Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Toch vind ik het dan wel raar dat niemand van die bij die studie betrokken was wat het zou betekenen in dichtbevolkte gebieden. Toen ik hoorde dat hier wolven zouden komen vreesde ik al voor grote problemen en dat ze op onze paarden zouden gaan jagen. Ik wist ook niets van de wolf. Maar was al vrij septisch tegenover het plan.

We hadden toen ook net gezien waar ongebreideld laten voortplanten van dieren in de Oostvaardersplassen toe had geleid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Knuffeldier schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja, een tijdschrift zegt dat. Uit eigen onderzoek. Heb het onderzoek niet bekeken maar het is niet gedaan door de Nederlandse of Europese overheid oid.

Dat is niet helemaal waar. De modelstudies zijn wel door wetenschappelijk gestoelde organisaties gedaan (ik heb ooit bij FREE/Ark stage gelopen, ik zie in dit stuk ook bekende namen van oud-studiegenoten uit mijn Wageningen-tijd).

Dit is zeker niet uit een duim gezogen, maar nogmaals: het zijn modelstudies, gebaseerd op de situatie in Duitsland, en, ik vermoed, er vanuitgaande dat wolven braaf in natuurgebieden zouden blijven en geen vee, honden, of mensen zouden gaan aanvallen. Met andere woorden: zonder mee te nemen dat een drukbevolkt gebied met veel landbouw/huisdieren een overwachte impact zou hebben. Die we nu dus zien (habituatie aan mensen, makkelijker vee grijpen dan wild, minder angstig, mensen benaderen, honden aanvallen, etc)

Die modelstudies hebben een verkeerd uitgangspunt. Uitgangspunt is niet : als ze zich voortplanten is het territorium geschikt. Correct uitgangspunt is wat is het kantelpunt waarop de wolf aan vee begint in gebieden waar er een grote variatie aan groot prooiwild is. Kijkende naar Zweden is dat een te kleine eland populatie en dan volgt er dus afschot (eigenlijk te laat al, maar er wordt ten minste ingegrepen).

Citaat:
Verspreiding van de Europese eland

De Europese eland komt voor in Fennoscandinavië (Noorwegen, Zweden en Finland), de Baltische staten, Tsjechië, Polen en Wit-Rusland. De elandenpopulatie in Finland neemt af. In Finland is de jacht op elanden toegelaten.

Sinds 2012 wordt deze ondersoort ook weer gezien in Duitsland.[3][6] Elanden uit Polen steken de grens over en verblijven enige tijd in het oostelijke deel van Duitsland, zoals in de deelstaat Brandenburg.[8][9] Ook zijn er elanden gezien in het Beierse Woud, deze zijn afkomstig uit Tsjechië.

Dat maakt ons deel van Europa geheel ongeschikt, want noodzakelijke basis prooiwild is hier niet. Daarom de ellende in Nederland, Duitsland, en sec heel west & zuid Europa. En zeker ook Spanje waar door verwoestijning ook een veel lagere wildstand is door voedseltekort.

Knuffeldier

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:41

Helder Tamary.

Wat mij betreft zou beheer in NL prima kunnen inhouden dat wolven zodra ze aan vee beginnen (of honden of mensen) afgeschoten mogen worden. Dan blijven die paar schuwe roedels diep in de bossen, en leren ze ook daar te blijven. Hebben we toch toppredatoren, niet teveel, en geen last.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:44

Knuffeldier schreef:
Helder Tamary.

Wat mij betreft zou beheer in NL prima kunnen inhouden dat wolven zodra ze aan vee beginnen (of honden of mensen) afgeschoten mogen worden. Dan blijven die paar schuwe roedels diep in de bossen, en leren ze ook daar te blijven. Hebben we toch toppredatoren, niet teveel, en geen last.

Dat zou heel mooi zijn. Maar daarvoor is nog een lange weg te gaan. Het is al heel moeilijk een wolf afgeschoten te krijgen die aan mensen begint.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Knuffeldier schreef:
Helder Tamary.

Eigenlijk zoals Oostenrijk volgens mij doet.

Ik zie in ieder geval artikelen voorbij komen van een geschoten wolf omdat die een paar schapen te pakken gehad

Volgens mij doen meer landen het zo, dus wettelijk moet die ruimte er zijn in Europa zou je denken.

We weten in Nederland redelijk goed wélke wolven schaap paard en rund pakken.
Veel is op individueel dna niveau bekend.

