen willen worden is de hele linkse garde in rep en roer omdat er dan gediscrimineerd wordt. En dat is dus wat er scheef is in Nederland en wat nu maar eens afgelopen moet zijn.

Dat is juist de kracht van ons land, dat we onze burgers proberen te beschermen tegen discriminatie.. Anders krijg je hele nare praktijken.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:41

CtjeLief schreef:
Citaat:
Heel leuk, maar als een verpleegkubduge met een hoofddoek stelselmatig aan de kant gezet wordt omdat men niet door haar geholpen willen worden is de hele linkse garde in rep en roer omdat er dan gediscrimineerd wordt. En dat is dus wat er scheef is in Nederland en wat nu maar eens afgelopen moet zijn.

Dat is juist de kracht van ons land, dat we onze burgers proberen te beschermen tegen discriminatie.. Anders krijg je hele nare praktijken.

Als iemand zich niet door een moslima wil laten verplegen is dat toch net zo discriminerend als de moslima die zich niet door een broeder wil laten verplegen?
Wat is dan exact de kracht? Dat we weer is meten met twee maten betreffende discriminatie?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:56

janesmith schreef:
Rebeccatjuh schreef:
Maar wat dan als ze zich op latere leeftijd bekeerd hebben?
Is de verklaring dan dat er een dominant vaderfiguur aanwezig is geweest?

Dan gebeurt dat vaak vanwege dat ze in het huwelijk stappen met een moslim en uiteraard heb je ook de uitzonderingen. In dit soort zaken moet je altijd over het gemiddelde spreken, niet over de aparte gevallen.

cijfers? bron?

ik ben zelf een bekeerde moslima. ik zit ook in organisaties vóór bekeerde moslima's. ik bezoek vaan bijeenkomsten en heb een groot netwerk. ik zal niet zeggen dat ik alle 13000 bekeerlingen ken ik nederland. maar ik kan wel zeggen dat mijn netwerk representatief is voor die 13000, omdat ik ze ken uit allerlei milieus, allerlei omstandigheden, allerlei leefdtijden, allerlei motivaties en van beide geslachten. hoeveel ik er precies ken weet ik niet eens, de tel is al lang geleden kwijt geraakt.
maar wat ik je wel kan vertellen is dat je er echt geheel naast zit. net zoals ieder mens kan je ook de bekeerlingen niet over 1 kam scheren.
al begrijp ik dat islamofoben erg met bekeerlingen in hun maag zitten. het komt toch wel erg dichtbij nu, als je eigen volk zich in grote getalen naar die enge, geweldadige, onderdrukkende religie voegt.

ja, er zijn jonge meiden die verliefd worden op een 'moslim' en dat contact met die moslim kán haar ertoe zetten dat ze besluit zich te bekeren. en ja, het KAN zo zijn dat jonge meiden dit doen om geaccepteerd te worden. dat gebeurd. dat weet ik. en daar probeer ik ze juist voor de beschermen. dit zijn de mensen die het niet volhouden en die eigenlijk ook geen moslim zijn. de personen waar jij graag over spreekt denk ik dan maar, omdat ze niet succesvol zijn in hun bekering en dus terugvallen. maar weet je hoe klein dit aantal is? weet je hoeveel verandering je gaat doormaken in je leven na een bekering? sommige buitenstaander noemen dit 'opgeven', weet je hoeveel? en hoeveel problemen je op je dak gaat krijgen? vooral in de beginfase? weet je dus wel hoe overtuigd je moet zijn van een religie om dat er allemaal voor over te hebben? de meeste die komen dankzij hun islamitische partner in aanraking met een hele andere kant van de islam. ze raken hierdoor geinteresseerd en gaan op onderzoek uit. de conclussie daarvan kan een bekering zijn. op zijn beurt krijgt de man, die voorheen niet zozeer praktiserend was, ook weer interesse in zijn religie. sommige groeien na een bekering juist weer uit elkaar en anderen juist naar elkaar toe. een man kan dus een aanleiding zijn, maar is vaak niet de reden. daarbij moet je ook weten dat er veeeeeleee mensen zich bekeren zónder dat er een liefde in het spel is. (en misschien leuk om te weten dat het soms juist door wilders komt, en juist door alle propeganda rondom de islam, juist door al die bangmakerij dat mensen er interesse in krijgen). alle bekeerlingen hebben op 1 of andere manier interesse gekregen in de islam.
juist de bekeerlingen zijn ontzettend actief en hebben een ontzettende grote maatschappelijke betrokkenheid. sommigen beginnen hun eiogen bedrijfje, andere organiseren vrijwilliger vele islamitische bijeenkomsten etc etc. ga naar een islamitische activiteit en je zou zien dat het juist de hollanders zijn die in de organisatie zitten. onderdrukt? hm nee hoor. het is maar net wat je onder onderdrukking verstaat. en daar ligt het gehele probleem. 'beide partijen' (nederlandse niet-moslims en nederlandse moslima's) hebben een andere betekenis voor het woord onderdrukking. voor de 1 is onderdrukking een hoofddoek voor de ander is onderdrukking dat je je uiterlijk nodig hebt ipv je hersens om succesvol te zijn, bv.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:06

