Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:55

Citaat:
Een speelster van het Iraanse elftal in actie tegen Palestina. Het Iraanse vrouwenteam mag van de FIFA en IOC niet deelnemen aan de Olympische Jeugdspelen. Op Nederlandse amateurvelden komen echter elke week speelsters met hoofddoek in actie. De KNVB-regels wijken op dit punt af van die van de FIFA. |foto AFP/Khalil Mazraawi

Goed om te lezen!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:57

Citaat:
Menigeen beweert dat het dragen van een hoofddoek voor een moslima een vrije keuze is.
In de moskee denken ze daar anders over.
"Er bestaat geen twijfel over dat het niet dragen van de hidjaab behoort tot de grote zonden omdat de Profeet (vrede zij met hem) in de volgende overlevering waarschuwt voor een strenge bestraffing voor de vrouwen die hun aantrekkelijkheden openlijk tonen..."

Dit is een soort van onsportieve tegenreactie van jouw post Kanelly, want STEL je voor dat iemand zn ongelijk toegeeft.. on-mo-ge-lijk ;)

Musetta

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:00

Al draagt ze een wc-bril om haar nek, ik ga naar de les voor de leerstof, niet om iemands religieuze attributen te beoordelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:23

jameyskatje schreef:
"gewoon mee kunnen doen".. je bedoeld dus 'gewooon hoofddoek af'.. vrouwen willen dat niet, DUS gaat het meerendeel NIET sporten. DUS wordt de itergratie alles behalve gestimuleerd. met stroop vang je meer vliegen dan met azijn . dit heet simpelweg maatschappelijke activering, daarin moet je flexibel en creatief kunnen zijn en SAMEN kunnen zoeken naar een oplossing.

en inderdaad, hier gaat veel subsidie naar uit

En nogmaals, waar zijn de moslimse vrouwen daarin flexibel dan?

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:24

De hamvraag:

Wat primeert? De vrijheid van onderwijs, of de vrijheid van Godsdienstbeleving ?

Uit het Belgische grondwetboek:

Het onderwijs is vrij; elke preventieve maatregel is verboden; de bestraffing van de misdrijven wordt alleen door de wet of het decreet geregeld.

De gemeenschap waarborgt de keuzevrijheid van de ouders.

De gemeenschap richt neutraal onderwijs in. De neutraliteit houdt onder meer in, de eerbied voor de filosofische, ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:39

Ik heb net een hoofddoek omgedaan zonder religieuze bedoelingen. Even wandelen met de hond en reacties bekijken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:43

Musetta schreef:
Ik heb net een hoofddoek omgedaan zonder religieuze bedoelingen. Even wandelen met de hond en reacties bekijken.

En? Ik kreeg geen folders meer van de SP maar werd verder 'normaal' behandeld :+

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:50

Musetta schreef:

Leuk dat je hem ook uit kan doen hé ? ;)
Probeer dit maar eens elke dag te doen, overal waar je bent, als je buiten komt doe je hem om.

Er zijn binnen de Islam zowel voor- als tegenstanders.
Ga je mensen die verplicht worden hem te dragen, verplicht laten?
Als er dan mensen zijn die hem wél willen dragen en zich niet willen schikken naar de school-regels, moeten ze of een andere job zoeken of gewoon ergens anders gaan wonen.

Zelfs al zijn wij Nederland of Belgie, er mag niet geprofiteerd worden, het moet van beide kanten komen.
Een Moskee bouwen is geen probleem hier, een Kerk in Turkije wel (ook al zijn er daar enorm veel Katholieke Turken!).

Wij laten iets toe, nu kunnen wij ook iets verwachten van hen. Zo gaat het in een samenleving. Daarom het woord ook.
Geen toegevingen van hun kant, is niet samen leven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:53

phaser schreef:
Wij laten iets toe, nu kunnen wij ook iets verwachten van hen. Zo gaat het in een samenleving. Daarom het woord ook.
Geen toegevingen van hun kant, is niet samen leven.

