Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:01

Er staat in dat Telegraaf artikel dat die andere wolf al dood is.
Wanneer is die gedood dan. Ik dacht dat ze daar ook nog steeds mee bezig waren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:17

Ik vind het knap hoor hoe jullie het bos in blijven gaan.
Ik ga zo een zeldzaam rondje hei doen en merk dat ik echt wel alert kan reageren op bijvoorbeeld geritsel in de bosjes. (Nu heb ik ook wel een klein bushbush in Afrika trauma wat hier een grote rol in speelt :+ )
Het stomme is dat de wolf hier nog helemaal niet zit. Of misschien wel maar dan is die harstikke schuw.
No way dat ik nog zou durven wandelen op de Veluwe.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:19

Nyaleti schreef:
Ik ga zo een zeldzaam rondje hei doen en merk dat ik echt wel alert kan reageren op bijvoorbeeld geritsel in de bosjes. (Nu heb ik ook wel een klein bushbush in Afrika trauma wat hier een grote rol in speelt :+ )
Het stomme is dat de wolf hier nog helemaal niet zit. Of misschien wel maar dan is die harstikke schuw.

Snap ik helemaal. Zou het ook niet durven. zijn hier in de stad al van de rel als we een eekhoorn in een park spotten. Maar als je daar in/om de bossen woont, heb je weinig keus.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:24

Ik lees nergens dat Hubertus al geschoten is, enkel dat er vergunning is verleend. Of zouden ze dat aangepast hebben?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:25

jammes schreef:
https://archive.is/j33W7

Zojuist op de Telegraaf.

Naar Bram wordt in stilte gezocht en betrokkenen willen er niks over kwijt ivm de toorn van de wappies.

dit is wel een heel goed stuk!
Vooral deze 2 stukken.

Citaat:
Er werd al jaren terug gewaarschuwd voor de gevaren van de wolf. Maar dat werd genegeerd. Nu ziet iedereen het met eigen ogen: wolven zouden alleen aanvallen als ze zich in het nauw gedreven voelden, maar uiteindelijk zien we dieren met predatiegedrag, of wel die zien mens en dier als prooi. Dat weet je omdat ze van achteren aanvallen en het niks met verdedigen van zichzelf of eventuele jonge wolven te maken heeft.”

Citaat:
taat er gelijk een groepje demonstranten om het jagen op de wolf te voorkomen. Als je daar over nadenkt, is dat best raar. Het gaat om probleemwolven. Ondertussen lopen door heel Nederland wolven rond, die niks te vrezen hebben. Daar wordt helemaal niet op gejaagd. Maar het lijkt nooit genoeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:25

MyChoice schreef:
Ik lees nergens dat Hubertus al geschoten is, enkel dat er vergunning is verleend. Of zouden ze dat aangepast hebben?

Citaat:
Het doet denken aan de situatie met wolf Hubertus. Die beet enkele maanden geleden een hardloopster op de Veluwe. Met dat dier hadden meerdere incidenten plaatsgevonden. De provincie Gelderland ging akkoord met afschieten. Ook de rechter gaf groen licht. Enkele dagen later kwam het bericht dat het gevaar daadwerkelijk geweken was. De wolf was gedood.

https://archive.is/j33W7#selection-397.0-397.352

ook in dat stuk van de telegraaf

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:28

MyChoice schreef:

Ik lees het voor het eerst in het artikel dat hier vanmorgen werd gedeeld.

O.nder het stukje "meerdere incidenten op de veluwe"

https://archive.is/2025.08.07-070721/ht ... 98949.html

Dus ik vraag me af of het klopt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:37

Nyaleti schreef:

Hier is niks anders dan bos en landerijen, de wolf wordt meer gezien in de landerijen dan in het bos. Dus maakt amper wat uit waar je loopt, de wolven lopen overal, die laten zich niet beperken tot het bos. De landerijen staan nu vol met mais en hennep en verder veel boomwallen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:43

Wilde dieren verschuilen zich graag in de mais, dichte dekking. Ik wandel nog wel op de Veluwe en ook op de rustigere plekken. Ik kies wel alleen nog plekken uit waar ik de weg goed ken. Zodat ik weet waar ik zo snel mogelijk weer weg zou kunnen mocht er iets zijn waarvoor dat nodig is. Ook geen 100% garantie natuurlijk maar voelt wel veiliger voor mij. En mijn hond heeft een goede radar voor wanneer iets wel of niet ok is dus ik let goed op haar en wat zij aangeeft.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:46

Ah, dan hebben ze die laatste zin er nu uitgehaald op de site van de telegraaf. Daar staat het namelijk niet nu.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:51

Ik heb dat helemaal gemist. Maar ik begreep al wel dat jagers er niet happig op zijn en ik snap wel dat het discreet gebeurt nu.

