Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:29

Wintu schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik maak me ook wel zorgen over de reeën, voorheen liepen hier altijd groepjes van 3 tot 6 en in de winter grotere groepen. In het voorjaar altijd moeders met jongen. Nu zien we al 2 jaar geen jongen erbij lopen en er is nog 1 mannetje over die we af en toe zien, verder niets meer. Wij wonen al 30 jaar in een bosrijke omgeving ver van de weg en midden in het wolvengebied. Verder is hier geen wild op een enkele haas na, maar de jonge hazen belanden allemaal in de kuil van de boeren. Dus wat die wolven dan wel moeten gaan eten?

Zegt niet dat ze er niet zijn hoor, ze zijn immers ook veel schuwer geworden.

Dat was ons sowieso al opgevallen. Voorheen als er een wolf in de buurt was dan liepen hier zo'n 4-5 reeën in onze wei en die kwamen dan bijna in huis zo dichtbij. Dan zeiden we al er is vast weer een wolf in de buurt en inderdaad dan kwam er weer een melding van dode schapen/pony's etc dichtbij. In de weilanden om ons heen liepen ook altijd groepjes, je ziet er nu niet een meer. Iedereen die ik spreek in het buitengebied die zegt precies hetzelfde. We toeren ook veel in de omgeving en we zien nog geen kwart van wat er voorheen was. Dus ik denk dat er toch wel iets mis is, dat het niet alleen schuwheid is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 18:00

Femke_Tweety schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik maak me ook wel zorgen over de reeën, voorheen liepen hier altijd groepjes van 3 tot 6 en in de winter grotere groepen. In het voorjaar altijd moeders met jongen. Nu zien we al 2 jaar geen jongen erbij lopen en er is nog 1 mannetje over die we af en toe zien, verder niets meer. Wij wonen al 30 jaar in een bosrijke omgeving ver van de weg en midden in het wolvengebied. Verder is hier geen wild op een enkele haas na, maar de jonge hazen belanden allemaal in de kuil van de boeren. Dus wat die wolven dan wel moeten gaan eten?

Schapen, ponies

Katten, honden, konijntjes, peuters, pubers en oma natuurlijk.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 18:05

Dat ze vee en andere dieren eten was me wel duidelijk, dat gebeurt zelfs naast onze wei. Het gaat mij er meer om wat die zgn deskundigen nu denken dat ze gaan eten bij gebrek aan wild? Wolven zijn zo goed voor de biodiversiteit, maar ze roeien alles uit. Dus dan moeten ze wel vee en huisdieren en mensen gaan eten op den duur. Het fokt, maar ongelimiteerd door, er zit geen rem op. Ik ben echt verbijsterd waarom die wolf als een heilige wordt behandeld? Alle andere dieren zijn helemaal niet belangrijk, dat is op zijn minst bizar.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:00

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:01

Wolf afschoten Oostenrijk
Citaat:
7 augustus 2025/Maria Alm/Oostenrijk
Wolf gedood in Maria Alm
Donderdagochtend is in Maria Alm een wolf gedood. Het dier werd verantwoordelijk gehouden voor verschillende schapenaanvallen. Volgens de deelstaat Salzburg verblijven er momenteel minstens drie wolven in de deelstaat.
Donderdagochtend is in Maria Alm (Pinzgau) een wolf gedood. Dat maakte de deelstaat donderdag bekend. Het dier werd in verband gebracht met verschillende schapenaanvallen. Op 29 juli waren in de regio drie dode en twee vermiste schapen gemeld. De volgende dag reageerde de deelstaat met een afschotverordening, die nu met de dood van het dier weer wordt ingetrokken. “We gaan ervan uit dat de gedode wolf verantwoordelijk was voor de aanvallen”, zei Hannes Üblagger, de wolvenfunctionaris van de deelstaat, tegen APA.
De deelstaat vermoedt dat er minstens drie wolven in Salzburg zijn

