Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:46

De camping hier ligt naast een veld waar van te winter schapen zijn opgegeten en in de straal eromheen veel meer.

Ik durfen niet in een tentje te liggen. Ook al zijn de wolven hier nog niet "mensmak" zoals in Utrecht en de Veluwe.

Wolf is ook overdag gezien.

Drenthe

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:55

Femke, weet jij hoe manege auster*litz dat nu doet? Die hadden altijd een zooi paarden tegenover het beaufort huis en dan wat paddocks.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:00

Femke_Tweety schreef:
Op zich vind ik het nog niet eens erg dat dat zo gebeurd.

Want er komt uiteindelijk een officiele uitslag die ook door niemand meer ontkent kan worden.

Ook niet door de mensen die liever hebben dat het een hond of vos is ;)

Dus laat ze het maar zo doen
Dat dwingt namelijk tot onderzoeken, en de resultaten daarvan zijn doorgaans níet wat de 'probleemontkenners' willen horen ;)

Ik heb tegenwoordig wel het idee dat mensen geloven wat ze willen geloven, en dat er steeds minder waarde wordt gehecht aan wetenschappelijk bewijs. Met als tegenargument dat wetenschappers en de overheid niet betrouwbaar zouden zijn, en ons "hersenspoelen". Overigens zie ik dit in alle maatschappelijke discussies terugkomen, niet alleen bij de wolvendiscussies.
Ik vind het wegwerpen van logica en wetenschappelijk bewijs een nogal verontrustende ontwikkeling, dus ik hoop ook dat dit beperkt blijft tot de echte "wappies".

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:23

Door de wolf en alle foute informatie al voor jaren. Wat telkens opnieuw word herhaalt en niet aangepast aan de werkelijkheid.

Ja sindsdien heb ik ook mijn bedenkingen over hoe goed en eerlijk andere informatie is, waar ik mij niet in verdiept heb.

Dat kan ik niet controleren en heb bij dossier wolf wel geleerd dat experts geen expert zijn. En media alles nakauwen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:35

Benzz schreef:
Femke, weet jij hoe manege auster*litz dat nu doet? Die hadden altijd een zooi paarden tegenover het beaufort huis en dan wat paddocks.

Ik zet de vraag even door naar de vriend in Austerlitz

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:47

Ik rij daar wekelijks langs daar stond tot aan juli geen paard meer.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 18:49

DuoPenotti schreef:
Door de wolf en alle foute informatie al voor jaren. Wat telkens opnieuw word herhaalt en niet aangepast aan de werkelijkheid.

Ja sindsdien heb ik ook mijn bedenkingen over hoe goed en eerlijk andere informatie is, waar ik mij niet in verdiept heb.

Dat kan ik niet controleren en heb bij dossier wolf wel geleerd dat experts geen expert zijn. En media alles nakauwen.

Ik kan het me ergens wel voorstellen, maar ik vind het wel moeolijk als ik zie dat informatie in twijfel getrokken wordt terwijl het een feitelijke werkelijk zou moeten zijn. Bijvoorbeeld dingen zoals DNA testen. Een discussie is heel lastig te voeren als alles in twijfel wordt genomen door gebrek aan vertrouwen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:11

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:
Zelfs het dagrecteatietertein in Austerlitz, schuin tegenover de Pyramide net aan de andere kant van de weg is nog gewoon open.

Geen beheerders, geen toezicht, geen dichte hekken en geen waarschuwingen

De bekende 'probleemwolf' van Austerlitz is gisteravond op een paar honderd meter daarvandaan nog gezien.

Heel bizar is ook dat er in het hele dorp Austerlitz nog 0,0 communicatie geweest is door gemeente of provincie.

Terwijl dat hele dorp Ín het bos ligt ín het huidige probleemgebied...

Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer er een ernstig incident in het dorp plaats vindt.

Gaan de Kofferman Poffertjes er dan voor pleiten om het hele dorp op te heffen?

Klinkt misschien belachelijk. Maar dat is wel precies wat het WNF in derde wereld landen geflikt heeft. Daar hebben ze wel degelijk mensen van hun geboortegrond verdreven. Het is heel jammer het te moeten zeggen. Maar dat heeft wel mijn hele sympathie voor het WNF teniet gedaan. En dat terwijl natuurbescherming natuurlijk gewoon noodzakelijk is.

Ik denk niet dat de poffertjes verwacht hebben dat ze in Europa zoveel meer weerstand zouden krijgen.Gelukkig maar, anders hadden ze hier ook nog completer dorpen van de kaart geveegd.

