13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:46

Wat naar toch sommige mensen andere iets zo misgunnen dat ze er bijna van lijken te genieten als een droom misschien wel niet doorgaat. En mensen die ze nog nooit gezien of gesproken hebben een monster gaan noemen.
En dan te bedenken dat dit topic ooit begon met tegenstanders van het hele idee die enkel en alleen in het belang van dat arme kind dachten.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 09:58

Fleurtje100 schreef:
Wat naar toch sommige mensen andere iets zo misgunnen dat ze er bijna van lijken te genieten als een droom misschien wel niet doorgaat. En mensen die ze nog nooit gezien of gesproken hebben een monster gaan noemen.
En dan te bedenken dat dit topic ooit begon met tegenstanders van het hele idee die enkel en alleen in het belang van dat arme kind dachten.

Ik misgun haar niets. Ik gun het haar van harte...als ze haar school heeft afgemaakt en ouder is. Dat moet nu onderhand wel duidelijk zijn. Ik ben tegenstander juist in belang van dit kind. Lees wat je wil lezen.

Ik ben wel benieuwd waar dat zinnetje staat waarin iemand een monster wordt genoemd. Dat ben ik effe kwijt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:00

Yinnar schreef:
Ik had het al ergens gelezen maar er werd niet veel over gezegd dus ik wist niet zeker of het klopte. Maar het is dus toch zo....Dat maakt die vader helemaal een monster. Ik ga nu toch ernstig twijfelen over de uitspraak morgen....Zal de rechter dit meenemen?

Alsjeblieft!
Als je echt in het belang van het kind denkt, denk je er dan ook aan dat Laura zelf ook op internet alles kan lezen wat jij hier over haar en haar ouders typt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:14

Fleurtje100 schreef:
Yinnar schreef:
Ik had het al ergens gelezen maar er werd niet veel over gezegd dus ik wist niet zeker of het klopte. Maar het is dus toch zo....Dat maakt die vader helemaal een monster. Ik ga nu toch ernstig twijfelen over de uitspraak morgen....Zal de rechter dit meenemen?

Alsjeblieft!
Als je echt in het belang van het kind denkt, denk je er dan ook aan dat Laura zelf ook op internet alles kan lezen wat jij hier over haar en haar ouders typt?

En met Yinnar wat de rest van de wereld over haar typt. Zelfs in de kranten staat dat die pa een vreemd geval is (in de TCT tenminste).

Ik ben het helemaal met Yinnar eens in deze kwestie en vind die vader steeds walgelijker worden. Record dit, record dat. Who cares? Dat kind is toch veel belangrijker.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:18

Ze heeft al overal aangegeven dat het haar niet deert en dat ze de reacties reuzegrappig vindt allemaal. Ik volg het op de voet omdat ik het een hele interessante casus vindt. Dat ik die pa een monster noem dat heeft te maken met het bericht wat werd geplaatst. Dus je pikt er één woordje uit maar vergeet even de aanleiding. En vertel eens wat is er erg aan het woord monster. Ik noem hem toch geen k***lijer. Dat is pas vreselijk.

Het verbaast me dat bepaalde mensen nu ineens gaan zoeken om mensen op hun vingers te tikken. Er is hier meer gezegd en ook door anderen. Als je verder nog wat te zeggen hebt doe het dan via PB. Ik vind dit soort discussies zo zinloos en zonde van het topic. Ik kan jouw berichten ook wel gaan uitpluizen om te kijken of je ergens iets hebt gezegd wat naar opgevat kan worden. Discussier gewoon mee of je nu voor of tegen bent en kom met argumenten dan ben je beter bezig dan mensen eruit te pikken waar je eens lekker op kan hakken. Is totaal kansloos.

Het meisje is te jong en zit midden in een ontwikkelingsfase. De pubertijd begin tussen het 9e en 13e levensjaar. Ze zit er nu dus volop in en is zich aan het vormen. Dat kan niet naar behoren als je 2 jaar in afzondering op een bootje de wereld rondvaart. En die wereldschool heb ik niets mee en geloof ik niet in. Ze moet gewoon hier naar school. Als ze als ze 16 is haar diploma heeft gehaald kan ze eventueel ook gaan. Maar dan is wel 3 jaar verder.

Gaarne nu even bij het onderwerp blijven en anders PB'en.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:26

Straks spreekt het Nederlandse gerecht zich uit over de solozeiltocht om de wereld van de 13-jarige Laura Dekker. Het meisje liet eerder verstaan dat ze bij een verbod misschien zou vertrekken vanuit Nieuw-Zeeland. Dat zal niet kunnen. Nieuw-Zeeland weigert het meisje te laten vertrekken op zijn grondgebied.

'Laura moet hier door de kinderbescherming op dezelfde manier behandeld worden als in Nederland', aldus een Nieuw-Zeelandse verantwoordelijke.