Het gedode dier – het gaat om een reu – wordt nu onderzocht in het onderzoeksinstituut voor wildkunde en ecologie in Wenen, waar zijn voedingsstatus en mogelijke ziekten worden onderzocht. Tegelijkertijd wordt een DNA-monster genomen om te zien of de wolf al eerder is gesignaleerd.

https://www.salzburg24.at/news/salzburg ... wUser=true

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1GQCaU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:03

Citaat:
7 augustus 2025/RTV Utrecht
Waarom is de probleemwolf nog niet afgeschoten? En 4 andere vragen over het afschieten

Utrechtse Heuvelrug/Provincie Utrecht - De zogenoemde probleemwolf mag sinds een maand worden afgeschoten en haast lijkt geboden nadat vorige week een 6-jarig jongetje werd gebeten bij de Pyramide van Austerlitz, hoogstwaarschijnlijk door diezelfde wolf. Toch loopt het dier nog vrij rond.

Waarom is het nog niet gelukt?
"Hoe vaak er jagers op pad gaan en hoe dat gaat kan ik niet zeggen, maar neem van mij aan dat er alles aan wordt gedaan om het dier zo snel mogelijk af te schieten. Zodat de rust kan terugkeren", vertelt de woordvoerder van Landgoed Den Treek bij Leusden, dat onderdeel is van de Utrechtse Heuvelrug. "Maar het moet zorgvuldig gebeuren en dat maakt het geen makkelijke klus."
Er zijn namelijk nogal wat regels verbonden aan het afschieten van wolf met de code GW3237m, zo blijkt tijdens de rechtszaak over de afschotvergunning vorige maand. Kortgezegd mogen alleen speciaal opgeleide mensen, die namens de Faunabeheereenheid Utrecht handelen, de wolf doden. En dat moet snel en heel zorgvuldig gebeuren. Daarnaast is het gebied waar de probleemwolf leeft groot. Dat een wolf niet 1-2-3 afgeschoten is, blijkt ook op de Veluwe. Daar zoeken ze nu ruim twee maanden naar een wolf die mag worden afgeschoten.

Hoe weten de jagers of het om de juiste wolf gaat?
Als het dier is gespot, observeren twee of drie mensen zijn uiterlijk en zijn gedrag om zeker te weten dat ze de juiste wolf voor zich hebben. Daarom wordt er alleen bij daglicht gewerkt. Wolf GW3237m is volgens deskundigen wel goed te herkennen, zo blijkt tijdens de rechtszaak. Onder meer doordat hij stijfjes loopt en zijn hoofd iets schuin houdt sinds een verkeersongeluk in oktober 2024. Ook zou hij een opvallende vacht hebben: een zwarte punt aan zijn staart en weinig 'tekening' op zijn bruine vacht.

Hoe gaat het afschieten in zijn werk?
Als de jager en observant(en) er zeker van zijn dat ze wolf GW3237m zien, betekent dat nog niet dat het dier afgeschoten kan worden. Zo mogen er geen mensen of andere dieren bij hem in de buurt zijn, want dat zou tot verstoring kunnen leiden. Als aan al deze voorwaarden is voldaan, zal de jager het dier volgens de 'bersjacht-methode' besluipen. Daarbij beweegt de jager zich langzaam en stil en maakt gebruik van natuurlijke dekking om zo dicht mogelijk te komen.
Er zal geschoten worden met een geweer met een geluiddemper, waarmee ook wilde zwijnen en herten worden gedood. Al deze handelingen moeten nauwkeurig worden vastgelegd en aan de provincie worden gerapporteerd.