Citaat:
Dat is precies wat ze allemaal zeggen. De katholieken, Christenen, Joden, Gereformeerden, Moslims, allemaal gebruiken ze ditzelfde excuus om goed te praten dat vrouwen gediscrimineerd en onderdrukt worden. Wat de mannen of het geloof ook van ze vragen, ze zeggen allemaal dat ze het goed vinden en vrijwillig doen. Doet mij heel erg aan het Stockholm syndroom denken. Misschien is dat het ook wel.

Als je even googled, zul je ontdekken dat het Stockholm syndroom iets heel anders is!

Eenvoudig gezegd is het Stockholmsyndroom de situatie waarbij een slachtoffer sympathie voelt voor degene waardoor hij/zij wordt misbruikt.
Bij alle categorieën is er sprake van ongelijke situatie, waarbij één partij duidelijk de macht heeft:

■Misbruikte kinderen
■Mishandelde vrouwen
■Slachtoffers van incest
■Gevangenen in concentratiekampen
■Sekteleden
■Mensen in relaties waarin ze geintimideerd worden

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... droom.html[/quote]
Dus eigenlijk zegt Jane dat moslimvrouwen geintimideerd en geindoctrineerd worden? Of begrijp ik dat verkeerd?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:13

In dit land is vrijheid van godsdienst een van de belangrijkste verworvenheden.

Dat brengt wel een paar eigenaardigheden met zich mee. Zo zit -zoals ik al in verschillende discussies heb ingebracht- er notabene een partij in de kamer die vindt dat vrouwen eigenlijk niet eens stemrecht mogen hebben - van God dan.
En nee, dat is geen Moslimpartij.

Er is een omroep die kinderprogrammas maakt waar openlijk het evangelie wordt gepredikt en wel op de allermisselijkmakenste demagogische manier.
Ik zat ooit eens naar zon programma te kijken met mijn zoon en vroeg me af wat er zou gebeuren als hetzelfde concept door een Moslim publieke omroep zou worden uitgevoerd. Dan staat heel Nederland te schreeuwen.

Jamyskatje:
Citaat:
onderdrukt? hm nee hoor. het is maar net wat je onder onderdrukking verstaat. en daar ligt het gehele probleem. 'beide partijen' (nederlandse niet-moslims en nederlandse moslima's) hebben een andere betekenis voor het woord onderdrukking. voor de 1 is onderdrukking een hoofddoek voor de ander is onderdrukking dat je je uiterlijk nodig hebt ipv je hersens om succesvol te zijn, bv.

Maar jamyskatje, leg nou eens uit waarom vrouwen hun hoofd of gezicht zouden moeten bedekken, omdat dat zoveel eerlijker is dan alleen maar op je uiterlijk beoordeeld worden, en mannen niet?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:17

janesmith schreef:
Daphna schreef:
Suggereer je dat Teddy321, Ctjelief, Heino, Jameyskatje, Electra, en ik Stockholm syndroom hebben?

