Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:19

Ja Katje, het kan soms raar lopen in je leven he???
Als ik tegen mensen die mij irl zou vertellen dat ik soms wel eens bid, zouden ze meteen de crisis dienst bellen om me op te laten nemen vrees ik :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:20

die zijn er wel hoor heino, maar niet op de hoek van de straat haha

ja klopt, dat is echt iets cultureels. ik heb hier ooit een geleerde persoonlijk om gevraagd (samen met een somalische zuster) en hij vertelde dat het zeer verboden is in de islam om vrouwen te besnijden, het is dus absoluut niets van de Islam! maar echt van een verwrongen cultuur, waar er helaas meerdere van zijn.

RoodZonnetje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:22

Ik ken ze ook zeker wel, maar je ziet zo veel "Moslims" rond lopen die hun religie belachelijk maken.

Word jij daar nu niet enorm boos om af en toe? Dat dankzij dat soort mensen, mensen op de PVV stemmen? Dat mensen een slecht beeld van de Islam krijgen door dat soort mensen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:38

ja natuurlijk ben ik daar boos om. maar aan de andere kant verbied ik het mezelf ook echt om me continu te verantwoorden voor gedrag van anderen. ik loop zovaak hoofdschuddend over straat, dat ik denk van 'mensen, weten jullie wel wat je hiermee te weeg brengt bij anderen?'. bijvoorbeeld meiden die een hoofddoek dragen, maar wel met minirokjes, leggings, hoge hakken, vet veel make-up, al kaugomkauwend lopen te roddelen en te flirten met jongens, van die meiden die je 200 meter verderop aan hoort komen, van die meiden die door iedereen worden nagekeken met een blik van 'doe eens normaal'.. ze begrijpen gewoon niet dat ze de islam vertegenwoordigen omdat ze dus die hoofddoek dragen en ze verpesten het hierdoor voor andere meiden met hoofddoek die zich wél fatsoenlijk gedragen. en zo is het met van alles. maarja, het probleem is helaas, veel mensen zien er wel uit als moslim en ze hebben die naam van huis uit meegekregen, maar ze hebben echt geeeeen idee wat die naam inhoud en het kan ze nog minder schelen wat anderen van hun vinden, laat staan dat ze nog enige kennis of begrip over de islam hebben. ze vinden zichzelf sowieso al het slachtoffer dus wat moet ik met dat soort mensen? inderdaad,, heel erg geirriteerd raken en tegen mezelf zeggen 'laat ze toch'. als de mogelijkheid er is ga ik wel met ze in discussie, bijvoorbeeld op scholen, buurthuizen etc. verder zie ik gelukkig ook heel veel goede dingen, daar steek ik dan liever mijn energie in en probeer het verder zoveel mogelijk bij mezelf te houden en mijn directe omgeving.

doet me denken aan een leuk gedichtje over een man die de wereld wilde verbeteren, maar het lukte niet. dus wilde hij zijn land verbeteren, ook dat lukte niet dus wilde hij zijn stad verbeteren. dat lukte natuurlijk ook niet. nadat hij zijn familie had geprobeerd te verbeteren kwam hij uit bij zichzelf. maar inmiddels was hij al een oude man, dus had al veel tijd verspild.

ik vind het inderdaad vervelender als een moslim zich niet aanpast op straat dan enig ander mens. ik voel me daardoor inderdaad sneller aangesproken. het is inderdaad heel jammer dat een kleine groep het verpest voor de rest. hele vervelende manier van beeldvorming. maar ik weet ook dat deze vorm van irritatie bij iedere 'bevolkingsgroep' bestaat, overal heb je rotte appels en moraalriddels :P

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:41

heb niks tegen buitenlanders maar ga toch weg met die burka ... ik mag niet eens een muts op in de klas maar een burka mag ineens wel .... ik denk dat ik mijn eigen geloof ga starten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:11

burka mag volgens mij ook niet in de klas,dacht ik

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:32

jawel ... bij ons wel .. een openbare school met 1700 leerlingen ... denk dat het overal wel mag aangezien ze het geloof willen accepteren en het trekt natuurlijk meer leerlingen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:34

Valliej: bedoel je dan een burka of een hoofddoek?
Zoveel burka's kom ik namelijk niet tegen :)

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:36

burka ... ken 2 meisjes op school die het hebben ... alleen de ogen zie je nog ... gaat nergens over ... hadden ze het maar verboden ... heb ze trouwens wel al een tijd niet gezien

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:41

TS ik heb verkeerd gestemd :+
Het topic heet Moet de Burka kunnen?
En de vraag was of hij juist storend was...
Je raadt het al, niet goed gelezen. Verplaats maar een stem van niet storend naar wel storend.