Kan het niet sneller?
De provincie laat weten dat er "nog niets te zeggen valt over het tijdspad". "Men is gestart met de uitvoer en wij zien deze 'probleemwolf' liever gisteren dan vandaag uit de populatie genomen worden, maar zorgvuldigheid is hierbij belangrijk. De aangewezen professionals zijn voorzien van informatie over wolf GW3237m om hem te herkennen en we zien dit proces met vertrouwen tegemoet. Ook omdat GW3237m sinds jaar en dag al goed in beeld is door onder andere monitoring en de gevolgen van een aanrijding."

Afgeschoten, en dan?
De dode wolf wordt overgedragen voor wetenschappelijk onderzoek in Wageningen. Met een dna-analyse wordt dan vastgesteld of het daadwerkelijk om GW3237m gaat. Daarnaast wordt de roedel van het dier na het afschieten gemonitord, zo blijkt tijdens de rechtszaak. Dit omdat de wolvin en de welpen zelf voor voedsel zullen moeten zorgen. In extreme gevallen zouden de dieren kunnen worden bijgevoerd. De welpen vertonen normaal gedrag.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392779 ... afschieten

https://www.facebook.com/share/p/1JqEuU ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:04

Wolf afgeschoten Noorwegen
Citaat:
7 augustus 2025/Noorwegen
Wolf geschoten in Løten

De staatsbeheerder in Innlandet hebben eerder op donderdag toestemming gegeven voor het afschieten van wolven in delen van Løten, Elverum, Hamar, Åmot en Ringsaker.

Enkele uren later werd de wolf geschoten, zo bevestigt Ivar Sommer Os, adviseur voor roofdieren en weidegebruik bij de staatsbeheerder in Innlandet, aan NRK.

“We kregen om 12.30 uur een telefoontje van de jachtleider dat er een wolf was gedood. Hij werd iets ten zuiden van Budor gedood”, aldus Os.

Om 14.27 uur meldde Lars Gangås dat de gedode wolf een mannetje was van 43 kilo.

Østlendingen bracht het nieuws als eerste.

De reden dat er een vergunning voor het afschieten van het dier werd verleend, is dat de Staatsnatuurinspectie (SNO) fotomateriaal heeft van de wolf in het gebied rond Narseterberget in de gemeente Løten.

https://www.nrk.no/innlandet/ulv-skutt- ... E0rK_YEUvA

https://www.facebook.com/share/p/1AmFoP ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:10

Citaat:
7 augustus 2025/RD
„Er is hier in Nederland geen ruimte voor de wolf. Wat doen ze dat arme dier aan?”

Blinden, hondenbezitters, paardrijders. Allemaal maken ze zich fikse zorgen over de wolf. „Ik ben van mijn vrijheid beroofd.”
„Ik ben laaiend”, foetert Wil Tigchelaar (69) uit Stroe. Uit een heuptasje haalt ze een paar stevige stenen. Ze heeft de keitjes paraat voor het geval een wolf op haar en haar hondjes af zou stormen. Haar ogen schieten vuur. Met nadruk zegt ze: „Er is hier in Nederland geen ruimte voor de wolf. Wat doen ze dat arme dier aan?”
„Ik weet niet hoe kwaad ik word als de wolf een van mijn hondjes aanvalt”
Wil Tigchelaar, hondenbezitter uit Stroe
Ze bezit drie kleine hondjes. Dagelijks struinde ze eerder urenlang door stille bossen in de buurt van Stroe, Harskamp en Voorthuizen. „Maar dat kan niet meer.” In die contreien is de wolf ook gesignaleerd, vertelt Tigchelaar. In haar eentje mijdt ze de bossen, zeker in de vroege ochtend. „Ik ben echt bang. Ik weet niet hoe kwaad ik word als de wolf een van mijn hondjes aanvalt.” Tigchelaar vertelt dat ze zich nu alleen nog waagt in een hondenlosloopgebied nabij Voorthuizen. Als er meer mensen in de buurt zijn.
Ze is deze woensdagmiddag naar de Pyramide van Austerlitz gekomen, net als tientallen anderen. Op de openluchtbijeenkomst op een veld klinken vanuit verschillende groepjes alom klachten over de wolf.