Brussel heeft de beschermingsstatus van de wolf al verlaagd. Alleen Nederland is weer eens hopeloos traag met het implementeren. Daarom zitten we nu zo diep in de problemen.

En ook moeten jagers meer mogelijkheden hebben op het moment dat er een probleemwolf afgeschoten moet worden. Nu kunnen jagers nauwelijks hun werk doen en loopt de probleemwolf nog steeds vrolijk rond.

Dit zorgde ervoor dat ik mijn dochter ooit heb afgeraden aktie te voeren (ze was jeugdranger WNF) voor de tijger. Ik realiseerde me dat er dorpelingen tussen die beesten moeten zien te overleven, zaaien, landbouw bedrijven, en dan zal een weldoorvoede westerling even vertellen dat inheemse mensen moeten verhuizen vanwege de tijger.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:20

Kaja schreef:
Nederland is niet “weer eens hopeloos traag met het implementeren”, wij hebben het gewenste aantal wolven nog niet bereikt. Zodra deze bereikt is, zal getracht worden deze in stand te houden in samenwerking met jagers.

Door ons rechtssysteem en regelgeving vanuit Brussel duurt het lang(er) om een wolf met afwijkend gedrag er tussenuit te halen.

Het gewenste aantal is minimaal 250 volwassen wolven en 40 roedels. Zien die lui in Den Haag niet dat dat echt niet kan in Nederland? En we moeten er hier maar mee dealen.
Laten ze er potjandorie eens een prioriteit van maken!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:23

Femke_Tweety schreef:
Benzz schreef:
@Femke Tweety,
Ik ben het niet met je eens dat de gemeente Zeist niets doet aan informatie voorziening mbt de Wolf. Er staan matrixborden, wekelijks komt het in de nieuwsbode naar voren. Op de site van de gemeente staat veel info. De Provincie is er actief mee bezig.

In Austerlitz is er veel om te doen.

Austerlitz ligt midden in het momenteel afgesloten gebied, en geen specifieke communicatie. Niets

Ook geen reactie op de mails die bewoners uit Austerlitz inmiddels gestuurd hebben aan gemeente.

Hier ook niet hoor, helemaal niks, geen borden, geen communicatie, schijnbaar wel met de camping gasten, maar als bewoner moet je het allemaal maar uitzoeken. Maar goed de gemeente hier is sowieso meer bezig met de recreant dan met haar bewoners.

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:38

250 wolven en 40 roedels die houden zichzelf 'in stand', als in die maken elkaar af...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:50

Wintu schreef:
Het gewenste aantal is minimaal 250 volwassen wolven en 40 roedels. Zien die lui in Den Haag niet dat dat echt niet kan in Nederland? En we moeten er hier maar mee dealen.
Laten ze er potjandorie eens een prioriteit van maken!

Waar is dat getal op gebaseerd? En als ik uit ga van de officiële cijfers van Bij12 dan zijn de problemen al groot genoeg en we zitten nog lang niet aan 250 volwassenen wolven en 40 roedels

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 19:59

Ongeveer de helft qua wolven en iets meer dan een kwart qua roedels.

Dus het moet nog 2 tot 4 keer meer dan nu als die wens aantallen kloppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 20:04

Daar is qua prooiwild geen draagkracht voor. Ree is te klein en meer is er amper tot niet. Was er vanaf dag 1 ingegrepen hadden we een functionerend qua biodiversiteit roedeltje kunnen hebben op de Veluwe van 3 dieren en verder 0. Nu vergeet het maar geheel, die gaan ander voedsel zoeken dan wild, want dat is niet geschikt voor hoeveelheid nodig voedsel en sociale cohesie jachten die een roedel nodig heeft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 20:16

Femke_Tweety schreef:

Maar ik bedoel. Waarom is het doel 40 roedels? Hoe is het berekend dat er hier 40 roedels zullen moeten zijn?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 20:19

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

Maar ik bedoel. Waarom is het doel 40 roedels? Hoe is het berekend dat er hier 40 roedels zullen moeten zijn?

Weet ik niet, ik moet ook zeggen dat in niet weet waar de in dit topic genoemde 'wensaantallen' vandaan komen (bron)

De aantallen wolven die er nu zijn weet ik wel globaal, dat is terug te vinden in de voortgangsrapportages van BIJ12

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 20:53

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:02

Ja, een tijdschrift zegt dat. Uit eigen onderzoek. Heb het onderzoek niet bekeken maar het is niet gedaan door de Nederlandse of Europese overheid oid.

