Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:18

Bullebeest schreef:
MarlindeRooz schreef:
Blijkbaar niet want we denken nog steeds dat “wij” superieur zijn en met onze manier van denken wereldproblemen op kunnen lossen.

Dus kunnen we stoppen met ontwikkelingshulp. Kunnen we dat ergens anders voor gaan gebruiken. Btw omlaag ofzo.

Ja wij goedkoper eten. Mensen in ontwikkelingslanden geen eten. Top deal!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:03

MarlindeRooz schreef:
Blijkbaar niet want we denken nog steeds dat “wij” superieur zijn en met onze manier van denken wereldproblemen op kunnen lossen.

De manier waarop je dit hebt geformuleerd brengt waarschijnlijk niet helemaal over wat je eigenlijk wilde zeggen. ;)

Maar als je er goed over nadenkt zijn wij als land natuurlijk ook 'superieur' aan volkeren die het minder goed hebben. En dat bedoel ik dan zeker niet denigrerend, of als mensen zijnde, maar economisch en op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en ontwikkeling hebben wij het natuurlijk vaak gewoon veel beter. Als een land afhankelijk is van andere landen brengt dat natuurlijk ook altijd een soort machtspositie met zich mee. Ook een reden waarom het belangrijk is dat landen vooral geholpen en gestimuleerd zouden moeten worden om zelfredzaam te zijn. Met dat soort denkbeelden ga je alle wereldproblemen natuurlijk niet oplossen, maar hopelijk wel verkleinen en dat lijkt mij in elk geval een stap in de goede richting. :D

Bullebeest

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Journee, precies wat je zegt over de opmerking van MarlindeRooz. Mijn opmerking is natuurlijk enigszins met een knipoog. Wel vind ik dat er wat bezuinigd op kan worden. Zeker als er zat mensen in Nederland met pijn en moeite de touwtjes aan elkaar kunnen knopen en dat is niet alleen in de lagere lonen. Ook bij Jan Modaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

journee schreef:
Maar als je er goed over nadenkt zijn wij als land natuurlijk ook 'superieur' aan volkeren die het minder goed hebben. En dat bedoel ik dan zeker niet denigrerend, of als mensen zijnde, maar economisch en op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en ontwikkeling hebben wij het natuurlijk vaak gewoon veel beter.

We zijn niet superieur we profiteren van de nalatenschap van onze voorvaderen die rijkdom hebben verworven ten koste van inheemse volkeren.
Dat heeft de basis gelegd voor ons huidige leven.
Geld maakt geld.
Wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

_Mar3 schreef:
We importeren meer dan we exporteren. Dus als er een keer oorlog oid is, kunnen we waarschijnlijk niet fatsoenlijk ons eigen volk voeden. Nog meer boeren weg zou dat probleem nog groter maken. Een sterke voedselvoorziening van eigen bodem lijkt me onmisbaar

Weet je dat zeker?

Er is over 2024 voor 128 miljard uitgevoerd en 82 miljard geïmporteerd wat deels weer wordt doorgevoerd.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

fransje23 schreef:
journee schreef:
Maar als je er goed over nadenkt zijn wij als land natuurlijk ook 'superieur' aan volkeren die het minder goed hebben. En dat bedoel ik dan zeker niet denigrerend, of als mensen zijnde, maar economisch en op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en ontwikkeling hebben wij het natuurlijk vaak gewoon veel beter.

We zijn niet superieur we profiteren van de nalatenschap van onze voorvaderen die rijkdom hebben verworven ten koste van inheemse volkeren.
Geld maakt geld.

Dat laatste is gewoon niet waar. Ik heb iemand in mijn kennissenkring die uit een echt arm gezin komt. Heeft zich helemaal opgewerkt. Hard gewerkt, geen stufie.
Mensen voorhouden dat ze slachtoffer zijn en blijven van het verleden tenzij iemand anders hen te hulp komt, gaat niet helpen... Het leven is helaas niet eerlijk. Wel kunnen we er zo goed mogelijk mee omgaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Ja ik ken er ook meerdere.

