Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jammes

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:12

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:21

Dat is geen stok meer, dat is een halve boomstam :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 09:37

Citaat:
8 augustus 2025/AD

Rechter wil wolf op Veluwe sneller beschermen, Nunspeet en Putten zijn bezorgd

De rechter wil de wolf op de Veluwe eerder en beter beschermen. Maar Nunspeet en Putten maken zich zorgen: „Er is meer onderzoek nodig.”
De twee gemeenten zijn niet blij met de uitspraak van de rechter. Afgelopen vrijdag bepaalde die dat de Veluwe aangewezen moet worden als Natura 2000-gebied voor de wolf.
De uitspraak betekent dat het leefgebied van de wolf sneller en beter beschermd moet worden. Staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) wil die status op zijn vroegst pas in 2029 afgeven, als de wolf officieel 10 jaar in Nederland gevestigd is.

De uitspraak staat nog niet vast, want Rummenie kan nog in hoger beroep gaan.

In tegenstelling tot Nunspeet en Putten, zitten de andere Veluwse gemeenten daarom nog even stil. Zij wachten de volgende stap van het ministerie af, melden ze.
Zoektocht naar balans

Nunspeet maakt zich zorgen over de haast.

De gemeente vindt dat het tijd kost om een goede balans te vinden tussen de aanwezigheid van de wolf en de draagkracht van de natuur. Daarbij moeten volgens de gemeente ook de veiligheid van natuurliefhebbers en de bescherming van vee worden meegewogen.

Volgens wethouder Wichert Stoffer is er nog te weinig inzicht in de draagkracht van de Veluwe. „Er moet duidelijkheid komen over hoeveel wolven er redelijkerwijs in het natuurgebied kunnen leven.”

De recente uitspraak houdt volgens hem alleen rekening met ecologische rapporten. Stoffer: „Er is meer onderzoek nodig.” Hij wil dat er een rapport wordt opgesteld waarin niet alleen ecologie, maar ook veiligheid en bescherming van vee worden meegenomen.

Op die manier kan worden aangetoond hoeveel wolven op de Veluwe kunnen leven. „Vervolgens moet er een beheerplan worden gemaakt om de aantallen te beperken.”

„De uitspraak kan ertoe leiden dat er versneld beschermende maatregelen voor wolven moeten worden genomen”, vervolgt de wethouder. Hij hoopt dat de staatssecretaris alles op alles zal zetten om alsnog gelijk te krijgen, zodat de wolf op zijn vroegst in 2029 de Natura 2000-status krijgt.
Putten vraagt om actie

Putten heeft al eerder aangegeven zich zorgen te maken over de wolf in de gemeente. ‘Zowel vanuit inwoners, agrariërs, als vanuit (recreatie)ondernemers krijgen wij de hartenkreet om niet langer toe te kijken tot het fout gaat’, schreef het college.

De uitspraak van de rechter van afgelopen vrijdag verandert niets aan dat standpunt van de gemeente.

Om inwoners te informeren, heeft Putten een webpagina opgezet met informatie over de wolf en tips voor het geval dat iemand een wolf tegen het lijf loopt.
https://www.ad.nl/putten/rechter-wil-wo ... ~aef2023a/

Bron ad/wolf gezien op de Veluwe

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:52

DubbelFun schreef:
Dat is geen stok meer, dat is een halve boomstam :D

Better safe than sorry :D :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:17

DubbelFun schreef:
Citaat:
Drukjachten zijn in Nederland niet toegestaan.
Dit geldt waarschijnlijk alleen voor jachten 'voor de lol', ik kan me indenken dat er in dit geval andere regels gelden.

Koren op de molen van de anti wolf fascisten. Ik typ fascisten, want het clubje wat ik ken, kun je rustig zo omschrijven. Die gaan procederen in dat geval, zeker weten.
Spoiler:
Zitten ook achter de aanslag op Pim Fortuin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 10:22

In mijn buurt juist weer veel reeën en ook weer heel veel konijntjes. Ik kom ze elke dag wel tegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 13:31

Dat filmpje vind ik werkelijk tenen krommend!
Wat een dom kloot volk. Zo nieuwschierig te gaan kijken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 16:27

Vandaag maar een paar mensen gewaarschuwd die met hun hond gingen wandelen in de buurt van Garderen. "Pas op, er loopt hier een vervelende wolf die mensen met honden heel dicht nadert en zich niet laat wegjagen"

Deze mensen schrokken van mijn waarschuwing en zijn maar een rondje om het Uddelermeer gaan wandelen. Daar was het redelijk druk dus hopelijk geen wolf in de buurt.