Wbt jagers, dat verhaal van die herten ook op andere plekken op de Veluwe worden nu grote geweidragers neergehaald door wolven. Ze zijn nu extra kwetsbaar omdat ze hun gewei nog deels in de bast hebben. Tijdens het vegen komt de geur van bloed vrij en zijn ze minder opmerkzaam op hun omgeving. Er schijnt dit jaar echt wel significant minder wild geteld te zijn. Reewild, grofwild en roodwild.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 10:57

Ik maak me ook wel zorgen over de reeën, voorheen liepen hier altijd groepjes van 3 tot 6 en in de winter grotere groepen. In het voorjaar altijd moeders met jongen. Nu zien we al 2 jaar geen jongen erbij lopen en er is nog 1 mannetje over die we af en toe zien, verder niets meer. Wij wonen al 30 jaar in een bosrijke omgeving ver van de weg en midden in het wolvengebied. Verder is hier geen wild op een enkele haas na, maar de jonge hazen belanden allemaal in de kuil van de boeren. Dus wat die wolven dan wel moeten gaan eten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:20

Paardenfann4 schreef:
Ik maak me ook wel zorgen over de reeën, voorheen liepen hier altijd groepjes van 3 tot 6 en in de winter grotere groepen. In het voorjaar altijd moeders met jongen. Nu zien we al 2 jaar geen jongen erbij lopen en er is nog 1 mannetje over die we af en toe zien, verder niets meer. Wij wonen al 30 jaar in een bosrijke omgeving ver van de weg en midden in het wolvengebied. Verder is hier geen wild op een enkele haas na, maar de jonge hazen belanden allemaal in de kuil van de boeren. Dus wat die wolven dan wel moeten gaan eten?

Schapen, ponies,
En de eerste tests of mensen voldoen als vreten zijn er inmiddels ook geweest ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 12:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MyChoice schreef:
Ah, dan hebben ze die laatste zin er nu uitgehaald op de site van de telegraaf. Daar staat het namelijk niet nu.

Toevallig schermprints gemaakt vanochtend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 12:18

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 12:22

Zichtmelding Speulderbos ,Garderen Gld. Wolf achtervolgt wandelaar
Citaat:
7 augustus 2025/Garderen/Gelderland
ingezonden
Mijn vrouw is vanmorgen in het speulderbos vlak bij speulderboshotel in Garderen achtervolgd door een wolf. Ze liep er met ons kleine boomer hondje. Gelukkig stond er in de buurt een man ook met hond die mee opliep naar de uitgang van het bos bij het speulderbos hotel. De wolf achtervolgde haar en de man tot vlak bij het hek waar je bos uitgaat en op de laak uitkomt. (Pad achterkant speulderbos). Het is een zeer druk wandelgebied met veel mensen en fietsers echter de wolf was totaal niet schuw.
Resultaat: weer iemand en nu mijn vrouw die het bos voorlopig niet in durft.
(Achtervolgd vanaf een stuk voor de rode markering tot hek aan de laak)

Afbeelding
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17Ce86 ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:25

Kijk en als ze dit soort schijtbeesten nou gelijk afschieten is er nog best een mogelijkheid dat je samen kunt leven met zo'n dier. Maar nee dit laten ze weer lekker escaleren tot er een aanval komt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:25

Ah gezellig, ik liep gisterochtend daar in de buurt. :+

Zal de volgende keer m’n rode pakje aan doen. :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:27

MarlindeRooz schreef:

Neem een mandje mee...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 14:30

De matrix borden op de UH staan er ook niet om mensen voor de wolf perse uit het bos te weren danwel omdat de jagers er bezig zijn Bram te localiseren want dat kan niet of mag niet na zons ondergang begreep ik.
Best een gedoe natuurlijk, een wolf willen schieten terwijl er recreanten in de bossen vertoeven.
Ook met hele kleine kinderen en hele kleine hondjes.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:30

Paardenfann4 schreef:

Zegt niet dat ze er niet zijn hoor, ze zijn immers ook veel schuwer geworden.

Wintu

Femke_Tweety schreef:
MarlindeRooz schreef:

Neem een mandje mee...

Met koekjes

Skessa_

Zet 'm uit in Finland? Ja precies, want daar zitten ze er wel op te wachten :')

Al zijn ze daar wel wat minder flauw, gewoon een kogel als ze zich niet gedragen of het worden er teveel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:52

Oma, wat heeft u grote oren (De liefhebbers horen heel veel van elkaar. Wel alleen wat in hun straatje ligt)

Oma, wat heeft u grote ogen (de goedgelovende ogen van de mensen die nog steeds denken dat er geen gevaar is)

Oma, wat heeft u grote tanden (de wat stevigere pro-wolf groepen bijten nogal van zich af)

Misschien wordt het tijd dat Oma een realiteitscheck krijgt, en dat de rest zich realiseert dat Oma een gevaar is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:19

Je moet achteruit lopen, maar wel het dier blijven aankijken.
Dus dan loop je naar achteren zonder dat pad te kunnen zien, want je blijft de wolf aankijken. En dan struikel je,.., goh dat stond niet in de folder.

En ook de tekst dan lawaai maken en grote bewegingen, dan is het uitgesloten dat de wolf nog dichterbij komt…

https://www.fietssport.nl/magazine/over ... o8t1UvLssA