Gevaar

Zo huist de beruchte wolf Bram hier in de bossen op de Utrechtse Heuvelrug. Mogelijk dat beest sleurde vorige week bij de Pyramide van Austerlitz een 6-jarig jongetje het bos in. Omstanders grepen in en konden erger voorkomen. Al een paar keerder eerder afgelopen maanden nam een wolf een mens te grazen. De rechter gaf recent groen licht voor het afschieten van Bram. Intussen manen de autoriteiten mensen via digitale waarschuwingsborden het bos nabij Austerlitz te mijden vanwege de wolf.

Paardenbezitter Anouk (56), die vlakbij Austerlitz woont, reed tot de komst van wolf „meer dan veertig jaar” relaxed rond op haar paard in de bossen. „Ik genoot van de vogeltjes, van de kleurende blaadjes, de seizoenen, heerlijk.”
Nog steeds toert ze met haar paard door het bos. Maar het ontspannen gevoel is totaal weg, vertelt Anouk. „Ik kijk constant op me heen.” Ze vertelt dat ze inmiddels „drie keer ontmoetingen met de wolf” heeft gehad. „Dat is niet grappig.”
In één geval zag ze naar eigen zeggen de wolf niet met eigen ogen, maar wist ze dat het roofdier in de buurt was. Haar paard raakte namelijk in paniek. „Binnen dertig seconden was mijn paard helemaal wit van het schuim. Hij hinnikte heel raar en wilde alleen maar weg. Op vossen, reetjes en honden reageert mijn paard niet, dus het dier moet een wolf hebben geroken. Als ervaren ruiter had ik mijn handen vol om met mijn paard het bos uit te komen.”
Ze schetst een somber scenario. „Wat als ik van mijn paard was gevallen? Wat als mijn vluchtende paard de autoweg was opgerend? Als het 830 kilo zware dier door een autoruit vliegt, overleeft de chauffeur dat niet.”

Inmiddels heeft Anouk zich gewapend tegen de wolf. „Ik heb een heel lange dressuurzweep en een scheidsrechterfluitje, waarmee ik de wolf kan verjagen. Ook heb ik berenspray, waarmee ik 8, 9 meter tegen de wind in kan sproeien.”
Toch vraagt ze zich af of al die middelen daadwerkelijk gaan helpen. „Helaas zijn de meeste wolven niet meer zo schuw. Dit weekend werd een vrouw bij Garderen met een wolf geconfronteerd. Ze was vergezeld van een paard en een hond. Het lukte amper om de wolf te verjagen. Gelukkig hielpen een paar wandelaars de vrouw.”

Hockeysticks

De 44-jarige Sabrina Jupijn, vergezeld van twee herdershonden, heeft een protestbord meegenomen. Daarop staan allerlei aantallen van dieren vermeld die kennelijk door een wolf zijn verscheurd. „Ik woon hier in Austerlitz. Ik moet het bos wel in, drie keer per dag, om de honden uit te laten”, zegt Jupijn. Met een fluitje en wandelstok hoopt ze wolven te kunnen weren. „Ik ben voortdurend alert.”
Het dorp is in de ban van de wolf, merkt ze. „Ik zie mensen met hockeysticks en paraplu’s rondlopen. Eerder dit jaar werd het paaseieren zoeken verplaatst. Van de ene naar de andere bosrand. Verder weg van de wolf.”
Binnenkort komen haar neefje en nichtje, van zeven en vijf jaar, logeren. „Ik weet niet of ik met hen naar de Pyramide van Austerlitz ga.”

Als een wolf mijn hond naar de strot grijpt, zit ik twee jaar zonder hulpmiddel”
Sandra Groeneveld, blinde vrouw uit Zeist

Hulpmiddel

Ook blinden zijn naar Austerlitz gekomen om hun zorgen te uiten over de wolf. „Ik ben van mijn vrijheid beroofd”, zegt Sandra Groeneveld uit Zeist.

