Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Knuffeldier schreef:MarlindeRooz schreef:Ja, een tijdschrift zegt dat. Uit eigen onderzoek. Heb het onderzoek niet bekeken maar het is niet gedaan door de Nederlandse of Europese overheid oid.
Dat is niet helemaal waar. De modelstudies zijn wel door wetenschappelijk gestoelde organisaties gedaan (ik heb ooit bij FREE/Ark stage gelopen, ik zie in dit stuk ook bekende namen van oud-studiegenoten uit mijn Wageningen-tijd).
Dit is zeker niet uit een duim gezogen, maar nogmaals: het zijn modelstudies, gebaseerd op de situatie in Duitsland, en, ik vermoed, er vanuitgaande dat wolven braaf in natuurgebieden zouden blijven en geen vee, honden, of mensen zouden gaan aanvallen. Met andere woorden: zonder mee te nemen dat een drukbevolkt gebied met veel landbouw/huisdieren een overwachte impact zou hebben. Die we nu dus zien (habituatie aan mensen, makkelijker vee grijpen dan wild, minder angstig, mensen benaderen, honden aanvallen, etc)
Citaat:Verspreiding van de Europese eland
De Europese eland komt voor in Fennoscandinavië (Noorwegen, Zweden en Finland), de Baltische staten, Tsjechië, Polen en Wit-Rusland. De elandenpopulatie in Finland neemt af. In Finland is de jacht op elanden toegelaten.
Sinds 2012 wordt deze ondersoort ook weer gezien in Duitsland.[3][6] Elanden uit Polen steken de grens over en verblijven enige tijd in het oostelijke deel van Duitsland, zoals in de deelstaat Brandenburg.[8][9] Ook zijn er elanden gezien in het Beierse Woud, deze zijn afkomstig uit Tsjechië.
Knuffeldier schreef:Helder Tamary.
Wat mij betreft zou beheer in NL prima kunnen inhouden dat wolven zodra ze aan vee beginnen (of honden of mensen) afgeschoten mogen worden. Dan blijven die paar schuwe roedels diep in de bossen, en leren ze ook daar te blijven. Hebben we toch toppredatoren, niet teveel, en geen last.
Knuffeldier schreef:Helder Tamary.
Wat mij betreft zou beheer in NL prima kunnen inhouden dat wolven zodra ze aan vee beginnen (of honden of mensen) afgeschoten mogen worden. Dan blijven die paar schuwe roedels diep in de bossen, en leren ze ook daar te blijven. Hebben we toch toppredatoren, niet teveel, en geen last.
Femke_Tweety schreef:En steeds meer leert dat schaap makkelijker is dan ree.
En vooral de groepen in Drenthe en de Veluwe ook leren dat paarden en ponies prima prooien zijn.
En dat is een groot probleem, want de nieuw in Nederland gekomen wolven hebben dat zélf moeten leren en zelf moeten uitzoeken hoe.
De generaties die nu geboren worden leren dat van pup/welp af aan.
Waarmee ik persoonlijk bang ben dat er een verschuiving optreedt of versterkt wordt richting gehouden dieren ipv wild.
En dus zie ik in de komende zeg 2 jaar nog een enorme stijging aankomen qua dood vee/paard.
Ik kan me natuurlijk vergissen. Maar ik ben bang van niet.
Citaat:De wolf houdt zich momenteel koest. Althans, schapen valt het roofdier de afgelopen weken nauwelijks aan. Het is een groot contrast met de koude periode, waarin de wolf in Drenthe maandelijks tientallen schapen doodde. Heeft de wolf in de zomer sneller zijn buikje vol?
Citaat:Kiel-Windeweer
09-08-2025
Afgelopen nacht
Ingezonden bericht:
"Even ter info en voor de veiligheid van eventuele dieren die buiten zijn in de nacht. Onze kinderen hebben vannacht waarschijnlijk een wolf gehoord. Een diep gegrom vanachter de stal en later vanuit het tarwe. Ook onze niet bange hond was onder de indruk. We hebben nog twee koeien op stal en er is nog voldoende beschutting dus het zou goed kunnen"
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Appelscha Fryslân
09-08-2025
7.00 uur
Zichtmelding
Wolf gezien aan de Menneweg.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Appelscha Fryslân
09-08-2025
8.55 uur
Zichtmelding
Wolf gezien in weiland aan de Vaart Noordzijde/ Compagnonsweg ging richting het Noorden het mais in.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Elst Utrecht
09-08-2025
's ochtends
Zichtmelding
Gisterochtend wolven gezien in Prattenburgsebos, boven de Driftweg rechts.
#geenwolf
Geenwolf.com
Citaat:Leusden Utrecht
10-08-2025
9.30
Zichtmelding
Den Treek: Vanochtend wolf gezien in een weiland aan de Treekweg vlakbij de kruising Ooievaarshorsterweg en hij liep het bos in.
#geenwolf
Geenwolf.com
SusanH schreef:Ik vond de berichtgeving op het Nos journaal gisteren matig. Zeggen dat het aantal aanvallen gedaald is. Ten opzichte van de eerdere maanden van 2025 klopt dit. Maar als je de cijfers van Femke_Tweety bekijkt zie je dat het over de jaren juist toeneemt. En dat er altijd een dipje zit in deze periode van het jaar. Want veel jong spul wat makkelijker te vangen is. En zelf jongen dus willen niet te ver weg van het nest.
Ik ben ook voor de Oostenrijkse oplossing. Wolven die mensen te na komen of vee pakken afschieten. Dat werkt daar vooralsnog heel goed volgens mij. Ik begrijp dat ze nu wat meer problemen met beren krijgen ik weet niet hoe ze dit oppakken. We hebben in onze vakantie met een Oostenrijkse boer gesproken die snapt echt niet waar we in Nederland mee bezig zijn.
Citaat:Amerongen Utrecht
09-08-2025
's ochtends
Zichtmelding
In navolging op vorig bericht van Elst, ook gisterochtend 2 wolven gezien op de Bergweg in Amerongen. Het is onduidelijk welke tijd dit is en of het om dezelfde wolven gaat als bij Elst.
#geenwolf
Geenwolf.com
tienus63 schreef:Zichtmelding Elst U gisteren twee wolvenCitaat:Elst Utrecht
09-08-2025
's ochtends
Zichtmelding
Gisterochtend wolven gezien in Prattenburgsebos, boven de Driftweg rechts.
#geenwolf
Geenwolf.com
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FBN4L2jEi/?