Volgens mij alleen jij en Jameyskatje. De rest zijn meiden die alles kunnen en door geen enkel gebod of verbod verplicht worden om apart dingen te doen, mannen geen hand te mogen geven en zich te moeten bedekken als er andere mannen in de buurt zijn. Ik suggereer niet dat jullie Stockholm syndroom hebben maar uitsluiten doe ik het ook niet.

gelukkig is deze patient nog wel in staat om het temknopje aan te klikken }:0

jameyskatje

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:22

@nicolletje:
ik vind jou posts erg fijn om te lezen!

toen ik las over het nederlandse feminisme moet ik ineens denken aan het feit dat feminisme en de islam helemaal niet botsen, ookal worden ze vaak als tegenovergestelde ervaren. sterker nog, er zijn vele feministen bekeerd tot de islam en ook de islamitische gemeenschap kent vele feministen met een hoofddoek. vond het wel een mooie bijvermelding.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:23

@radalinpony:
dit heb ik echt heel vaak verteld op bokt. ik hoop dat je de zoekfunctie even wilt gebruiken en als je er niet uitkomt kan je me pb-en. ik voel er weinig voor om het in dit topic uit te leggen. het zou enkel voer zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:26

jameyskatje schreef:
@radalinpony:
dit heb ik echt heel vaak verteld op bokt. ik hoop dat je de zoekfunctie even wilt gebruiken en als je er niet uitkomt kan je me pb-en. ik voel er weinig voor om het in dit topic uit te leggen. het zou enkel voer zijn

ik ben ook wel benieuwd naar waarom vrouwen wel en mannen niet :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:32

dan hoop ik dat je even de zoekfunctie wilt gebruiken en anders kan je altijd een pb'tje sturen. dan maak ik tijd om het uit te leggen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:34

Jamyskatje: dat vind ik een flauw antwoord.

Het komt aan de orde in deze discussie, het achter de schermen bespreken geeft geen meerwaarde in mijn ogen. :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:35

jameyskatje schreef:
@nicolletje:
ik vind jou posts erg fijn om te lezen!

toen ik las over het nederlandse feminisme moet ik ineens denken aan het feit dat feminisme en de islam helemaal niet botsen, ookal worden ze vaak als tegenovergestelde ervaren. sterker nog, er zijn vele feministen bekeerd tot de islam en ook de islamitische gemeenschap kent vele feministen met een hoofddoek. vond het wel een mooie bijvermelding.

Dank je, ik zit op mijn werk en heb in mijn hoofd een hele post, maar ik kan 'm nu effe niet typen.

Dat verhaal dat veel bekeerde moslima's misschien door een man, misschien door een vakantie (maar niet door HUN man) bekeren zag ik al om me heen want via bijv. mijn werk zie ik weleens gemengde stellen, maar zij is bijna nooit moslima.
Ik begrijp de beweegredenen heel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:40

jameyskatje schreef:
dan hoop ik dat je even de zoekfunctie wilt gebruiken en anders kan je altijd een pb'tje sturen. dan maak ik tijd om het uit te leggen

welke trefwoorden moet ik gebruiken dan.......... ik heb geen zin om 36 pagina's met posts van jou door te lezen waar het woord hoofddoek in voor komt :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:50

Citaat:
zelfs voor een leek is het duidelijk. valt niets te interpreteren. het zijn gewoon islamitsiche regels.

ter verduidelijking. dit zijn slechts interpertaties van de originele klassieke arabische teksten uit de Qoran en Sunnah. de nederlandse taal is heel veel te bepertk voor, ook hebben we te maken met een geheel andere cultuur (bv, het woordje eer betekent voor spanjaarden iets anders dan voor ons als nederlander, daarom is het vertalen zo moeilijk en gevaarlijk, missen we belangrijke nuances.)
dus geen sprake van interpretaties. al zou je de taal en cotext bvestuderen bestaat er geen twijfel over, vandaar dus ook dat alle grote geleerden een consensus hebben bereikt, wie zijn wij dan om erover te speculeren?

nogmaals het is 100% een feit. er is nog nooit iemand die de islam heeft bestudeerd die het tegenspreekt. het is zo duidelijk als het verbod op vreemdgaan, verbod op alcohol, de verplichting om te bidden en te vasten.

iedere moslim, die de moeite heeft gedaan dit uit te zoeken, zal het met me eens zijn.