Mensen van de campings hebben echt werkelijk geen idee....

:+ weer een extra taak erbij. Naast busbestuurder, vvv gids, kinderopvoeder, wildspotter, nu ook nog waarschuwer voor roofdieren...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:10

Anne_GTI schreef:
Vandaag maar een paar mensen gewaarschuwd die met hun hond gingen wandelen in de buurt van Garderen. "Pas op, er loopt hier een vervelende wolf die mensen met honden heel dicht nadert en zich niet laat wegjagen"

Deze mensen schrokken van mijn waarschuwing en zijn maar een rondje om het Uddelermeer gaan wandelen. Daar was het redelijk druk dus hopelijk geen wolf in de buurt.

Mensen van de campings hebben echt werkelijk geen idee....

:+ weer een extra taak erbij. Naast busbestuurder, vvv gids, kinderopvoeder, wildspotter, nu ook nog waarschuwer voor roofdieren...

Ik vind dat dus echt een taak van de media , er komt veel te weinig en te beperkt in het nieuws , daarbij zou het ook op campings aangegeven kunnen worden en op borden op parkeerplaatsen bv

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 17:31

Ik begrijp wel dat bedrijven die afhankelijk zijn van de recreant en de toerist, een duivels dilemma hebben.
Waarschuwen ze de klant, grote omzetdaling en zeggen ze niets of beperkt en er gebeurd iets dan hebben ze misschien een probleem.
Als een gast gebeten wordt op privé terrein, hoe zit het met de aansprakelijkheid?
Moet een campinghouder of horeca gelegenheid alles in de bouwhekken gaan zetten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:42

Zelfs het dagrecteatietertein in Austerlitz, schuin tegenover de Pyramide net aan de andere kant van de weg is nog gewoon open.

Geen beheerders, geen toezicht, geen dichte hekken en geen waarschuwingen

De bekende 'probleemwolf' van Austerlitz is gisteravond op een paar honderd meter daarvandaan nog gezien.

Heel bizar is ook dat er in het hele dorp Austerlitz nog 0,0 communicatie geweest is door gemeente of provincie.

Terwijl dat hele dorp Ín het bos ligt ín het huidige probleemgebied...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:43

Dat buitenlandse toeristen het niet weten kan ik nog begrijpen.
Maar Nederlandse?
Het is deze keer toch wel overal in het nieuws geweest.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:44

Op de camping in Vierhouten lopen ze soms gewoon over het terrein en niemand die zich er druk om maakt... Mijn collega staat daar met zijn gezin en hij ziet er geen gevaar in. Want wolven zijn schuw...

Ze waren daar al gewend aan herten die kwamen buurten dus de wolf is gewoon een ander dier wat er ook weleens loopt. Ze zien er geen gevaar in. Bizar eigenlijk...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 17:50

In Raalte lopen ze ook wel eens over de camping.
Iemand dacht eerst dat ze het te gezellig hadden gehad tot dat andere gasten er ook over begonnen.
Was vorige zomer overigens.

Over de camping in Havelte liepen ze. De campinghouder daar riep op dat zeker kleinere kinderen niet zonder toezicht in het schemer en donker over de camping mochten lopen en gasten werd aangeraden niet in alleen naar toilet gebouw te lopen in het donker.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:26

De gemeente Epe informeert toeristen (en inwoners) op FB (en folder) over het feit dat er wolven in het gebied wonen en wat je beter wel/niet kunt doen https://www.facebook.com/photo?fbid=118 ... 6194153137. Is gezien de vele de reacties kennelijk niet goed, echt heel veel negatief commentaar :\

Willen anti-wolvers dan dat er meer incidenten gaan gebeuren, of dat er meer probleemwolven worden gecreëerd door voeren, lokken etc? :? :roll:
Die beesten zijn er nou eenmaal, dus zolang er geen landelijk/ Europees beleid is, is voorlichting van het publiek m.i. de beste optie.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:58

Nee, die geloven nog steeds écht dat wolven geen gevaar opleveren,

En dat alles dat tot nu toe gebeurd is extreme uitzonderingen zijn of veroorzaakt door het gedrag van de mens of hond tijdens een ontmoeting die een wolf helemaal niet wou.