Voor de komst van de wolf liep ze vaak alleen met haar blindengeleidehond in de bossen rond Zeist. Dat kan al zo’n anderhalf jaar amper meer, vertelt Groeneveld. „Als een wolf mijn hond naar de strot grijpt en die hond gaat dood, zit ik twee jaar zonder hulpmiddel.”
Bevreesd voor haar eigen welzijn is ze niet zozeer. „Natuurlijk zou een wolf mij kunnen bijten, maar ik ben niet zo bang dat een wolf mij het bos in sleept. Ik ben 1,83 meter lang.”
Dat ze al tijden niet met haar viervoeter het bos in kan, vreet aan de blinde vrouw. „Ik ben een beetje aan het eind van mijn latijn. Ik zeg wel eens wat grappend: ik ben rijp voor een psycholoog. Toch scheelt dat weinig. Als je met anderen loopt, moet je toch altijd kletsen. Met alleen mijn hondje bij me kon ik lekker genieten van de vogeltjes en de geuren. Gewoon mijn hoofd leeg maken in het bos hier vlak bij mijn huis.”
Elders in het land in haar eentje met de hond op stap, kan een flinke investering zijn. „Als ik bij Noordwijk langs het strand wil wandelen , ben ik een hele dag kwijt. Het kost ook nog eens een hoop geld.”
Ze heeft er grote moeite mee dat de autoriteiten de burgers oproepen weg te blijven uit de bossen bij Austerlitz. „Dit gebied is bestemd voor recreatie. En ze sturen ons er gewoon uit. Moeten we dit prachtige gebied afstaan aan de wolf?”

Menu

Het is de hoogste tijd dat probleemwolf Bram wordt afgemaakt, zegt Ans Oude Luttikhuis. De BBB-fractievoorzitter in de Provinciale Staten in Utrecht is deze woensdagmiddag ook naar de Pyramide van Austerlitz gekomen. „Ik kom van de boerderij. Als geen ander weet ik dat een hond wordt afgemaakt als die vervelend doet. En dan moet je eigenlijk ook het nest afmaken. Zo ook rond de wolven hier. Je moet er korte metten mee maken, hoe sneu het ook is. Ik denk dat de welpen van Bram ook een groot gevaar gaan vormen.”

Voor Wim Hennink, voorzitter van de stichting Wijs met Wolven, is het zonneklaar: Nederland is voor de wolf „geen geschikt leefgebied. Ik vind het een mooi dier, maar voor de wolf is in ons land geen ruimte.” Hij schat dat in Nederland inmiddels 200 wolven rondlopen, verdeeld over een tiental roedels.
Hennink, woonachtig in Drenthe, vreest de dag dat het in Nederland „een keer echt fout” gaat. „Zoals in Italië, waar een hardloper is overleden door een wolf.”
Als de overheid niet drastisch ingrijpt, zal het wolvenprobleem hand over hand toenemen, vreest hij. „Er komen ook wolven uit Duitsland naar Nederland toe. Het wordt alleen maar erger. Nu hebben we kennelijk één Bram. Maar wat leert Bram zijn kinderen? Dat er in deze omgeving kinderen op het menu staan?”

Bijschrift foto: Sabrina Jupijn met een protestbord. Daarop staat onder meer het kennelijke aantal door een wolf gedode paarden. De wolf zorgt voor onrust onder bewoners die wonen in de bossen op de Utrechtse Heuvelrug. Onlangs werd een jongetje bij Austerlitz hoogstwaarschijnlijk door een wolf het bos ingesleurd. beeld RD

https://archive.ph/k9mDx

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/16wUUH ... tid=wwXIfr

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:11

Lees net dit

Afbeelding
Alsof dat zo geweldig is.