wat is voor jullie de meerwaarde om het als 'interpreteerbaar' te beschouwen. terwijl jullie de islamitische geschiedenis niet kennen, de geleerden niet, de studies niet, de jurispundenties niet en het belangrijkste de taal niet begijpen. (en geloof me, zelfs ik, al dik 3 jaar lerend, opleidingen en cursussen gevolg, studiedagen en weken, seminars, lezingen en noem maar op. boekenkast vol. lijkend alsof ik veel weet, maar zelfs ik weet minimaal in vergelijking met de omvang van de islam. basis beheers ik allemaal prima, dieper en inhoudelijk kan ik ook wel gaan. maar geschiedenis en taal is ook mijn zwakke punt, doe wel mijn best om te leren)

hoofddoek = verplicht
zo klaar als een klontje
heeft niets met interpreteren te maken of 'eens of oneens'
anders nodig ik jullie graag eens uit naar een imam (of meerdere) en een zusterbijeenkomst in de moskee.

heb even snel een stapeltje boeken uit mijn kast geplukt; oa antwoorden op vragen van de moslimvrouw, het handboek voor moslimvrouwen, de vrouw in de islam, de ideale moslimvrouw, rechen en plichten van de moslimvrouw, 200 vragen en antwoorden over het islamitische geloof... ieder boek is uiteraard duidelijk over het oordeel (namelijk, waajib/verplicht) vanuit de islam wat betreft de hoofdoek.

-----

In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)

Aicha (ra) de vrouw van de profeet (saws) verhaalt (Sahih Bukhari 6:60:282) dat toen deze aya werd geopenbaard en de ****** het reciteerde aan hun vrouwen, scheurden ze direct de gordijnen die te versiering in het huis lagen om zich ermee te bedekken

In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)

In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”

een kenmerk van de profeet: ‘Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.’ (Al-Araaf:157)

Hidjab of ħijāb (حجاب), bekend als een islamitisch hoofddoek, betekent in het Arabisch "bedekken" (werkwoord) en is gebaseerd op het woord حجب (ħajaba) dat "zich sluieren, zich bedekken, verbergen of dekking zoeken" betekent. Het woord gebruikt in de Koran voor hoofddoek is khimār (خمار).

In sommige Arabische en westerse landen refereert het woord hidjab aan het bedekken van het hoofd en lichaam, maar voor Islamitische geleerden heeft de hidjab een bredere betekenis in de zin van zedelijk, kuis, behoudend of fatsoenlijk. De hidjab geldt dus, in tegenstelling tot het algemene Westerse idee, ook voor mannen.

Zijn er imaams of geleerden die de hijab tegen spreken?
Wij kennen geen “geleerden” die de Koran en Soennah tegen spreken. Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat je een dergelijke persoon een Islamitische geleerde mag noemen. Het antwoord op jouw vraag is dan ook: “nee, dergelijke geleerden kennen we niet.”

“En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”

---

bij deze is het laatste woord erover gezegd van mijn kant.

geloof het of geloof het niet.
als je het niet gelooft is vast de hele islamitische wereld inclusief de geleerden gek. en mag je van mij in je eigen waarheid geloven.

Nou, ik vind dit soort door jamyskatje geciteerde zwaar orthodoxe teksten.
Ik begrijp dat de hoofddoek helemaal niet door iedereen in de Moslimwereld wordt gedragen, maar in bepaalde zwaar religieuze kringen is het wel degelijk verplicht om je aan strenge kledingsregels te houden, op straffe van huiselijk geweld of openbare martelingen zoals steniging.

Ik las ooit in een nieuwsbericht dat in Iran een meisjesschool afbrandde met alle meisjes er nog in, want ze werden teruggejaagd zodra ze de school wilden ontvluchten - in hun strijd om te overleven wilden ze de school onbedekt ontvluchten.
Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat niet alleen individuen zware psychiatrische problemen kunnen ontwikkelen, maar dat naties als geheel daartoe in staat zijn.

Ik begrijp dan ook helemaal niets van nieuwbakken moslima's die zo stijl in de leer willen zijn, maar goed.

Ik vind dat je ieder geloof moet accepteren, maar uitwassen van welk geloof of welke cultuur ook die lijnrecht indruisen tegen de rechten van de mens (en ja, ook vrouwen zijn mensen) veroordeel ik keihard.

De hoofddoek als keuze, prima. De hoofddoek als opgelegde verplichting, nee dus want dan wordt ie wel degelijk het symbool van de onderdrukking van de vrouw.

Zelfde geldt voor besnijdenis.

EDIT: waarom mannen geen hoofddoekje op moeten, heb ik nog steeds niet in die teksten gevonden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:53

maar dit geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom vrouwen wel en mannen niet :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:59

Ja klopt Kiwi, zie mijn edit. ;)

Maar ik hoop dat Jameyskatje de dialoog hier belangrijk genoeg vindt om daar zelf haar licht over te laten schijnen.