Wat verwacht jij dan wat nu (nog) niet gebeurd? En waardoor komt dat, dat aan die verwachtingen nog nog niet voldaan is?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:56

Maar er is toch geen verband tussen de politiek in Turkije en allochtonen in Nederland? Dat heeft, denk ik, niets met elkaar te maken. En ik denk dat er weldegelijk heel veel toevoegingen zijn van 'hun' kant. En zodra een hoofddoek wettelijk verboden is (wat mij echt verschrikkelijk lijkt) dan pas gaat gaat dit op:
Citaat:
Als er dan mensen zijn die hem wél willen dragen en zich niet willen schikken naar de school-regels, moeten ze of een andere job zoeken of gewoon ergens anders gaan wonen.

Tot die tijd hebben moslima's gewoon recht op een gelijke behandeling.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:01

Gelukkig maar.. En daar waar dat niet gebeurt doe ik er mijn best voor op mijn werk, en daar sta ik 100% achter!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:05

Ik ben tegen hoofddoekjes omdat ik bang ben dat het komt tot een Nederland dat op den duur voor de helft, of meer, uit moslims bestaat. Niet zo zeer omdat ik wat tegen moslims zelf heb, maar wel tegen het gedachtengoed dat dat met zich meebrengt. Verreweg de meeste moslimlanden worden gekenmerkt door Oorlogen en/of geweld, vrouwenonderdrukking in de vorm van het ontzeggen van onderwijs of economische onafhankelijkheid en geweld. Dictaturen waar door middel van tucht en doodstraf de bevolking onder de knie gehouden wordt. Uiteraard zal men gaan zeggen dat dit niet zo is, dat de Islam een vredelievend geloof is, maar helaas wordt uit naam van Allah heel wat geweld en bedreiging uitgeoefend. Tekenaars van cartoons, schrijvers van boeken, politici allen moeten ze onder permanente bewaking gesteld worden omdat ze met de dood bedreigd worden.

In de moslimlanden geldt een ander rechtssysteem dan in de meeste Westerse landen. Executies, martelingen, inperking vrijheid van meningsuiting, stenigen, onmenselijke straffen, vernederingen, standrecht en discriminatie zijn zaken die men in het Westen veroordeeld maar die in de moslimlanden heel gewoon zijn. Mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International maken er regelmatig melding van en voeren acties om dit tegen te gaan.
In 1990 heeft de OIC de Verklaring van de rechten van de mens aangenomen. Maar verschillende verbetering en aanvulling zijn geschrapt, zoals in 1979, 1981 en 1983. Deze aanvullingen en verbeteringen gingen over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 02-05-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:08

Maar waar komt die angst vandaan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:09

Ik begrijp je angst opzich, Springert. Alleen, het is niet de Islam/Moslims die doen waar jij bang voor bent. Die mensen geven de Islam alleen een slechte naam. De Islam an sich vind ik een mooie, vredelievende religie.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:12

Ik denk dat Heino een goed punt neerzet. Dat wat die mensen doen (geweld/oorlog) heeft denk ik weinig met de Islam te maken, het zijn extremisten, en het woord zegt al genoeg.
Fijn dat je nu wel je angst op zo'n duidelijke manier uitspreekt..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:20

Heino schreef:
Ik begrijp je angst opzich, Springert. Alleen, het is niet de Islam/Moslims die doen waar jij bang voor bent. Die mensen geven de Islam alleen een slechte naam. De Islam an sich vind ik een mooie, vredelievende religie.

Dat geloof ik direct, maar desondanks zijn de landen waar de Islam regeert geen voorbeeld daar van.
Daar heerst tucht en orde over het algemeen. Hier een lijstje met moslimlanden in de wereld, en kijk dan maar eens goed, dan zul je zien dat in het grootste deel van die landen geweld de boventoon voert. Dus lijkt het mij struisvogelpolitiek om te denken dat het hier anders zal aflopen. Als men de geschiedenis kent, weet men de toekomst.

Albanië, Turkije, Irak, Saoedi-Arabië, Jemen, Iran, Jordanië, Syrië, Oman, V.A.E., Koeweit, Azerbeidzjan, Libanon,
Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte, Mauritanië, Senegal, Gambia, Sierra Leone, Mali, Niger, Tsjaad, Soedan, Oeganda, Somalië, Mozambique, Gabon, Kameroen, Benin, Nigeria, Togo, Burkina, Ivoorkust, Guinea, Guinee Bissau, Comoren, Indonesië, Bangladesh, Malediven, Pakistan, Oezbekistan, Afghanistan, Kazachstan, Kirgizië, Toerkmenistan, Tadzjikistan,
Guyana, Suriname