(Goed, ze lopen geloof ik 5 maanden achter, maar van daarvoor staat vaak per aanval welke wolf of wolven verantwoordelijkheid waren, indien mogelijk met het afgenomen materiaal)

Zo kan ik bijvoorbeeld probleemloos een lijstje maken wélke wolven tot nu toe in Nederland paarden hebben gegrepen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

In principe kun je dat prima allemaal bekijken als je die beesten allemaal zou zenderen. Kun je precies zien welke waar geweest is en waar hij zich op dat moment bevind.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Als je ze 1x kan vangen, los het probleem dan meteen op. 2e keer vangen, bv van wege jagen op vee gaat flink moeilijker worden en wolf schieten (verdoving of kogel) is al niet zo simpel. Daarbij komt dat zo'n halsband door die zware zender er aan ook weer voor verwondingen kan zorgen. Die dingen zijn niet zonder problemen, niet allen blijven om en de accu's hebben ook niet het eeuwige leven.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:25

Femke_Tweety schreef:
En steeds meer leert dat schaap makkelijker is dan ree.

En vooral de groepen in Drenthe en de Veluwe ook leren dat paarden en ponies prima prooien zijn.

En dat is een groot probleem, want de nieuw in Nederland gekomen wolven hebben dat zélf moeten leren en zelf moeten uitzoeken hoe.
De generaties die nu geboren worden leren dat van pup/welp af aan.

Waarmee ik persoonlijk bang ben dat er een verschuiving optreedt of versterkt wordt richting gehouden dieren ipv wild.

En dus zie ik in de komende zeg 2 jaar nog een enorme stijging aankomen qua dood vee/paard.

Ik kan me natuurlijk vergissen. Maar ik ben bang van niet.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/176812 ... pportunist

Citaat:
De wolf houdt zich momenteel koest. Althans, schapen valt het roofdier de afgelopen weken nauwelijks aan. Het is een groot contrast met de koude periode, waarin de wolf in Drenthe maandelijks tientallen schapen doodde. Heeft de wolf in de zomer sneller zijn buikje vol?

Het aantal roedels is bepaald en gebaseerd op het aantal km natuur, dat verklaart ook de aantallen per land. Dat het natte vinger werk is, mag duidelijk zijn. Soms gaan berekeningen ook wat mank, zoals een rotonde waar fietsers continue worden aangereden of een deel snelweg waarvan de berekeningen niet kloppen en veel automobilisten uit de bocht vliegen.
Van deze berekeningen zijn heel veel dieren het slachtoffer… en zelfs mensen. Maar dat noemen ze nou netjes nevenschade.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

2 zichtmeldingen in het Prattenburgse bos Veenendaal/ Elst van 2 wolven gisterochtend.

https://www.facebook.com/share/p/16rCae6b4A/

Heb ik al doorgegeven.

Er is ook weer een waarschuwing geplaatst in de FB groep van het hondenlosloopgebied Slaperdijk.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:43

2 maanden geleden eerste keer daar al een wolf gezien tijdens bosrit. En de paarden zijn sinds toen ook veel alerter en onrustiger. Vaak stilstaan en gespannen om zich heen te kijken.
Ik durf met mijn jonge paard daar niet meer het bos in.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:00

Die schapen worden in winter wel weer meer gepakt alsik afgelopen winter zag en hoorde en niet een van de kudde maar bijna allemaal wel bijt wonden sommige intact dood met een wond en dan een of twee aangevreten

Die kudde word dus gewoon opgedreven wat een stress voor die dieren een of voor gepakt worden.

Koeien niet gezien maar zelfde verhaal denk ik.

Zie je de kudde paarden al gaan die rennen wel in paniek door de draden heen.

Of door een kinderboerderij, lama ze pakken allerlei dieren.

Honden katten en nu ook kinderen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Ik vond de berichtgeving op het Nos journaal gisteren matig. Zeggen dat het aantal aanvallen gedaald is. Ten opzichte van de eerdere maanden van 2025 klopt dit. Maar als je de cijfers van Femke_Tweety bekijkt zie je dat het over de jaren juist toeneemt. En dat er altijd een dipje zit in deze periode van het jaar. Want veel jong spul wat makkelijker te vangen is. En zelf jongen dus willen niet te ver weg van het nest.