Ik durf er trouwens heel wat om te verwedden dat het antwoord ergens heen en weer schommelt tussen 'de vrouw moet zichzelf bewaren voor haar man' en 'de man is zwak van vlees, zodat de vrouw de verstandigste moet zijn en zichzelf en hem moet beschermen tegen uiteenlopende zaken zoals overspel, geilheid of verkrachting.

Niets nieuws onder de zon dus, allemaal been there done that in onze maatschappij die zich nu eindelijk van dat soort christelijke moraal begint los te maken.

Goh, ik ben geloof ik niet genuanceerd...

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:09

jameyskatje schreef:
al begrijp ik dat islamofoben erg met bekeerlingen in hun maag zitten. het komt toch wel erg dichtbij nu, als je eigen volk zich in grote getalen naar die enge, geweldadige, onderdrukkende religie voegt.

Grote getale??? Dat lijkt me een erg overdreven stelling. Bron? Cijfers?
Wat te denken van die moslims die de Islam willen verlaten, of verlaten hebben, en vele van hen direct te maken krijgen met doodsbedreigingen uit eigen kring? Ken jij één iemand die vanuit een ander geloof naar de Islam overgestapt is en uit die kringen doodsbedreigingen kreeg of krijgt? Er is zelfs een vereniging opgericht voor ex-moslims en die is ook weer opgeheven omdat de bestuursleden stelselmatig bedreigd werden door boze moslims.

Jameyskatje schreef:
daarbij moet je ook weten dat er veeeeeleee mensen zich bekeren zónder dat er een liefde in het spel is. (en misschien leuk om te weten dat het soms juist door wilders komt, en juist door alle propeganda rondom de islam, juist door al die bangmakerij dat mensen er interesse in krijgen). alle bekeerlingen hebben op 1 of andere manier interesse gekregen in de islam.

Dan begrijp ik niet dat er zo geklaagd wordt over Wilders en zijn partij. Hij blijkt heel veel goed te doen voor de Islam als ik jou goed begrijp. Wat mooiers kun je wensen?
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 13-07-10 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:13

Tja mensen die zwaar gereformeerde Christelijke kringen verlaten worden zelfs in onze tijd door familie of de hele gemeenschap verstoten, maar doodgezwegen is nog altijd verre te prefereren boven doodsbedreigd.

'Al die moslims' is ook niet erg precies uitgedrukt jantergouw, ben ook benieuwd naar jouw bronnen en cijfers. Want ik durf er wat om te verwedden dat ook niet iedere moslim gelijk met de dood gaat dreigen als zijn dochter afvallig blijkt.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:16

randalinpony schreef:
Tja mensen die zwaar gereformeerde Christelijke kringen verlaten worden zelfs in onze tijd door familie of de hele gemeenschap verstoten, maar doodgezwegen is nog altijd verre te prefereren boven doodsbedreigd.

'Al die moslims' is ook niet erg precies uitgedrukt jantergouw, ben ook benieuwd naar jouw bronnen en cijfers. Want ik durf er wat om te verwedden dat ook niet iedere moslim gelijk met de dood gaat dreigen als zijn dochter afvallig blijkt.

Heb je helemaal gelijk in en ik zal in mijn tekst het woord alle ook vervangen voor vele.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:25

KiWiKo schreef:
maar dit geeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom vrouwen wel en mannen niet :)

Is religie altijd logisch? Zijn mensen daar in altijd gelijk?
Ik begrijp niet helemaal waarom dit soort vragen keer op keer gesteld worden. Is het oprechte interesse, of is het bedoeld om je gelijk te halen? Dat laatste lijkt het namelijk te zijn, en dat vind ik niet echt een goede basis voor dit soort vragen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:37

ik vind dat randalin een hele terechte vraag stelt naar aanleiding van de post van JK :)

en ik zou inderdaad daar wel haar visie op willen lezen

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:38

Heino schreef:
KiWiKo schreef:

Is religie altijd logisch? Zijn mensen daar in altijd gelijk?
Ik begrijp niet helemaal waarom dit soort vragen keer op keer gesteld worden. Is het oprechte interesse, of is het bedoeld om je gelijk te halen? Dat laatste lijkt het namelijk te zijn, en dat vind ik niet echt een goede basis voor dit soort vragen.