2 van de grote misconcepten mijns inziens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:07

Femke_Tweety schreef:
Zelfs het dagrecteatietertein in Austerlitz, schuin tegenover de Pyramide net aan de andere kant van de weg is nog gewoon open.

De bekende 'probleemwolf' van Austerlitz is gisteravond op een paar honderd meter daarvandaan nog gezien.

Heel bizar is ook dat er in het hele dorp Austerlitz nog 0,0 communicatie geweest is door gemeente of provincie.

Hier in Woudenberg stonden 3 paginas breed waarschuwingen in de lokale krant afgelopen week.
Kan mij niet voorstellen er zoiets niet is in Austerlitz.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:15

Wranglerbutt schreef:
De gemeente Epe informeert toeristen (en inwoners) op FB (en folder) over het feit dat er wolven in het gebied wonen en wat je beter wel/niet kunt doen https://www.facebook.com/photo?fbid=118 ... 6194153137. Is gezien de vele de reacties kennelijk niet goed, echt heel veel negatief commentaar :

Willen anti-wolvers dan dat er meer incidenten gaan gebeuren, of dat er meer probleemwolven worden gecreëerd door voeren, lokken etc? :? :roll:
Die beesten zijn er nou eenmaal, dus zolang er geen landelijk/ Europees beleid is, is voorlichting van het publiek m.i. de beste optie.

edit: nvm verkeerd gelezen.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 08-08-25 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:36

Nyaleti schreef:
Wranglerbutt schreef:
De gemeente Epe informeert toeristen (en inwoners) op FB (en folder) over het feit dat er wolven in het gebied wonen en wat je beter wel/niet kunt doen https://www.facebook.com/photo?fbid=118 ... 6194153137. Is gezien de vele de reacties kennelijk niet goed, echt heel veel negatief commentaar :

Die denken dat het probleem altijd bij het slachtoffer ligt.
Hond liep los, persoon was van het pad of bewust opzoek naar de wolf ofzo, kind was helemaal alleen diep de bossen in gedwaald....
Nee zoiets gebeurt niet als je op het pad blijft, de hond aangelijnd houdt en zegt dat het wolfje lief is.

Waarom denk je dat de gemeente zo denkt? Wat zouden ze dan moeten zeggen? Helemaal niets? Iedereen aanraden helemaal weg te blijven uit de natuur??

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:45

Popstra schreef:
Femke_Tweety schreef:

Hier in Woudenberg stonden 3 paginas breed waarschuwingen in de lokale krant afgelopen week.
Kan mij niet voorstellen er zoiets niet is in Austerlitz.

Ik zal het nog even voor je navragen nu,

Maar de 6e zéker nog niet,
En ik heb nog niet gehoord dat het veranderd is.

Maar ik ga het nu voor je navragen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:58

Wb: ik las pro-wolf ipv anti-wolf dus verkeerde reactie. Heb t verwijderd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:00

Staat er niets in de Nieuwsbode? Die heeft volgens mij wel een aantal artikelen aan het onderwerp gewijd maar ik weet niet of daar waarschuwingen bij staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 21:43

Zichtmelding Lettele Ov
Citaat:
Lettele, Overrijssel
08-08-2025
09:00

Zichtmelding.

Vanochtend een wolf gezien tijdens het uitlaten van de hond op te winkelsweg achter de manege.
Melder heeft de wolf gezien op 80 a 100 meter afstand.
Wolf stond aan de rand van het bos op de zandweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 21:46

Zichtmelding Austerlitz U gisteren
Citaat:
Austerlitz, Utrecht.
07-08-2025
21:10

Zichtmelding

gisteravond wolf Bram tegen gekomen.
hij liep op fietspad langs austerlitzseweg richting het dorp, toen de melder afremde sloeg hij rechtsaf het bos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Cpv3bcgp6/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-25 21:48

Zichtmelding Garderen Gld
Citaat:
Garderen, Gelderland
07-08-2025
08:30

Zichtmelding

Gisterochtend tijdens het wandelen een wolf tegen gekomen, nog geen kilometer van het vakantiepark Top parken.
De wolf was niet bang en kwam steeds dichterbij.
Melder is uiteindelijk de bossen in gelopen en is weggelopen

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1YwzRJWG6T/?