Dick Dekker, vader van Laura, had eerder verklaard dat hij met zijn dochter naar Nieuw-Zeeland zou uitwijken als ze in Nederland geen toestemming zou krijgen voor haar zeiltocht.

Het was dus niet Laura die dit wilde maar wederom haar vader.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:28

NRC schreef:
10:22 UPDATE: Laura Dekker is voor twee maanden onder toezicht gesteld. Ze mag voorlopig dus niet op reis. Volgens de rechter bestaat de kans dat de soloreis haar ontwikkeling schaadt.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:32

Ze mag dus niet op reis.

die twee maanden zijn dus echt voor -voorlopig of definief - onder toezichtstelling.
Geen sprake van verwaarlozing, maar voor ontwikkeling van kind op die leeftijd om 2 jaar alleen op reis te gaan in onverantwoordelijk.
Laatst bijgewerkt door potverdikkie op 28-08-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:33

Anoeska schreef:
NRC schreef:
10:22 UPDATE: Laura Dekker is voor twee maanden onder toezicht gesteld. Ze mag voorlopig dus niet op reis. Volgens de rechter bestaat de kans dat de soloreis haar ontwikkeling schaadt.

En terecht :j
Ik vind het niet verstandig om een 13jarige het grote water op te sturen :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:35

Terecht idd.

Ik weet weinig van zeilen, maar ik weet wel dat je als solist alle reparaties e.d helemaal zelf uit moet voeren, je boot van moer tot schroef moet kennen... In hoeverre kan een 13 jarig meisje zulke reparaties uitvoeren?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:38

Anoeska schreef:
NRC schreef:

Ik was aan het twijfelen of dit zou gebeuren. Maar dus toch. Een wijze rechter!

Tja dat het haar ontwikkeling zou kunnen schade daar waren de meeste het wel over eens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:49

Yinnar schreef:
NRC schreef:

Ik was aan het twijfelen of dit zou gebeuren. Maar dus toch. Een wijze rechter!

Tja dat het haar ontwikkeling zou kunnen schade daar waren de meeste het wel over eens.[/quote]
_-:( _-:( wijze rechter %)
dat die der niet laat gaan is 1 ding

maar of g.gloeie**.g.v. etc uithuisplaatsing
geen emotionele schade met zich meebrengt
zeker daar er 2 apparte ! ouders zijn

betekend dat de rechter er dus van overtuigd is DAT laura dit zelf wil en vreest voor weglopen
al denk ik dat die kans er nu niet veel minder op geworden is

nu gaat ze juist anders om geindoctrineerd worden
neh dat gaat der goed doen ..

toppie staat nl :Y)

stamp de droom maar in duigen
had haar lekker weg laten gaan
als bleek dat het niet ging had ze daar zelf snel genoeg achter gekomen

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:51

Er staat onder toezicht gesteld. Dan is ze toch gewoon thuis en wordt er een vinger aan de pols gehouden? Er staat nergens dat ze elders wordt ondergebracht. Of heb jij dat wel ergens kunnen lezen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:54

Wat beteken onder toezichtstelling?

Een ondertoezichtstelling betekent dat een
gezinsvoogd van Bureau Jeugdzorg u gaat
helpen de situatie van uw kind te verbeteren.
Hij of zij zal proberen zo goed mogelijk
met u samen te werken en te helpen.
U houdt zoveel als mogelijk zelf de verantwoordelijkheid
voor de opvoeding en verzorging
van uw kind. Officieel betekent het
dat u ‘het ouderlijke gezag over uw kind’
behoudt maar de gezinsvoogd heeft nu ook
een verantwoordelijkheid over uw kind.

Ik denk dat je je een beetje druk maakt om niets nickyu... :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:55

telegraaf schreef:
Gezag ouders Laura beperkt AMSTERDAM - Het gezag van de ouders van Laura Dekker wordt ingeperkt. De 13-jarige zeilster wordt twee maanden onder toezicht gesteld van Jeugdzorg.
Dat heeft de kinderrechter in Utrecht vrijdag bekendgemaakt. Laura wil solo de wereld rond zeilen en haar ouders steunen die wens.

De Raad voor de Kinderbescherming spande een rechtszaak aan omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt.

Door het ouderlijk gezag te laten inperken hoopt de kinderbescherming te voorkomen dat Laura onderweg gaat. Bij een ondertoezichtstelling houden ouders het gezag over de kinderen, maar wordt het gezag wel beperkt. Belangrijke beslissingen over Laura moeten nu aan Bureau Jeugdzorg worden voorgelegd.

Wel benadrukte de rechter er niet aan te twijfelen dat Dick Dekker een goede vader is.

Onderzoek

De rechtbank zet grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan. De Amsterdamse kinder- en jeugdpsycholoog S. Moonen gaat onderzoeken of de tiener de psychische druk aankan. Daarbij zal ze meenemen of Laura in staat zal zijn aan boord onderwijs te volgen via de wereldschool op internet en zo havo 3 en havo 4 te voltooien.