Als de Girlz zegt dat alle vrouwen houden van roze lipgloss is dat ook niet per direct betrouwbaar.

Wintu plaatst het alsof de regering zoveel wolven als doel heeft. Dat vind ik nergens terug.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:02

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:05

MarlindeRooz schreef:
Ja, een tijdschrift zegt dat. Uit eigen onderzoek. Heb het onderzoek niet bekeken maar het is niet gedaan door de Nederlandse of Europese overheid oid.

Dat is niet helemaal waar. De modelstudies zijn wel door wetenschappelijk gestoelde organisaties gedaan (ik heb ooit bij FREE/Ark stage gelopen, ik zie in dit stuk ook bekende namen van oud-studiegenoten uit mijn Wageningen-tijd).

Dit is zeker niet uit een duim gezogen, maar nogmaals: het zijn modelstudies, gebaseerd op de situatie in Duitsland, en, ik vermoed, er vanuitgaande dat wolven braaf in natuurgebieden zouden blijven en geen vee, honden, of mensen zouden gaan aanvallen. Met andere woorden: zonder mee te nemen dat een drukbevolkt gebied met veel landbouw/huisdieren een overwachte impact zou hebben. Die we nu dus zien (habituatie aan mensen, makkelijker vee grijpen dan wild, minder angstig, mensen benaderen, honden aanvallen, etc)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:08

Ja dat snap ik. Maar mijn punt was vooral dat dit NIET een doel of visie is die vanuit de overheid uitgedragen wordt. Zoals sommige mensen hier laten overkomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:16

Knuffeldier schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat is niet helemaal waar. De modelstudies zijn wel door wetenschappelijk gestoelde organisaties gedaan (ik heb ooit bij FREE/Ark stage gelopen, ik zie in dit stuk ook bekende namen van oud-studiegenoten uit mijn Wageningen-tijd).

Dit is zeker niet uit een duim gezogen, maar nogmaals: het zijn modelstudies, gebaseerd op de situatie in Duitsland, en, ik vermoed, er vanuitgaande dat wolven braaf in natuurgebieden zouden blijven en geen vee, honden, of mensen zouden gaan aanvallen. Met andere woorden: zonder mee te nemen dat een drukbevolkt gebied met veel landbouw/huisdieren een overwachte impact zou hebben. Die we nu dus zien (habituatie aan mensen, makkelijker vee grijpen dan wild, minder angstig, mensen benaderen, honden aanvallen, etc)

Ik mis een duimpje omhoog bij bokt.
Op facebook had ik die nu gebruikt.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:21

MarlindeRooz schreef:
Ja dat snap ik. Maar mijn punt was vooral dat dit NIET een doel of visie is die vanuit de overheid uitgedragen wordt. Zoals sommige mensen hier laten overkomen.

Klopt, maar als ik me niet vergis zijn dit wel namen die de overheid adviseren (heb jij die zo paraat @Femke_Tweety?)

Tel daarbij op dat BBB staatssecretaris Rummenie zijn werk niet doet (wat zullen de boeren, wederom, teleurgesteld zijn in de BBB zeg!) en we nog steeds met hoogste beschermingsgraad werken...

Dan zit je dus waar we nu zitten. Drama, Den Haag die nog op een strandstoel zit, en eindeloos ge-oever terwijl ondertussen de wolf steeds meer schade aanricht (en steeds minder schuw wordt).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:26

En steeds meer leert dat schaap makkelijker is dan ree.

En vooral de groepen in Drenthe en de Veluwe ook leren dat paarden en ponies prima prooien zijn.

En dat is een groot probleem, want de nieuw in Nederland gekomen wolven hebben dat zélf moeten leren en zelf moeten uitzoeken hoe.
De generaties die nu geboren worden leren dat van pup/welp af aan.

Waarmee ik persoonlijk bang ben dat er een verschuiving optreedt of versterkt wordt richting gehouden dieren ipv wild.

En dus zie ik in de komende zeg 2 jaar nog een enorme stijging aankomen qua dood vee/paard.

Ik kan me natuurlijk vergissen. Maar ik ben bang van niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 21:31

Wat je schrijft klinkt heel plausibel. Ik hoop ook dat je geen gelijk hebt. Maar mijn gevoel zegt dat het best die kant op kan gaan.