Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:21

tienus63 schreef:
Zichtmelding Austerlitz U gisteren
Citaat:
Austerlitz, Utrecht.
07-08-2025
21:10

Zichtmelding

gisteravond wolf Bram tegen gekomen.
hij liep op fietspad langs austerlitzseweg richting het dorp, toen de melder afremde sloeg hij rechtsaf het bos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Cpv3bcgp6/?

Alsof alleen Bram daar leeft _O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:32

Hannanas schreef:
Alsof alleen Bram daar leeft _O-

Bram wordt door een aantal dorpsgenoten op individueel niveau herkend.

Hij wordt ongeveer 3 keer per week gezien.
Naast de waarneming die Tienus plaatst weet ik er nog 1 van gisteren.

GW3237m (Bram) heeft een wat bruinigere vacht, loopt ietwat mank/stijf en houdt kop vaak wat scheef.

Dus in dit geval kan het gewoon écht, hoe onwaarschijnlijk dat ook mag lijken.

Hij heeft een aantal locaties direct rondom Austerlitz, tegen of zelfs iets binnen de bebouwing afhankelijk van hoe je het ziet, waar hij regelmatig gespot wordt.

Al heel lang ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:46

Omdat er wat over getwijfeld werd heb ik nagevraagd hoe tot nu toe de communicatie in Austerlitz geweest is over de problemen.

Dat is écht marginaal.

Bij deze het uitgebreide antwoord uit Austerlitz;

Citaat:
Dit is het enige wat er is gecommuniceerd vanuit de gemeente/overheid, en daar moet je nog naar zoeken op de website:
https://www.zeist.nl/cultuur-en-recreat ... er-de-wolf

Ook alleen een klein berichtje in de Nieuwsbode dat er "gecommuniceerd" is vanuit de gemeente, privincie, VRU:
https://www.denieuwsbode.nl/lokaal/dier ... jd-het-bos

In de praktijk hebben wij alleen de matrix-borden gezien. Op mailtjes met de gemeente wordt (vooralsnog) niet gereageerd. Bij de bushalte, het infobord van de gemeente bij de buurtsuper (alleen natuurbrandrisico), of het prikbord in het dorpshuis staat niets over de wolf.

In de gemeente Woudenberg worden vergunningen ingetrokken voor ontgroeningen van studenten. In de gemeente Zeist vond gisteren nog een dropping vanuit de Scouting plaats, en is er geen (openlijke) reactie vanuit de gemeente/VRU geweest.

Dus de omliggende gemeenten wel lijkt het.
Zeist/Austerlitz echt gewoon nauwelijks.

Daar zijn verschillende mensen uit Austerlitz ook niet bepaald over te spreken (en dan druk ik het zacht uit)

Austerlitz ligt gewoon echt binnen het gebied waar de betreffende wolf rondloopt.

(Tot in sommige gevallen aan de rand van waar de speeltuin van school grenst aan het bos)

Het onbeheerde dagrecteatietertein is nog gewoon open zelfs.

Lanoca

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:09

Apart, ik heb vorig jaar heel wat meldingen gezien met wolven direct op mijn route van huis naar school, en ook in de buurt van de scouting club huizen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:52

Aanval ezel Westerlo (B) ezel veulen gedood
Citaat:
8 augustus 2025/Westerlo/België
Ezelsjong van 1 maand doodgebeten in Westerlo: "We denken door een wolf"
Voor hobbyboer Jan Spaepen sloeg de vreugde om in verdriet. Afgelopen nacht werd zijn pasgeboren ezelsjong doodgebeten door een roofdier. Jan vermoedt dat een wolf verantwoordelijk is, al is dat niet met zekerheid te zeggen.

"Vanmorgen kreeg ik telefoon dat er een klein ezeltje dood lag. Soms liggen ze op hun zij te slapen, dus ik dacht eerst dat het vals alarm was. Maar nee… hij lag dood," vertelt Jan.

Het veulen was nog maar een maand oud. Opmerkelijk genoeg werden zijn moeder en tante op exact dezelfde dag moeder, een maand geleden. "Je krijgt zo’n dieren om er plezier van te hebben, om ze eten te geven en even langs te gaan. Dan kruipt dat toch in je hart," zegt Jan zichtbaar aangedaan.

De voorbije maanden werd in de regio al meerdere keren een wolf gezien. Vorig jaar werd zelfs vlak bij Jans weide een kalf doodgebeten. Of ook zijn ezel het slachtoffer is van een wolf, moet nog onderzocht worden. "Ik heb nog nooit zelf wolvenbeten gezien, maar omdat er eentje in de buurt zit, is de kans wel groot."

