Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fleurtje100 schreef:Wat naar toch sommige mensen andere iets zo misgunnen dat ze er bijna van lijken te genieten als een droom misschien wel niet doorgaat. En mensen die ze nog nooit gezien of gesproken hebben een monster gaan noemen.
En dan te bedenken dat dit topic ooit begon met tegenstanders van het hele idee die enkel en alleen in het belang van dat arme kind dachten.
Yinnar schreef:Ik had het al ergens gelezen maar er werd niet veel over gezegd dus ik wist niet zeker of het klopte. Maar het is dus toch zo....Dat maakt die vader helemaal een monster. Ik ga nu toch ernstig twijfelen over de uitspraak morgen....Zal de rechter dit meenemen?
Fleurtje100 schreef:Yinnar schreef:Ik had het al ergens gelezen maar er werd niet veel over gezegd dus ik wist niet zeker of het klopte. Maar het is dus toch zo....Dat maakt die vader helemaal een monster. Ik ga nu toch ernstig twijfelen over de uitspraak morgen....Zal de rechter dit meenemen?
Alsjeblieft!
Als je echt in het belang van het kind denkt, denk je er dan ook aan dat Laura zelf ook op internet alles kan lezen wat jij hier over haar en haar ouders typt?
Anoeska schreef:NRC schreef:10:22 UPDATE: Laura Dekker is voor twee maanden onder toezicht gesteld. Ze mag voorlopig dus niet op reis. Volgens de rechter bestaat de kans dat de soloreis haar ontwikkeling schaadt.
Yinnar schreef:NRC schreef:10:22 UPDATE: Laura Dekker is voor twee maanden onder toezicht gesteld. Ze mag voorlopig dus niet op reis. Volgens de rechter bestaat de kans dat de soloreis haar ontwikkeling schaadt.
telegraaf schreef:Gezag ouders Laura beperkt AMSTERDAM - Het gezag van de ouders van Laura Dekker wordt ingeperkt. De 13-jarige zeilster wordt twee maanden onder toezicht gesteld van Jeugdzorg.
Dat heeft de kinderrechter in Utrecht vrijdag bekendgemaakt. Laura wil solo de wereld rond zeilen en haar ouders steunen die wens.
De Raad voor de Kinderbescherming spande een rechtszaak aan omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt.
Door het ouderlijk gezag te laten inperken hoopt de kinderbescherming te voorkomen dat Laura onderweg gaat. Bij een ondertoezichtstelling houden ouders het gezag over de kinderen, maar wordt het gezag wel beperkt. Belangrijke beslissingen over Laura moeten nu aan Bureau Jeugdzorg worden voorgelegd.
Wel benadrukte de rechter er niet aan te twijfelen dat Dick Dekker een goede vader is.
Onderzoek
De rechtbank zet grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan. De Amsterdamse kinder- en jeugdpsycholoog S. Moonen gaat onderzoeken of de tiener de psychische druk aankan. Daarbij zal ze meenemen of Laura in staat zal zijn aan boord onderwijs te volgen via de wereldschool op internet en zo havo 3 en havo 4 te voltooien.
De advocaat van Laura, Peter de Lange, geeft om 10.45 een reactie op de uitspraak. Eerder zei hij dat dit een bijzondere zaak is. Deze kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.
„Uitzonderlijk”, stelt De Lange. Volgens hem is niet de vraag of de ouders van Laura slechte ouders zijn. „De kernvraag is of het slecht is als je als ouder je kind laat doen wat haar passie is”, aldus De Lange.
Het meisje zelf vindt alle commotie „best een beetje overdreven”, zei ze maandag na de inhoudelijke behandeling van haar zaak.
_San87_ schreef:'De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zóveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt, dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Ook zet ze grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.'
Dit lijkt me toch concreet genoeg...?