Ik had het me eigenlijk nooit beseft, maar toen ik eens ' s avonds laat op een station moest wachten op een trein die niet kwam. Kwam daar wel iemand in burka. Dat was toch wel eng, ineens weet je niet of er misschien een man onder zit, of een gordel met explosieven.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:41

zo 2 nog wel! dat is bijzonder. welke school zit je :P dan stuur ik de telegraaf even langs :P

moet eerlijk zeggen dat dat helemaal nieuw voor me is :S vreemd

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:46

jameyskatje schreef:
zo 2 nog wel! dat is bijzonder. welke school zit je :P dan stuur ik de telegraaf even langs :P

moet eerlijk zeggen dat dat helemaal nieuw voor me is :S vreemd

Bezoek jij zoveel scholen dan :Y) . Zouden wel allemaal makkelijk slagen als het mocht. Als je slecht bent in een vak wissel je gewoon van burka en laat je iemand die er goed in is eens keer jou examen maken :P

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:48

hahahaha nee volgensmij zijn ze er niet meer haha heb ze al 2 maanden niet gezien ofzo

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:49

Neen ik vindt het niet kunnen.
In hun eigen land doen ze wat ze willen, maar hier bij ons niet.
Als ze naar ons land komen moeten ze zich maar wat aanpassen aan ons geloof en onze gewoontes.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:50

Valliej15 schreef:
burka ... ken 2 meisjes op school die het hebben ... alleen de ogen zie je nog ... gaat nergens over ... hadden ze het maar verboden ... heb ze trouwens wel al een tijd niet gezien

Bizar, lijkt me toch raar om samen te werken met die meisjes aan een opdracht.

Jameyskatje: überhaupt nooit iemand met een burka gezien of alleen niet op school?

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:52

tsja ben je toch wel heel erg benieuwd wate er onder zoon ding zit haha

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:55

@ heino:

hahah nee ik heb ze serieus nog nooit op scholen gezien! en er ook niet van gehoord, dat dat dus op school mag :S ik geloof het vrijwel niet.

burka's heb ik in real life nog nooit gezien nee haha. verder chill ik zo nu en dan wel met niqaabs :p

arsiana_x schreef:
Neen ik vindt het niet kunnen.
In hun eigen land doen ze wat ze willen, maar hier bij ons niet.
Als ze naar ons land komen moeten ze zich maar wat aanpassen aan ons geloof en onze gewoontes.

beetje achterhaalde reactie. read the topic

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:57

Wat is het verschil precies tussen een burka en een niqaab?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:58

waarom geloof je het vrijwel niet,jameyskatje?Valliej15 heeft blijkbaar 2 mede leerlingen met een burka

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:06

ik kan het me moeilijk voorstellen, ik was in de veronderstelling dat dat verboden zou zijn op scholen en ik heb nog nooit eerder gehoord en gezien dat dit bestond. je zegt het goed. ik geloof het VRIJWEL niet. ik zeg nergens dat ik haar niet geloof ;) vind het alleen erg opmerkelijk ;)

@ heino.
een burka is dat lichtblauwe gewaad wat je vaak in afghanistan ziet onderandere. uit 1 stuk zegmaar.

een niqaab is slechts een gezichtssluiertje die je dan over je ghimaar (een grote lange hoofdoek) draagt in combinatie met een abaya (isl jurk)

de naar schatting 150 vrouwen in nederland zijn (naar mijn weten) niqaabdragers. maar burka wordt vaak gebruikt, vraag me niet waarom :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:11

Waarschijnlijk omdat ze enorm op elkaar lijken ;) Enige verschil is dan toch de lengte van de stof, toch?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:12

Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 28-03-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:15

Ik vind het allebei afschuwelijk als ik eerlijk ben. :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:16

Het lijkt me vooral erg warm en bedrukkend in de zomer :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:17

ik zou het niet weten.. of het warm is. aan de hoofddoek ben ik inmiddels wel gewend qua hitte.. misschien kan ik ook nog wel aan een geheel bedekkend gewaad wennen :P

Just kidding