Op zijn weides lopen ook nog schapen en alpaca’s. Die zitten achter een omheining, maar die is niet specifiek wolfwerend. Jan hoopt dat het bij dit ene slachtoffer blijft en waarschuwt andere diereneigenaars in de omgeving extra alert te zijn.
https://www.rtv.be/actualiteit-en-nieuw ... r-een-wolf

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1AvCKnAaDb/?

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Kak ze komen nu hier ook dichterbij. Ik zou toch echt willen dat het hier bij blijft

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:00

Femke_Tweety schreef:
Zelfs het dagrecteatietertein in Austerlitz, schuin tegenover de Pyramide net aan de andere kant van de weg is nog gewoon open.

Geen beheerders, geen toezicht, geen dichte hekken en geen waarschuwingen

De bekende 'probleemwolf' van Austerlitz is gisteravond op een paar honderd meter daarvandaan nog gezien.

Heel bizar is ook dat er in het hele dorp Austerlitz nog 0,0 communicatie geweest is door gemeente of provincie.

Terwijl dat hele dorp Ín het bos ligt ín het huidige probleemgebied...

Ik vraag me af wat er gebeurt wanneer er een ernstig incident in het dorp plaats vindt.

Gaan de Kofferman Poffertjes er dan voor pleiten om het hele dorp op te heffen?

Klinkt misschien belachelijk. Maar dat is wel precies wat het WNF in derde wereld landen geflikt heeft. Daar hebben ze wel degelijk mensen van hun geboortegrond verdreven. Het is heel jammer het te moeten zeggen. Maar dat heeft wel mijn hele sympathie voor het WNF teniet gedaan. En dat terwijl natuurbescherming natuurlijk gewoon noodzakelijk is.

Ik denk niet dat de poffertjes verwacht hebben dat ze in Europa zoveel meer weerstand zouden krijgen.Gelukkig maar, anders hadden ze hier ook nog completer dorpen van de kaart geveegd.

Brussel heeft de beschermingsstatus van de wolf al verlaagd. Alleen Nederland is weer eens hopeloos traag met het implementeren. Daarom zitten we nu zo diep in de problemen.

En ook moeten jagers meer mogelijkheden hebben op het moment dat er een probleemwolf afgeschoten moet worden. Nu kunnen jagers nauwelijks hun werk doen en loopt de probleemwolf nog steeds vrolijk rond.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:06

Nederland is niet “weer eens hopeloos traag met het implementeren”, wij hebben het gewenste aantal wolven nog niet bereikt. Zodra deze bereikt is, zal getracht worden deze in stand te houden in samenwerking met jagers.

Door ons rechtssysteem en regelgeving vanuit Brussel duurt het lang(er) om een wolf met afwijkend gedrag er tussenuit te halen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Gewenste stand door wíe?

Niet de mijne iig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Die aantallen kan de wildstand niet aan en dat is waarom we nu met mensen bijtende & kinder stelende wolven zitten. Max. qua wat wildstand aankon was 3 individuen op de Veluwe, inmiddels is aantal 0. Wolf is door veel te grote populatie nu schadelijk voor biodiversiteit, al zal dat zichtbaar worden nog even duren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:10

Als je naar de uitlating kijkt van ecologen voor hoeveel roedels er plek zou zijn in Nederland, dat aantal is al ver overschreden.

En moeten de roedels en wolven die in Nederland apart gerekend worden van de populatie waaruit ie is voortgekomen?
Die populatie, canis lupus lupus, is het ondertal allang voorbij en is niet meer bedreigd volgens de aantallen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:23

Om dat nog wat concreter te maken,

Volgens de internationale IUCN lijst staat hij in de categories 'least concern'

De populatie (wereldwijd gezien) is stabiel en niet gefragmeteerd.

De soort is in 2018 voor het laatst gereviewd voor die lijst.

Al in 1996 werd de kwetsbare status opgeheven (V, vulrenable)
En vanaf 2004 is zelfs de 'laag risico' (voor de populatie) opgeheven,
Status is sinds 2004 least concern,
Groen.

Er is nog wel meer over te zeggen,
Maar voor iedereen die ooit bronnen zoekt/ onderbouwing bij 'op mondiaal niveau zijn er genoeg om de populatie in stand te houden.

https://www.iucnredlist.org/species/3746/247624660

--
Uitleg over die lijst zelf;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rode_Lijst_van_de_IUCN

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:24

Femke_Tweety schreef:
Om dat nog wat concreter te maken,

Volgens de internationale IUCN lijst staat hij in de categories 'least concern'

De populatie (wereldwijd gezien) is stabiel en niet gefragmeteerd.