Of ben ik nu spuit 11? :o

Wolvenliefhebbers die ik ken en ook nog eens pro boer zijn hebben niet eens in de gaten wat hun furry friends veroorzaken.
Op familiefeestjes komt het onderwerp ook nog weleens ter sprake en daar kijken ze ook verbaasd als ik vertel hoeveel dieren er momenteel onnodig lijden.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:14

tienus63 schreef:
Citaat:
7 augustus 2025/RTV Utrecht
Waarom is de probleemwolf nog niet afgeschoten? En 4 andere vragen over het afschieten

Utrechtse Heuvelrug/Provincie Utrecht - De zogenoemde probleemwolf mag sinds een maand worden afgeschoten en haast lijkt geboden nadat vorige week een 6-jarig jongetje werd gebeten bij de Pyramide van Austerlitz, hoogstwaarschijnlijk door diezelfde wolf. Toch loopt het dier nog vrij rond.

Waarom is het nog niet gelukt?
"Hoe vaak er jagers op pad gaan en hoe dat gaat kan ik niet zeggen, maar neem van mij aan dat er alles aan wordt gedaan om het dier zo snel mogelijk af te schieten. Zodat de rust kan terugkeren", vertelt de woordvoerder van Landgoed Den Treek bij Leusden, dat onderdeel is van de Utrechtse Heuvelrug. "Maar het moet zorgvuldig gebeuren en dat maakt het geen makkelijke klus."
Er zijn namelijk nogal wat regels verbonden aan het afschieten van wolf met de code GW3237m, zo blijkt tijdens de rechtszaak over de afschotvergunning vorige maand. Kortgezegd mogen alleen speciaal opgeleide mensen, die namens de Faunabeheereenheid Utrecht handelen, de wolf doden. En dat moet snel en heel zorgvuldig gebeuren. Daarnaast is het gebied waar de probleemwolf leeft groot. Dat een wolf niet 1-2-3 afgeschoten is, blijkt ook op de Veluwe. Daar zoeken ze nu ruim twee maanden naar een wolf die mag worden afgeschoten.

Hoe weten de jagers of het om de juiste wolf gaat?
Als het dier is gespot, observeren twee of drie mensen zijn uiterlijk en zijn gedrag om zeker te weten dat ze de juiste wolf voor zich hebben. Daarom wordt er alleen bij daglicht gewerkt. Wolf GW3237m is volgens deskundigen wel goed te herkennen, zo blijkt tijdens de rechtszaak. Onder meer doordat hij stijfjes loopt en zijn hoofd iets schuin houdt sinds een verkeersongeluk in oktober 2024. Ook zou hij een opvallende vacht hebben: een zwarte punt aan zijn staart en weinig 'tekening' op zijn bruine vacht.

Hoe gaat het afschieten in zijn werk?
Als de jager en observant(en) er zeker van zijn dat ze wolf GW3237m zien, betekent dat nog niet dat het dier afgeschoten kan worden. Zo mogen er geen mensen of andere dieren bij hem in de buurt zijn, want dat zou tot verstoring kunnen leiden. Als aan al deze voorwaarden is voldaan, zal de jager het dier volgens de 'bersjacht-methode' besluipen. Daarbij beweegt de jager zich langzaam en stil en maakt gebruik van natuurlijke dekking om zo dicht mogelijk te komen.
Er zal geschoten worden met een geweer met een geluiddemper, waarmee ook wilde zwijnen en herten worden gedood. Al deze handelingen moeten nauwkeurig worden vastgelegd en aan de provincie worden gerapporteerd.

Kan het niet sneller?
De provincie laat weten dat er "nog niets te zeggen valt over het tijdspad". "Men is gestart met de uitvoer en wij zien deze 'probleemwolf' liever gisteren dan vandaag uit de populatie genomen worden, maar zorgvuldigheid is hierbij belangrijk. De aangewezen professionals zijn voorzien van informatie over wolf GW3237m om hem te herkennen en we zien dit proces met vertrouwen tegemoet. Ook omdat GW3237m sinds jaar en dag al goed in beeld is door onder andere monitoring en de gevolgen van een aanrijding."