Gewoon objectief dit lijstje bekijken, en je zult moeten constateren dat de meeste landen stront aan de knikker hebben.
Ik heb alle landen geplaatst, zowel de goeie als slechte.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:22

Ik snap de angst ook wel. En ik vind het ook verschrrrriiiikkkeelijk wat er in de landen gebeurd. Dat schokt me echt. Daar moet verandering in komen! Maar ik denk niet dat deze gruwelijkheden per defenitie voortkomen uit de Islam. De Islam is niet de oorzaak van deze gruwelen. Dat is een toevalligheid. Deze landen hebben een enorme geschiedenis. Extremisten gaan met de Islam aan de haal. En dat is juist wat zo ontzettend naar is. Hierdoor komen miljoenen mensen in slecht daglicht!! Politieke systemen zeggen in dit soort landen niks over de bevolking. Hier zijn dictatoren aan de macht die met een paar honderd man een heel land domineren. Er is niet voor niks ook door de islamitische bevolking veel kritiek. En de vluchtelingen die uit deze landen naar Nederland komen zijn wel islamitisch maar juist tégen dit systeem. Het is inderdaad heel eng! Dat ben ik met je eens. Maar deze Islam heeft niets te maken met de Islam van de moslims in Nederland. Net als het Christendom in Nederland niets te maken heeft met de sektes in Amerika.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:25

Springert schreef:
Dus lijkt het mij struisvogelpolitiek om te denken dat het hier anders zal aflopen. Als men de geschiedenis kent, weet men de toekomst.

Hmm nee want de landen die je noemt zijn landen die mijns inziens níet te vergelijken zijn met Nederland. Nederland is een relatief welvarend land dat veel verder ontwikkeld is op diverse gebieden. Ik denk dat dergelijke "Islam"praktijken alleen een kans krijgen in gebieden met oorlog, onrust, onveiligheid en ongelijkheid.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:28

Ik mag geen hoofddeksel dragen op school, maar zij wel een hoofddoek? Wie wordt dan gediscrimineerd?

Of moet ik echt het geloof van de "pet" oprichten ?

Het komt allemaal niet uit angst, het komt uit het feit dat alles hier tot nu toe kon en mocht.
Mensen kwamen naar België, opeens een te groot deel om te verwerken bij dossiers voor nationalisering.
Dus even snel al die mensen (spreek ik over ruim 80.000 mensen) die op 1 dag Belg werden.
Zonder de taal machtig te zijn, zich te schikken naar ONZE regels.

Zulke mensen moeten leren dat als ze naar België komen, dat ze zich naar ONZE regels moeten schikken.
Wij praten Nederlands, Engels én Frans. Is dat niet voldoende?
Of moeten we echt beginnen met Arabische talen te spreken?

Uit eigen ervaring:
Moeders die met de identiteitskaart van hun dochter en onder de naam van de dochter, richting ziekenhuis trekken voor een operatie die meer dan 8000 € kost.
De sociale dienst komt erachter en uiteindelijk wordt het betaald door een OCMW. Juist, door onszelf dus.
Moeder blijft in België en familie laat allerlei onderzoeken gebeuren die niet nodig zijn, omdat zij zeker willen zijn dat alles in orde is. En op dat moment moeten wij mensen weigeren van onze afdeling. Dit is niet eenmalig gebeurt, we hebben per maand wel 2 of 3 mensen die op die manier proberen om via de ziekteverzekering van een familie lid een operatie te financieren.

Het leuke is ook dat deze mensen vaak geen Nederlands kunnen spreken, waardoor er altijd een familielid MOET blijven, ondanks ons verbod.
Leuke discussies waar je geen woord van begrijpt en waar het uiteindelijk net niet uit de hand loopt als de zoon zich ermee bemoeit.

De stewards bellen we wel 1x per week door patienten agressie, en in 80% van de gevallen is het door een cultureel probleem.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:29

phaser schreef:
Zulke mensen moeten leren dat als ze naar België komen, dat ze zich naar ONZE regels moeten schikken.