De soort is in 2018 voor het laatst gereviewd voor die lijst.

Al in 1996 werd de kwetsbare status opgeheven (V, vulrenable)
En vanaf 2004 is zelfs de 'laag risico' (voor de populatie) opgeheven,
Status is sinds 2004 least concern,
Groen.

Er is nog wel meer over te zeggen,
Maar voor iedereen die ooit bronnen zoekt/ onderbouwing bij 'op mondiaal niveau zijn er genoeg om de populatie in stand te houden.

https://www.iucnredlist.org/species/3746/247624660

--
Uitleg over die lijst zelf;
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rode_Lijst_van_de_IUCN

Maar een soort als de Moeflon die wereldwijd op uitsterven staat mag volledig uitsterven voor nog wat extra wolven. Ik begrijp dat de Moeflon hier een exoot is en in de bergen thuis hoort.
Maar dan is het nog steeds moeilijk te begrijpen dat een soort gewoon maar mag verdwijnen.

Ik snap niet zo heel veel meer van natuurbescherming anno 2025

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Kaja schreef:
Nederland is niet “weer eens hopeloos traag met het implementeren”, wij hebben het gewenste aantal wolven nog niet bereikt. Zodra deze bereikt is, zal getracht worden deze in stand te houden in samenwerking met jagers.

Door ons rechtssysteem en regelgeving vanuit Brussel duurt het lang(er) om een wolf met afwijkend gedrag er tussenuit te halen.

De beschermingstatus is door Europ verlaagd van strikt beschermd naar beschermd. Alleen Nederland werkt nog met de wetgeving van strikt beschermd. En omdat de BBB staatssecretaris zijn werk niet heeft gedaan is er nog niets wat geïmplementeerd kan worden.

Duitsland heeft inmiddels wel de staat van instandhouding gekozen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Loretta schreef:
Kaja schreef:

De beschermingstatus is door Europ verlaagd van strikt beschermd naar beschermd. Alleen Nederland werkt nog met de wetgeving van strikt beschermd. En omdat de BBB staatssecretaris zijn werk niet heeft gedaan is er nog niets wat geïmplementeerd kan worden.

Duitsland heeft inmiddels wel de staat van instandhouding gekozen.

Ja en Spanje telt 333 roedels en heeft er minstens 500 nodig om de soort op lange termijn gezond te houden. Daardoor blijft de situatie van de wolf in Spanje onvoldoende volgens Europese regels.

Het aantal roedels in Nederland, volgens Brussel, is nog niet bereikt, dat maakt dat er niet zomaar een wet getoverd kan worden omdat een deel van de Nederlanders vindt dat de wolf voor problemen zorgt. Het is iets ingewikkelder dan een staatssecretaris die z’n werk niet doet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

De wolven in Nederland zijn teveel gewend aan mensen. Ze worden niet alleen gevoerd door fotografen maar ook door de beheerders zelf met valwild. Voor de Nederlandse wolven betekent de geur van de mens eten en daarom zoeken ze mensen op ipv ze te mijden. Elke dag worden er gemiddeld 11 gehouden dieren op gruwelijke wijze uit elkaar getrokken. Het is verschrikkelijk wat je dan aantreft als eigenaar. Wolfwerende afrastering huppelen wolven overheen en ander wild raakt erin verstrengeld en sterven een vreselijke dood met elke keer een stroomstoot van 7000 volt door hun lijf. De wolf lijkt wel heilig verklaard boven alle andere dieren en mensen. Het zijn hele imposante slimme dieren en ze bewijzen met hun gedrag elke keer het tegendeel van wat onze experts uit de media elke keer vertellen. En hoe de wolf een verrijking is voor de biodiversiteit in Nederland is mij ook nog steeds niet duidelijk.

En dat er mensen gebeten worden door honden, er dieren geslacht worden, wilde zwijnen ook gevaarlijk zijn en je in het verkeer ook risico's loopt hoort niet thuis in de discussie over de wolf. Ik vind het verschrikkelijk dat er mensen sterven in Gaza en er nog geen 100 % genezing van kanker is maar dat haal ik er ook niet bij in een discussie over de wolf.

In mijn optiek is een wolf die mensen opzoekt ipv uit de weg gaat een probleemwolf en moet daar een oplossing voor komen. Voor mijn part gooi je zo'n wolf in een wolvenpark of je schiet hem af zodat hij dit gedrag niet doorgeeft aan zijn jongen.