Afgeschoten, en dan?
De dode wolf wordt overgedragen voor wetenschappelijk onderzoek in Wageningen. Met een dna-analyse wordt dan vastgesteld of het daadwerkelijk om GW3237m gaat. Daarnaast wordt de roedel van het dier na het afschieten gemonitord, zo blijkt tijdens de rechtszaak. Dit omdat de wolvin en de welpen zelf voor voedsel zullen moeten zorgen. In extreme gevallen zouden de dieren kunnen worden bijgevoerd. De welpen vertonen normaal gedrag.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392779 ... afschieten

https://www.facebook.com/share/p/1JqEuU ... tid=wwXIfr

Dus wolf “hubertus” is toch nog niet geschoten?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:24

Het lijkt erop dat de journalist van de Telegraaf het verkeerd heeft opgeschreven.

De Veluwse wolf loopt op dit moment gewoon nog rond, blijkt bij navraag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:32

Ahja, universiteit wageningen..
Die vullen hun zakken ook flink met hun ,wetenschappelijke onderzoekjes, op de wolven.

Die blijven iig ook pro wolf!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:36

Maar heeft Wageningen nou al antwoord op de vraag hoe de wolf de biodiversiteit vergroot?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:39

Die wordt beantwoord als de pinksterbloemen op witte kerst bloeien en de st juttemis zijn 386 schrikkeljaar viert.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 20:42

tienus63 schreef:
Het lijkt erop dat de journalist van de Telegraaf het verkeerd heeft opgeschreven.

De Veluwse wolf loopt op dit moment gewoon nog rond, blijkt bij navraag.

Jammer... Was mooi geweest als de aandacht bij bram lag hij ondertussen geschoten was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 20:59

Citaat:
LIVE PODCAST IN AUSTERLITZ 2

Gisteren waren we op uitnodiging van Ferry en Sandra, bekend van de podcasts van Geleidewolf aanwezig bij de live-opnamen van een podcast waarmee zij aandacht wilden vragen voor kwetsbare mensen en recreanten op de Utrechtse Heuvelrug. Omdat er flink wat media-aandacht verwacht werd hadden zij ons gevraagd om hen hier bij te helpen. Dat hebben we met liefde en grote gedrevenheid gedaan. Er was inderdaad flinke aandacht van de media. Wij posten alle media even in aparte berichten, zodat er overzicht blijft.
Hier als tweede het bericht van XON, de lokale omroep van Ede en Woudenberg en omstreken.
[ Video ]

Bron stichting wijs met wolven
https://www.facebook.com/share/19SjKRzn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 21:01

Citaat:
LIVE PODCAST IN AUSTERLITZ 1

Gisteren waren we op uitnodiging van Ferry en Sandra, bekend van de podcasts van Geleidewolf aanwezig bij de live-opnamen van een podcast waarmee zij aandacht wilden vragen voor kwetsbare mensen en recreanten op de Utrechtse Heuvelrug. Omdat er flink wat media-aandacht verwacht werd hadden zij ons gevraagd om hen hier bij te helpen. Dat hebben we met liefde en grote gedrevenheid gedaan. Er was inderdaad flinke aandacht van de media. Wij posten alle media even in aparte berichten, zodat er overzicht blijft.
Hier als eerste delen wij van Geen wolf in cultuurlandschap de uitzending van SBS6. Zij hebben het item van Ferry en Sandra even uit de gehele uitzending geknipt.

Video via bron
Bron stichting wijs met wolven.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:15

Popstra schreef:
Ahja, universiteit wageningen..
Die vullen hun zakken ook flink met hun ,wetenschappelijke onderzoekjes, op de wolven.

Die blijven iig ook pro wolf!