Het is een vraag die de kern van 'discriminatie' raakt. Zolang je discriminatie door de een accepteert en door de ander veroordeelt, zul je deze vraag blijven houden. Het is niet voor niets dat de wet boven de bijbel of koran gaat. Stel voor dat naar nederland een stroom Indiërs op gang komt, moeten we de koe dan ook heilig gaan verklaren om die groep te pleasen?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:38

In veel religies zijn er ook kledingvoorschriften voor mannen, waaronder ook verplichte hoofdbedekking zoals een keppeltje of tulband. Het beschermen en verborgen houden van vrouwen begrijp ik vanuit de geschiedenis ook wel. Tijdens oorlogen werden vrouwen beschouwd als buit en verkracht. Helaas stak dat fenomeen ook weer de kop op in de Balkan en op dit moment in Afrika.. Het beste middel om een gemeenschap te ontwrichten is de vrouwen op te zadelen met een zwangerschap van de vijand.

Maar, met de komst van scholen is er gelukkig ook veel ten goede veranderd en een religie zou wat mij betreft daarin mee moeten gaan.
Niet voor niets probeert de Taliban moeizaam herbouwde scholen weer te vernietigen.
Scholing bestrijdt bijgeloof en biedt mensen de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen. Het onttrekt echter ook macht aan ´wijze´ mannen die voorheen de enige waren in een dorp die konden lezen en schrijven. En o wee wanneer vrouwen studeren en voor zichzelf gaan nadenken, daar moeten dit soort figuren helemaal niet aan denken. Dus, onder de knoet houden, die vrouwen.

Wanneer een vrouw en zelf voor kiest om een hoofddoek te dragen en op deze manier haar religie te beleven, dan heb ik daar geen moeite mee. Wanneer dit echter opgelegd wordt door haar omgeving gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen.
Net zo min zou ik ervoor kiezen aan de Driestar te studeren, omdat ik dan altijd een rok aan moet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:39

randalinpony schreef:
In dit land is vrijheid van godsdienst een van de belangrijkste verworvenheden.

Dat brengt wel een paar eigenaardigheden met zich mee. Zo zit -zoals ik al in verschillende discussies heb ingebracht- er notabene een partij in de kamer die vindt dat vrouwen eigenlijk niet eens stemrecht mogen hebben - van God dan.
En nee, dat is geen Moslimpartij.

Er is een omroep die kinderprogrammas maakt waar openlijk het evangelie wordt gepredikt en wel op de allermisselijkmakenste demagogische manier.
Ik zat ooit eens naar zon programma te kijken met mijn zoon en vroeg me af wat er zou gebeuren als hetzelfde concept door een Moslim publieke omroep zou worden uitgevoerd. Dan staat heel Nederland te schreeuwen.

Jamyskatje:
Citaat:
onderdrukt? hm nee hoor. het is maar net wat je onder onderdrukking verstaat. en daar ligt het gehele probleem. 'beide partijen' (nederlandse niet-moslims en nederlandse moslima's) hebben een andere betekenis voor het woord onderdrukking. voor de 1 is onderdrukking een hoofddoek voor de ander is onderdrukking dat je je uiterlijk nodig hebt ipv je hersens om succesvol te zijn, bv.

Maar jamyskatje, leg nou eens uit waarom vrouwen hun hoofd of gezicht zouden moeten bedekken, omdat dat zoveel eerlijker is dan alleen maar op je uiterlijk beoordeeld worden, en mannen niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:45

KiWiKo schreef:
ik vind dat randalin een hele terechte vraag stelt naar aanleiding van de post van JK :)

en ik zou inderdaad daar wel haar visie op willen lezen

Oh zeker terecht, ik vraag me alleen af of het oprechte interesse is of dat JK zometeen een heel uitgebreid antwoord typt en dat het dan net als de vorige keer tegen haar gebruikt gaat worden.

Ik denk er zo over: wanneer religie altijd logisch zou zijn en de heersende normen en waarden zou volgen zou het "logica" heten en geen "religie". Er zijn wel meer religieuze opvattingen die ik niet kan begrijpen. Maar maakt dat ze meteen slechter? En nee, dit is niet het goedpraten van discriminatie, want ik vind man en vrouw anders maar gelijkwaardig behandelen geen discriminatie.