Er loopt op de Veluwe blijkbaar een roedel waar nauwelijks iets van bekend is omdat ze daadwerkelijk schuw zijn en zich voeden met wild. Dat zijn wolven waar we mee kunnen samenleven. De wolven die niet schuw zijn vormen een groot gevaar wat niet gebagetalliseerd mag worden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Het is toch onbegrijpelijk anno 2025 als een alpaca uit elkaar getrokken is s nachts en men eigenlijk nog niet eens mag schrijven 'vermoedelijk door een wolf' want oh honden kunnen dat ook dus wacht maar DNA af. 9 van de 10x betreft het idd 1 of meerdere wolven anno 2025 maar men blijft ziende blind!!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

@AnneGTI,

11 gemiddeld per dag en die lijn is enorm stijgend de afgelopen jaren.

Ik geloof dat jij het plaatje al gezien had, maar even voor de anderen ook...

Zie afbeelding...

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

dierenfan schreef:
Het is toch onbegrijpelijk anno 2025 als een alpaca uit elkaar getrokken is s nachts en men eigenlijk nog niet eens mag schrijven 'vermoedelijk door een wolf' want oh honden kunnen dat ook dus wacht maar DNA af. 9 van de 10x betreft het idd 1 of meerdere wolven anno 2025 maar men blijft ziende blind!!

Op zich vind ik het nog niet eens erg dat dat zo gebeurd.

Want er komt uiteindelijk een officiele uitslag die ook door niemand meer ontkent kan worden.

Ook niet door de mensen die liever hebben dat het een hond of vos is ;)

Dus laat ze het maar zo doen
Dat dwingt namelijk tot onderzoeken, en de resultaten daarvan zijn doorgaans níet wat de 'probleemontkenners' willen horen ;)

Ik noem het probleemontkenners nu, omdat ik het hele pro en anti debat irritant begin te vinden.

Er is een probleem, of je nu voor of tegen de wolf als soort bent;)

(Ik ben voor wolf, anti wolf op de huidige manier in Nederland ;) En ik zie écht een groot probleem dat steeds groter wordt)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

@Femke Tweety,
Ik ben het niet met je eens dat de gemeente Zeist niets doet aan informatie voorziening mbt de Wolf. Er staan matrixborden, wekelijks komt het in de nieuwsbode naar voren. Op de site van de gemeente staat veel info. De Provincie is er actief mee bezig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:28

Omdat meldpunt geen wolf ontzettend lang duurt hierbij de volgende melding:

Even ter info en voor de veiligheid van eventuele dieren die buiten zijn in de nacht. Onze kinderen hebben vannacht waarschijnlijk een wolf gehoord. Een diep gegrom vanachter de stal en later vanuit het tarwe. Ook onze niet bange hond was onder de indruk. We hebben nog twee koeien op stal en er is nog voldoende beschutting dus het zou goed kunnen.

Dit is dus afgelopen nacht in kiel Windeweer geweest

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:36

Kaja schreef:
Ja en Spanje telt 333 roedels en heeft er minstens 500 nodig om de soort op lange termijn gezond te houden. Daardoor blijft de situatie van de wolf in Spanje onvoldoende volgens Europese regels.

Het aantal roedels in Nederland, volgens Brussel, is nog niet bereikt, dat maakt dat er niet zomaar een wet getoverd kan worden omdat een deel van de Nederlanders vindt dat de wolf voor problemen zorgt. Het is iets ingewikkelder dan een staatssecretaris die z’n werk niet doet.

Wat heeft die verlaagde beschermingstatus dan voor Zin?

En hoe wordt dat getal berekend? Spanje is natuurlijk een stukje groter en heeft enorme binnenlanden. Ook al zijn daar ook de nodige problemen. Maar wolven blijven met zoveel meer ruimte wel makkelijker schuw voor mensen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:45

Benzz schreef:
@Femke Tweety,
Ik ben het niet met je eens dat de gemeente Zeist niets doet aan informatie voorziening mbt de Wolf. Er staan matrixborden, wekelijks komt het in de nieuwsbode naar voren. Op de site van de gemeente staat veel info. De Provincie is er actief mee bezig.

In Austerlitz is er veel om te doen.

Austerlitz ligt midden in het momenteel afgesloten gebied, en geen specifieke communicatie. Niets

Ook geen reactie op de mails die bewoners uit Austerlitz inmiddels gestuurd hebben aan gemeente.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Schandalig. Misdadig.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36