Ik denk dat niet iedereen bij Wageningen ervan gecharmeerd is.

Dat is niet het idee die ik ervan heb.
Een deel wellicht. Maar ik zou ze niet over 1 kam scheren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:44

Femke_Tweety schreef:
Ooh, ik zei gisteren al tegen mensen dat het mij niet eens zou verbazen als gw3237m (Bram) al geschoten is.

Of nog niet,

Maar dat we het niet direct horen als dat gebeurd is.

Ik vermoed dat ze eerst 100% zeker DNA bevestiging willen voordat het in de media gebracht wordt.

Zou ik zelf in ieder geval wél doen als ik aan die kant beslissingen moest maken.

Stel dat je verkondigt dat hij geschoten is, en achteraf blijkt het de verkeerde.
Het gezeik en de rechtzaken zijn dan niet te overzien...

Oke.

Bij deze weet ik zeker dat hij nog leeft.

Hij is vandaag nog gezien in zijn thuisregio

---

Ik blijf het echt super dubbel vinden dat dit dier geschoten moet worden.
Ik snap dat er geen andere keus meer is.

Maar manmanman wat een falend beleid tot dit punt,

Dat er nu toe geleid heeft dat dit dus nog de enige reeele en rationele optie is.

Soms, heel soms haat ik de soort waar ik toe behoor,

De Homo sapiens.

De 'denkende mens'.

Nou. Maakten we dat maar eens wat meer waar als soort.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:56

Toch denk ik echt dat dit schieten beter en sneller kan. Daarvoor mogen ze wat mij betreft het gebied best een paar dagen afsluiten, en er allesn wat mensen in laten om de wolf te vinden. Probleem is dat in Nederland zo'n vorm van jagen niet is toegestaan. In België en Duitsland sluiten ze rustig hele bospercelen af voor drukjacht. Drukjachten zijn in Nederland niet toegestaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:01

Hij heeft zijn vaste routes sowieso.

Vanavond werd hij ook op een bekende locatie gezien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:10

Paardenfann4 schreef:
Wintu schreef:

Zegt niet dat ze er niet zijn hoor, ze zijn immers ook veel schuwer geworden.

Dat was ons sowieso al opgevallen. Voorheen als er een wolf in de buurt was dan liepen hier zo'n 4-5 reeën in onze wei en die kwamen dan bijna in huis zo dichtbij. Dan zeiden we al er is vast weer een wolf in de buurt en inderdaad dan kwam er weer een melding van dode schapen/pony's etc dichtbij. In de weilanden om ons heen liepen ook altijd groepjes, je ziet er nu niet een meer. Iedereen die ik spreek in het buitengebied die zegt precies hetzelfde. We toeren ook veel in de omgeving en we zien nog geen kwart van wat er voorheen was. Dus ik denk dat er toch wel iets mis is, dat het niet alleen schuwheid is.

Hier zien we juist best veel reeën en damherten. Maar goed, ik weet precies waar ze lopen en wanneer. Ik heb een tijdje gedacht dat ze er niet meer waren, maar ze verstoppen zich goed tegenwoordig veel beter. En bleven ze vroeger staan als je met de hond langs liep, nu rennen ze weg. Ook reeën met kalfjes zijn er. We beginnen ze nu juist weer meer te zien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Dat zie ik ook, waar ik voor een paar jaar terug altijd de reeën op dezelfde plekken zag en ze lang kon bekijken zijn ze nu sneller weg en ze zoeken andere meer beschutte plekken op. Sowieso zijn ze nu minder goed te zien want ze kunnen zich ook beter verstoppen in de begroeiing, dan in bijvoorbeeld de winter en het voorjaar.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:01

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Citaat:
Drukjachten zijn in Nederland niet toegestaan.
Dit geldt waarschijnlijk alleen voor jachten 'voor de lol', ik kan me indenken dat er in dit geval andere regels gelden.