Ben ik met je eens, maar stimuleer je Nederlands spreken momenteel?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:31

ondertussen lees ik rustig mee. heb even niets toe te voegen. wel interessant.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:31

Krips schreef:
Ik snap de angst ook wel. En ik vind het ook verschrrrriiiikkkeelijk wat er in de landen gebeurd. Dat schokt me echt. Daar moet verandering in komen! Maar ik denk niet dat deze gruwelijkheden per defenitie voortkomen uit de Islam. De Islam is niet de oorzaak van deze gruwelen. Dat is een toevalligheid. Deze landen hebben een enorme geschiedenis. Extremisten gaan met de Islam aan de haal. En dat is juist wat zo ontzettend naar is. Hierdoor komen miljoenen mensen in slecht daglicht!! Politieke systemen zeggen in dit soort landen niks over de bevolking. Hier zijn dictatoren aan de macht die met een paar honderd man een heel land domineren. Er is niet voor niks ook door de islamitische bevolking veel kritiek. En de vluchtelingen die uit deze landen naar Nederland komen zijn wel islamitisch maar juist tégen dit systeem. Het is inderdaad heel eng! Dat ben ik met je eens. Maar deze Islam heeft niets te maken met de Islam van de moslims in Nederland. Net als het Christendom in Nederland niets te maken heeft met de sektes in Amerika.

Dat weet ik wel, maar Afghanistan was ook een vrij normaal land, tot enkele jaren geleden ineens de Taliban de macht greep daar.
Het lijkt er gewoon op dat op den duur in bijna alle moslimlanden de extremisten de macht grijpen. Dan lijkt het mij een utopie om te denken dat dat hier niet zal gebeuren. Kijk hoe een prachtig land als Joegoslavie gewoon uiteen gereten is, simpelweg omdat daar ook extremistische moslims de macht wilden grijpen. We hebben het vaak over Wilders, maar je zou eens moeten lezen wat een Dyab Abou Jahjah van de A.E.L. allemaal schrijft en roept.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:34

afhganistan was een normaal land? moet je het boek eens lezen 'afganistan een geschiedenis'. jeetje zeg, als er iets wel een apart geval is dan is afghanistan het wel. van oorsprong tot heden

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:36

Heino schreef:
Springert schreef:
Dus lijkt het mij struisvogelpolitiek om te denken dat het hier anders zal aflopen. Als men de geschiedenis kent, weet men de toekomst.

Hmm nee want de landen die je noemt zijn landen die mijns inziens níet te vergelijken zijn met Nederland. Nederland is een relatief welvarend land dat veel verder ontwikkeld is op diverse gebieden. Ik denk dat dergelijke "Islam"praktijken alleen een kans krijgen in gebieden met oorlog, onrust, onveiligheid en ongelijkheid.

Dat is nu zo. Maar dat zal veranderen als er hier op een dag een moslim meerderheid komt. Joegoslavie was ooit net zo'n land als wij, iets minder welvarend, maar zeker geen land waarvan men verwachte dat het door een oorlog uiteengereten zou worden. Een oorlog die onstaan is door de botsing tussen islam en christenen. Ik ga geen vinger wijzen naar de schuldige, want op zich is dat onbelangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat de twee culturen niet samengaan....er zijn te grote verschillen, en die zullen altijd botsten. Dat zie je echt overal. Dus echt, het optimisme dat dat hier niet zal gebeuren, deel ik niet. Er zijn vele dingen uit onze geschiedenis waarvan we zeker waren dat ze niet gingen gebeuren, en toch zijn ze gebeurd.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:37

Heino schreef:
phaser schreef:

Ben ik met je eens, maar stimuleer je Nederlands spreken momenteel?

Ik vind het vreemd dat mensen het erg vinden dat je Nederlands moet kunnen spreken om in België een nationalisering te krijgen.
Ze willen liefst in hun eigen taal Belg worden.

Uiteindelijk kan je zulke mensen toch niet stimuleren om Nederlands te leren.
Tijdens een hospitalisatie is er absoluut geen greintje verstand van hen dat er aan denkt om ook eens werkelijk moeite te doen.

Nederlands is mijn moedertaal, ik spreek vloeiend Engels en goed Frans. Duits en Italiaans kan ik begrijpen maar zelf niet spreken.
Als ik dan met zo iemand op geen enkele manier kan communiceren, en ik krijg alleen maar kritiek omdat IK hun niet begrijp, dan houdt het voor mij op :) Ik zal mijn job nog wel uitoefenen, maar meer dan dat niet.
Dan heb ik kansen gegeven en zij hebben ze niet gegrepen. Dan houdt het daar echt op.