De advocaat van Laura, Peter de Lange, geeft om 10.45 een reactie op de uitspraak. Eerder zei hij dat dit een bijzondere zaak is. Deze kwam aan het rollen toen een leerplichtambtenaar melding maakte bij Bureau Jeugdzorg. De Raad voor de Kinderbescherming stelde daarna een onderzoek in.

„Uitzonderlijk”, stelt De Lange. Volgens hem is niet de vraag of de ouders van Laura slechte ouders zijn. „De kernvraag is of het slecht is als je als ouder je kind laat doen wat haar passie is”, aldus De Lange.

Het meisje zelf vindt alle commotie „best een beetje overdreven”, zei ze maandag na de inhoudelijke behandeling van haar zaak.

Nickyu; er staat helemaal nergens dat ze uit huis wordt geplaatst, ze wordt onder toezicht gesteld en er wordt een onderzoek gedaan of ze de psychische druk aankan. Je moet wel lezen voor je zo'n reactie neerzet.

Edit: Sorry Yinnar: zie dat we tegelijkertijd over hetzelfde aan het posten waren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:58

Ik ben blij dat het gewoon onder toezicht plaatsen is geworden en het is vooralsnog voor 2 weken.

Had ze echter voor twee weken uit huis geplaatst geworden had dat haar ontwikkeling minder geschaadt dan 2 jaar solo op zee.

Ik denk dat de rechter een prima oplossing heeft gevonden. En in het belang van Laura!

edit
ik bedoelde 2 maanden. :D
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 28-08-09 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:00

Twee maanden ;)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:01

_San87_ schreef:
Twee maanden ;)

Thanks! :o

Vanmiddag rij ik even langs Hans Anders... ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:01

sorrie .. verkeerd gelezen Y;(

in nabijheid , door valse aangifte van derden
hele rare dingen zien gebeuren door onder toezicht stelling
van gezinsvoogd .. hele gezin ging er aan onderdoor
waren geen problemen in het gezin toen door de bemoeienissen
en de spanningen die er daardoor bij kwamen
door oa de dreiging van de voogd "als je dat niet doet dan laat ik m morgen ophalen"
werd het een groot drama

godzijdank .. bleek de aangever wel meer rare dingen te doen/gedaan te hebben in korte tijd
en kon op die manier het aangevochten worden

sla wat sneller op tild hierdoor zodra ik "gezinsvoogd"lees ..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:05

Je hebt vast nare dingen meegemaakt nickyu en dat vind ik heel erg voor je maar probeer deze kwestie even los te zien van je eigen ervaringen. Dit ging puur om het wel of niet toestaan van een solotrip over de wereld van een zeer jong meisje.

Respect trouwens dat je je ongelijk mbt tot je reactie durft te geven. +:)+

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:30

UTRECHT (ANP) - De ouders van Laura Dekker behouden het gezag over hun dochter, die een solo-zeiltocht rond de wereld wil maken. De kinderrechter in Utrecht vindt dat de ouders niet slecht zijn omdat ze de plannen van hun kind steunen, maar ze heeft het gezag wel ingeperkt door Laura voorlopig onder toezicht van Bureau Jeugdzorg te plaatsen.

De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zóveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt, dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Ook zet ze grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.

De Raad voor de Kinderbescherming spande de rechtszaak aan, omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt.

De voorlopige ondertoezichtstelling geldt voor twee maanden. Half oktober moeten enkele onderzoeken naar de situatie en naar Laura zelf zijn afgerond. De kinderbescherming moet concreet laten zien waarom Laura volgens haar de reis niet zou moeten maken. Ook heeft de kinderrechter een kinderpsycholoog aangesteld om de zeilster te onderzoeken. Op basis van die onderzoeken bepaalt de kinderrechter eind oktober of Laura langer onder toezicht van jeugdzorg moet blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:37

'De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zóveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt, dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Ook zet ze grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.'

Dit lijkt me toch concreet genoeg...?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:41

_San87_ schreef:
'De rechter vindt dat een zeiltocht van twee jaar zóveel afwijkt van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt, dat een ernstige bedreiging van Laura's ontwikkeling te verwachten is. Ook zet ze grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.'

Dit lijkt me toch concreet genoeg...?

Klopt en dat was ook de hele discussie hier. Heino heeft dit ook al een paar maal aangegeven.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:49

Ik heb niet alle 53 pagina's doorgelezen, maar had het er vanochtend over met mijn moeder. Die had me aan de tafel vastgebonden als ik met zo'n idee zou komen geloof ik.
Vind het niet normaal dat haar ouders dit steunen, denk zelf ook dat papa zelf puur voor de records wil gaan en even vergeet dat er in die havens ook een hoop ongure types rondlopen enzo.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:57

hoor net op de radio dat het 2 maanden uitgesteld is.