Wel in Nederland een welvarend land met goed onderwijs, een sociaal stelsel en voldoende eten en geen oorlog.

Succes met jezelf opwerken als eten en veiligheid al niet geregeld is.

Het leven is inderdaad niet eerlijk. Daarom moeten we onze welvaart delen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op Gisteren, 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

journee schreef:
Een weide lijkt dan ook nog milieu vriendelijker dan landbouw omdat op grasland veel minder uitspoeling is. Misschien nog even nadenken dus of we al dat grasland echt willen vervangen voor landbouw....? :)

Wat is jou definitie van landbouw?

Landbouw en, de niet intensieve, veeteelt ligt erg in elkaars verlengde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

_Mar3 schreef:
Dat laatste is gewoon niet waar. Ik heb iemand in mijn kennissenkring die uit een echt arm gezin komt. Heeft zich helemaal opgewerkt. Hard gewerkt, geen stufie.
Mensen voorhouden dat ze slachtoffer zijn en blijven van het verleden tenzij iemand anders hen te hulp komt, gaat niet helpen... Het leven is helaas niet eerlijk. Wel kunnen we er zo goed mogelijk mee omgaan.

Uiteraard kunnen in een land met goede voorzieningen, scholing etc mensen op krabbelen maar een land waar bijna iedereen onder de armoedegrens leeft komt daar niet aan toe.
Daar is het al moeilijk genoeg om in leven te blijven.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:
We importeren meer dan we exporteren. Dus als er een keer oorlog oid is, kunnen we waarschijnlijk niet fatsoenlijk ons eigen volk voeden. Nog meer boeren weg zou dat probleem nog groter maken. Een sterke voedselvoorziening van eigen bodem lijkt me onmisbaar

Weet je dat zeker?

Er is over 2024 voor 128 miljard uitgevoerd en 82 miljard geïmporteerd wat deels weer wordt doorgevoerd.

Heb dat recent ergens gelezen, maar kan het nu niet meer terugvinden. Was geloof ik een bron van 2022.
Het lijkt erop dat we in 2024 iets meer exporteerden inderdaad. Maar dan puur gebaseerd op geldwaarde, niet op hoeveelheid voedsel. Daar zit natuurlijk nog een verschil tussen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

_Mar3 schreef:
Heb dat recent ergens gelezen, maar kan het nu niet meer terugvinden. Was geloof ik een bron van 2022.
Het lijkt erop dat we in 2024 iets meer exporteerden inderdaad. Maar dan puur gebaseerd op geldwaarde, niet op hoeveelheid voedsel. Daar zit natuurlijk nog een verschil tussen.

We produceren genoeg zuivel en vlees voor onszelf. Alleen niet genoeg dingen als graan etc. Dat kan prima verbouwd worden in Nederland. We hoeven niet allen maar massaal vee te houden om onszelf te voorzien in eten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

We zijn een van de grootste op het gebied van export van landbouwproducten. Dat is nu precies iets waar de sector trots op is!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

fransje23 schreef:
We zijn een van de grootste op het gebied van export van landbouwproducten. Dat is nu precies iets waar de sector trots op is!

Ja en “no farmers no food” is leuk. Maar als we niks kunnen importeren dan hebben veel dieren ook niks te vreten. Een koe eet nog wel vers gras / kuil / mais van eigen land. Maar het hoogwaardige voer dat de meeste dieren krijgen om lekker snel dik te worden en / of om een hoge productie te hebben dat is grotendeels van buitenlandse bodem. :7

Dus dan houdt dat ook een keer op…

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

fransje23 schreef:
journee schreef:

Geld maakt geld.