Ik ben ook voor de Oostenrijkse oplossing. Wolven die mensen te na komen of vee pakken afschieten. Dat werkt daar vooralsnog heel goed volgens mij. Ik begrijp dat ze nu wat meer problemen met beren krijgen ik weet niet hoe ze dit oppakken. We hebben in onze vakantie met een Oostenrijkse boer gesproken die snapt echt niet waar we in Nederland mee bezig zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:30

Excuses dat ik gisteren geen updates hebt gepost.
Soms hebben vrienden klussen prioriteit en moet je elkaar helpen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:32

Zichtmelding Kiel-Windeweer Gr
Citaat:
Kiel-Windeweer
09-08-2025
Afgelopen nacht

Ingezonden bericht:

"Even ter info en voor de veiligheid van eventuele dieren die buiten zijn in de nacht. Onze kinderen hebben vannacht waarschijnlijk een wolf gehoord. Een diep gegrom vanachter de stal en later vanuit het tarwe. Ook onze niet bange hond was onder de indruk. We hebben nog twee koeien op stal en er is nog voldoende beschutting dus het zou goed kunnen"

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16d3de ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:33

Zichtmelding Appelscha Fr
Citaat:
Appelscha Fryslân
09-08-2025
7.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien aan de Menneweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CKk6pirxt/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:36

Zichtmelding Appelscha Fr
Citaat:
Appelscha Fryslân
09-08-2025
8.55 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in weiland aan de Vaart Noordzijde/ Compagnonsweg ging richting het Noorden het mais in.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19SjP3UQXm/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:33

Zichtmelding Elst U gisteren twee wolven

Citaat:
Elst Utrecht
09-08-2025
's ochtends

Zichtmelding

Gisterochtend wolven gezien in Prattenburgsebos, boven de Driftweg rechts.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FBN4L2jEi/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:35

Zichtmelding Leusden U
Citaat:
Leusden Utrecht
10-08-2025
9.30

Zichtmelding

Den Treek: Vanochtend wolf gezien in een weiland aan de Treekweg vlakbij de kruising Ooievaarshorsterweg en hij liep het bos in.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1QkqUEhYtf/?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

SusanH schreef:
Ik vond de berichtgeving op het Nos journaal gisteren matig. Zeggen dat het aantal aanvallen gedaald is. Ten opzichte van de eerdere maanden van 2025 klopt dit. Maar als je de cijfers van Femke_Tweety bekijkt zie je dat het over de jaren juist toeneemt. En dat er altijd een dipje zit in deze periode van het jaar. Want veel jong spul wat makkelijker te vangen is. En zelf jongen dus willen niet te ver weg van het nest.

Ik ben ook voor de Oostenrijkse oplossing. Wolven die mensen te na komen of vee pakken afschieten. Dat werkt daar vooralsnog heel goed volgens mij. Ik begrijp dat ze nu wat meer problemen met beren krijgen ik weet niet hoe ze dit oppakken. We hebben in onze vakantie met een Oostenrijkse boer gesproken die snapt echt niet waar we in Nederland mee bezig zijn.

Precies daarom heb ik van die 5 jaren exact dezelfde periode genomen.

Pas dan kun je echt eerlijk vergelijken.

Het valt mij op hoe verschrikkelijk slecht journalisten gemiddeld tegenwoordig zijn met cijfers, statistiek en databases.

Volgens mij is er inderdaad ieder jaar een dipje.
Het is áltijd een wat golvende beweging.
Maar die totale golvende beweging gaat wel gewoon dik omhoog.

Zowel de aantallen slachtoffers als de aantallen aanvallen als de aantallen aanvallen achter wolfwerende, etcetera etcetera.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:53

Zichtmelding Amerongen gisteren 2 wolven
Citaat:
Amerongen Utrecht
09-08-2025
's ochtends

Zichtmelding

In navolging op vorig bericht van Elst, ook gisterochtend 2 wolven gezien op de Bergweg in Amerongen. Het is onduidelijk welke tijd dit is en of het om dezelfde wolven gaat als bij Elst.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16pMkGwWrX/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:00

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Die zichtmelding Amerongen was Elst, maar het wolvenmeldpunt heeft er Amerongen van gemaakt. Tussen de Bergweg en een fietspad in.

Verder lees ik nu onder alle 3 de plaatsers (FB link en de honden uitlaatgebied Slaperdijk) dat er 1 of 2 wolven zijn gezien op Kwintelooijen (Rhenen) en de parkeerplaats Residence, ook Rhenen.

Ze zijn de buurt dus aardig aan het verkennen.
Dit ligt allemaal op 1 lijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:20

tienus63 schreef:
Zichtmelding Elst U gisteren twee wolven

Citaat:
Elst Utrecht
09-08-2025
's ochtends

Zichtmelding

Gisterochtend wolven gezien in Prattenburgsebos, boven de Driftweg rechts.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1FBN4L2jEi/?

In de facebook groep van het losloopgebied waar ik vaak kom blijkt dat ze hier in de buurt vaker gezien zijn afgelopen weken, ook bij Kwintelooijen en Prattenburg. Zoeken ook mensen op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:24

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

tienus63 schreef:
Verzoek om verder te praten in deel 4, deze wordt gesloten.

[NM] Wolf Ne, Be, Du deel 4

Daarom hier een slot, verder praten kan in deel 4