Wij zijn niet superieur nee, dat heb ik ook niet gezegd. Misschien de nuance even lezen? ;)
Geld maakt alleen geld als je er goed mee om gaat, anders kan geld juist ook voor enorme schulden zorgen. Het gezegde: wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden ging vroeger meestal wel op, maar dat is tegenwoordig wel anders, dankzij meer onderwijsmogelijkheden en de aanmoediging van ondernemerschap. Nu heeft zelfs een dubbeltje de kans om uit te groeien naar een daalder. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:46

_Mar3 schreef:

En jij vindt dat het doorgaan met vervuiling en milieuproblemen, en het versoberen van sociale voorzieningen het 'er zo goed mogelijk mee omgaan' is?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

fransje23 schreef:
journee schreef:
Een weide lijkt dan ook nog milieu vriendelijker dan landbouw omdat op grasland veel minder uitspoeling is. Misschien nog even nadenken dus of we al dat grasland echt willen vervangen voor landbouw....? :)

Wat is jou definitie van landbouw?

Landbouw en, de niet intensieve, veeteelt ligt erg in elkaars verlengde.

Landbouw vind ik alles waarvoor jaarlijks geploegd en gezaaid moet worden, dus zo'n beetje alles behalve blijvend grasland.

https://www.stal-en-akker.nl/artikel/887067-afbouw-gebruik-dierlijke-mest-kan-leiden-tot-meer-nitraatuitspoeling-op-gras-zandgronden/#:~:text=%E2%80%9EBlijvend%20grasland%20heeft%20al%20een%20relatief%20lage,aandeel%20drijfmest%2C%20en%20aanvulling%20van%20het%20verschil

[url]Bron: RIVM https://share.google/ldRRV6fd6gBbOSdLH[/url]
Laatst bijgewerkt door journee op Gisteren, 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:52

dan bedoel je akkerbouw en tuinbouw

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

juval schreef:

Ja, dankjewel, ik bedoelde inderdaad akkerbouw. Bij tuinbouw denk ik dan weer voornamelijk aan kassenbouw, of boom kwekerij, maar misschien dat daar ook nog wel meer onder valt. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

journee schreef:
juval schreef:

Ja, dankjewel, ik bedoelde inderdaad akkerbouw. Bij tuinbouw denk ik dan weer voornamelijk aan kassenbouw, of boom kwekerij, maar misschien dat daar ook nog wel meer onder valt. :')

Het telen van groenten, fruit, paddenstoelen, bomen, planten, bollen en zaden, is tuinbouw.

Akkerbouw richt zich meer op (zeer grote schaal) telen van granen, aardappels, suikerbieten e.d..

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Shadow0 schreef:
_Mar3 schreef:

En jij vindt dat het doorgaan met vervuiling en milieuproblemen, en het versoberen van sociale voorzieningen het 'er zo goed mogelijk mee omgaan' is?

Waar heb ik dat gezegd?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:13

Shadow0 schreef:
_Mar3 schreef:

Volgens mij ging het stukje van Mar3 erover dat het gezegde: 'wie voor een dubbeltje geboren is zal nooit een kwartje worden' tegenwoordig vaak niet meer van toepassing is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

juval schreef:
dat zien we over 15 jaar wel :) we willen graag zelf de regie houden. Als het aan mijn man ligt stopt hij nooit verwacht ik.

als de mens zo verschrikkelijk is, dan zou het toch niet erg zijn als die uitsterft... voor de aarde dan.

En je kleinkinderen? Die mogen verrekken?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

rien10 schreef:
juval schreef:
dat zien we over 15 jaar wel :) we willen graag zelf de regie houden. Als het aan mijn man ligt stopt hij nooit verwacht ik.

als de mens zo verschrikkelijk is, dan zou het toch niet erg zijn als die uitsterft... voor de aarde dan.

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij was de laatste alinea van Juval hypothetisch bedoelt... ? :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:15

rien10 schreef:
juval schreef:

ohkee.. ehm, wat moet ik hier nou weer op antwoorden. Heb je mijn berichten gelezen Rien?
Wij doen er als persoon en als bedrijf heel veel aan om duurzaam te leven en produceren. Tuurlijk wil ik niet dat mijn eventuele kleinkinderen verrekken, hoe kom je daar nu weer bij? Alleen omdat we niet staan te springen om ons te laten onteigenen? beetje vreemde conclusie hoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Juval, is de kans dat jullie ooit onteigend worden reëel? Zit je bij een natura2000 gebied in de buurt, of zou er sprake kunnen zijn van woningbouw in de nabije toekomst?